اخبار داغ

«روز هوای پاک» با مازوت سوزی نیروگاه شازند

«روز هوای پاک» با مازوت سوزی نیروگاه شازند
به نظر می رسد «روز هوای پاک» در روزهای زمستانی اراک مصداق بارزی پیدا نکند، از طرفی وعده های مسئولین تو خالی از کار در می آید و از طرف دیگر قوانین مصوب در این خصوص به خوبی اجرا نمی شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ 29 دی ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز هوای پاک نام گذاری شده است. بحران آلودگی هوا در شهرهای صنعتی استان خصوصا در اراک، شازند و ساوه به عنوان یکی از مهمترین معضلات مردم به شمار می‌رود و کاهش این آلودگی یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان و مردم محسوب می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

در ادامه به یکی از مهمترین منابع آلایندگی این روزهای اراک(مصرف مازوت در نیروگاه شازند) می پردازیم.

,

بیستم مهر ماه 99، سید علی آقازاده استاندار مرکزی در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته طی سال های گذشته جهت کاهش میزان آلودگی هوای کلانشهر اراک، گفت: کاهش روزهای آلوده در شش ماهه نخست سال، از ۷۵ روز در سال ۹۵ به ۱۳ روز در سال ۹۹ نشان‌دهنده کاری برنامه ریزی شده و عمقی است که امیدواریم با تلاش های مستمر، این روند ادامه دار باشد.

,

وی در ادامه این جلسه با اشاره به دستور رئیس جمهور برای قطع مازوت از سوخت نیروگاه شازند، گفت: مقرر شد طی نامه ای به وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، درخواست افزایش سهم گاز تخصیص داده شده به نیروگاه در زمستان امسال را داشته باشیم که امیدواریم با این افزایش سهم گاز، مازوت را به طور کلی از سوخت این نیروگاه حذف کنیم که این کار در راستای روند کاهش روزهای آلوده در کلانشهر اراک دنبال می شود.

, دستور رئیس جمهور برای قطع مازوت از سوخت نیروگاه شازند, دستور رئیس جمهور برای قطع مازوت از سوخت نیروگاه شازند,

چند روز پس از این خبر، هوای اراک به دلیل وجود ذرات ریز تر از 2.5 میکرون آلوده شد و این آلودگی تا یک هفته به دلیل سکون نسبی هوا ادامه پیدا کرد.

,

این آلودگی با ادامه سرمای هوا و وارونگی دما بیشتر شد؛ خصوصا اینکه نیروگاه شازند با مصرف مازوت در روزهای سرد زمستانی باعث تشدید آن شد و واکنش های بسیاری را به دنبال داشت. بنا بر آخرین آمار تا 28 دی ماه روزهای ناسالم اراک در سال 99، به 38 روز می رسد.

,

20 دی ماه بار دیگر جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا در استانداری مرکزی برگزار شد و استاندار مرکزی این بار بر خلاف جلسه بیستم مهر ماه با اظهار تاسف از شرایط آلودگی هوای کلانشهر اراک، گفت: دی ماه ۹۹ در واقع یکی از بدترین دی ماه های سال های اخیر است چراکه شرایط خشکی را سپری کردیم. امسال با توجه به کمبود فشار گاز در شبکه گازرسانی، شرکت گاز نتوانست گاز مورد نیاز نیروگاه را تامین کند به همین دلیل طی ۲۰ روز اخیر روزانه دو میلیون لیتر مازوت توسط این نیروگاه حرارتی استفاده می شود.

, ., طی ۲۰ روز اخیر روزانه دو میلیون لیتر مازوت توسط این نیروگاه حرارتی استفاده می شود., طی ۲۰ روز اخیر روزانه دو میلیون لیتر مازوت توسط این نیروگاه حرارتی استفاده می شود.,

آقازاده تصریح کرد: اگر گاز برای نیروگاه شازند تامین نشود، مجبوریم یک واحد دیگر را تعطیل کنیم چراکه طبق گزارشات چهار برابر حد مجاز آلودگی تولید شده است که دقیقا روی شهر اراک فرود می آید.

,

طبق تصمیم کشوری، اجازه مصرف مازوت به نیروگاه های کشور داده شد

, طبق تصمیم کشوری، اجازه مصرف مازوت به نیروگاه های کشور داده شد, طبق تصمیم کشوری، اجازه مصرف مازوت به نیروگاه های کشور داده شد,

وی با تاکید بر اینکه در پی کاهش میزان مصرف مازوت در نیروگاه شازند هستیم، افزود: با وجود اینکه مسئولان استان و حتی ریاست جمهوری وعده عدم مصرف مازوت در نیروگاه شازند را داده بودند، اما در مسیر انتخاب سختی قرار گرفتیم، یا باید نیروگاه را تعطیل می کردیم که خسارات سنگینی را به دنبال داشت و باعث خاموشی استان و کشور می شد که به هیچ وجه به صلاح نبود، بنابراین طبق تصمیم کشوری، اجازه مصرف مازوت به نیروگاه های کشور داده شد. البته استان مرکزی و نیروگاه شازند کمتر از سهمیه در نظر گرفته شده، اقدام به مصرف سوخت مازوت کرد و اگر این میزان مازوت نیر مصرف نمی شد، نیروگاه خاموش می شد و خسارات سنگینی را در نیروگاه و مصرف برق خانگی متحمل می شدیم.

, طبق تصمیم کشوری، اجازه مصرف مازوت به نیروگاه های کشور داده شد., طبق تصمیم کشوری، اجازه مصرف مازوت به نیروگاه های کشور داده شد, ., .,

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: امیدواریم که شرکت گاز، گاز بیشتری در اختیار نیروگاه بگذارد که همین دو واحد فعال فعلی با حداقل مازوت و حداکثر گاز فعال باشد تا از شرایط اضطرار خارج شویم.

, .,

این در حالی است که به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی در حال حاضر ۱.۵ میلیون مترمکعب گاز در اختیار نیروگاه حرارتی شازند است، در حالی که در شرایط عادی این نیروگاه ۷ میلیون متر مکعب گاز مصرف می کند.

,

نباید آلودگی ناشی از مازوت به مردم اراک تحمیل شود/ با مبالغ عاید از عوارض آلایندگی می توان اقدامات خوبی برای بهبود وضعیت هوای شهر کرد

, نباید آلودگی ناشی از مازوت به مردم اراک تحمیل شود/ با مبالغ عاید از عوارض آلایندگی می توان اقدامات خوبی برای بهبود وضعیت هوای شهر کرد, نباید آلودگی ناشی از مازوت به مردم اراک تحمیل شود/ با مبالغ عاید از عوارض آلایندگی می توان اقدامات خوبی برای بهبود وضعیت هوای شهر کرد,

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آلایندگی نیروگاه شازند، گفت: رقمی که برای استفاده مازوت در کشور در نظر گرفته شده کمتر از 15 درصد بوده و نیاز نیست این آلایندگی به اراک نیز تحمیل شود. در توزیع سوخت مازوت دستورات رئیس جمهور و شرایط اقلیمی و انصاف و... حکم می‌کند که هزینه اجتماعی که به سلامت مردم ضربه می‌زند به این منطقه تحمیل نشود، در نتیجه نیاز است اقدامات لازم در این خصوص صورت گیرد.

, .,

 

,

کریمی اضافه کرد: در قانون هوای پاک در مجلس، سهم 35 درصدی از محل عوارض آلایندگی برای محیط زیست در نظر گرفته شد تا این مبالغ صرف امور بهبود محیط زیست شود. در تبصره 6 قانون بودجه 99 نیز صراحتا ردیف برای این مهم مشخص شده است که طبق گزارش دریافت شده در 6 ماهه امسال، 35 درصد از عوارض آلایندگی واریزی از سوی استان به صندوق محیط زیست 46 میلیارد تومان بوده که این رقم در اختیار سازمان محیط زیست قرار گرفته است و قطعا تا پایان سال رقم قابل توجهی خواهد بود که می توان اقدامات خوبی با آن انجام داداین مبلغ در کنار 35 درصد عوارض آلایندگی وصولی از محل یک درصد فروش واحدهای آلاینده به سازمان محیط زیست برای اعطای تسهیلات مالی به منظور کاهش آلودگی های زیست محیطی و جلوگیری از تخریب محیط زیست که متاسفانه استان از این حق بی بهره مانده، می تواند در بهبود وضعیت هوای استان و به خصوص کلانشهر اراک کمک بسزایی کند.

, ,

 

,

به نظر می رسد «روز هوای پاک» در روزهای زمستانی اراک مصداق بارزی پیدا نکند، از طرفی وعده های مسئولین تو خالی از کار در می آید و از طرف دیگر قوانین مصوب در این خصوص به خوبی اجرا نمی شوند. قانون هوای پاک که بیش از 3 سال از تصویب آن می گذرد صراحت دارد که نیروگاه ها باید از فیلتراسیون قدرتمند و برای تولید برق از گاز استفاده کند و در صورت عملیاتی نشدن این مواد قانونی، تعطیل شود. ولی این روزها شاهدیم نه تنها فیلتراسیون برای این نیروگاه در نظر گرفته نشده، بلکه استفاده از گاز هم به حداقل خود رسیده و این واحد نیروگاهی همچنان فعال است. در واقع فعالیت این نیروگاه مصداق بارز نقض قانون هوای پاک است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه