شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان خراسان شمالی
ساعت: 16:19 منتشر شده در مورخ: 1399/10/27 شناسه خبر: 1698630
با بالا رفتن قیمت میوه در فاروج بررسی شد؛

جای خالی بازار میوه و تره بار در فاروج/گلایه مردم از افزایش ۱۵ تا ۳۰ درصدی قیمت میوه‌ها

جای خالی بازار میوه و تره بار در فاروج/گلایه مردم از افزایش ۱۵ تا ۳۰ درصدی قیمت میوه‌ها
حذف واسطه، ایجاد رقابت، سود بیشتر تولیدکننده و قیمت پایین‌تر برای مصرف‌کننده از مهمترین مزایایی است که شهرستان فاروج به دلیل نداشتن بازار میوه و تره بار از آن محروم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح فاروج، شهرستان فاروج علی رغم اینکه سال‌های زیادی از شهرستان شدنش می‌گذرد اما متاسفانه هنوز فاقد میدان میوه و تره بار است.

میدان تره بار از یک طرف نقش حمایتی خود را به عنوان بازاری برای محصولات کشاورزی نسبت به تولیدکنندگان داشته و از طرف دیگر سبب به تعادل رسیدن قیمت‌ها و عرضه محصولات با قیمت‌های مناسب برای مصرف‌کنندگان می‌شود.

نبود میدان میوه و تره بار شاید یکی از مهمترین دلایلی باشد که در کنار برخی موارد دیگر موجب شده است تا قیمت میوه در این شهرستان بالاتر از شهرهای دیگر استان باشد.

چند سالی بود که جمعه بازار در فاروج راه افتاده بود و تقریباً مردم بیشتر نیاز خود را به میوه و تره بار از این محل که نسبت به بازار، قیمت مناسب‌تری داشت تهیه می‌کردند اما با شیوع ویروس کرونا، تیغ تعطیلی به گردن جمعه بازار هم رسید و الان بیش از یک‌سال است که این بازار تعطیل است و مردم مجبور به تهیه میوه و تره بار با قیمت بالاتری هستند.
 

اختلاف قیمت یک میوه در میوه‌فروش‌ها

مردم فاروج علاوه ا زلالا بودن قیمت میوه و سبزیجات و همچنین تفاوت قیمت در نقاط مختلف شهر گلایه دارند. آنها به همین دلیل ترجیح می‌دهند مایحتاج خود را از فروشندگان سیار و وانت‌بارها تهیه کنند.

یک فروشنده میوه هم معتقد است که علاوه بر قیمت بالای اجاره مغازه، ما باید میوه مورد نیاز خود را از شهرستان‌های همجوار و گاها مشهد تامین ‌کنیم که این امر باعث تحمیل برخی هزینه‌های اضافی به ما شده و نهایتا موجب افزایش قیمت تمام شده آن برای مصرف کننده می‌شود.


اضافه شدن سود 15 تا 30 درصدی به قیمت میوه‌ها

احسان افتخاری رئیس اداره صمت شهرستان در این باره گفت: نرخ سود در بحث میوه و تره بار به تشخیص هیئت عالی نظارت در تهران مشخص می شود که بر همین اساس نرخ سود بین 15 تا حداکثر 30 درصد بعلاوه 3 تا 5 درصد کرایه و هزینه حمل و نقل بوده در حالی که حداکثر سود برای فروش در میادین میوه و تره بار فقط 5 درصد است.

وی افزود: در شهرستان فاروج 22 میوه فروشی وجود دارد که از این تعداد 16 واحد دارای پروانه کسب و 6 واحد دیگر در حال طی کردن مراحل دریافت پروانه کسب هستند.

افتخاری خاطر نشان کرد: از ابتدای سال تا کنون یک هزار و 130 مورد بازرسی از میوه فروشی های شهرستان صورت گرفته که این بازرسی ها منتهی به تشکیل 8 پرونده گرانفروشی، عدم درج قیمت و عدم ارائه فاکتور خرید به ارزش ریالی 4میلیون و 699هزار ریال شده است.

رئیس اداره صمت با اشاره نبود بازار رقابتی در این صنف افزود: با ایجاد میدان میوه و تره بار، روز بازار و جمعه بازار برای عرضه میوه و سایر اقلام اساسی مورد نیاز مردم و کوتاه کردن زنجیره تولید تا مصرف کمک بسیار زیادی به کم شدن هزینه برای مصرف کننده و افزایش سود تولید کننده می‌کند.


عرضه میوه های درجه دو با قیمت میوه های درجه یک

وی افزود: مسئله دیگری که باعث افزایش قیمت میوه شده، اعلام نرخ توسط دولت بود چرا که این نرخ بر اساس میوه مرغوب و درجه یک تهران اعلام می شود و پس از آن میوه‌هایی که در نقاط دیگر کشور با کیفیت کمی پایین‌تر و قیمت پایین تر عرضه می‌شود خود را به این قیمت مصوب اعلامی می‌رسانند و این امر باعث افزایش قیمت میوه در شهرستان ها می‌شود.

احسان افتخاری گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه بعد از فصل برداشت زعفران از زیرساخت بازارچه زعفران استفاده ای نمی شود می توان بحث راه اندازی میدان تره بار و یا روز بازار را در آن مکان داشت و حتی وانت هایی که در سطح شهر مسغول به فروش هستند را در آن جا ساماندهی کرد تا با وجود آمدن بازار رقابتی مصرف کننده با قیمت پایین تری محصول خود را خریداری کند.

وی همچنین افزود: در کنار آن می توان برخی محصولات که در خود شهرستان تولید می‌شود با تشکیل تعاونی فروش کشاورزان مستقیم در این بازار عرضه کرد که این امر با حذف واسطه‌ها قطعا موجب سود بیشتر تولید کننده و قیمت تمام شده کمتر برای مصرف کننده خواهد شد.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1698630
ارسال نظر
نظرات