اخبار داغ

نقش مدیریت شهری در حل معضل آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی/ از عمل کار برآید

نقش مدیریت شهری در حل معضل آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی/ از عمل کار برآید
مدیران شهری توسعه حمل‌ونقل عمومی یکی از عوامل موثر کاهش آلودگی هوا را در گرو حمایت دولت و بودجه دولتی می‌دانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تهران پرس؛ ریه شهروندان تهرانی همانند بسیاری از کلان‌شهرهای دیگر با آلودگی هوا آشنا است که این آلودگی هرساله با شروع فصل سرما بیشتر خودنمایی می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تهران پرس,

هم‌زمان با این خودنمایی، بسیاری از مسئولان مرتبط و غیر مرتبط با این موضوع نیز اظهارنظرهای به‌جا و نابجایی می‌کنند و از ایده و نظراتی رونمایی می‌کنند که همگی در گرو چندین میلیارد بودجه دولتی است!

,

آلودگی هوا، مرگ زودرس، ترافیک، هدر رفتن زمان، عدم تحقق دولت الکترونیک، کمبود و فرسودگی حمل‌ونقل عمومی و… همگی قطعات پازل مشکلات و دغدغه‌های شهروندان تهرانی است که با حل هر یک از این مشکلات، بخش عظیمی از یک مشکل دیگر حل می‌شود.

,

به‌طور مثال آلودگی هوا چهارمین علت مرگ زودرس در دنیا است و روزانه ۱۱ مرگ زودرس در تهران به دلیل آلودگی هوا اتفاق می‌افتد و خسارت هرروز آلودگی هوا در پایتخت ۷ میلیون دلار است.

,

از طرفی بر اساس نظر کارشناسان منابع آلوده کننده هوا به دو دسته تقسیم می‌شود، منابع آلاینده ثابت شامل صنعت، کارخانه‌ها و مصارف خانگی و منابع آلاینده متحرک نیز شامل وسایل نقلیه با سهم ۷۰ درصدی است.

,

در نگاه نخست می‌توان دریافت که برای کاهش مرگ زودرس در تهران باید فکری به حال هوای آلوده تهران کرد و برای داشتن هوای سالم نیز باید منابع آلاینده متحرک که سهم ۷۰ درصدی در آلودگی هوا دارد را کنترل کرد که برای تحقق این امر لازم است حمل و نقل عمومی توسعه یابد.

,

حل بخش عظیمی از مشکلات شهروندان تهرانی با توسعه حمل‌ونقل عمومی

, حل بخش عظیمی از مشکلات شهروندان تهرانی با توسعه حمل‌ونقل عمومی, حل بخش عظیمی از مشکلات شهروندان تهرانی با توسعه حمل‌ونقل عمومی,

در این روزهای کرونایی که حال ناوگان حمل‌ و نقل عمومی شهر تهران هم خوب نیست، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران می‌گوید که حدود دو سال است که از وضعیت هشدار در مورد سیستم حمل‌ونقل عمومی تهران عبور کرده‌ایم.

,

وی می‌افزاید که 10 سال است ناوگان اتوبوس‌رانی تهران، نوسازی نشده و در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده شده و با کمبود ۵۰ درصدی هم مواجه هستیم، یعنی به‌جای ۹ هزار دستگاه اتوبوس در حدود ۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داریم.

,

مدیران شهری چه شهرداری و چه شورای شهر تهران، علت حال ناخوش حمل‌ونقل عمومی را عدم‌حمایت دولت و نبود بودجه کافی بیان می‌کنند و درخواست ۳۰ هزار میلیارد تومانی الی ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای خروج این وضعیت از دولت طلب می‌کنند.

,

آرش حسینی میلانی یکی از اعضای شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش خبرنگار تهران پرس که اکنون که این بودجه از سوی دولت تامین نمی شود برای توسعه حمل و نقل عمومی چه کاری باید انجام داد، گفت: در شرایطی که نمی‌توانیم به‌سرعت مشکلات حمل‌ونقل عمومی را حل کنیم و آن را گسترش دهیم، باید مدیریت تقاضای سفر را کنترل کنیم.

,

هر چند محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز براین باور است که حمل و نقل عمومی همیشه توسط دولت حمایت شده است نه توسط شهرداری.

,

با این وجود اکنون این سوال در اذهان عمومی شکل گرفته است که در حال حاضر که بودجه مورد نیاز برای تجهیز و توسعه حمل و نقل عمومی از سوی دولت به هر دلیلی تأمین نمی‌شود، نقش مدیریت شهری چیست؟ اگر کاری از دست این مدیران برنمیاد، دیگر چه نیازی به این تعداد مدیر شهری است؟

,

به گفته برخی از کارشناسان حوزه شهری اکنون منابع غیرنقد فراوانی در اختیار شهرداری وجود دارد که باوجود شرایط تحریم، سرمایه‌گذارانی حاضرند با دریافت غیرنقدی بخش زیادی از بهای اتوبوس، نسبت به واردات اتوبوس به تهران اقدام کنند. کافی است عزم جدی برای این کار وجود داشته باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه