اخبار داغ

استاد دانشگاه‌های البرز مطرح کرد؛

غربالگری؛ پروژه سازمان ملل برای کاهش جمعیت ایران و جهان بود/ تغییر رفتار باروری ایران را طی 30 سال آینده سالمند می‌کند

غربالگری؛ پروژه سازمان ملل برای کاهش جمعیت ایران و جهان بود/ تغییر رفتار باروری ایران را طی 30 سال آینده سالمند می‌کند
زهرا کلهر گفت: امروزه باروری و فرزندآوری در ایران به زیر سطح جانشینی رسیده و تمایل به فرزندآوری و داشتن فرزندان بیشتر نزد خانواده‌های ایرانی بسیار ضعیف شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه البرزی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: فرزند آوری از عوامل مهم در علم جمعیت بوده و از جمله موضوعاتی است که در حوزه مسایل اجتماعی و فرهنگی اهمیت بسزایی دارد و محور توسعه پایدار برای کشورهایی که سطح جانشینی پایینی دارند محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

زهرا کلهر ادامه داد: طی سال های اخیر در سراسر جهان، تغییرهای گسترده اجتماعی و فناورانه در خانواده ها ایجاد شده و فرزندآوری بیش از ارزش های دیگر خانواده با دگرگونی مواجه شده است.

,

وی افزود: امروزه باروری و فرزندآوری در ایران به زیر سطح جانشینی رسیده و تمایل به فرزندآوری و داشتن فرزندان بیشتر نزد خانواده های ایرانی بسیار ضعیف شده است.

,

این کارشناس مامایی تصریح کرد: برخی کشورها عقیده دارند، هرچه جمعیت بیشتر باشد قدرت کشور بیشتر خواهد بود لذا به تلاش برای رشد بیشتر جمعیت پرداختند. در جوامعی نیز با اعمال سیاست های کنترل جمعیت، موجب کاهش رشد جمعیت شدند؛ این امر در نهایت سبب شد که از جمعیتی سالمند برخوردار شوند.

,

کلهر گفت: جامعه ایران، گذار جمعیتی دوم را پیش از گذار جمعیتی، به طور نسبی آغاز کرده است و با توجه به، تسریع در انقلاب ارتباطی و تشدید در استفاده از وسایل ارتباطی مدرن، انتظار می رود تغییرها در خانواده بیش از این تسریع گردد.

,

وی ادامه داد: در جریان گذار جمعیتی ایران، روند کلی تغییرهای خانواده به سوی خانواده هسته ای همراه با آسیب پذیری بیشتر، افزایش سن ازدواج و کاهش سطح فرزندآوری است.

,

این مدرس دانشگاه افزود: برخی از شواهد نشان می دهد از جمله دلایل مهم این تغییرها در رفتار باروری، افزایش سن مادر در اولین بارداری، افزایش سن ازدواج، افزایش پوشش استفاده از روش  پیشگیری از بارداری، برابری جنسیتی، توانمندسازی زنان در جامعه مدرن و عامل های اقتصادی و اجتماعی مانند مشارکت زنان به صورت نیروی کار، سطح تحصیلات زن، گرایش های مذهبی و میزان درآمد خانواده است.

,

کلهر گفت: در دوران کنونی با کاهش تمایل به فرزندآوری رو به رو هستیم و میزان باروری فعلی، سطح لازم برای جایگزینی مناسب نسل ها را ندارد. کاهش نرخ باروری و به هم ریختگی در توازن سنی کشور،می تواند آسیب های اقتصادی و اجتماعی جبران ناپذیری بر کشور وارد نماید.

,

وی با بیان اینکه حذف غربالگری اجباری جنین از طرح هایی در جهت افزایش جمعیت است، خاطر نشان کرد: در غربالگری مادران از حدود 32 نفر، حدود 25 مادر فرزندانشان را سقط نکردند که همگی سالم هستند، این غربالگری پروژه سازمان  ملل برای کاهش جمعیت جهان و بویژه در ایران بود، البته غربالگری اجباری برای خانواده های مستعد و یا زوجینی که ریسک ازدواج شان بالا بود باید همچنان ادامه داشته باشد.

,

این کارشناس مامایی ادامه داد: البته حذف این غربالگری به دلیل این است که خطاهای زیادی در آن وجود دارد، و بعضا شاهد بودیم که خانواده هایی که بدون توجه به این غربالگری ها فرزندان خود را حفظ کردند، فرزندانی سالم به دنیا آورند.

,

کلهر بیان کرد: این طرحی بود که در ابتدا فکر می کردیم در جهت سلامت جنین طراحی شده است ولی بعد از خطاهای کاذبی که داشت منجر می شد مادر باردار منجر به انجام آزمایش های تکمیلی و سقط جنین شود این فشار روانی هم روی مادر بسیار زیاد بود و باعث مرگ یک نوزاد به دلیل خطای کاذب بود لذا حذف این طرح اقدامی سنجیده بود.

,

وی تاکید کرد: البته حذف این غربالگری نباید منجر به این باور شود که مادران باردار نسبت به انجام آزمایش های لازم بی تفاوت باشند ولی باید سنجیده این آزمایش ها را انجام دهند تا بتوانند کودکانی سالم به دنیا آورند.

,

این مدرس دانشگاه گفت: ایران طبق آخرین آمارها در 30 سال آینده جزو کشورهایی با جمعیت سالمند است، لذا امروز مهمترین موضوع برای توسعه پایدار "جمعیت " است بنابراین زوج های جوانی که واقعا شرایط دارند نسبت به فرزندآوری اقدام کنند.

,

کلهر در خاتمه خاطر نشان کرد: از طرفی مسئولین باید از زوج های جوانی که صاحب فرزند می شوند حمایت کند تا باعث شود آنها در بزرگ کردن فرزند از لحاظ مالی و رفاهی مشکل نداشته باشند و میزان رضایت به گونه ای باشد که تمایل زوجین برای داشتن فرزند دوم را افزایش دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه