اخبار داغ

سیاه و سفید اشتغالزایی با تسهیلات دولتی؛

مشاغل خانگی سرمایه پنهان اقتصاد خانوار/ مجوزهای بی‌رویه به هدر رفت تسهیلات می‌انجامد

مشاغل خانگی سرمایه پنهان اقتصاد خانوار/ مجوزهای بی‌رویه به هدر رفت تسهیلات می‌انجامد
مشاغل خانگی سرمایه‌ پنهان اقتصاد هستند که با حمایت از آنها زمینه تولید و کسب‌وکار فراهم می‌شود. با این‌ حال، کارشناسان هشدار می‌دهند که صدور بی‌رویه مجوز مشاغل خانگی می‌تواند به هدر رفت تسهیلات پرداخت شده بیانجامد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ مشاغل خانگی از جمله کسب‌وکارهایی هستند که با سرمایه اندک و بدون نیاز به فضای فیزیکی قابل‌توجه توسط افراد خانواده در داخل منازل و یا فضاهای محدود دیگر به اجرا درمی‌آیند. هدف از ایجاد این مشاغل درآمدزایی برای افرادی است که به دلایلی مانند کمبود سرمایه یا عدم امکان دوری از خانه نتوانسته‌اند شاغل شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس, .,

به گفته کارشناسان، کسب مهارت لازم برای تولید کالاهای موردنیاز جامعه، سرمایه اندک و پشتکار کافی برای راه‌اندازی مشاغل خانگی کفایت می‌کند. ازاین‌رو با برنامه‌ریزی و حمایت مناسب از اقشار کم‌درآمد و به‌ویژه زنان می‌توان مشاغل خانگی را گسترش داد و به افزایش اشتغال‌زایی و تقویت وضعیت معیشتی خانواده‌ها و رونق اقتصادی کمک کرد.

, . ,

 

,

, ,

وضعیت صنایع‌دستی خلیل‌آباد نسبت به دو سال گذشته بهتر شده است

, وضعیت صنایع‌دستی خلیل‌آباد نسبت به دو سال گذشته بهتر شده است, وضعیت صنایع‌دستی خلیل‌آباد نسبت به دو سال گذشته بهتر شده است,

محمدجواد بلبلی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خلیل‌آباد در گفتگو با خبرنگار  صبح توس؛ اظهار داشت: باتوجه‌به اینکه زنان خلیل‌آبادی همراه و همگام با همسران خود در کشاورزی فعالیت دارند یک مقداری به بحث صنایع‌دستی در حوزه زنان پرداخته شده است.

, صبح توس,

وی با بیان اینکه وضعیت صنایع‌دستی در شهرستان خلیل‌آباد نسبت به دو سال گذشته خیلی بهتر شده است، خاطرنشان کرد: چند سالی است که با احیاء رشته فرت بافی و گلیم‌بافی و همچنین برگزاری کلاس‌هایی در این منظور، تعدادی از بانوان به سمت این کلاس‌ها سوق پیدا کرده‌اند.

,

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خلیل‌آباد با تأکید بر اینکه در حال حاضر 100 نفر هنرمند در شهرستان داریم که یک تعداد از این افراد بسیار توانمند هستند ولی کار صنایع‌دستی انجام نمی‌دهند، تصریح کرد: در روستای نصرآباد، دهنو و شهر کندر کلاس‌های صنایع‌دستی برگزار شده است.

,

وی با اشاره به اینکه تسهیلاتی به هنرمندان در قالب مشاغل خانگی و تفاهم‌نامه با کمیته امداد در بحث صنایع‌دستی پرداخت شده است، اذعان کرد: خدماتی نظیر تبدیل آب و برق کارگاه‌های صنایع‌دستی از تجاری به صنعتی به هنرمندان صنایع‌دستی در شهرستان داده شده است تا هزینه کمتری پرداخت کنند.

,

بلبلی همچنین در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر هنرهای سفالگری، تنورمالی، فرت بافی و گلیم‌بافی نیز رواج دارد و کارگاه‌هایی در این زمینه در سطح شهرستان فعال هستند.

,

 

,

83 درصد تسهیلات مشاغل خانگی خلیل‌آباد به بانوان پرداخت شده است

, 83 درصد تسهیلات مشاغل خانگی خلیل‌آباد به بانوان پرداخت شده است, 83 درصد تسهیلات مشاغل خانگی خلیل‌آباد به بانوان پرداخت شده است,

حمیدرضا صدیقی، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان خلیل‌آباد در گفتگو با خبرنگار  صبح توس؛ با بیان اینکه 136 میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی در سال جاری به شهرستان خلیل‌آباد اختصاص‌داده‌شده است، اظهار داشت: قریب به 150 میلیون تومان پرونده تسهیلات مشاغل خانگی به بانک‌ها ارسال شده است که حدود 80 میلیون تومان در حال حاضر جذب شده است.

, صبح توس,

وی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: 83 درصد از تسهیلات مشاغل خانگی شهرستان خلیل‌آباد در سال جاری به بانوان پرداخت شده که در زمینه‌های صنایع‌دستی، سرمه‌دوزی، فرت بافی، سفالگری، قالی‌بافی، خیاطی و... مشغول به کار شده‌اند.

,

 

,

, ,

شعار "هر خانه، یک کارخانه" باید در خلیل‌آباد عملی شود

, شعار "هر خانه، یک کارخانه" باید در خلیل‌آباد عملی شود, شعار "هر خانه، یک کارخانه" باید در خلیل‌آباد عملی شود,

ابراهیم قاسم‌پور، فرماندار خلیل‌آباد در گفتگو با خبرنگار  صبح توس؛ اظهار داشت: نگاه طرح مثلث توسعه اقتصادی در شهرستان خلیل‌آباد این است که معین‌های اقتصادی در راستای توانمندسازی افراد نقاط محروم شهرستان تلاش کنند.

, صبح توس, .,

وی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: فرت بافی یکی از نیازهایی است که درگذشته نسل به نسل منتقل شده که کمکی به اقتصاد خانواده بود و امروز نباید به فراموشی سپرده شود.

, .,

فرماندار خلیل‌آباد با بیان اینکه نساجی کاشمر مدرس به‌عنوان معین اقتصادی شهرستان خلیل‌آباد در راستای زنده نگه‌داشتن یکی از هویت‌های بزرگ ایران به نام فرت بافی اقدام شایسته‌ای در روستای ارغا انجام داده است تصریح کرد: درگذشته خیلی از خانواده‌ها در روستاها جهت امرارمعاش به فرت بافی و بافندگی مشغول بودند که این هنر اخیر به فراموشی سپرده شده بود که امروزه با کمک معین اقتصادی شهرستان و فنی و حرفه‌ای و بخشداری ششطراز این هنر مجدد در حال احیاسازی است.

, .,

 وی با تأکید بر آموزش بیشتر زنان بر هنر فرت بافی و سایر بافندگی‌ها توسط فنی و حرفه‌ای شهرستان اذعان کرد: زنانی که آموزش‌های لازم را در فنی و حرفه‌ای کسب کردند شرایطی ایجاد شود که در غالب شرکت تعاونی فعالیت‌های خود را انجام بدهند و سهم زنان و بانوان در ایجاد اشتغال از نوع هنرآموزی بر اساس مدارک تخصصی انجام شود.

,

قاسم‌پور با اشاره به اینکه از تجربه افراد کهن‌سال و متخصص در بحث صنایع‌دستی باید به نحو احسن استفاده شود نباید این ظرفیت‌ها از بین برود، عنوان کرد: آموزش صنایع‌دستی در بخش‌های مختلف باید به‌صورت گسترده در سطح شهرستان انجام شود تا جایی که بتوانیم به شعار "هر خانه، یک کارخانه" دست پیدا کنیم.

, .,

وی ضمن تشکر از همراهی شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات به اصناف آسیب‌دیده از کرونا، بر تسریع در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ افراد معرفی شده از سوی نهادهای حمایتی تأکید کرد و افزود: تولید ثروت به‌وسیله صنایع‌دستی باید در خانه رخ دهد تا مادر خانه دیگر برای اشتغال در بحث صنایع‌دستی لازم نباشد از خانه خود خارج شود.

, .,

مشاغل خانگی سرمایه‌های پنهان اقتصاد هستند که با حمایت از آنها زمینه تولید و کسب‌وکار فراهم می‌شود. بااین‌حال کارشناسان هشدار می‌دهند که باید مراقب بود صدور بی‌رویه مجوز مشاغل خانگی بود تا تسهیلات بدون مطالعه هزینه نشود. وگرنه مشاغل خانگی به سوددهی نخواهند رسید و تسهیلات پرداخت شده به هدر خواهد رفت.

, .,

انتهای پیام/

, /]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه