شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: فرهنگ و هنر
ساعت: 16:23 منتشر شده در مورخ: 1399/10/29 شناسه خبر: 1699241

۴۳ اثر گرافیکی به جشنواره هنرهای تجسمی فجر راه یافتند

۴۳ اثر گرافیکی به جشنواره هنرهای تجسمی فجر راه یافتند
بیژن صیفوری داور رشته گرافیک جشنواره تجسمی فجر از راه یافتن ۴۳ اثر برای حضور در این بخش جشنواره هنرهای تجسمی فجر خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بیژن صیفوری که با همراهی علی خورشیدپور و ایمان صفایی داوری این دوره از آثار رشته گرافیک جشنواره تجسمی فجر را به عهده داشتند ‏در خصوص نتیجه نهایی داوری و آثار راه یافته به جشنواره تجسمی فجر گفت: در بخش ‏‏گرافیک ‏۸۷۱ اثر از ۳۵۱ هنرمند ‏ در ‏جشنواره شرکت کرده بودند که در نهایت ۴۳ اثر به جشنواره راه یافتند.

وی در خصوص کیفیت آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره نیز بیان کرد: کیفیت آثار ارسالی بسیار متفاوت بودند به طوری که در میان آنها از آثاری با کیفیت متوسط تا آثاری حرفه‌ای تر به چشم می‌خورد اما تلاش داوران معطوف به این بود که بهترین پوسترها انتخاب شوند و می‌توان گفت که کیفیت آثار انتخاب شده در حد قابل قبول است. تعداد زیادی از پوسترها دارای مضامین فرهنگی و اجتماعی بودند.

صیفوری در مورد معیار داوری آثار نیز گفت: معیارهای داوری عبارت بودند از توجه به کیفیت چیدمان، جسارت و نوآوری در ایده و تکنیک و همینطور در نظر گرفتن مساله انجام وظایف ذاتی پوستر به عنوان یک رسانه به نحوی که بتواند در جلب توجه مخاطب و انتقال اطلاعات به وی موفق عمل کند.

وی درباره اینکه کارکرد جشنواره تجسمی فجر را چطور ارزیابی می‌کنید؟ نیز اظهار کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر فرصت مناسبی است برای هنرمندان که جدیدترین آثار خود را ارائه و از این طریق تازه‌ترین دستاوردهای هنرمندانه خود را به معرض نمایش بگذارند و بدین ترتیب با آگاهی و اطلاع هنرمندان از پیشرفت‌های یکدیگر، جهت ارتقا توانمندی‌های هنری خود تشویق شده و تلاش کنند.

این عضو شورای داوری جشنواره تجسمی فجر درباره تلاش برای ایجاد گفتگو بین هنرها که یکی از محورهای این جشنواره است، نیز گفت: من معتقدم هر یک از هنرهای تجسمی فی نفسه دارای ارزش‌های منحصر به خود است.

راه‌یابی ۹۳ اثر خوشنویسی به تجسمی فجر/ بیشتر آثار نستعلیق بودند

مجتبی ملک زاده که با همراهی علی شیرازی و رضا بنی رضی داوری این دوره از آثار رشته خوشنویسی جشنواره تجسمی فجر را به عهده داشتند ‏در خصوص نتیجه نهایی داوری و آثار راه یافته به جشنواره تجسمی فجر گفت: در بخش ‏‏خوشنویسی ‏۵۱۱ اثر از ۲۳۹ هنرمند ‏ ‏ در ‏جشنواره شرکت کرده بودند که در نهایت ۹۳ اثر به جشنواره راه یافتند و در داوری نهایی قرار دارند.

ملک زاده در خصوص اینکه در این دوره از جشنواره بیشتر آثار شرکت کننده و راه یافته به جشنواره در کدام شاخه بودند، گفت: معمولاً در خوشنویسی بیشترین تعداد را همیشه نستعلیق به خود اختصاص می‌دهد و علتش این است که انجمن خوشنویسان که ۷۰ سال قبل تأسیس شد بنیان‌گذارانش نستعلیق نویس بودند و این خط را در ابتدا به عنوان خط رسمی تعلیم دادند و سال‌های بعد شکسته نستعلیق، ثلث و نسخ هم اضافه شد و برای همین تعداد نستعلیق نویسان ما دو تا سه برابر سایر گرایش‌ها است.

وی ادامه داد: البته در ۱۰ سال گذشته خط شکسته هم از نظر کیفیت و کمیت رشد خوبی داشته است و تقریباً فاصله کم شده است. در این جشنواره هم بعد از نستعلیق بیشتر آثار در گرایش شکسته بود و بعد نسخ و ثلث و نقاشی خط.

ملک زاده درباره اینکه با وجود گرایش بیشتر جوانان به سمت نقاشی خط باز هم در رشته خوشنویسی شاهد گرایش بیشتر به سمت خوشنویسی کلاسیک هستیم، گفت: یکی از دلایل این است که نقاشی خط هنوز جوان است و شاید تعریف خاصی ندارد اما خوشنویسی تعریف مشخصی دارد. مهم است در خط نقاشی خط هنرمند حرفی داشته باشد و کارش شبیه دیگران نباشد و همین کار را خیلی سخت می‌کند و از طرف دیگر کسانی که در این حوزه صاحب شیوه هستند در جشنواره شرکت نمی‌کنند. کسانی معمولاً در این حوزه حضور پیدا می‌کنند که شاید هنوز لهجه خود را در این هنر پیدا نکرده‌اند. عنصر خلاقیت در این گرایش حرف مهمی می‌زند. اما از آن طرف شما در خوشنویسی باید شبیه گذشتگان باشید و در عین حال عطر و بوی خود را هم در کار پیدا کنید.

این عضو شورای داوری جشنواره تجسمی فجر در خصوص معیارهای داوری آثار نیز بیان کرد: ما در خوشنویسی اصول ۱۲ گانه ای داریم که ۱۰ تا از آنها برای ما ملاک بود چون اصول شأن و صفا شامل شرکت کنندگان در جشنواره نمی‌شود. البته این را باید همین جا بگویم که چیزی که داوری نهایی را برای ما سخت خواهد کرد این است که ما باید همه گرایش‌ها را با هم مقایسه کنیم و یک انتخاب داشته باشیم. در سال‌های قبل گرایش‌ها جدا داوری می‌شد و برگزیدگان جدایی داشت. البته شرایط دولت و وزارت ارشاد که از نظر مالی شرایط خاصی است را درک می‌کنیم اما به هر حال به نظرم بهتر بود در بخش خوشنویسی یک برگزیده نداشته باشیم.

وی درباره اینکه آیا اساس گفتگوی هنرها و نگاه بین رشته‌ای در خوشنویسی جایی دارد نیز گفت: خوشنویسی خیلی چهارچوب دارد و حتی نقاشی خط متر و معیارش به هنر مدرن و نقاشی نزدیک می‌شود و ما حتی در شورای ارزشیابی هنرمندان کشور هم این پیشنهاد را دادیم این هنر یا جای جدایی داشته باشد یا زیر مجموعه نقاشی برود. می‌شود برای جشنواره فجر فکرهای نویی داشت ولی به هر حال خوشنویسی هنری دارای چهارچوب است.

سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهمن ۹۹ در مرکز فرهنگی و هنری صبا برگزار ‏‏می شود.‏

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1699241
ارسال نظر
نظرات