اخبار داغ

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم:

آیت‌الله مصباح یزدی علامه دهر و اهل منطق مدارا بود

آیت‌الله مصباح یزدی علامه دهر و اهل منطق مدارا بود
آیت الله مهدی احدی با اشاره به اینکه آیت الله مصباح یزدی علامه دهر و ال منطق مدارا بود، گفت: آیت الله سخت ترین و پیچیده ترین مباحث فلسفی، کلامی، آیات و روایات را با زبان و بیانی زیبا بیان و تفسیر می‌کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس در ادامه برگزاری سلسله نشست های بصیرتی مجازی معاونت فرهنگی - هنری سپاه فتح با همکاری نهضت سواد رسانه ای کهگیلویه و بویراحمد،نشستی  با حضور آیت الله مهدی احدی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با موضوع تبیین شخصیت مرحوم آیت الله مصباح یزدی برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

آیت الله احدی در این نشست مجازی با اشاره به سفرهای خارجی آیت اله مصباح در راستای ترویج فرهنگ دینی و پاسخ به شبهات، گفت: در یکی از این نشست ها در کشورهای غربی آنقدر جمعیت آمد که محیط های اطراف محل برگزاری نشست هم مملو از جمعیت شده بود. جلسه سوم که برگزار شد یکی از مسئولان برگزای نشست ها به آیت الله گفت که اگر چهار روز دیگر اینجا بمانید، شما را به عنوان استاد برجسته علوم مختلف معرفی می کنند و اساتید دیگر کلاس و مکتبشان تعطیل می شود.

,

استادحوزه علمیه قم تصریح کرد: مرحوم آیت الله مصباح به آمریکا و کشورهای مختلف سفرها کرد، دانشجویان زیادی تربیت کرد، و ایشان در این راستا انقلاب کرد.

,

آیت الله احدی ادامه داد: مرحوم مصباح دارای یک منطق بین المللی در عرصه اسلام بود و به هیچ وجه عوام فریبی نداشت، مخالف بود منِ طلبه طوری لباس بپوشم که مردم فریب بخورند.

,

وی با اشاره به سختی و مشقت هایی که آیت الله مصباح در زندگی برای تبیین و ترویج اسلام کشید، گفت: ایشان در سرما و گرما فصول مختلف سال هیچگاه نماز شب را ترک نمی کرد و یک لقمه نان حرام از گلویش پایین نرفت.

,

آیت الله احدی خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله بهجت مراجعین خود را برای پاسخ به شبهات فقه و اصول به ایشان ارجاع می دادند.

,

وی گفت: اینکه رهبر فرمود برادری را از دست دادند، رهبری آیت اله مصباح را برادر خود یعنی همفکر، همزبان و منطق گویا، ارزشی و دارای شخصیت جامع به تمام معنا می دیدند.

,

شاگرد مرحوم آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: وی آنجایی که احساس کرده بود دوستان اصلاحات حرفهایی می زنند که با محتوای قرآن و بشریت منافات دارد، تحلیل می کرد، بدون اینکه اسم ببرد.

,

آیت الله احدی افزود: در مناظره ای که با آقای حجتی داشت، اجازه نمی داد اسم کسی را ببرند،خودشان هم هرگز اسم نمی برد؛ این همه آن سید شعار آزادی می داد، ایشان حتی یکبار اسم وی را نبرد، منطق ایشان منطق مدارا بود.

,

وی گفت: آیت الله مصباح چنان با دلایل عقلی، قرآنی و روایی استدلال می کرد و از حقوق زن دفاع می کرد که حتی جوامع غربی برایشان احترام خاصی قائل بودند.

,

وی گفت: ایشان علامه بود، جوری با ما برخورد و رفاقت می کرد که زبانزد بود ،اولین باری که خیلی قدیم حدود 4 سال قبل از انقلاب از کلاسهای درس ایشان بهره می بردم اما به صورت پیوسته و حضوری نتواستم شاگردی ایشان راکنم؛ شاگرد واقعی کسی است که تمامی مباحث استادش را همراهی و دنبال کند هر چند بیشتر سخنرانی ها و جلسات آیت الله را از نوار گوش می دادم اما خیلی از علمای دیگر هستند که باید به آنها لقب شاگرد این علامه را بدهیم.

,

وی با اشاره به تسلط بالای مرحوم آیت الله مصباح بر مباحث دینی، ادامه داد: سخت ترین و پیچیده ترین مباحث فلسفی، کلامی، آیات و روایات را با زبانی و بیانی زیبا حلاجی می‌کرد و وقتی تشریح درس‌ها را از زبان ایشان می‌شنیدیم راحت مانوس ذهن ما می شد.

,

آیت الله احدی با اشاره به اینکه واژه ها نامانوس را با واژه های ساده تر و مانوس جایگزین می کرد تا قابل فهم و درک باشند؛از همه جوانان خواست تا کتاب مشکات ولایت فقیه ایشان را مطالعه کنند.

,

این استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: وقتی امام زمان فرمود «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم » یعنی به محضر علمای راوی حدیث بروید، آنها حجت من بر شما هستم و جانشینان من هستند، نباید زبان امثال دکارت را دنبال کنیم باید زبانی گویا که بطن احادیث و آیات به دست می آید،یعنی زبان آیت الله مصباح را دنبال کنیم.

,

آیت الله احدی گفت: بعد از آیت الله مطهری، ایشان علامه طبابایی دوم بودند؛ خیلی از حقیقت جویان سراسر دنیا به تفکر آیت الله مصباح توجه ویژه دارند و برای درک حقایق حتی به آن هجوم می آورند.

,

آیت الله احدی در بخش پایانی سخنرانی مجازی امروز خود در جمع مردم کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر استفاده از فرصت ایام فاطمیه برای جلا دادن به روح و تقویت معنویت،گفت: در ایام فاطمیه دوم روضه ها را به منازل ببرید و محافل مختصر با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کنید.

,

وی با بیان اینکه از این ایام غافل نشوید، گفت: اگر یک دور زندگی حضرت فاطمه(س) را مطالعه کنید، برای زندگی خودتان کافی است. شما تنها به سیلی خوردن آن حضرت اکتفا نکنید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه