اخبار داغ

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد؛

خسارت ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی سرما به محصولات جنوب کرمان

خسارت ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی سرما به محصولات جنوب کرمان
ذبیح الله اعظمی گفت: بر اساس برآورد سازمان جهاد کشاورزی تاکنون خسارتی بالغ بر ۲ هزار ۴۰۰ میلیارد تومان در اثر سرمازدگی به کشاورزی جنوب استان وارد آمده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ذبیح الله اعظمی نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس در ارتباط با حجم خسارت بر اثر سرمازدگی اخیر به مزارع، باغات و گلخانه های جنوب کرمان به خبرنگار راه آرمان گفت: در ۲ هفته اخیر جنوب استان کرمان با سرمایی که در بیست سال اخیر بی سابقه بوده، دست و پنجه نرم کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی افزود: همین امر سبب وارد آمدن خسارات شدیدی به کشاورزان جنوب کرمان، بخش هایی از استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان شده است، این حجم از خسارت به گونه ای بوده که حتی آسیب شدیدی به درختان موز در چابهار وارد کرده است.

,

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: همه ساله در فصل پاییز و زمستان محصولات مختلفی همچون سیب زمینی، پیاز و صیفی جات در منطقه جنوب کرمان کشت می شود، سرمای غیر مترقبه ۴ درجه زیر صفر در چند شب متوالی خسارات زیادی به این محصولات وارد کرد.

,

اعظمی ابراز کرد: دمای ۴ درجه زیر صفر در جعبه هواشناسی زمانی که به خاک منتقل می شود به ۶ یا ۷ درجه زیر صفر می رسد و با تداوم چند ساعته محصول سیب زمینی کشاورزان را نابود کرد، حتی محصول پیاز که به نسبت در مقابل سرما مقاوم بوده، دچار سرمازدگی شده است.

,

ضعف مدیریت در توزیع سوخت، خسارت بزرگی به کشاورزان وارد کرد

, ضعف مدیریت در توزیع سوخت، خسارت بزرگی به کشاورزان وارد کرد, ضعف مدیریت در توزیع سوخت، خسارت بزرگی به کشاورزان وارد کرد,

وی یادآور شد: متاسفانه به دلیل ضعف مدیریت در توزیع سوخت در گلخانه ها توسط شرکت ملی نفت استان، بعضی از گلخانه ها خسارت بسیار زیادی را متحمل شدند.

,

نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس عنوان کرد: بر اساس برآورد سازمان جهاد کشاورزی تاکنون خسارتی بالغ بر ۲ هزار ۴۰۰ میلیارد تومان در اثر سرمازدگی به کشاورزی جنوب استان وارد آمده است.

,

اعظمی اظهار کرد: بخشی از کشاورزان محصولات خود را بیمه کردند اما هزینه ای که بیمه بایت خسارت پرداخت می کند بسیار اندک است، همین پرداخت اندک بیمه سبب شده تا عده زیادی از کشاورزان محصول خود را بیمه نکنند.

,

وی ادامه داد: از این رو برای جبران بخشی از ضرر کشاورزان در جلسه ستاد بحران تصمیماتی اتخاذ شده و به دنبال آن هستیم تا بخشی از خسارت وارده را به کشاورزان پرداخت کنیم.

,

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: البته برای جبران این خسارت ها تصمیم گرفته شده تا کشاورزانی که دارای تسهیلات بانکی هستند، پس از بازرسی از مزرعه و باغ آسیب دیده آن ها، سود وام بخشیده شده و پرداخت اقساط به سال های بعد موکول شود.

,

اعظمی تصریح کرد: روز گذشته نشستی با حضور مدیرعامل بانک کشاورزی کشورو صندوق بیمه کشاورزی در کمیسیون کشاورزی مجلس برگزار شد، در این جلسه راهکارهای جبران خسارات کشاورزان در سراسر کشور به ویژه جنوب کرمان بررسی شد.

,

جنوب کرمان در اوایل هفته آینده میزبان توده هوای سرد است

, جنوب کرمان در اوایل هفته آینده میزبان توده هوای سرد است, جنوب کرمان در اوایل هفته آینده میزبان توده هوای سرد است,

وی افزود: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی از روز جمعه به مدت ۵ روز متوالی درجه حرارت به ۲ درجه زیر صفر در جنوب کرمان می رسد که این دما در سطح خاک به ۴ تا ۵ درجه زیر صفر خواهد رسید.

,

نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس مطرح کرد: به همه کشاورزان جنوب شرق توصیه می شود با آبیاری های شبانه و بعد از ظهر، پوشاندن گلخانه ها و روشن کردن هیترها از بعد از ظهر میزان خسارت سرمازدگی را کاهش دهند.

,

اعظمی گفت: نکته ای که برای کشاورزان اهمیت دارد این است که باید فرهنگ استفاده از بیمه کشاورزی رواج یابد، متاسفانه در شرایط کنونی که برای کشت ۳ هکتار سیب زمینی باید حدود ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری کرد، صندوق بیمه کشاورزی تنها ۱۲ میلیون تومان به کشاورز پرداخت می کند.

,

وی یادآور شد: صندوق بیمه کشاورزی مدعی است که به دلیل دریافت سهم اندک بیمه از کشاورزان که ۲۰۰ هزار تومان است با احتساب سهم  ۷۰ درصدی دولت ۱۲ میلیون تومان می شود.

,

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس توضیح داد: به دنبال جلسه ای که با حضور حسن نژاد رئیس صندوق بیمه کشاورزی کشور برگزار شد، مقرر شد برای فصول بعدی انتخاب های بیشتری در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

,

اعظمی بیان کرد: بدین معنی که حق بیمه از یک میلیون تومان تا ۵ میلیون تومان افزایش یابد و به دنبال آن بتوانند تا ۱۰۰ میلیون تومان خسارت کشاورز را پوشش دهند.

,

وی در پایان به کشاورزان توصیه کرد: کشورزان برای اطمینان خاطر خود و جبران خسارت های احتمالی حتما محصول خود را در مراحل اولیه کشت بیمه کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه