اخبار داغ

بررسی عوامل کمبود روغن در بازار؛

دست‌های پشت پرده در نحوه عرضه یک محصول پرمصرف/ از فروش شرطی شرکت‌های انحصاری تا منفعت رانتخواران در واردات ارزان قیمت

دست‌های پشت پرده در نحوه عرضه یک محصول پرمصرف/ از فروش شرطی شرکت‌های انحصاری تا منفعت رانتخواران در واردات ارزان قیمت
کمبود مواد اولیه و روغن خام یکی از اصلی ترین مشکلات تولیدکنندگان روغن نباتی و مایع در کشور است و همچنین وابستگی ۹۰ درصدی کشور به واردات روغن و دانه های روغنی از دیگر مشکلات کمبود روغن در بازار است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایلام بیدار ، چند ماهی است که سراسر کشور با کمبود روغن مواجه شده است و این کمبود، افزایش چند برابری این محصول مهم سبد غذایی خانوارها را به دنبال داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار,

با توجه به گفته برخی از تولیدکنندگان روغن، کمبود مواد اولیه و روغن خام یکی از اصلی ترین مشکلات تولیدکنندگان روغن نباتی و مایع در کشور است و همچنین وابستگی ۹۰ درصدی کشور به واردات روغن و دانه های روغنی از دیگر مشکلات کمبود روغن در بازار است.

,

عوامل کمبود وافزایش قیمت روغن

, عوامل کمبود وافزایش قیمت روغن, عوامل کمبود وافزایش قیمت روغن,

عامل دیگری که به کمبود بیش از پیش روغن در بازار دامن می زند هجوم مردم به سمت فروشگاه ها و خرید چند برابری مصرف ماهیانه به دلیل ترس از قطع کامل این محصول است اما غافل از اینکه این عمل ناپسند مردم خود می‌تواند سبب افزایش بی‌ثباتی بازار نه فقط برای این محصول بلکه در دیگر موارد نیز شود.

,

مسئله مهمی که علاوه بر کمبود روغن سبب افزایش قیمت چند برابری قیمت این محصول با توجه به درج قیمت روی محسوب می شود شرطی کردن فروش روغن است، به صورتی که خرید روغن توسط فروشگاهها جهت عرضه به بازار از عمده فروشان و شرکت های انحصاری پخش روغن باید با خرید یک سری از اقدام بی کیفیت دیگر از همان شرکت پخش کننده روغن همراه شود.

,

, ,

یکی از صاحبان فروشگاه های معتبر در این رابطه به خبرنگار ما گفت: در این چند ماهی که روغن کمیاب شده است برای یک عده سودجو فرصتی شده تا از این موقعیت سوء استفاده کرده و اقلام بی کیفیت و ته انباری خودشان را به همین بهانه واهی به فروشگاه ها قالب کنند و ما هم مجبور هستیم تا به این خواسته آنها تن بدهیم و از طرفی ما هم باید این ضرری که عمده فروشان و شرکتهای پخش روغن که نمایندگی از طرف کارخانه‌های تولید روغن را به صورت انحصاری در اختیار دارند به ما تحمیل می کنند را جبران کنیم و در نتیجه باید قیمت روغن را افزایش دهیم، تمام این مشکلات از عدم نظارت کافی در بازار نشات گرفته و چنانچه اگر نظارتی وجود داشت این مشکل کمبود روغن به حداقل می‌رسید و با مدیریت صحیح به تدریج حل می شد.

,

با این توضیحات می توان دریافت عدم نظارت کافی مسئولین مربوطه در سطح بازار سبب پدیدار شدن چنین معضلی شده است و ادارات مربوطه به ویژه تعزیرات حکومتی باید به این مسئله ورود کنند و فقط به گزارشات مردمی و اعمال جریمه ناچیز متخلفین اکتفا نکرده و با نظارت بیشتر و دقیق در عرضه روغن توسط فروشگاه ها، عمده فروشان و شرکت هایی که انحصار فروش روغن را در اختیار دارند نبض بازار را در دست گرفته و این موضوع را خاتمه دهند.

,

همچنین در صورت ادامه یافتن این روند از طرف متخلفین، چه عمده فروش از لحاظ شرطی کردن فروش روغن و چه افزایش قیمت توسط فروشگاهها به بهانه جبران خسارتی که از سمت عمده‌فروشان دیده‌اند، با قاطعیت برخورد کرده و جرائمی سنگین برای آنها در نظر بگیرند تا در صورت بروز چنین مشکلاتی هیچ شخص یا نهادی اجازه سوء استفاده از چنین موقعیت هایی به خود ندهند و سلب آرامش عمومی جامعه که به خاطر کمبود یک محصول در بازار به این شدت از بین می رود دیگر تکرار نشود.

,

منفعت رانتخواران در واردات ارزان قیمت

, منفعت رانتخواران در واردات ارزان قیمت, منفعت رانتخواران در واردات ارزان قیمت,

در همین رابطه عباس خزلی فعال رسانه ای در گفتگو با ایلام بیدار گفت:بازار خالی از نظارت ایلام و مسئولین ناکارآمدی که گاه و بیگاه از تریبون رسانه تلاشهای سطحی و بی برنامه خود را در بوق و کرنا میکنند، پاسخگوی دلایل قحطی روغن خوراکی و عدم عرضه کافی آن در فروشگاهها و مراکز خرید استان باشند.

,

وی اظهار کرد: به عنوان مثال یک شرکت مواد غذایی، در اقدامی عجیب فروش روغن مایع به سوپر مارکت های ایلام را منوط به خرید برنج این شرکت با قیمت نجومی کرده است.

,

وی افزود: این شرکت که تامین بسیاری از مواد خوراکی در کشور را برعهده دارد، در این روزها برای عرضه روغن به مغازه های عرضه کننده مواد غذایی خرید برنج ۹۰۰ گرمی برنج با قیمتی بالغ بر۳۰ هزار تومان می‌باشد تعیین کرده است و آن دسته از مغازه داران که این برنج گرانبها را خریداری نکنند نمی توانند روغن مایع مورد استفاده مردم را در سبد کالای مغازه خود داشته باشند.

,

خزلی ادامه داد: عدم برخورد و نظارت بر تامین کنندگان مواد خوراکی یکی از عواملی است که هرروز مردم مخصوصا قشر کم در آمد جامعه با آن مواجه و هرگز هیچ دستگاهی مسئولیت آن را برعهده نگرفته است! متاسفانه نبود روغن در بازار مشکلات زیادی برای مردم بوجود آورده است چگونه می شود توجیه کرد که مردم باید برای تامین روغن خود برنجی را تهیه کنند که تامین قیمت آن برایشان کاملا سخت و در مواردی امکان پذیر نیست؟!

,

وی تصریح کرد: مسئولین نظارتی و بازرسی که هرروز با صدور بیانیه گزارش عملکرد خود را در برخی از رسانه ها اعلام واز نظارت شبانه روزی سخن می گویند آیا هنوز با این پدیده نوظهور روبرو نشده اند یا اینکه با هماهنگی آنها صورت گرفته است؟

,

, ,

خزلی بیان کرد: قطع دست مافیای روغن خوراکی مستلزم حمایت دولت از کشاورزان تا تولیدکنندگان صنعت روغن گیری است.

,

وی در انتها گفت: سیستم مافیایی مربوط به برخی اجناس مثل روغن خوراکی، که این روزها با کمک احتکار در پی تحقق هدف شوم انحصار کامل بازار عرضه و تقاضا میباشند، حاصل منفعت طلبی افرادی است که منافع بسیار خوبی را از واردات روغن و دانه‌های روغنی به جیب میزنند، باید توجه داشت که این موضوع تولید داخل را تحت شعاع خود قرار می‌دهد و اگر از واردات بی رویه جلوگیری نشود، تولید در معرض نابودی قرار می‌گیرد! به عبارتی دیگر منافع واردات ارزان قیمت روغن به جیب رانت خواران بزرگ می‌رود.

,

توزیع بیش از 700 تن روغ مایع و جامد در ایلام

, توزیع بیش از 700 تن روغ مایع و جامد در ایلام, توزیع بیش از 700 تن روغ مایع و جامد در ایلام,

در همین راستا عبدخانی معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان ایلام در خصوص تامین روغن مورد نیاز بازار این استان گفت : از ابتدای سال تاکنون بیش از ۷۰۰ تن روغن مایع و جامد در بازار استان توزیع شده است.

,

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی در خصوص تامین روغن مایع نیاز بازار استان وجود ندارد، افزود: کمبود روغن جامد در بازار یک موضوع کشوری است که امیدواریم در آینده نزدیک این مشکل برطرف شود.

,

اگرچه سایر نهادها به منظور رفع این مشکل وارد عمل شده اما آنچه لازم و ضروری به نظر می رسد این است که باید با خاطیان و افراد سودجو که به دنبال منافع شخصی و مادی خود هستند، شناسایی و برخورد قانونی صورت گیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه