اخبار داغ

اهمیت توسعه کسب و کارهای پلتفرمی واکاوی شد؛

بازاریابی، کسب درآمد و توسعه کسب و کار در بستر شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی، کسب درآمد و توسعه کسب و کار در بستر شبکه‌های اجتماعی
کسب و کارهای پلتفرمی در کنار معایب بی‌شمارشان در افزایش مشکلات اجتماعی و گاه حتی تبدیل شدن به بستری برای سودجویی، می‌توانند دارای مزایای فراوانی از جمله رونق کسب و کارهای تجاری کوچک و بزرگ باشند، تجربه‌ای که با پیدایش شبکه‌های اجتماعی در دنیا روز به روز افزایش یافت و جایگاه خود را در میان تولیدکنندگان به عنوان بستری برای رقابت‌های اقتصادی به دست آورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، اینستاگرام از جمله اپلیکیشن‌های محبوبی است که به‌عنوان یک شبکه اجتماعی و تجاری مهم و گسترده شناخته می‌شود. این پلتفرم از ابتدای فعالیتش نشان داده که یک ابزار قدرتمند برای کسب و کارهای ریز و درشت محسوب می‌شود و می‌تواند سبب دیده شدن محصولات و خدمات مختلف شود به گونه‌ای که امروزه استفاده از اینستاگرام به یکی از اصول اساسی بازاریابی و توسعه کسب و کار تبدیل شده است.

البته در این نوشتار به هیچ وجه قصد تبلیغ برای استفاده از این اپلیکیشن موبایلی را نداریم اما باید دانست هر تکنولوژی به موازات آسیب‌هایش می‌تواند دارای مزایای ویژه‌ای باشد که البته به دلیل فراگیر شدنش آن هم قبل از شناسایی درست، پشت معایبش پنهان مانده است.

اینستاگرام فراگیر در جهان

اینستاگرام به‌عنوان یک رسانه اجتماعی فراگیر جهانی در حال حاضر با بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر فعال، همراه است. از این تعداد، بیش از ۵۰۰ میلیون نفر هر روز از این پلتفرم استفاده می‌کنند و حدود ۲۴ میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام فعالیت دارند، یعنی تقریباً ۳۰ درصد از جمعیت ایران. همچنین ۳۸ درصد از کاربران چندین بار اینستاگرم خود را در طول روز چک می‌کنند.

در این شرایط شما هیچ محدودیتی برای استفاده از اینستاگرام نخواهید داشت و می توانید با کمک آن موفقیت کسب و کارتان را تسریع کنید در واقع شما به تعداد افراد حاضر در اینستاگرام می‌توانید جامعه مشتریان داشته باشید و مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل نمایید.

حسین کلهری، کارشناس شبکه‌های اجتماعی در این باره به خبرنگار سرویس اقتصادی تهران نیوز گفت: روال کسب و کارهای اینترنتی در فضای مجازی به‌گونه‌ای است که کاملا فضای کسب و کار سنتی را زیرسئوال برده و به‌علت ابزارهای گسترده و سهولت استفاده و مهم‌تر از همه نداشتن قید مکان و زمان و موانعی همچون مجوزهای مرسوم و مالیات و بسیار کم هزینه و یا حتی بدون هزینه بودن این فضا سبب محبوبیت این حوزه از کسب و کارها شده است.

وی با ارائه تاریخچه‌ای از چگونگی شروع فعالیت کسب و کارهای اینترنتی اظهار کرد: با ظهور اینترنت در کشورهای مختلف و استفاده بسیاری از افراد از این بستر رایگان برای گسترش کسب و کارها و ظهور سایت‌های بسیار بزرگی همچون گوگل، یوتیوب و آمازون در سطح جهانی و به موازات آن شکل‌گیری این فعالیت‌ها در ایران و آغاز به کار سایت‌های بسیار بزرگ در این زمینه، راه برای گسترش کسب و کارها به سمت اینترنتی شدن باز شد.

این کارشناس شبکه‌های اجتماعی با تقسیم‌بندی کسب و کارهای اینترنتی به دو دسته سوشیال مدیا یا همان شبکه های اجتماعی و سایت‌ها عنوان کرد: سایت‌ها کسب و کاری دائمی و بدون تهدید محسوب می‌شوند اما شبکه‌های اجتماعی با افت محبوبیت و مهاجرت کاربران از یک شبکه اجتماعی به شبکه اجتماعی دیگر، بزرگترین تهدید برای یک کسب و کار هستند به طور مثال با فیلترینگ تلگرام آن هم در اوج فعالیت اقتصادی آن در ایران محبوبیت این اپلیکیشن موبایلی پایین آمد و دسترسی به این شبکه اجتماعی کاهش یافت و کسب و کارها به سمت اینستاگرام مهاجرت کردند.

وی با اشاره به فعالیت هشت ساله اینستاگرام بیان داشت: با گسترش امکانات این اپلیکیشن و افزوده شدن ویژگی‌هایی خاص به آن محبوبیتش افزایش یافت و پس از آنکه فیس بوک کل امتیاز این مجموعه را خریداری کرد محبوبیت آن دوچندان شد به گونه‌ای که درحال حاضر اینستاگرام را می‌توان تهدیدی جدی برای سایت بزرگی مثل یوتیوب یا نمونه داخلی آن آپارت دانست.

زمینه‌های درآمدزایی در اینستاگرام

کلهری اینستاگرام را اپلیکیشنی رده بالا برای کسب درآمدهای فوق تصور توصیف کرد و افزود: تشبیه فعالیت اقتصادی پیج‌های با دنبال‌کنندگان بالای هزارنفر همانند این است که بگوییم که تنها مغازه یک شهر مثلاً ۵۰۰ هزار نفری است که چنین محیطی در هیچ جای دنیا برای یک کسب و کار سنتی نمی‌تواند فراهم شود که یک مغازه بتواند یک جمعیت بسیار زیاد را خدمات‌رسانی کند.

وی سپس به برشمردن زمینه‌های درآمدزایی در اینستاگرام پرداخت و عنوان کرد: فروش انواع محصولات فیزیکی که ابتدایی‌ترین زمینه کسب درآمد در اینستاگرام است، ارائه خدمات آموزشی که با شیوع کرونا و محدودیت کسب و کارهای سنتی و مهاجرت صاحبان مشاغل خدمات آموزشی با سرعت بسیار زیاد به فضای اینترنت بسیار گسترش پیدا کرده است، تبلیغات که بالغ بر ۸۰ درصد پیج‌ها از این روش برای کسب درآمد استفاده می‌کنند و با جذب دنبال‌کنندگان بسیار، تلاش می‌کنند با تبلیغ محصول و یا پیج سفارش دهنده تبلیغات درآمدزایی کنند از جمله مهم‌ترین زمینه‌های درآمدزایی در اینستاگرام است.

این کارشناس شبکه‌های اجتماعی با اشاره به زمینه دیگری از درآمدزایی در اینستاگرام افزود: برندسازی شخصی از دیگر زمینه‌های درآمدزایی در اینستاگرام است به این صورت که بسیاری از افراد با معرفی علایق و توانمندی‌های خود در اینستاگرام به معرفی یک برند می‌پردازند که این امر به ویژه برای بسیار از سلبریتی‌ها زمینه درآمد زایی دارد.

تهدیدات درآمدزایی در شبکه‌های اجتماعی

وی یکی از مشکلات درآمدزایی در فضای مجازی را کمال‌گرایی صاحبان مشاغل دانست و تاکید کرد: فردی که می‌خواهد تولیدات و یا خدمات خود را در فضایی مثل اینستاگرام در معرض فروش بگذارد باید از صفر شروع کند اما صفر شروع خود را با کسی که سابقه‌ای در این فعالیت دارد مقایسه می‌کند و این بزرگترین تهدید برای کسی است که می‌خواهد از این اپلیکیشن کسب درآمد کند چراکه این مقایسه سبب سرخوردگی می‌شود در حالی که اگر بخواهد با استراتژی جلو برود در کمتر از یک سال می‌تواند به همان موقعیت و یا حتی بالاتر از آن نیز برسد.

کلهری مایوئس شدن صاحبان خدمات و مشاغل را چالش دیگری در راه درآمدزایی اینترنتی ذکر کرد و گفت: فردی که قصد دارد کسب و کار اینترنتی خود را در بستر هریک از شبکه های اجتماعی راه اندازی کند در ابتدای راه با نداشتن فروش و نبود درآمدزایی مأیوس شده و به جای اینکه مشکلات عدم موفقیتش در این راه را آسیب شناسی کند بدون هیچ درآمد و کسب نتیجه‌ای از این بازار پردرآمد کنار می‌رود؛ همچنین داشتن انتظارات بیجا از کسب و کار اینترنتی از دیگر آسیب‌های این نوع از فعالیت اقتصادی است.

وی با اشاره به مزایای کسب درآمد در بستر اینترنت بیان داشت: از مزایای درآمدزایی در فضای شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام این است که کسب و کار اینترنتی فازغ از مکان و زمان است و صاحبان مشاغل بدون هیچ‌گونه محدودیتی در این زمینه می‌توانند به سهولت فعالیت کنند.

به گفته این کارشناس شبکه‌های اجتماعی با سرعت گرفتن روند مهاجرت کسب و کارهای سنتی به سمت شبکه‌های اجتماعی  پیش‌بینی می‌شود بسیاری از کسب و کارهای سنتی یا ورشکست می‌شوند یا به سمت این کسب و کارها مهاجرت می‌کنند.

وی مزیت دیگر این اپلیکیشن‌ها را فعالیت اقتصادی و درآمدزایی با حداقل سرمایه عنوان کرده و به افرادی که قصد دارند در این زمینه تجاری فعالیت خود را آغاز کنند توصیه می‌کند با انتخاب یک صنعت مشخص و فروش یک مورد اختصاصی در ابتدای شروع فعالیت همه تمرکز خود را در آن زمینه مشخص به کار بگیرند.

توصیه دیگر کلهری به تازه واردهای این عرصه تولید محتوای باکیفیت و رایگان است که می‌تواند در دیده شدن محصولات بسیار موثر باشد.

توسعه کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی محدودیت‌های دنیای واقعی را ندارد در واقع موقعیت جغرافیایی و محدودیت ارتباط با مشتریان، تعطیلی کسب و کار در شب‌ها و مشکلاتی این چنین می‌تواند سبب توقف رشد کسب و کار در یک مقطع شود اما شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام برای شما شرایطی متفاوت ایجاد می‌کنند.

در واقع می‌توان محدودیت‌های یاد شده را با همراهی اینستاگرام پشت سر گذاشت به این نحو که هم در تمامی ساعات شبانه روز مشتریان را کنار خود داشت و هم بدون توجه به موقعیت مکانی و جغرافیایی از سراسر دنیا افرادی را به سوی کسب و کار جلب کرد. این امر اهمیت اینستاگرام برای کسب و کارهای تجاری را دو چندان می‌کند. البته از تهدیدات آن نیز نباید غافل شد که در هر زمان می‌تواند کسب و کارهای اینترنتی را دچار شکست نمایند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز،,
,
,
,
, اینستاگرام فراگیر در جهان, اینستاگرام فراگیر در جهان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, زمینه‌های درآمدزایی در اینستاگرام, زمینه‌های درآمدزایی در اینستاگرام,
,
,
,
,
,
,
,
, تهدیدات درآمدزایی در شبکه‌های اجتماعی, تهدیدات درآمدزایی در شبکه‌های اجتماعی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه