اخبار داغ

یک جامعه شناس در گفت‌وگو با دانا:

کرونا؛ دشمنی که برای "ازدواج آسان" سبب خیر شد/ بدعت‌های عجیب ازدواج؛ وقتی کمر جوانان می‌شکند!

کرونا؛ دشمنی که برای "ازدواج آسان" سبب خیر شد/ بدعت‌های عجیب ازدواج؛ وقتی کمر جوانان می‌شکند!
مدیر اسبق مرکز رصد اجتماعی وزارت کشور گفت: باید کاری کنیم که زندگی افراد با هزینه‌های پایین آغاز شود؛ این رویکرد بسیار مطلوب است و کرونا چنین امری را محقق کرد.
[

اردشیر گراوند،جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با تبیین نقش کرونا در تغییر سبک زندگی مردم ، به‌ویژه اثرگذاری آن در ازدواج جوانان، اظهار کرد: کرونا محدودیت‌هایی در جامعه ایجاد کرده و موجب شده برخی از خانواده‌ها مراسم نامزدی، عقد، عروسی و... را اجرا نکنند و یا محدودیت‌هایی در برگزاری اینگونه مراسم اعمال شود؛ قاعدتاً بخشی از سبک زندگی مردم پس از کرونا به این صورت ادامه خواهد داشت و مردم این الگوی زندگی را برای خود حفظ خواهند کرد.

, اردشیر گراوند, اردشیر گراوند, جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در ادامه گفت: هزینه‌های عروسی قبل از بحران کرونا در جامعه، گردش مالی عظیمی به همراه داشت که برخی از کسب‌وکارها از همین هزینه‌های عروسی درآمد حاصل می‌کرده و قوام پیدا می‌کردند.اما نباید این گردش مالی را با تجمل گرایی اشتباه گرفت.

,

 

,

لزوم آغاز زندگی جوانان با هزینه‌های پایین

, لزوم آغاز زندگی جوانان با هزینه‌های پایین, لزوم آغاز زندگی جوانان با هزینه‌های پایین,

گراوند، با تصریح بر لزوم توجه جوانان به هزینه‌های کم و ازدواج‌های بدون آلایش، اظهار داشت: باید کاری کنیم که زندگی افراد با هزینه‌های پایین آغاز شود؛ این رویکرد بسیار مطلوب است و کرونا چنین امری را محقق کرد. کرونا سبب شد برخی از جوانان به رغم دارا بودن شرایط مالی خوب و عالی از برگزاری حداقل یک مراسم عروسی ساده هم ناتوان شوند که این مسئله موجب نگرانی برخی از خانواده‌ها شد و برخی‌ از دختران نیز از ناتوانی در گرفتن مراسم عروسی افسرده شدند.

,

 

,

ازدواج آسان موضوعی که می‌‍‌تواند عملی شود

, ازدواج آسان موضوعی که می‌‍‌تواند عملی شود, ازدواج آسان موضوعی که می‌‍‌تواند عملی شود,

مدیر اسبق مرکز رصد اجتماعی وزارت کشور در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان ازدواج آسان را در جامعه فرهنگ‌سازی کرد، گفت: این موضوع شدنی است و می‌توان به این هدف مهم دست پیدا کرد، اما سؤال این است که آیا کرونا توانسته شروع زندگی جوانان را تسهیل کند؟ باید پاسخ داد به طور قطع کرونا زندگی جوانان را تحت تاثیر خود قرار داده و برخی‌ها به سمت و سوی ازدواج‌های آسان سوق پیدا کرده اند.

,


گراوند با تشریح معضلات وضعیت گذشته خاطرنشان کرد: قبل از بحران کرونا برخی از دختران و پسران جوان حتی هزینه برگزار کردن یک عروسی ساده را نیز نداشتند و کرونا موجب شد تا آن‌ها از برگزاری یک مراسم ساده هم ناتوان بمانند؛ در حقیقت کرونا برای این جوانان بهانه‌ای برای عدم برگزاری این عروسی‌ها شد و بخش بزرگی از مردم جامعه از کنار گذاشتن برخی آداب‌و رسوم‌های عروسی خوشحال هستند، مثل آنکه همین سال گذشته در ایام نوروز، گرانی‌ها آن‌قدر فشار آورد که مردم جریان تحریم آجیل را به راه انداختند.  

,
,

وی در ادامه این بحث خاطر نشان کرد: بخشی از عروسی‌های امروز تجمل‌گرایی نیست، بلکه یک‌ چشم و هم‌چشمی و یک بیماری است که برخی از مردم جامعه به آن دچار شده‌اند، بنده معتقدم که 80 درصد از مردم دنبال تجمل‌گرایی نیستند و برگزاری یک عروسی در حد توان افراد تجمل‌گرایی نیست، بلکه چشم و هم چشمی است.

,

این جامعه شناس در تعریف معنای تجمل‌گرایی، عنوان کرد: تجمل‌گرایی تعریف خاصی دارد، اینکه ما بیاییم مانند اقشار پردرآمد در زندگی و حتی برای برگزاری مراسم ازدواج هزینه کنیم، این مصداق همان تجمل‌گرایی است و نباید این‌گونه باشد.

, .,

 

,

رسومات پسندیده برخی از قومیت‌ها در حمایت از زوج‌ها 

, رسومات پسندیده برخی از قومیت‌ها در حمایت از زوج‌ها , رسومات پسندیده برخی از قومیت‌ها در حمایت از زوج‌ها ,

گراوند، با اشاره به نقش مردم در کمک کردن به ازدواج جوانان گفت: در برخی شهرهای غربی کشور، هرکسی که به مراسم عروسی جوانی می‌آید، کادوی عروسی را نقداً پرداخت می‌کند و حتی جوان برای هزینه عروسی می‌تواند وسیله‌ها را به‌صورت نسیه خریداری کند؛ چراکه فردای روز عروسی می‌تواند بدهی خود را با همان کادوهای مردم پرداخت کند. این شیوه و روش همان دستگیری از جوان است که باید مشارکت مردم سایر نقاط کشور هم دست کم این‌گونه باشد.

, .,

مدیر اسبق مرکز رصد اجتماعی وزارت کشور، با انتقاد از رسومات برخی خانواده‌ها برای برگزاری عروسی‌های مجلل، خاطرنشان کرد: واقعاً ما نباید کاری کنیم که بیش از ظرفیت و توان خود برای عروسی هزینه کنیم و سالها بدهکار بانک‌ها یا افراد و  اشخاص شویم؛ چراکه آثار اینگونه عروسی‌ها می‌تواند ناگوار باشد و افراد را دچار استرس و تبعات منفی کند.

, .,

 

,

نظام اجتماعی؛ عاملی مهم در تشویق جوانان به ازدواج 

, نظام اجتماعی؛ عاملی مهم در تشویق جوانان به ازدواج , نظام اجتماعی؛ عاملی مهم در تشویق جوانان به ازدواج ,

وی با اشاره به نقش دولت و مردم در همیاری جوانان گفت: ما باید نظام اجتماعی را تشویق به مشارکت کنیم و اگر جوانی بخواهد ازدواج کند، باید او را در پرداخت هزینه‌ها یاری کنیم، اقدامی که در تاریخ ادوار مختلف ایران بوده و می‌توان از آن الگوبرداری کرد. از طرفی دولت باید زمینه‌های شکل‌گیری ازدواج جوانان را تسهیل کند تا بتوانند در بهترین شرایط ازدواج کنند و دچار مشکلات عدیده پس از ازدواج نشوند.

, .,


وی با متذکر شدن نقش دولت در حمایت از ازدواج جوانان گفت: دولت، اگر می‌خواهد در شرایط کنونی جوانان ازدواج و فرزندآوری افزایش و تداوم پیدا کند، باید اقداماتی را در پیش بگیرد که جوان تنها دغدغه انتخاب همسر مناسب را داشته باشد و دغدغه‌های مسکن، اشتغال، افزایش تسهیلات ازدواج و پرداخت وام‌های بدون بهره را در دستور کار قرار دهد. چراکه این‌یک ضرورت است.

انتهای پیام/ا

,
, .,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه