اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

مسیر بایدن به موازات مسیر ترامپ/ «تونی بلینکن» به دنبال پرتاب از سکوی برجام

مسیر بایدن به موازات مسیر ترامپ/ «تونی بلینکن» به دنبال پرتاب از سکوی برجام
شاید دولت آینده آمریکا همچون ترامپ از خروج از برجام و برنگشتن به آن سخن به میان نیاورد، اما هدف همان هدف مشترک و خواسته همان طمع مذاکرات برای مذاکرات است تا مسیر برجام های بعدی هموار شود.
[

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور جمهوری‌خواه آمریکا اردیبهشت سال 97 در یک سخنرانی رسمی در کاخ سفید اعلام کرد دولت آمریکا از برجام خارج شده و نسبت به توافق صورت گرفته بین کشورهای 1+5 و ایران هیچ گونه تعهد و پایبندی ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

ترامپ در این سخنرانی گفت که به عنوان رئیس جمهور آمریکا فرمان خروج از برجام را امضا می کند و پس از آن تمام تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را باز خواهد گرداند.

,

 

,

, ,

 

,

این اما تمام ماجرا نبود؛ خروج ترامپ از برجام مقدمه ای برای بهانه تراشی های تازه ایالات متحده آمریکا بود تا زمینه را برای امتیازگیری های بیشتر از ایران فراهم کند. اگرچه در آغاز این ماجرا انتقادات بسیاری نسبت به این اقدام ترامپ در محافل سیاسی آمریکایی و اروپایی مطرح شد و بسیاری از مقامات کشورهای اروپایی به طور رسمی مخالفت خود را با خروج آمریکا از برجام اعلام کردند اما به ندرت و با گذشت زمان عدم پایبندی اروپایی ها به تعهدات خود در برجام نشان داد که نه تنها آمریکا بلکه کشورهای اروپایی نیز بی میل به برهم زدن بازی برجامی نیستند چرا که طمع گرفتن امتیازات بیشتر از ایران آمریکا و اروپا را در این زمینه متحد کرده بود.

,

ترامپ بارها در سخنرانی های مختلف اعلام کرد که این توافق خواسته ایالات متحده آمریکا و هم پیمانانش را فراهم نمی کند و اگر قرار باشد توافقی صورت گیرد باید ایران پای تعهدات بیشتری را امضا کند، او به دنبال گرفتن امتیازات بیشتر از ایران بود و می خواست به بهانه برجام های 2 و 3 بر سر مسائل موشکی و منطقه ای نیز با ایرانیان پای میز مذاکره بنشیند.

,

ملت ایران مجبور شود از اصول خود صرف نظر کند؛ آمریکا از اصول خود تنزل نمی کند

, ملت ایران مجبور شود از اصول خود صرف نظر کند؛ آمریکا از اصول خود تنزل نمی کند, ملت ایران مجبور شود از اصول خود صرف نظر کند؛ آمریکا از اصول خود تنزل نمی کند,

طمع آمریکا به امتیازگیری بیشتر از ایران چیزی بود که بارها رهبر انقلاب نسبت به آن هشدار دادند. ایشان در نخستین روز از سال 1395 در سخنرانی در جمع مردم در مشهد مقدس فرمودند که ما اختلافات زیادی با آمریکا داریم و برای حل این مشکلات فرض بفرمایید که ملّت ایران مجبور باشد از اصول خود صرف‌نظر کند؛ طرف مقابل از اصول خود و ارزش‌های خود تنازل نمی‌کند. در قضیه‌ هسته‌ای توافق شد و اسم این را گذاشتیم «برجام»؛ برجام دیگری در قضایای منطقه، برجام دیگری در قضایای قانون اساسی کشور؛ برجام ۲ و ۳ و ۴ و الی‌غیرذلک بایستی به‌وجود بیاید تا ما بتوانیم راحت زندگی کنیم.

,

, ,


رهبری این را هم فرمودند که «البتّه قضیه به اینجاها ختم نمی‌شود؛ اگر میل آمریکا است، جمهوری اسلامی حتّی از ابزارهای دفاعی خود هم صرفِ‌نظر کند، می‌بینید که بر روی مسئله‌ موشک‌ها چه جنجالی در دنیا به راه انداخته‌اند که چرا جمهوری اسلامی موشک دارد، چرا موشک دوربُرد دارد، چرا موشک‌های جمهوری اسلامی هدف را دقیق می‌زنند و هدف قرار می‌دهند، چرا آزمایش کردید، چرا تمرین نظامی می‌کنید، و چرا و چرا و چرا.»

,
,

اما با خروج ترامپ از برجام اگرچه این توافق به طور یک طرفه از سوی آمریکا نقض شد اما اروپا هم نشان داد که شاید به ظاهر از این اتفاق ناخرسند است اما برای ادامه توافق با ایران دیگر برجام ولع و طمع او را هم برآورده نمی کند و آنها نیز به دندان طمع برای گرفتن امتیاز بیشتر از ایران را تیز کردند.

,

«ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در حالی که به هیچ یک از تعهدات خود در برجام عمل نکرد در اظهاراتی گفته بود که تهران و واشنگتن می‌بایست به توافق هسته‌ای بازگردند حتی اگر هر دو طرف به این توافق برگردند، کافی نخواهد بود. لازم است که گفت‌وگوهای سختی درباره فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی بالستیک ایران داشته باشیم.

, «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در حالی که به هیچ یک از تعهدات خود در برجام عمل نکرد در اظهاراتی گفته بود که تهران و واشنگتن می‌بایست به توافق هسته‌ای بازگردند, «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در حالی که به هیچ یک از تعهدات خود در برجام عمل نکرد در اظهاراتی گفته بود که تهران و واشنگتن می‌بایست به توافق هسته‌ای بازگردند,

 

,

, , , ,

 

,

«هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان در اظهاراتی گفته بود: «به توافقی فرای توافق هسته‌ای با ایران نیاز داریم، بازگشت به توافق قبلی با ایران کافی نیست.

,

پس از پایان دوره چهارساله ریاست جمهوری ترامپ و انتخاب «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهور دموکرات در ایالات متحده آمریکا شاید بیش از هر کس طیف حامی برجام در ایران از روی کار آمدن وی ذوق زده شد؛ جریانی که در دوره ای گرداننده اصلی صحنه مذاکرات و پشت پرده توافقات برجامی بود.

, پس از پایان دوره چهارساله ریاست جمهوری ترامپ و انتخاب «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهور دموکرات در ایالات متحده آمریکا شاید بیش از هر کس طیف حامی برجام در ایران از روی کار آمدن وی ذوق زده شد؛ جریانی که در دوره ای گرداننده اصلی صحنه مذاکرات و پشت پرده توافقات برجامی بود., پس از پایان دوره چهارساله ریاست جمهوری ترامپ و انتخاب «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهور دموکرات در ایالات متحده آمریکا شاید بیش از هر کس طیف حامی برجام در ایران از روی کار آمدن وی ذوق زده شد؛ جریانی که در دوره ای گرداننده اصلی صحنه مذاکرات و پشت پرده توافقات برجامی بود.,

با انتشار اخباری از گزینه های احتمالی دولت بایدن این ذوق زدگی ها فراتر رفت. قرار گرفتن نام چهره هایی همچون «وندی شرمن» عضو ارشد تیم مذاکره کننده آمریکایی، تونی بلنیکن، دست‌یار جان کری در مذاکرات و نیز ویلیام برنز در  دولت بایدن تیم مذاکره کننده و جریان حامی برجام را به این باور رساند که برای مذاکره در دولت آیده ایالات متحده مسیر هموار است و بایدن ترامپ نیست!

, با انتشار اخباری از گزینه های احتمالی دولت بایدن این ذوق زدگی ها فراتر رفت. قرار گرفتن نام چهره هایی همچون «وندی شرمن» عضو ارشد تیم مذاکره کننده آمریکایی، تونی بلنیکن، دست‌یار جان کری در مذاکرات و نیز ویلیام برنز در  دولت بایدن تیم مذاکره کننده و جریان حامی برجام را به این باور رساند که برای مذاکره در دولت آیده ایالات متحده مسیر هموار است و بایدن ترامپ نیست!, با انتشار اخباری از گزینه های احتمالی دولت بایدن این ذوق زدگی ها فراتر رفت. قرار گرفتن نام چهره هایی همچون «وندی شرمن» عضو ارشد تیم مذاکره کننده آمریکایی، تونی بلنیکن، دست‌یار جان کری در مذاکرات و نیز ویلیام برنز در  دولت بایدن تیم مذاکره کننده و جریان حامی برجام را به این باور رساند که برای مذاکره در دولت آیده ایالات متحده مسیر هموار است و بایدن ترامپ نیست!,

اما این خوش خیالی در ایران از سوی جریان حامی برجام در حالی بروز کرده که «تونی بلنیکن» گزینه پیشنهادی بایدن برای وزارت امور خارجه نیز به موازات مسیری که ترامپ و اوباما طی کرده و بایدن هم آن را ادامه خواهد داد اظهار نظر کرده است . وی در سخنانی گفته از برجام به عنوان سکویی برای رسیدن به توافقی طولانی‌تر استفاده خواهیم کرد.

, اما این خوش خیالی در ایران از سوی جریان حامی برجام در حالی بروز کرده که «تونی بلنیکن» گزینه پیشنهادی بایدن برای وزارت امور خارجه نیز به موازات مسیری که ترامپ و اوباما طی کرده و بایدن هم آن را ادامه خواهد داد اظهار نظر کرده است . وی در سخنانی گفته از برجام به عنوان سکویی برای رسیدن به توافقی طولانی‌تر استفاده خواهیم کرد., اما این خوش خیالی در ایران از سوی جریان حامی برجام در حالی بروز کرده که «تونی بلنیکن» گزینه پیشنهادی بایدن برای وزارت امور خارجه نیز به موازات مسیری که ترامپ و اوباما طی کرده و بایدن هم آن را ادامه خواهد داد اظهار نظر کرده است . وی در سخنانی گفته از برجام به عنوان سکویی برای رسیدن به توافقی طولانی‌تر استفاده خواهیم کرد.,

این اظهارات نشان می دهد شاید وزیر خارجه دولت آینده آمریکا همچون ترامپ از خروج برجام و برنگشتن به آن سخن به میان نیاورده اما هدف همان هدف مشترک و خواسته همان طمع مذاکرات برای مذاکرات است تا مسیر برجام های 2 و3 و 4 و .... همواره شود.

, این اظهارات نشان می دهد شاید وزیر خارجه دولت آینده آمریکا همچون ترامپ از خروج برجام و برنگشتن به آن سخن به میان نیاورده اما هدف همان هدف مشترک و خواسته همان طمع مذاکرات برای مذاکرات است تا مسیر برجام های 2 و3 و 4 و .... همواره شود., این اظهارات نشان می دهد شاید وزیر خارجه دولت آینده آمریکا همچون ترامپ از خروج برجام و برنگشتن به آن سخن به میان نیاورده اما هدف همان هدف مشترک و خواسته همان طمع مذاکرات برای مذاکرات است تا مسیر برجام های 2 و3 و 4 و .... همواره شود.,

 

,

انتهای پیام/ک

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه