اخبار داغ

تولید روزانه گاز از پارس جنوبی به ۶۷۶ میلیون متر مکعب رسید/ افت فشار مخزن مربوط به آینده است

تولید روزانه گاز از پارس جنوبی به ۶۷۶ میلیون متر مکعب رسید/ افت فشار مخزن مربوط به آینده است
مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس گفت: هر چند تحریم‌ها محدودیت‌هایی را در صادرات میعانات گازی ایجاد کرده است اما با این حال ما تقریبا ۱۰۰ درصد برنامه ابلاغی وزارت نفت برای تولید گاز از پارس جنوبی را محقق کرده‌ایم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا عبادی مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس، با اشاره به میزان تولید گاز از میادین پارس جنوبی گفت:‌ برنامه تولید گاز هر ساله از طرف وزارت نفت به ما ابلاغ می‌شود و بر این مبنا ما موظف هستیم در ماه‌های مختلف، تولید گاز از میادین پارس جنوبی را به ارقام تعیین شده برسانیم. طبیعتا با توجه به افزایش مصرف گاز در فصل زمستان، پیک اعداد مربوط به تولید گاز در ابلاغیه وزارت نفت نیز در این دوران تعریف شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی افزود: در این برنامه عدد تولید روزانه ۶۷۶ میلیون مترمکعب گاز بر ما تکلیف شده است. در سال جاری در طول دوره زمستان ما تقریبا ۱۰۰ درصد تولید تکلیف شده را محقق کردیم و اتفاقات همین دیروز دقیقا عدد تولید گاز از میادین پارس جنوبی دقیقا ۶۷۶ میلیون مترمکعب بود که یک رکورد بی‌نظیر است.
,
 
,
عبادی گفت: البته از زمانی که گاز تولید می‌شود تا زمانی که گاز به دست مصرف کننده می‌رسد، محدودیت‌های زیادی وجود دارد. وقتی ما گاز را در میادین پارس جنوبی تولید می‌کنیم، آن را به پالایشگاه‌های گازی در خشکی منتقل می‌کنیم و در این پالایشگاه‌ها گاز غنی، تصفیه و جداسازی می‌شود. در پالایشگاه‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد. مخصوصا در بحث تولید میعانات گازی، این محدودیت‌ها جدی‌تر است زیرا به دلیل تحریم‌های آمریکا در صادرات این محصول با مشکل مواجهیم.
,
 
,
مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس اظهار داشت: در پالایشگاه‌های گازی، گاز متان که در واقع گاز مصرفی بخش خانگی، نیروگاه‌ها و صنایع است، از مابقی هیدروکربن‌ها مثل اتان، LPG و میعانات گازی جداسازی می‌شود و برای مصرف در شبکه سراسری گاز طبیعی تزریق می‌شود.
,
 
,
وی اضافه کرد: میزان تولید گاز از میادین پارس جنوبی نسبت به سال گذشته حدود ۶۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است. گاز متان بخش عمده‌ای از گاز ارسالی از میادین به پالایشگاه‌های گازی را تشکیل می‌دهد و از هر ۵۷ میلیون مترمکعب گاز غنی تولیدی ۵۰ میلیون مترمکعب آن متان است که این متان در شبکه انتقال تزریق می‌شود.
,
 
,
عبادی گفت: به بیان دیگر از ۶۷۶ میلیون مترمکعب گاز تولیدی از میادین پارس جنوبی حدود ۵۹۲ میلیون متر مکعب متان تولید می‌شود و به خطوط سراسری گاز طبیعی تزریق می‌شود. بنابراین بنده این گزاره را که گفته می‌شود "دلیل کمبود گاز و قطعی برق نیروگاه‌ها، افت تولید گاز از میادین پارس جنوبی است" را قاطعانه رد می‌کنم.
,
 
,
مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: مباحثی که درباره افت فشار و افت تولید از پارس جنوبی مطرح می‌شود، بیشتر ناظر به آینده است و ما باید برای چند سال آینده خودمان را برای رویارویی با پدیده افت تولید گاز از میادین پارس جنوبی آماده کرده و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم.
,
 
,
وی افزود: البته  ما الان امکان افزایش تولید گاز از میادین پارس جنوبی به مقداری بیش از عدد تعیین شده داریم، اما محدودیت‌های دیگر هم در این بین وجود دارد. مثلاً اگر ما تولید گاز غنی را بیشتر کنیم، ولی پالایشگاه گازی نتواند آن را جذب کند، خب، فایده‌ای ندارد. البته با همه این اوصاف و محدودیت‌ها ما تقریبا صد درصد برنامه ابلاغی وزارت نفت را عملی کردیم.
,
 
,
انتهای پیام
,
 
,
منبع: فارس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه