اخبار داغ

جانشین سابق سپاه بیت‌المقدس کردستان مطرح کرد؛

نقش ویژه گیلانی‌ها در پیروزی عملیات کربلای ۵/ یک گردان منهدم شد اما نیروها جا نزدند

نقش ویژه گیلانی‌ها در پیروزی عملیات کربلای ۵/ یک گردان منهدم شد اما نیروها جا نزدند
سردار حمزه فلاح گفت: شهرک دوعیجی، جزیره‌ ام الطویل و بوارین سه‌نقطه مهم تصرف‌شده در عملیات کربلای۵ بود که بچه‌های گیلان موفق به تصرف آن‌ها شدند و پشت بی‌سیم هم مرتب تکرار می‌شد که بچه‌های گیلان ایستاده‌اند تا رزمندگان دیگر همچنان پای کار باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از 8دی، عملیات کربلای ۵‌، ۳۴ سال پیش (۱۹ دی‌ماه ۱۳۶۵) و در وانفسای جشن و پای‌کوبی عراقی‌ها برای شکست ایرانی‌ها در عملیات کربلایی ۴ که چند روز قبل اتفاق افتاده بود با رمز مبارک‌ یا زهرا (ع) در منطقه‌ شلمچه‌ و شرق بصره‌ آغاز شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, 8دی,

شرایط دشوار پس از عملیات کربلای ۴ و فشار روانی ناشی از شکست عملیات بر نیروهای خودی، ضرورت انجام عملیات دیگری را ایجاب می‌کرد. عملیاتی که پیروزی آن تضمین شده باشد و ضمناً از جنبه نظامی ‌و سیاسی بسیار ارزشمند باشد تا آثار نامطلوب عدم فتح کربلای ۴ را جبران کند.

,

در این عملیات بزرگ، گیلانی‌ها بعد از فتح جزیره بوارین، شهرک دوعیجی و جزیره‌ام الطویل، نقشی تعیین‌کننده‌ای در پیروزی ایران در این نبرد و تداوم عملیات کربلای ۵ داشتند.

,

لشکر قدس گیلان در عملیات کربلای ۵ به فرماندهی سردار شهید حسین همدانی و جانشینی جعفر مظاهری، به استعداد ۹ گردان پیاده، یک گردان ادوات، یک گردان توپخانه و یک گردان زرهی وارد عمل شد.

,

متأسفانه نقش رزمندگان لشکر عملیاتی گیلان در عملیات کربلای ۵ از موضوعات کمتر گفته شده جنگ است و به همین مناسبت تلاش کرده‌ایم با تعدادی از رزمندگان و فرماندهان لشگر گیلان در عملیات کربلای ۵ به گفتگو بنشینیم. سردار حمزه فلاح، جانشین سابق سپاه بیت‌المقدس کردستان و از فرماندهان لشگر گیلان در عملیات کربلای ۵، اولین فردی است که در عملیات فتح بوارین حضور داشت و ما موفق شدیم با ایشان درباره این عملیات به گفتگو بنشینیم. آنچه در ادامه می‌خوانید ماحصل این گفتگو است:

,

هدف از عملیات کربلای ۵ کشاندن عراق به پای میز مذاکره بود

, هدف از عملیات کربلای ۵ کشاندن عراق به پای میز مذاکره بود,

سردار حمزه فلاح، جانشین سابق سپاه بیت‌المقدس کردستان در گفت و گو با خبرنگار 8دی با بیان اینکه عملیات کربلای ۵ در راستای استراتژی جمهوری اسلامی انجام شد اظهار کرد: بعد از فتح خرمشهر انتظار این بود که صدامیان به پای میز مذاکره بیایند اما نیامدند و سازمان ملل هم در این راستا کاری نکرد لذا استراتژی عدل در نظام شکل گرفت که بر اساس آن باید یکی از شهرهای عراق را تصرف می‌کردیم تا آن‌ها مجبور به آمدن به پای میز مذاکره می‌شدند.

,

سردار فلاح در ادامه تصریح کرد: پیشنهاد فتح بصره را هم آقای هاشمی دادند، در کربلای ۴ که عملیات ناموفقی بود عراقی‌ها جشن گرفتند و فرمانده سپاه دوم و هفتم عراق وقتی گزارش خودشان را به صدام دادند همه خوشحال شدند و تصور می‌کردند که ایران تا ۶ ماه نمی‌تواند عملیات بزرگی علیه عراق انجام دهد. در عملیات خیبر و رمضان هم هدف تصرف بصره بود و حتی عملیات والفجر ۸ هم هدف بصره بود اما این هدف محقق نشد.

,

جانشین سابق سپاه بیت‌المقدس کردستان با بیان اینکه عملیات کربلای ۵ بعد از عملیات کربلای ۴ به گیلان ابلاغ شد افزود: در کربلای ۴ قرار بود گیلان در مرحله دوم وارد عملیات شود که اصلاً وارد عمل نشد، در این عملیات، شهید املاکی به یک گروه از ما مأموریت داده بود برای شناسایی در چزابه باشیم و تعدادی از دوستان ما هم برای کار در سومار بودند اما عمده نیروهای گیلان در عقبه لشکر و در شوشتر مستقر شدند. ۱۷ دی‌ماه ۶۵ پیام شهید املاکی به ما رسید که از چزابه برای اجرای عملیات جدید به شوشتر برگردیم. ۱۹ دی همان سال عملیات کربلای ۵ شروع شد، ابتدا قرار بود جزیره‌ام الطویل را تصرف کنیم  و در ادامه به سمت جزیره شُلحه که به سمت بصره هم می‌رفت حرکت می‌کردیم اما بعداً برنامه تغییر کرد. مأموریت ما در این عملیات عبور از خط و رفتن به سمت هدف بود. یعنی مأموریت لشگر ۱۰۵ قدس این بود که بوارین را تصرف و تأمین کند و به سمت جزیره‌ام الطویل حرکت کند.

,

وی با اشاره به ۱۹ دی‌ماه که خود به همراه مهدی نقیبی راد و با دستور شهید املاکی، برای کسب اطلاعات از منطقه و محل استقرار نیروها با موتورسیکلت به منطقه رفته بودند گفت: در این مسیر متوجه شدیم هلالی اول و ۵ ضلعی آزاد شده است، ما باید از این مناطق عبور می‌کردیم. روز دوم شناسایی منطقه هم من و شهید مهدی نقیبی راد و شهید مدافع حرم محمدرضا یعقوبی و خلیل آقایی جهت جانمایی گردان‌ها برای استقرار در منطقه رفتیم و عصر ۲۱ دی‌ماه، گردان ها به سمت هلالی اول حرکت کردند و غروب این روز، گردان‌های میثم، حمزه و امام حسین (ع) در پشت خاک‌ریزهای این منطقه مستقر شدند و قرار شد چندساعتی در این منطقه استراحت کنیم و ساعت ۱۲ شب حرکت کنیم. در همین‌جا تعدادی از بچه‌ها در اثر خمپاره‌های دشمن شهید شدند.

,

سردار فلاح ادامه داد: در زمان حرکت، شهید املاکی در جلوی ستون و به عنوان نفر اول و سر ستون بودند و از لشکر ۱۷ علی بن ابی‌طالب (ع) که خط را شکسته بودند عبور کردیم. منطقه هم هنوز به خوبی پاک‌سازی نشده بود تا اینکه به نهر دوعیجی که ابتدای جزیره بوارین بود رسیدیم. در اینجا همه نیروها به آب زدند و از نهر عبور کردیم و وارد ابتدای بوارین شدیم. در همین منطقه یک ماشین جیپ عراقی وارد منطقه شده و چون از حضور ما خبر نداشتند غافلگیر شدند و درگیری شروع شد و همین درگیری باعث شد دشمن متوجه حضور ما در این منطقه شوند.

,

جانشین سابق سپاه بیت‌المقدس کردستان با بیان اینکه نرسیده به دوعیجی هم گردان حمزه با عراقی‌ها درگیر شد و گردان میثم و دو گروهان از گردان امام حسین (ع) به سمت بوارین و اروند صغیر رفتند افزود: در این مسیر یکی از اهداف جزیره‌ام الطویل بود. در همان شب اول به اهداف اولیه رسیدیم و به سمت شهرک دوعیجی حرکت کردیم. در این شهرک هم گردان حمزه عمل کرد و سردار کمیل مطیع دوست به عنوان معاون عملیاتی گردان حمزه در این منطقه خیلی خوب جنگید. در این درگیری یک گروهان از گردان امام حسین (ع) به فرماندهی صادق رضایی به کمک گردان حمزه آمد. در این عملیات شهیدان خوش‌سیرت و املاکی به همراه بی‌سیم‌چی شهید املاکی در یک‌خانه مخروبه گِلی در یکی از روستاهای آنجا عملیات را هدایت می‌کردند.

,

وی با تاکید بر اینکه عملیات کربلای ۵ اولین عملیاتی بود که به صورت قرارگاهی عمل شد و سه قرارگاه نجف، قرارگاه کربلا و قرارگاه قدس در آن مشارکت داشتند و لشگر گیلان زیر نظر قرارگاه نجف بود گفت: در مجموع ۲۷ لشکر و تیپ در این عملیات فعالیت داشتند و در محور ما سه لشگر و ۲ تیپ عمل می‌کردند.

,

سردار فلاح ادامه داد: در شب اول عملیات، گردان مالک اشتر به فرماندهی سردار کاظمی پور در سه‌راهی شُلحه به شهرک دوعیجی مستقر بودند. در این شب، اهداف به طول کامل گرفته نشد و ارتباط گردان میثم با شهید املاکی قطع شده بود و در نهایت به دلیل اینکه جان پناهی وجود نداشت دستور داده شد از محل مستقر شده برگردند.

,

جانشین سابق سپاه بیت‌المقدس کردستان با بیان اینکه بر خلاف آنچه در برخی مصاحبه آمده است در جزیره بوارین هیچ‌گونه مانعی برای حرکت ما وجود نداشت چون دشمن در خطوط خودش مستقر بود و این منطقه هم خط اول درگیری نبود افزود: در واقع ما خط اول درگیری را رد کرده بودیم و تنها مانع ما کانال‌های دفاعی عراقی‌ها بود. دور شهرک دوعیجی هم به‌طورکلی کانال بود. در اروند صغیر هم سنگرهایی بود و دشمن در اینجا مقاومت زیادی کرد اما در سه راهی شلحه به دوعیجی مقاومت‌ها محدود بود و به سرعت توسط نیروها گرفته شد. در شب اول با وارد شدن ۴ گردان، شهرک دوعیجی به طول کامل و قسمتی از بوارین تصرف شد اما در سمت چپ ما هم که قرار بود لشکر ۵ نصر بیاید الحاق صورت نگرفت. از طرفی چون دستگاه‌های مهندسی نرسیدند سنگرها و خاک‌ریز نیز ساخته نشده بود و دشمن اقدام به پاتک علیه نیروها کرد و به همین دلیل قرار شد برگردیم و بچه در همان ابتدای بوارین مستقر شوند که در اینجا هم سردار هامون محمدی و تعدادی از بچه‌های دیگر زخمی شدند.

,

گردان ابالفضل (ع) فومن قبل از عملیات منهدم شد اما نیروها جا نزدند

وی با اشاره به روز ۲۳ دی‌ماه که گردان ابالفضل (ع) فومن که شهید حجت نظری فرماندهی آن را بر عهده داشت، قرار بود شب وارد عمل شود مورد بمباران هوایی خوشه‌ای قرار گرفت افزود: ۲۰ نفر از نیروها شهید و بیش از ۷۰ نفر زخمی شدند و در عمل گردان از هم پاشید و در شب دوم عملیات (۲۳ دی‌ماه)، گردان‌های کمیل به فرماندهی شهید اصغری خواه، گردان سردار جنگل به فرماندهی سردار آقازاده و همچنین گردان مالک اشتر، دوباره وارد عمل شدند.

سردار فلاح ادامه داد: بعضی از گردان ها مثل گردان امام حسین (ع) در این شب دو بار وارد عمل شدند و در این شب، توان دشمن گرفته شد و غروب ۲۳ دی‌ماه، گردان مهندسی وارد عمل شد و در قسمتی از بوارین به سمت شلحه خاک‌ریز ایجاد کرد و عمده توان ما به سمت جزیره‌ام الطویل متمرکز شد. در این شب، بچه‌ها در آتش بسیار شدید دشمن جانانه جنگیدند اما چون جان‌پناه مناسبی نداشتیم منطقه تثبیت نشد.

جانشین سابق سپاه بیت‌المقدس کردستان در رابطه با شب سوم این عملیات بیان کرد: در شب سوم، گردان خندق و گردان میثم و گردان سلمان به فرماندهی شهید بامروت وارد عمل شدند و قسمت عمده بوارین تصرف شد اما شرایط برای رفتن به سمت ام الطویل فراهم نشد. در ۲۵ دی، همه گردان ها آمدند و حتی شهید حجت نظری در گردان حضرت ابالفضل (ع) فومن که در اثر بمباران هوایی منهدم شده بود یک گردان به اضافه درست کردند و در عملیات ماندند و مشارکت کردند. بعدازظهر ۲۵ دی، دشمن از جزیره بوارین عقب کشید و در چنین شرایطی شهید حسین همدانی به بچه‌های اطلاعات مأموریت داد تا منطقه را بررسی کنند و وقتی سردار شهید همدانی از تصرف منطقه اطمینان پیدا می کد گردان امام حسین (ع) و نیروهای گردان بعلاوه حضرت ابالفضل (ع) در جزیره‌ام الطویل مستقر می‌شوند. تقریباً ۴ شبانه‌روز نیروها می‌جنگند تا این جزیره حفظ شود.

سه‌نقطه مهم که گیلانی‌ها در کربلای ۵ تصرف کردند

سردار فلاح با بیان اینکه شهرک دوعیجی، جزیره‌ام الطویل و بوارین سه‌نقطه مهم تصرف‌شده در عملیات کربلای ۵ بود که بچه‌های گیلان موفق به تصرف آن‌ها شدند و پشت بی‌سیم هم مرتب تکرار می‌شد که بچه‌های گیلان ایستاده‌اند تا رزمندگان دیگر همچنان پای کار باشند ادامه داد: بعدها گفته شد که یک‌میلیون گلوله بر سر بچه‌ها ریخته شده است. با اینکه توپخانه سپاه و ارتش در این محل به شدت کار می‌کردند اما آتش آن‌ها خیلی سنگین‌تر بود اما بالاخره اینجا با تلاش هر ۹ گردان و توسط گیلانی‌ها تثبیت شد.

جانشین سابق سپاه بیت‌المقدس کردستان افزود: بچه‌ها در واقع در این عملیات در پاتک شدید دشمن ایستادگی کردند و تثبیت بوارین باعث شد جناح راست ما که لشگر علی بن ابی‌طالب بود موفق شود. پشت بی‌سیم هم مرتب تکرار می‌شد که بچه‌های گیلان بوارین را دارند و همین موضوع هم باعث دلگرمی جناح راست ما می‌شد. ضمن اینکه همه بوارین را بچه‌های گیلان نگرفتند. قسمتی از بوارین در واقع توسط لشگر ۵ نصر گرفته شد اما بیشترین فشار بر پیشانی بوارین که قسمت غرب بود و گیلانی‌ها مستقر بودند وارد می‌شد.

تقدیم ۴۰۰ شهید توسط لشکر گیلان در کربلای ۵

وی ادامه داد: در این عملیات گیلان حدود ۴۰۰ نفر شهید تقدیم انقلاب کرد. کل استعداد لشکر گیلان ۲۰۰۰ سرباز، ۳۰۰۰ بسیجی و ۱۳۵۰ نفر پاسدار بود. در این مرحله، مأموریت ما به اتمام رسید اما عملیات ادامه داشت و وارد عملیات کربلای ۸ شدیم که بچه‌های گیلان در این عملیات هم خوب عمل کردند و شهدای زیادی تقدیم کردیم. بعد از عملیات کربلای ۵، ام الطویل و بوارین، به یگان دیگری واگذار شد و لشگر برای ادامه عملیات کربلای ۵ در محور نهر جاسم آزاد شد.

پیش‌نویس قطعنامه ۵۹۸ پس از عملیات کربلای ۵ نوشته شد

سردار فلاح با بیان اینکه فتح بصره هدف رزمندگان در کربلای ۵ بود اما زمین به اندازه‌ای مسلح بود و موانع مقابل نیروها وجود داشت سرعت را کند می‌کرد که امکان فتح وجود نداشت خاطرنشان کرد: زمین توسط مهندسین غربی مسلح شده بود و موانع مصنوعی زیادی مقابل نیروها ایجاد شده بود و ما نتوانستیم به اهداف کامل خودمان در عملیات برسیم اما همین پیروزی‌ها هم باعث شد پیش‌نویس قطعنامه ۵۹۸ نوشته شود و از این زمان به بعد ناوهای آمریکایی وارد منطقه شدند. در ادامه عملیات کربلای ۵، به ما مأموریت دادند در کنار نهر جاسم عملیاتی انجام دهیم. در این زمان گردان سردار جنگل لشگر گیلان در حوالی نهر جاسم و ۸ کیلومتر جلوتر از شهرک دوعیجی مستقر بود. فاصله دشمن با گردان سردار جنگل چیزی در حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ متر بود. سمت راست این جاده هم گردانی از اصفهان مستقر بود.

جانشین سابق سپاه بیت‌المقدس کردستان مرحله شناسایی منطقه حدود ۲۰ روز طول کشید و قرار شد لشکر ۱۰۵ قدس عملیات انجام دهد. در این عملیات، شهیدان بامروت و شهید کشاورز (جانشین گردان میثم) و شهید حجت نظری به شهادت رسیدند. شهید کشاورز قبل از رفتن به سمت گردان جاسم زخمی شده بود و حتی به ایشان گفتیم شما نروید اما ایشان بر رفتن اصرار داشتند. اولین گردانی که در نهر جاسم مستقر شد گردان میثم بود که در همان ۲۴ ساعت اول در اثر اصابت خمپاره به داخل سنگر، شهید کشاورز به شهادت رسید. بعد از گردان میثم، گردان سردار جنگل هم در این منطقه مستقر شد.

وی با بیان اینکه گردان مالک اشتر به فرماندهی سردار کاظمی پور و گردان حمزه به فرماندهی شهید لاهوتی هم در این عملیات وارد عمل شدند گفت: قبل از ورود به عملیات، قرارگاه تاکتیکی لشکر ۱۱ عراق که در ۲ کیلومتری نهر جاسم قرار داشت توسط نیروهای گیلان تصرف شد و برای ادامه عملیات کربلای ۵ نیروها در آن مستقر شدند. عراق هم قبل از شروع عملیات، این منطقه را مورد هدف قرار داد و بیشتر ماشین‌های ما منهدم شد و حتی شهید خوش‌سیرت مجروح شدند اما با این وجود با عصا در صحنه‌ها بود. با وجود خسارات زیاد، نیروها عملیات را انجام دادند و حتی این موضوع تأثیر منفی بر روحیه نیروها نگذاشت.

دشمن باور نمی‌کرد ایران بتواند در نهر جاسم عملیات کند

سردار فلاح در پایان با ببیان اینکه عملیات توسط گردان حمزه و مالک اشتر انجام شد و موفق هم بود اما چون از سمت راست الحاق صورت نگرفت شهدایی تقدیم کردیم و حتی برخی فرماندهان مثل سردار کاظمی پور و شهید املاکی مجروح شدند گفت: بنابراین در ادامه عملیات کربلای ۵ دو گردان حمزه و سردار جنگل خط را نگه داشتند اما در نهایت چون در سمت راست، نیروهای خودی نتوانستند به اهدافشان برسند لشگر گیلان مجبور به بازگشت شد و پیکر مطهر برخی از شهدا در همان‌جا باقی ماند. در ادامه عملیات کربلا ۵، لشکر گیلان حدود ۴۰ نفر شهید تقدیم کرد. دشمن هم در این عملیات تلفات زیادی داد و به دلیل موانعی که در رسیدن به این مسیر گذاشته بودند حتی باور نمی‌کردند ایران بتواند در این منطقه عملیات کند. ما در اوج قدرت به صدام و حامیانش موارد قطعنامه ۵۹۸ را تحمیل کردیم و در واقع پیش‌نویس آن تقریباً مطابق خواسته‌های ما در همین سال ۶۵ نوشته شد.

انتهای پیام/
,

گردان ابالفضل (ع) فومن قبل از عملیات منهدم شد اما نیروها جا نزدند

, گردان ابالفضل (ع) فومن قبل از عملیات منهدم شد اما نیروها جا نزدند,

وی با اشاره به روز ۲۳ دی‌ماه که گردان ابالفضل (ع) فومن که شهید حجت نظری فرماندهی آن را بر عهده داشت، قرار بود شب وارد عمل شود مورد بمباران هوایی خوشه‌ای قرار گرفت افزود: ۲۰ نفر از نیروها شهید و بیش از ۷۰ نفر زخمی شدند و در عمل گردان از هم پاشید و در شب دوم عملیات (۲۳ دی‌ماه)، گردان‌های کمیل به فرماندهی شهید اصغری خواه، گردان سردار جنگل به فرماندهی سردار آقازاده و همچنین گردان مالک اشتر، دوباره وارد عمل شدند.

,

سردار فلاح ادامه داد: بعضی از گردان ها مثل گردان امام حسین (ع) در این شب دو بار وارد عمل شدند و در این شب، توان دشمن گرفته شد و غروب ۲۳ دی‌ماه، گردان مهندسی وارد عمل شد و در قسمتی از بوارین به سمت شلحه خاک‌ریز ایجاد کرد و عمده توان ما به سمت جزیره‌ام الطویل متمرکز شد. در این شب، بچه‌ها در آتش بسیار شدید دشمن جانانه جنگیدند اما چون جان‌پناه مناسبی نداشتیم منطقه تثبیت نشد.

,

جانشین سابق سپاه بیت‌المقدس کردستان در رابطه با شب سوم این عملیات بیان کرد: در شب سوم، گردان خندق و گردان میثم و گردان سلمان به فرماندهی شهید بامروت وارد عمل شدند و قسمت عمده بوارین تصرف شد اما شرایط برای رفتن به سمت ام الطویل فراهم نشد. در ۲۵ دی، همه گردان ها آمدند و حتی شهید حجت نظری در گردان حضرت ابالفضل (ع) فومن که در اثر بمباران هوایی منهدم شده بود یک گردان به اضافه درست کردند و در عملیات ماندند و مشارکت کردند. بعدازظهر ۲۵ دی، دشمن از جزیره بوارین عقب کشید و در چنین شرایطی شهید حسین همدانی به بچه‌های اطلاعات مأموریت داد تا منطقه را بررسی کنند و وقتی سردار شهید همدانی از تصرف منطقه اطمینان پیدا می کد گردان امام حسین (ع) و نیروهای گردان بعلاوه حضرت ابالفضل (ع) در جزیره‌ام الطویل مستقر می‌شوند. تقریباً ۴ شبانه‌روز نیروها می‌جنگند تا این جزیره حفظ شود.

,

سه‌نقطه مهم که گیلانی‌ها در کربلای ۵ تصرف کردند

, سه‌نقطه مهم که گیلانی‌ها در کربلای ۵ تصرف کردند,

سردار فلاح با بیان اینکه شهرک دوعیجی، جزیره‌ام الطویل و بوارین سه‌نقطه مهم تصرف‌شده در عملیات کربلای ۵ بود که بچه‌های گیلان موفق به تصرف آن‌ها شدند و پشت بی‌سیم هم مرتب تکرار می‌شد که بچه‌های گیلان ایستاده‌اند تا رزمندگان دیگر همچنان پای کار باشند ادامه داد: بعدها گفته شد که یک‌میلیون گلوله بر سر بچه‌ها ریخته شده است. با اینکه توپخانه سپاه و ارتش در این محل به شدت کار می‌کردند اما آتش آن‌ها خیلی سنگین‌تر بود اما بالاخره اینجا با تلاش هر ۹ گردان و توسط گیلانی‌ها تثبیت شد.

,

جانشین سابق سپاه بیت‌المقدس کردستان افزود: بچه‌ها در واقع در این عملیات در پاتک شدید دشمن ایستادگی کردند و تثبیت بوارین باعث شد جناح راست ما که لشگر علی بن ابی‌طالب بود موفق شود. پشت بی‌سیم هم مرتب تکرار می‌شد که بچه‌های گیلان بوارین را دارند و همین موضوع هم باعث دلگرمی جناح راست ما می‌شد. ضمن اینکه همه بوارین را بچه‌های گیلان نگرفتند. قسمتی از بوارین در واقع توسط لشگر ۵ نصر گرفته شد اما بیشترین فشار بر پیشانی بوارین که قسمت غرب بود و گیلانی‌ها مستقر بودند وارد می‌شد.

,

تقدیم ۴۰۰ شهید توسط لشکر گیلان در کربلای ۵

, تقدیم ۴۰۰ شهید توسط لشکر گیلان در کربلای ۵,

وی ادامه داد: در این عملیات گیلان حدود ۴۰۰ نفر شهید تقدیم انقلاب کرد. کل استعداد لشکر گیلان ۲۰۰۰ سرباز، ۳۰۰۰ بسیجی و ۱۳۵۰ نفر پاسدار بود. در این مرحله، مأموریت ما به اتمام رسید اما عملیات ادامه داشت و وارد عملیات کربلای ۸ شدیم که بچه‌های گیلان در این عملیات هم خوب عمل کردند و شهدای زیادی تقدیم کردیم. بعد از عملیات کربلای ۵، ام الطویل و بوارین، به یگان دیگری واگذار شد و لشگر برای ادامه عملیات کربلای ۵ در محور نهر جاسم آزاد شد.

,

پیش‌نویس قطعنامه ۵۹۸ پس از عملیات کربلای ۵ نوشته شد

, پیش‌نویس قطعنامه ۵۹۸ پس از عملیات کربلای ۵ نوشته شد,

سردار فلاح با بیان اینکه فتح بصره هدف رزمندگان در کربلای ۵ بود اما زمین به اندازه‌ای مسلح بود و موانع مقابل نیروها وجود داشت سرعت را کند می‌کرد که امکان فتح وجود نداشت خاطرنشان کرد: زمین توسط مهندسین غربی مسلح شده بود و موانع مصنوعی زیادی مقابل نیروها ایجاد شده بود و ما نتوانستیم به اهداف کامل خودمان در عملیات برسیم اما همین پیروزی‌ها هم باعث شد پیش‌نویس قطعنامه ۵۹۸ نوشته شود و از این زمان به بعد ناوهای آمریکایی وارد منطقه شدند. در ادامه عملیات کربلای ۵، به ما مأموریت دادند در کنار نهر جاسم عملیاتی انجام دهیم. در این زمان گردان سردار جنگل لشگر گیلان در حوالی نهر جاسم و ۸ کیلومتر جلوتر از شهرک دوعیجی مستقر بود. فاصله دشمن با گردان سردار جنگل چیزی در حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ متر بود. سمت راست این جاده هم گردانی از اصفهان مستقر بود.

,

جانشین سابق سپاه بیت‌المقدس کردستان مرحله شناسایی منطقه حدود ۲۰ روز طول کشید و قرار شد لشکر ۱۰۵ قدس عملیات انجام دهد. در این عملیات، شهیدان بامروت و شهید کشاورز (جانشین گردان میثم) و شهید حجت نظری به شهادت رسیدند. شهید کشاورز قبل از رفتن به سمت گردان جاسم زخمی شده بود و حتی به ایشان گفتیم شما نروید اما ایشان بر رفتن اصرار داشتند. اولین گردانی که در نهر جاسم مستقر شد گردان میثم بود که در همان ۲۴ ساعت اول در اثر اصابت خمپاره به داخل سنگر، شهید کشاورز به شهادت رسید. بعد از گردان میثم، گردان سردار جنگل هم در این منطقه مستقر شد.

,

وی با بیان اینکه گردان مالک اشتر به فرماندهی سردار کاظمی پور و گردان حمزه به فرماندهی شهید لاهوتی هم در این عملیات وارد عمل شدند گفت: قبل از ورود به عملیات، قرارگاه تاکتیکی لشکر ۱۱ عراق که در ۲ کیلومتری نهر جاسم قرار داشت توسط نیروهای گیلان تصرف شد و برای ادامه عملیات کربلای ۵ نیروها در آن مستقر شدند. عراق هم قبل از شروع عملیات، این منطقه را مورد هدف قرار داد و بیشتر ماشین‌های ما منهدم شد و حتی شهید خوش‌سیرت مجروح شدند اما با این وجود با عصا در صحنه‌ها بود. با وجود خسارات زیاد، نیروها عملیات را انجام دادند و حتی این موضوع تأثیر منفی بر روحیه نیروها نگذاشت.

,

دشمن باور نمی‌کرد ایران بتواند در نهر جاسم عملیات کند

, دشمن باور نمی‌کرد ایران بتواند در نهر جاسم عملیات کند,

سردار فلاح در پایان با ببیان اینکه عملیات توسط گردان حمزه و مالک اشتر انجام شد و موفق هم بود اما چون از سمت راست الحاق صورت نگرفت شهدایی تقدیم کردیم و حتی برخی فرماندهان مثل سردار کاظمی پور و شهید املاکی مجروح شدند گفت: بنابراین در ادامه عملیات کربلای ۵ دو گردان حمزه و سردار جنگل خط را نگه داشتند اما در نهایت چون در سمت راست، نیروهای خودی نتوانستند به اهدافشان برسند لشگر گیلان مجبور به بازگشت شد و پیکر مطهر برخی از شهدا در همان‌جا باقی ماند. در ادامه عملیات کربلا ۵، لشکر گیلان حدود ۴۰ نفر شهید تقدیم کرد. دشمن هم در این عملیات تلفات زیادی داد و به دلیل موانعی که در رسیدن به این مسیر گذاشته بودند حتی باور نمی‌کردند ایران بتواند در این منطقه عملیات کند. ما در اوج قدرت به صدام و حامیانش موارد قطعنامه ۵۹۸ را تحمیل کردیم و در واقع پیش‌نویس آن تقریباً مطابق خواسته‌های ما در همین سال ۶۵ نوشته شد.

,
انتهای پیام/
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه