اخبار داغ

حماسه‌ای دیگر از دولت مذاکره؛

احتمال تعلیق حق رأی ایران در سازمان ملل و دولتی که "زبان دنیا را بلد است"

احتمال تعلیق حق رأی ایران در سازمان ملل و دولتی که "زبان دنیا را بلد است"
دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای اعلام کرده ایران به همراه نه کشور دیگر حق رأی در مجمع عمومی ملل متحد نخواهند داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا؛ روز گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر احتمال تعلیق حق رأی ایران در سازمان ملل. بر این اساس، به دنبال بدهی بیش از ۱۶ میلیون دلاری ایران در پرداخت حق عضویت در سازمان ملل دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای اعلام کرده ایران به همراه نه کشور دیگر حق رأی در مجمع عمومی ملل متحد نخواهند داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا؛,

ایران به دلیل تحریم‌های مالی و بانکی آمریکا قادر به جابجایی منابع مالی خود در بانک‌های خارجی نیست و به همین خاطر از سال ۲۰۱۸ دیون و حق عضویت خود را به سازمان ملل پرداخت نکرده است.

,

بر اساس بند ۱۹ منشور ملل متحد اگر سازمان ملل تشخیص دهد عدم پرداخت حق عضویت کشورها خارج از حیطه اختیارات و کنترل کشور مقروض است این سازمان می‌تواند کشور مقروض را از تعلیق حق رأی مستثنی کند.

,

با این حال در نامه ۱۳ ژانویه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل تأکید شده ایران به همراه کشورهای لیبی، کومور، جمهوری آفریقای مرکزی، سودان جنوبی، سومالی، پرنسیب، نیجر، کنگو و زیمبابوه به دلیل عدم پرداخت حق عضویت برای مدت بیش از دو سال در معرض محرومیت از حق أی هستند.

,

خطیب‎زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این خبر گفت: "ایران در سال‌های اخیر علیرغم محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده، همواره با استفاده از معدود کانال‎های انتقال مالی، حق عضویت خود به سازمان ملل را پرداخته و در سال‌جاری نیز با توجه به مسدود شدن کانال‌های انتقال منابع مالی توسط آمریکا، از مدت‌ها پیش با خزانه‌داری سازمان ملل در مورد معرفی یک کانال امن توسط سازمان مذکور در حال مذاکره بوده است.

,

آخرین پیشنهاد کشورمان در این خصوص تادیه این بدهی از طریق استفاده از منابع مسدود شده در کره‌جنوبی توسط سازمان ملل با مجوز بانک مرکزی بوده که توسط دبیرخانه سازمان ملل در حال مذاکره و هماهنگی‌های لازم است".

,

 

,

دولتی که "زبان دنیا را بلد است"

, دولتی که "زبان دنیا را بلد است", دولتی که "زبان دنیا را بلد است",

اما آنچه قابل اهمیت و البته تأسف‌بار است، اینکه در دولتی ایران تهدید به تعلیق حق رأی ایران در سازمان ملل می‌شود که ایده اصلی آن دولت به قول خودشان "تعامل با دنیا" است و اصلی‌ترین چیزی که طی هفت سال و نیم گذشته از دولت شاهد بودیم مذاکره و دم زدن از رابطه با کشورهای مختلف بوده است.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

حسن روحانی بارها از قدرت دیپلماسی دولتش سخن گفته است و ادعا کرده که به همین واسطه دولت او توانسته آمریکا را هم در سازمان ملل شکست دهد. روحانی حتی پا را فراتر گذاشت و در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال 96 خطاب به رقبا و منتقدان خود گفت: "شما می‌خواهید با دنیا مذاکره کنید؟ شما بلد هستید که با دنیا مذاکره کنید و آیا اصلا زبان دنیا را می‌دانید؟!"

,

این سخنان قابل تامل رئیس دولت در حالی است که امروز از احتمال تعلیق حق رأی ایران در سازمان ملل سخن گفته می‌شود و ایران در کنار کشورهایی مانند کومور به عنوان کشورهایی که احتمالا حق رأی‌شان تعلیق خواهد شد قرار می‌گیرد!

,

 

,

وقتی آمریکا در اوج مذاکرات نماینده قانونی ایران را نپذیرفت

, وقتی آمریکا در اوج مذاکرات نماینده قانونی ایران را نپذیرفت, وقتی آمریکا در اوج مذاکرات نماینده قانونی ایران را نپذیرفت,

البته حماسه‌آفرینی‌های دولت روحانی در زمینه سیاست خارجی منحصر به این مسئله نیست چرا که در سال 93 و در دقیقا در اوج مذاکرات تیم مذاکره کننده دولت با طرف غربی و آمریکایی، آمریکا از صدور ویزای حمید ابوطالبی نماینده دولت ایران در سازمان ملل امتناع کرد.

,

 

,

"بلد بودن زبان دنیا" و وضعیت اقتصادی امروز کشور

, "بلد بودن زبان دنیا" و وضعیت اقتصادی امروز کشور, "بلد بودن زبان دنیا" و وضعیت اقتصادی امروز کشور,

البته بلد بودن زبان دنیا توسط دولت روحانی فراتر از این مسائل است چرا که این روزها مردم آن را با گوشت و پوست‌شان دارند لمس می‌کنند؛ به‌طوری‌که ده برابر شدن نرخ ارز و گرانی‌های افسارگسیخته در کشور، ماحصل دولتی است که با رویکرد دیپلماسی و مذاکره وارد میدان شد و طی هفت سال و نیم گذشته با همین گفتمان کشور را به چنین روزی انداخته است.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

دولت و وزارت خارجه‌‎ای که افتخارش، توافق‌نامه برجام است که جز خسارت محض برای مردم ایران آورده دیگری نداشته است، احتمالا به آرامی از کنار موضوع تعلیق حق رای ایران در سازمان ملل نیز خواهد گذشت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه