اخبار داغ

مدیرکل گمرکات استان یزد خبرداد؛

امکان ترخیص حدود ۷۴۰۰ قلم کالا بدون دریافت کدرهگیری در گمرک/سهم ۶۸درصدی کاشی وسرامیک ازصادرات استان یزد

امکان ترخیص حدود ۷۴۰۰ قلم کالا بدون دریافت کدرهگیری در گمرک/سهم ۶۸درصدی کاشی وسرامیک ازصادرات استان یزد
مدیرکل گمرک یزد با بیان اینکه گسترش زیرساخت لازم برای صادرات استان نیازمند توجه بیشتر است، اظهارداشت: امکان ترخیص حدود ۷۴۰۰ قلم کالا بدون دریافت کدرهگیری در گمرک فراهم شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، محمد حسین سلمانی، مدیرکل گمرکات استان یزد در نشست مجازی انجمن مدیران صنایع ومعادن استان با بیان اینکه گمرک در زمینه ترخیص کالا ایستگاه آخر است، اظهارداشت: ۲۶ سازمان در زمینه ترخیص کالا با گمرک همکاری دارند و ترخیص کالا از گمرک منوط به صدور مجوز از سوی آنان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی مهمترین مشکل در زمینه ترخیص کالا از دو سال پیش تاکنون را دریافت کدرهگیری از بانک ذکر کرد و افزود: اکنون بر اساس مصوبات ستادهماهنگی اقتصادی دولت امکان ترخیص حدود ۷۴۰۰ قلم کالا بدون دریافت کد رهگیری تا سقف ۹۰ درصد کالا در گمرکات فراهم شده است و ۱۰ درصد مابقی نیز در مدت ۲ماه پس از دریافت کد رهگیری ترخیص می شوند.

,

مدیرکل گمرک یزد در ادامه گریزی به ضعف زیرساخت صادرات در استان زد و گفت: شرکت حمل و نقل بین المللی با امکانات کافی در یزد وجود ندارد، البته شاید چند شرکت اسمی وجود داشته باشند ولی توانائی لازم را برای گسترش حمل و نقل بین المللی استان ندارند.

,

سلمانی با بیان اینکه هزینه حمل و نقل نیز در یزد از سایر استان ها بیشتر است افزود: اکنون حدود ۶۸ درصد از وزن کل کالاهای صادراتی یزد مربوط به کاشی و سرامیک است که همه با همکاری  و مساعدت گمرک در کامیون های معمولی حمل می شوند.

,

وی عدم وجود شرکت های تخصصی در زمینه صادرات را از دیگر ضعف های یزد ذکر کرد و افزود: تولیدکننده نمی تواند صادرکننده نیز باشد و این موضوع باعث رقابت ناسالم در بازارهای هدف و از دست رفتن بازار در بلند مدت می شود.

,

سلمانی با طرح این سوال که چرا نباید برای صادرات نیز همانند واردات، در بانک برای صادرکننده LC باز شود؟ افزود: مشکلات بانکی، و نقل و انتقال ارز از دیگر ضعف های استان در زمینه صادرات است.

,

وی در همین زمینه به مشکلات زیرساختی در گمرک هم اشاره کرد و گفت: در یزد ضعف شدید نیروی فنی و ارزیاب وجود دارد و متاسفانه علی رغم پیگیری های زیاد تاکنون این مشکل حل نشده است، گمرک یزد در شرایط کرونا که بسیاری از ادارات نیمه تعطیل بودند حتی یک روز نیز نیمه تعطیل نبود بلکه کارکنان آن در اکثر مواقع تا ساعت ۵ بعدازظهر نیز مشغول به کار و ارائه خدمت به صادرکننده ها بودند تا مشکلی درزمینه صادرات ایجاد نشود.

,

مدیرکل گمرک یزد ادامه داد: با وجود همه این محدودیت ها تعداد اظهارنامه های صادراتی گمرک یزد سالیانه ۵۰ هزار فقره است که نشان دهنده تلاش مضاعف همکارن فنی در این گمرک است.

,

مدیرکل گمرک یزد در بخشی دیگری از سخنانش به بسته حمایت از تولید گمرک اشاره کرد و افزود: اخذ ضمانت نامه بانکی به جای دریافت نقدی حقوق ورودی و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، دریافت تضمین بیمه ای برای رویه های ترانزیت خارجی و داخلی، اخذ ضمانت نامه یکساله برای کالاهای مشمول عوارض صادراتی، معافیت حقوق ورودی ماشین آلات واحدهای تولیدی و دانش بنیان، ارزیابی کالای صادراتی در محل و خارج از ساعت اداری از جمله حمایت های گمرک از صادرکنندگان در سال جهش تولید است.

,

 سلمانی استرداد حقوق ورودی مواد و کالای وارداتی به کار رفته در کالاهای صادراتی را از دیگر تسهیلات گمرک به صادرکنندگان ذکر کرد و گفت: گمرک یزد یکی از ۱۴ گمرک کشور است که استرداد را انجام می دهد.

,

وی در پاسخ به یکی از صادرکنندگان شرکت کننده در این نشست مجازی در خصوص صادرات کالای تولید استان از سایر گمرکات کشور اظهارداشت: محصولات گلخانه ای و مواد معدنی نظیر سنگ آهن از جمله کالاهای تولیدی استان است که از سایر گمرکات کشور صادر می شود، گمرک با تولیدکنندگان این واحدها جلسات مختلف برگزار کرده است و قول تعامل و تسهیلات لازم را به آنان ارائه کرده وجوابی نگرفته است چون اجباری برای صادرات آنان از گمرک یزد وجود ندارد.

,

احمد آزادمرد، دبیر انجمن مدیران صنایع و معادن استان یزد نیز در این نشست اظهارداشت: شیوع کرونا در سطح جهان بر همه کسب و کارها به ویژه واحدهای تولیدی اثرگذار بوده است و مدیران این واحدها به سختی و زور واحدهای تولید خود را سرپا نگه داشته اند.

,

وی خواستار حمایت بیشتر و جدی تر از واحدهای تولیدی شد و افزود: برای توانمند شدن راهی به جز تقویت تولید داخلی و صادرات کالاهای تولید به سایر کشورها نداریم.

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه