اخبار داغ

انحصار صنعت بازیافت در دست مافیای زباله مشهد؛

چراغ سبز شهرداری به کودکان کار/ تاجران طلای کثیف چقدر در لایه‌های دولتی نفوذ دارند؟

چراغ سبز شهرداری به کودکان کار/ تاجران طلای کثیف چقدر در لایه‌های دولتی نفوذ دارند؟
جولان سرکرده‌های مافیای زباله در مشهد و ورود کودکان به این عرصه، زباله‌گردی را از اشتغال کاذب به آسیب اجتماعی تبدیل کرده است؛ از همین رو، چشم‌پوشی شهرداری از مراکز بازیافت غیرمجاز، موجب کوتاه شدن دست سازمان مدیریت پسماند از طلای کثیف شهر مشهد شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ مدت‌هاست ورود کودکان به ‌دنیای زباله‌گردی موجب شده تا علاوه بر جای گرفتن زباله‌گردی به در لیست اشتغال کاذب، آسیب اجتماعی نیز محسوب شود؛ در هیچ جای دنیا، کار کودکان به‌خصوص زباله‌گردی نه تنها رسمیت ندارد بلکه با آن مقابله می‌شود ولی در شهر مشهد شرایط کمی متفاوت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

سالانه مقادیر بسیاری از بودجه سازمان مدیریت پسماند مشهد یا همان «مَپ»، از عوارض پرداختی شهروندان مشهدی تأمین می‌شود ولی خلاف پیشرفت روزانه سامانه‌های الکترونیکی سازمان مپ و چرخه بازیافت، سهم سازمان مدیریت پسماند شهری مشهد از زباله‌های بازیافتی سطح این شهر کم می‌شود.

,

طبق گفته نیره عابدین‌زاده، معاون دادستان مشهد پایه سنی زباله‌گردان مشهدی به 10 سال رسیده است و حق‌الزحمه پایین این کودکان نسبت به افراد بزرگسال، سرکرده‌های مافیای زباله را برای به‌کار گرفتن کودکان برای جمع‌آوری زباله شهر مشهد حریص‌تر می‌کند.

,

هیچ فرآیندی در زمینه زباله‌های بازیافتی نباید از چشم شهرداری دور بماند

, هیچ فرآیندی در زمینه زباله‌های بازیافتی نباید از چشم شهرداری دور بماند, هیچ فرآیندی در زمینه زباله‌های بازیافتی نباید از چشم شهرداری دور بماند,

مخاطرات اجتماعی مافیای زباله در مشهد از خود زباله کثیف تر است. با کمی جستجو و صحبت با عده‌ای از این افراد، همه آن‌ها به اتفاق از دعوای گروهی زباله‌گردهای سطح مشهد بر سر زباله‌گردی در مناطق مرفه‌نشین صحبت می‌کنند.

,

جالب اینجا است که برای شناسایی انبار‌های بازیافت در اطراف شهر مشهد هیچ کدام از سازمان‌های مربوطه اقدام نکرده‌اند و هر روزه از ساعت 20 به بعد شاهد صف‌های طولانی زباله‌گردها با کیسه‌هایی پر از مواد بازیافتی در اطراف حاشیه شهر مشهد هستیم.

,

زباله گردی می‌تواند منبع انتقال ویروس کرونا در شرایط فعلی باشد و در پی تداوم فعالیت زباله‌گردها در مشهد و عدم پیگیری مسئولان و بر زمین ماندن درخواست شورای شهر مشهد مبنی بر توفق جولان زباله‌گرد‌ها در مشهدروز به روز زباله‌های آلوده بین زباله‌گردها دست به دست می‌شود.

,

, ,

آموزش تفکیک زباله از مبدأ، اولین قدم برای مقابله با زباله‌گردی

, آموزش تفکیک زباله از مبدأ، اولین قدم برای مقابله با زباله‌گردی, آموزش تفکیک زباله از مبدأ، اولین قدم برای مقابله با زباله‌گردی,

هادی ایوانی، کارشناس مسائل شهری در گفت‌وگو با خبرنگارما اظهار کرد: اگر فرآیند تفکیک از مبدأ بهینه سازی شود و آموزش تفکیک زباله را به خانه‌ها ببریم، از آمار زباله‌های غیر قابل تفکیک که قابل سوزاندن نیستند کاسته می‌شود.

,

وی افزود: سازمان مپ بایستی در زمینه تجهیزات بازیافت مواد زائد جامد «MRF» سرمایه‌گذاری کند ولی تا به حال بودجه، انگیزه و تعاملی در راستای اجرای طرح نوین بازیافتی در شهرداری مشهد رخ نداده است.

,

این کارشناس مسائل شهری تصریح کرد: با توجه به هزینه‌های بالای مراحل مدیریت و بازیافت پسماند شهری، لزوم بروزرسانی متعدد دستگاه‌های بازیافت خصوصی سازی این بخش ضروری است.

,

, ,

جلوگیری از تأمین زباله تاجران طلای کثیف مشهد با استفاده از سامانه «MRF»

, جلوگیری از تأمین زباله تاجران طلای کثیف مشهد با استفاده از سامانه «MRF», جلوگیری از تأمین زباله تاجران طلای کثیف مشهد با استفاده از سامانه «, MRF, »,

وی ادامه داد: درصورت نصب ایستگاه‌های MRF در سطح شهر، دیگر زباله مورد نیاز تاجران غیرمجاز طلای کثیف مشهد که چندین سال با ضربه به صنعت بازیافت کشور به دنبال منافع خودشان هستند، تأمین نمی‌شود.

,

ایوانی ادامه داد: جمع‌آوری صحیح و پیشرفته‌ زباله طبق روش‌های معمول در دنیا میتواند حکم نگهبان‌ سطل زباله در شهر‌هارا ایفا کند تا هیچ یک از زباله گرد‌ها به سطل‌های زباله نزدیک نشوند.

,

, ,

ثبت مالکیت سطل‌های زباله، خلوص پسماند را افزایش می‌دهد

, ثبت مالکیت سطل‌های زباله، خلوص پسماند را افزایش می‌دهد, ثبت مالکیت سطل‌های زباله، خلوص پسماند را افزایش می‌دهد,

وی افزود: وقتی که سطل‌های زباله مالک داشته باشند و وارد منزل مسکونی شوند، زباله‌گردی حذف شده و مشکل شیرابه زباله حل می‌شود، از همین رو، خلوص پسماند بیشتر شده و مشکلات زیست‌محیطی کاهش پیدا می‌کند.

,

این کارشناس مسائل شهری خاطر نشان کرد: افرادی هستند که در سطح شهر مشهد اشتغال کاذب دارند که پیگیری فعالیت غیر قانونی این افراد مربوط به مراجع قضایی و سازمان بهزیستی می‌شود.

,

وی افزود: تا زباله‌ای در کار نباشد، زباله‌گردی وجود ندارد لذا برخورد با زباله گرد‌ها وظیفه سازمان‌های فوق بوده و خشکاندن ریشه زباله گردی بر عهده شهرداری و سازمان مپ است.

,

ایوانی اذعان داشت: با ایجاد نظام پیمانکاری تشویقی برای زباله‌گردهای مشهد میتوان آن‌ها را در مرکز بازیافتی پیشرفته به همراه کلاس‌های آموزشی به صورت متمرکز و تخصصی جمع‌آوری کرد و به جای رویکرد مقابله می‌‍توان با حمیات از زباله گرد، ریشه مافیای طلای کثیف در مشهد را سوزاند.

,

وی افزود: وقتی زباله در جایی جمع می‌شود، زباله‌گرد هم ایجاد می‌شود. افراد، زباله را جمع و بعداً به پیمانکار می‌دهند که ما نمی‌توانیم این را هم ثابت کنیم و تأکید می‌کنم ما نمی‌توانیم با زباله‌گردها برخورد کنیم. 

,

معافیت شهروندانی که تولید زباله بهینه دارند از عوارض شهرداری

, معافیت شهروندانی که تولید زباله بهینه دارند از عوارض شهرداری, معافیت شهروندانی که تولید زباله بهینه دارند از عوارض شهرداری,

این کارشناس مسائل شهری در پایان اظهار کرد: می‌توان شهروندان را بر اساس میزان تولید زباله طبقه‌بندی کرد و باتوجه  به چگونگی روند تفکیک و تولید زباله خانگی‌ آن‌ها را از پرداخت عوارض معاف یا بسته‌های تشویقی برایشان در نظر گرفت.

,

وی افزود: معضل عدم بهره‌وری صحیح از زباله مختص به شهر مشهد نبوده و در کل کشور صنعت بازیافت و معضل زباله‌گردی زیر سایه غفلت مدیریت پسماند و شهرداری قرار گرفته است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه