اخبار داغ

نبض بازار کتاب، کُند می‌زند؛

کاهش ۴۰ درصدی فروش کتاب/ کرونا صنعت نشر را بی رمق‌تر کرد

کاهش ۴۰ درصدی فروش کتاب/ کرونا صنعت نشر را بی رمق‌تر کرد
در حالی که کرونا به بخش‌های زیادی خسارت وارد کرده است اما صنعت نشر که یکی از بخش‌های مهم حوزه فرهنگ به شمار می‌رود، بیشتر متحمل ضرر شده و این روزها رمقی برای بازار کتاب نمانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، تا قبل از شیوع کرونا وضعیت نشر و کتاب حال و روز خوبی نداشت؛ سالهاست که به دلایل مختلفی از جمله گرانی کاغذ، عدم حمایت از ناشران و گسترش ابزار هوشمند در فضای مجازی، سهم کتابها در سبد فرهنگی خانواده‌ها کمتر شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

اگرچه کرونا به همه بخش ها آسیب و خسارت های زیادی را وارد کرد اما صنعت نشر به نظر می رسد در بین همه این بخش ها، متحمل فشارها و ضررهای بیشتری بود؛ به طوری که کرونا بر سایر مشکلات این حوزه اضافه شد و شرایط را برای وخیم تر کردن اوضاع ناشران فراهم کرد.

,

چند سالی است که با رشد تکنولوژی و ابزارهای هوشمند، دسترسی به اطلاعات و اخبار بیشتر در این فضا صورت می‌گیرد؛ علاوه بر تسریع در انتقال اخبار، از سرگرمی‌های گوشی های هوشمند برای اوقات فراغت استفاده می شود که لحظه‌ای جدا شدن از موبایل برای انسان‌ها قابل تصور نیست.

,

, ,

بی رونقی در بازار کتاب

, بی رونقی در بازار کتاب, بی رونقی در بازار کتاب,

در حالی که هیچ ابزاری در دنیا جای مطالعه را نمی‌گیرد اما طی این سالها سرانه مطالعه و خرید این ابزار فرهنگی کاهش یافته و کودکان به جای خواندن کتاب، سرگرم دنیای مجازی شده و بزرگترها هم بیشتر اوقات خود را مشغول فضای مجازی هستند.

,

البته افرادی هستند که همچنان یار همیشگی کتاب بوده و از تجربیات و مفاهیم کتاب بهره‌مند می‌شوند اما به دلیل هزینه بالای خرید کتاب، شاید بسیاری از خانواده‌ها توانایی خرید آن را نداشته باشند و همین سبب ایجاد فاصله بین کتاب و مطالعه‌کنندگان این کالای فرهنگی می شود.

,

این در حالیست که کرونا به همه اصناف خسارت وارد کرد اما صنعت نشر که تا پیش از کرونا هم رمقی نداشت با شیوع کرونا، مشکلاتش دوچندان شد و امروز بسیاری از ناشران با اندک ظرفیتی فعالیت می‌کنند.

,

یکی از مهمترین بخش‌هایی که ناشران می توانستند کتاب های خود را معرفی کنند، فرصت نمایشگاه‌های کتاب بود که به دلیل شیوع کرونا این فرصت هم از دست رفت.

,

کاهش ۴۰ درصدی فروش کتاب

, کاهش ۴۰ درصدی فروش کتاب, کاهش ۴۰ درصدی فروش کتاب,

امینی یکی از ناشران لرستانی در گفتگو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: تا قبل از کرونا مشکلاتی داشتیم اما با شیوع کرونا مشکلات این حوزه بیشتر شده و فروش کتاب در کتاب فروشی ها حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

,

وی افزود: در حالی که هزینه ها افزایش یافته اما در مقابل، فروش ما کاهش یافته و از ابتدای سال تاکنون تعداد زیادی از روزها به دلیل محدودیت های کرونایی، کتابفروشی ها هم تعطیل بودند و یکی از مشاغلی که در ایام کرونا دچار خسارت شدید شد، حوزه نشر بود.

,

, ,

این ناشر لرستانی با اشاره به نمایشگاه های مجازی کتاب تصریح کرد: نمایشگاه مجازی کتاب تجربه جدیدی است اما به نظر من خیلی نمی تواند در حوزه کتاب موثر باشد چرا که وقتی نمایشگاهی برپا می شود بین خریدار و ناشر گفتگو صورت می گیرد و معرفی کتاب توسط ناشر در ترغیب دوستداران کتاب بسیار حائز اهمیت است.

,

امینی با اشاره به پرداخت تسهیلات کرونایی به بخش های آسیب دیده از کرونا گفت: مشکلات حوزه نشر بسیار زیاد است و می طلبد که متولیان توجه بیشتری به این بخش داشته باشند البته تاکنون تعدادی از این حوزه تسهیلاتی دریافت کرده اند.

,

پرداخت ۱۳ میلیارد تسهیلات کرونا 

, پرداخت ۱۳ میلیارد تسهیلات کرونا , پرداخت ۱۳ میلیارد تسهیلات کرونا ,

رضا نیازی، معاون فرهنگی مطبوعات و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: از جمله مشاغلی که با شیوع کرونا دچار خسارت و مشکل شدند، مشاغل فرهنگی و هنری بودند که در واقع این مشاغل قبل از کرونا هم آسیب پذیر بوده اما شیوع کرونا وضعیت آنها را وخیم تر کرد.

,

وی افزود: طی یک سال گذشته به دلیل کرونا، تقاضای اقلام فرهنگی و نشریات کمتر شده و همین سبب کاهش فروش شده است و بسیاری از واحدهای صنفی در این حوزه، نیمه فعال هستند.

,

معاون فرهنگی مطبوعات و رسانه اداره کل ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به تسهیلات کرونا برای متضررین تصریح کرد: با شیوع کرونا برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا تسهیلاتی در نظر گرفته شده که در استان لرستان تاکنون بیش از ۱۳ میلیارد تومان در حوزه فرهنگ و هنر تسهیلات پرداخت شده است که کمک به بخش فرهنگ است و فعالیت استان در این حوزه نسبت به سایر استانها بیشتر بوده است.

,

, ,

۳۰ میلیارد تومان طرح در استان لرستان تهیه شد

, ۳۰ میلیارد تومان طرح در استان لرستان تهیه شد, ۳۰ میلیارد تومان طرح در استان لرستان تهیه شد,

نیازی عنوان کرد: علاوه بر این تسهیلات، وزارت ارشاد سامانه ای را به نام "تحفه" راه‌اندازی کرد تا صاحب‌نظران حوزه فرهنگ و هنر با ارائه طرح های خود بتوانند از تسهیلات لازم برای ادامه فعالیت بهره‌مند شوند که در این زمینه بیش از ۳۰ میلیارد تومان طرح توسط افراد فرهنگی و هنری لرستان ارائه شده که از این میزان سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مربوط به حوزه کتاب و نشر بوده است.

,

وی با اشاره به اینکه ۵۰ ناشر دارای مجوز در استان وجود دارد، بیان کرد: از این تعداد حدود ۲۰ ناشر به صورت ویژه فعال هستند و فعالیت مابقی ناشران به دلیل مسائل و مشکلات کاهش یافته است.

,

معاون فرهنگی مطبوعات و رسانه اداره کل ارشاد اسلامی لرستان خاطر نشان کرد: همچنین در استان بالغ بر۱۱۰ کتابفروشی وجود دارد که در هر کدام حدود دو نفر مشغول هستند ولی خوشبختانه با توجه به شرایط موجود، هیچ یک از کتابفروشی های استان تغییر فعالیت ندادند و مشغول به کار هستند.

,

نیازی بیان کرد: همچنان کتاب های کمک آموزشی در کتابفروشی ها فروش زیادی دارند.

,

, ,

چاپ ۳۰۰ عنوان کتاب

, چاپ ۳۰۰ عنوان کتاب, چاپ ۳۰۰ عنوان کتاب,

وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته ۳۰۰ عنوان کتاب در استان چاپ شده است، گفت: اگر حمایت های مورد نیاز از این صنعت صورت گیرد، ناشران قطعا می توانند با انگیزه بیشتر فعالیت داشته باشند.

,

معاون فرهنگی مطبوعات و رسانه اداره کل ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به افتتاح مجازی نمایشگاه کتاب افزود: همه ناشران استانها در قالب نمایشگاه مجازی کتاب آماده شده اند و بیش از ۱۵۰ ناشر از سراسر کشور برای این نمایشگاه، فعالیت خود را آماده کردند تا به صورت مجازی بتوانند در این نمایشگاه که بهمن ماه برگزار می شود، فعالیت نمایند.

,

نیازی عنوان کرد: برپایی نمایشگاه های کتاب یکی از بهترین فرصت ها برای ناشران کتاب بود که با کرونا فرصت معرفی کتاب کمتر شد البته با این اقدام و برپایی مجازی نمایشگاه فرصتی دوباره در اختیار ناشران قرار می گیرد.

,

به هر حال صنعت نشر یکی از حوزه های فرهنگی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد و با برنامه ریزی اقداماتی صورت گیرد تا دوباره این صنعت فعال شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه