اخبار داغ

رئیس کمیسیون انرژی مجلس:

بی‌توجهی دولت در احداث نیروگاه برق هسته‌ای/ درآمد تولید برق صرف پرداخت یارانه شد

بی‌توجهی دولت در احداث نیروگاه برق هسته‌ای/ درآمد تولید برق صرف پرداخت یارانه شد
عباسی با اشاره به اهمیت نیروگاه‌های هسته‌ای در تولید برق پایدار کشور گفت: متاسفانه با بی‌توجهی جدی دولت، احداث نیروگاه برق هسته‌ای با تأخیر چندین ساله مواجه شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با صبح توس؛ پیرامون چالش قطع برق در نقاط مختلف و اهمیت ایجاد نیروگاه‌های هسته ای تولید برق برای انرژی پایدار ضمن اشاره به روشهای تولید برق در کشورهای مختلف اظهار کرد: هر کشوری بر حسب منابع موجود یا راهبردهایی که دارد، روش های مختلفی را در حوزه انرژی برای تولید برق پیش گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی با بیان اینکه ایران به دلیل تنوعی که در منابع خود دارد می‌تواند از گاز به عنوان مبنا برای تولید برق استفاده کند افزود: گاهی شرایط آب و هوایی و رساندن گاز به اقصی نقاط کشور، باعث می‌شود مصرف خانگی گاز در فصل سرما بیش از حد شود و مقدار گاز تولیدی و توزیعی در کشور کفاف مصارف صنعتی، تولید برق و مصارف خانگی (بخاری‌های غیر استاندارد) را ندهد و منجر به قطع برق شود.

,

عدم انسجام مدیریتی در تأمین سوخت نیروگاه‌ها

, عدم انسجام مدیریتی در تأمین سوخت نیروگاه‌ها, عدم انسجام مدیریتی در تأمین سوخت نیروگاه‌ها,

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به عدم انسجام مدیریتی در حوزه تأمین سوخت نیروگاه ها گفت: نیروگاه های کشور می توانند از گاز، گازوئیل و مازوت استفاده کنند و اگر مصرف گاز در فصل سرما بالا رود گازوئیل و مازوت سوخت هایی هستند که در مواقع کمبود برای تولید برق تحویل نیروگاه ها داده می‌شوند.

,

وی افزود: منابع ذکر شده همگی آلاینده هستند، حتی گاز هم آلایندگی خاص خود را دارد و در زمان وارونگی هوا در فصل سرما، این گازهای تولید شده در شهرها باعث بروز آثار تخریبی زیست محیطی و تنفسی برای مردم می‌شود لذا برخی از مراجع مسئول از استفاده از مازوت و گازوئیل جلوگیری می‌کنند.

,

آثار استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای در اقتصاد کشور

, آثار استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای در اقتصاد کشور, آثار استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای در اقتصاد کشور,

عباسی ضمن اشاره به آثار روانی خروج آلاینده ها از دودکش نیروگاه‌ها تصریح کرد: برخی از مسئولان از سوزاندن گازوییل و به خصوص مازوت برای کاهش آلایندگی هوا جلوگیری می کنند و به تبع آن تولید برق صورت نخواهد گرفت.

,

وی افزود: در این میان نیروگاه هسته‌ای آلایندگی خاصی ندارد که بخواهد دودی تولید کند و از این رو سوختی را که می تواند صرف امور دیگر غیر از سوزاندن شود مورد صرفه‌جویی و درآمدزایی قرار خواهد گرفت.

,

این نماینده مجلس ادامه داد: نیروگاه‌های هسته ای باعث تولید برق پایدار و تنظیم فرکانس شده و بر همین اساس کشورهای مختلف از ایجاد این نیروگاه‌ها استقبال کرده‌اند و در کشورمان نیز در بحث دستیابی  به انرژی هسته‌ای برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته و در حال حاضر یک نیروگاه 1000 مگاواتی تولید برق نیز در دست احداث داریم.

,

درآمد برق تولیدی کشور صرف هدفمندی یارانه‌ها شد

, درآمد برق تولیدی کشور صرف هدفمندی یارانه‌ها شد, درآمد برق تولیدی کشور صرف هدفمندی یارانه‌ها شد,

رئیس کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: البته در سطح کشور علاوه بر این، دو نیروگاه بر ق هسته‌ای دیگر در حال ساخت نیز وجود دارد که متاسفانه به دلیل بی‌توجهی جدی دولت، هم ساخت انها با تأخیر مواجه شده و هم علی‌رغم داشتن قرارداد و آغاز مراحل ساخت نیروگاه، منابع مالی لازم تأمین نشده است.

,

وی افزود: اگر احداث این نیروگاه‌ با سرعت و به موقع پیش می رفت امروز باید دو نیروگاه هسته‌ای دیگر در مدار تولید 3000 مگاوات برق هسته‌ای می داشتیم اما متاسفانه تولید برق به میزان 1000 مگاوات به صورت ثابت باقی مانده است.

,

این دانشمند هسته ای با اشاره به اینکه منابع مالی مورد نیاز ساخت نیروگاه هسته ای باید توسط دولت تامین شوند گفت: پول حاصل از برق تولیدی وزارت نیرو در کشور صرف هدفمندی یارانه ها شده و رقم مناسبی از آن در اختیار وزارت نیرو به منظور سرمایه گذاری در احداث نیروگاه هسته ای تولید برق قرار نگرفته است و همچنین تا امروز هیچ سرمایه گذار بخش خصوصی حاضر به همکاری در راستای ایجاد نیروگاهی با مبلغ 5 میلیارد دلار و بازگشت سرمایه به مدت 8 سال نشده است.

,

وی افزود: بر این اساس باید دولت در این موضوعات علاوه بر سرمایه‌گذاری، منابع مالی را هم به موقع تامین کند چراکه با سرمایه‌گذاری ناقص و ایجاد امکانات بلااستفاده چند میلیاردی هیچ درآمدزایی انجام نخواهد شد و لذا برای ورود به این بخش باید به صورت یکپارچه و کامل برنامه‌ریزی شود.

,

تمرکز مجلس بر حوزه تولید برق در کشور

, تمرکز مجلس بر حوزه تولید برق در کشور, تمرکز مجلس بر حوزه تولید برق در کشور,

عباسی با تأکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی بر حوزه تولید برق در کشور متمرکز شده و برای اصلاحات ساختاری در این زمینه به وزارت نیرو اهمیت خواهد داد اظهار کرد: قطعا تولید برق و ایجاد نیروگاه‌های هسته‌ای در چارچوب وظایف وزارت نیرو می‌گنجد و بر همین اساس با ایجاد هماهنگی بین وزارت نیرو، نفت و سازمان انرژی اتمی برنامه‌ریزی خواهد شد.

,

وی با اعلام این مطلب که طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی پول برق فروخته شده به جای هزینه در هدفمندی یارانه‌ها، در اختیار وزارت نیرو قرار خواهد گرفت افزود:  اگر وزارت نیرو بتواند خود را با منابعی اداره کرده و از روزمرگی خارج شود آنگاه خواهد توانست نیروگاه های دیگر را سرآمد کند و به برق هسته ای هم بپردازد.

,

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: با تلاش کمیته‌های مختلف کمیسیون انرژی مجلس در این زمینه امیدواریم برای سال آینده و  در  برنامه ششم توسعه پیش‌بینی مناسبی برای تولید برق هسته‌ای صورت پذیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه