اخبار داغ

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان:

بازگشایی آب انبار تاریخی "شیر چهارسوق" روح تازه‌ای به شهر تربت حیدریه دمید

بازگشایی آب انبار تاریخی "شیر چهارسوق" روح تازه‌ای به شهر تربت حیدریه دمید
محمدی گفت: بازگشایی آب انبار تاریخی شیرچهارسوق بعد از ۵۰ سال بلااستفاده و متروکه بودن روح تازه‌ای به شهر تربت حیدریه دمید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی محمدی، رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس؛ اظهار داشت: آب انبار تاریخی شیرچهارسوق که بزرگترین آب انبار شهر تربت حیدریه بوده در هسته مرکزی و قدیمی شهر و مربوط به دوران قاجاریه و دارای مالکیت وقفی بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی تصریح کرد: عنوان شیرچهارسوق نشان از جایگاه مهم این آب انبار در تاریخ گذشته مردمان این شهر و به عنوان تامین کننده اصلی آب شرب مردم بوده و آب این اب انبار از قنات قدیمی محمدیه تامین می شده است.

,

محمدی گفت: این اثر بعد از پنجاه سال بلااستفاده و متروکه بودن در روز جمعه ۲۷ دیماه ۱۳۹۹ با همکاری و مساعدت امام جمعه، شهرداری، اوقاف و میراث فرهنگی بازگشایی شد.

,

رییس میراث فرهنگی تربت حیدریه بیان کرد: قسمت های اصلی این آب انبار شامل مخزن، پاشیر، بادگیر و نورگیر بوده که با مصالح آجر سنتی و ملات ساروج کار شده و دارای تزئینات آجرکاری و تاق نما در قسمت پاشیر می باشد.

,

وی افزود: این اثر که به شماره ۶۳۷۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده ، بعد از آواربرداری و ساماندهی می تواند باتغییر کاربری فرهنگی گردشگری به عنوان یکی از جاذبه های شاخص شهر تبدیل شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه