اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

«اگر ما نبودیم» های دولت به بانک مرکزی رسید!/ مدیریت همتی و کاهش ۱۵۰درصدی ارزش پول ملی

«اگر ما نبودیم» های دولت به بانک مرکزی رسید!/ مدیریت همتی و کاهش ۱۵۰درصدی ارزش پول ملی
همتی می‌گوید اگر اقدامات بانک مرکزی نبود دلار ۵۰ هزار تومان و تورم ۱۵۰درصد بود؛ اما کارشناسان این سخنان را سیاسی و فرار از پاسخگویی می دانند.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دولت تدبیر و امید چه ایام انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و چه سال ۹۶؛ وعده‌های بسیاری به مردم داد و قرار بود کاری کند که مردم حتی به یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی هم نیاز نداشته باشند اما نه‌تنها هیچ یک از وعده‌ها محقق نشده بلکه وضعیت بدتر شد و برای فرار از پاسخگویی باز هم دست به سیاه نمایی می‌زنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
آنها که در رقابت‌های انتخاباتی، مردم را از رقبا می‌ترساندند و می‌گفتند مثلا اگر رئیسی بیاید نرخ دلار ۵۰۰۰ تومان خواهد شد، امروز در مقابل نرخ دلار ۳۲ هزار تومانی و ۲۳ هزار تومانی نه‌تنها پاسخی ندارند بلکه باز هم تحلیل‌های خودشان را اینگونه بیان می‌کنند که اگر ما نبودیم وضعیت بدتر از شرایط حال رخ می‌داد و دست به پیش‌گویی می‎زنند.
,
 
,
دولتمردان تدبیر و امید به جای تحقق معنای شعار دولت یعنی حل مسائل با تدبیر و افزایش امید، فقط با توجیهات خود، فرار از پاسخگویی و نداشتن برنامه و عملکرد مناسب؛ از خودشان دفاع می‌کنند و حتی‌ها مدعی‌ هستند که بهترین عملکرد را در «تاریخ ایران و جهان» داشتند.
,
 
,
 
,
از دلار ۵۰ هزار تومانی و تورم ۱۲۰ درصدی تا امروز
, از دلار ۵۰ هزار تومانی و تورم ۱۲۰ درصدی تا امروز, از دلار ۵۰ هزار تومانی و تورم ۱۲۰ درصدی تا امروز,
 
,
براساس این گزارش؛ پس از سخنان اسحاق جهانگیری و علی ربیعی، اکنون عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی که عملکردش بخصوص در سال جاری مورد انتقاد کارشناسان قرار دارد به جای پاسخگویی که چرا نرخ دلار شدیدی داشت؛ شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفته است: اگر اقدامات بانک مرکزی نبود دلار ۵۰ هزار تومان و تورم ۱۵۰درصد بود.  
,
 
,
او می‌گوید: می‌دانم فشار روی مردم زیاد است و طبقات پایین خیلی سختی می‌کشند، اما هدف ما جلوگیری از ابرتورم بالای ۱۲۰ درصد بود که خوشبختانه محقق شد.
, او می‌گوید: می‌دانم فشار روی مردم زیاد است و طبقات پایین خیلی سختی می‌کشند، اما هدف ما جلوگیری از ابرتورم بالای ۱۲۰ درصد بود که خوشبختانه محقق شد.,
 
,
همتی در روز سوم مرداد سال ۹۷ سکاندار بانک مرکزی شد؛ آن زمان نرخ دلار در بازار ارز حدود ۹۱۵۵ الی ۹۴۶۰ تومان بود اما امروز چهارشنبه این نرخ حدود ۲۲۵۰۰ تومان است؛ البته تا ۳۲ هزار تومان هم رشد داشت.
,
 
,
 
,
کاهش ۱۴۵ درصدی ارزش پول ملی در رمان ریاست همتی
, کاهش ۱۴۵ درصدی ارزش پول ملی در رمان ریاست همتی, کاهش ۱۴۵ درصدی ارزش پول ملی در رمان ریاست همتی,
 
,
رشد ۱۴۵درصدی نرخ دلار (کاهش ارزش پول ملی) در دوران ریاست همتی بر بانک مرکزی از مرداد ماه ۹۷ تا کنون خود نشان دهند عملکرد او در ساختمان شیشه‌ای میرداماد است؛ در حالی که در این دوران تقاضا برای ارز مانند سفرهای خارجی و... به نسبت سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.
,
 
,
آقای همتی که ریاست یک نهاد اقتصادی و تخصصی را برعهده دارد به جای اینکه در مورد عملکردش پاسخگو باشد و بگوید چه کرده است؛ می‌گوید اگر ما نبودیم نرخ دلار ۵۰ هزار تومانی می‌شد در حالی که اکثر کارشناسان این گزاره را از منظر اقتصادی رد می‌کنند و می‌گویند اقتصاد ایران کشش رشد قیمت دلار به این عدد را ندارد.
,
 
,
کارشناسان معتقدند عملکرد همتی بخصوص در سال جاری عامل رشد قیمت ارز (دلار از حدود ۱۵ هزار تومان در ابتدای سال به نرخ‌های کنونی) بوده و با سختگیر‌های خود باعث شده بیش از ۸ میلیون کالای اساسی تا روزهای پایان آبان ماه امسال در گمرکات کشور دپو شود و مردم گرانی‌ها و کمبود‌ها را لمس کنند؛ هر چند دولت با مصوبه‌ای در این زمینه کارگشا شد ولی باز هم فشار بانک مرکزی برای تعیین ارز منشا، باعث اعتراض وزارت صنعت و نامه نوشتن رزم حسینی به رئیس جمهور شد.
,
 
,
 
,
چرا لیست گیرندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی را منتشر نمی‌شود؟/ وقتی قدرت خرید مردم به یک سوم کاهش یافت
, چرا لیست گیرندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی را منتشر نمی‌شود؟/ وقتی قدرت خرید مردم به یک سوم کاهش یافت, چرا لیست گیرندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی را منتشر نمی‌شود؟/ وقتی قدرت خرید مردم به یک سوم کاهش یافت,
 
,
آقای همتی امروز بیاید و خلی شفاف لیست افرادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات کالاهای اساسی و دارو گرفتند را منتشر که که این موضوع حتی خواسته رئیس جهمور هم است که چه کسانی از ابتدای سال ۹۷ تا کنون بیش از ۵۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند و کجا برده‌اند.
,
 
,
مرکز پژوهش‌های مجلس هم امسال در گزارشی نوشت: درآمد سرانه خانوارها در حال کاهش است و قدرت خرید افراد نسبت به سال ۹۰ به یک سوم کاهش یافته است که خانواده‌های فقیر بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.
,
این در حالی است که مردم در دو سال گذشته افرایش شدید قیمت‌ها را مشاهده کردند و روز به روز قدرت خریدشان کاهش داشت اما بانک مرکزی که وظیفه‌اش حفظ ارزش ریال و کنترل تورم است در این دو عامل ناکارمد واقع شده است.
,
 
,
 
,
اظهارات همتی، سیاسی است نه اقتصادی
, اظهارات همتی، سیاسی است نه اقتصادی, اظهارات همتی، سیاسی است نه اقتصادی,
 
,
عطا بهرامی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ در مورد سخنان همتی اظهار کرد: این اظهارات رئیس کل، سیاسی است و نه فنی؛ هر فردی می‌تواند چنین سخن بگوید و از مسئولیت فرار کنند و هر مسئولی که خراب کاری کرد، بیاید و بگوید خراب کاری بیشتر بود و ما جلوی آن را گرفتیم.
, عطا بهرامی کارشناس مسائل اقتصادی ,
 
,
وی افزود: با این  مدل تحلیل  نمی‌توان کسی را آزمون کنید. همتی هم زمانی که مسئولیت نداشت، چنین سخن نمی‌گفت که مثلا اگر تورم ۳۰ درصد بود و دولت یا شخص الف نباشد تروم ۴۰ درصد می‌شد. همتی در سخنان خود توضیحی نداد که چه کار انجام داد و با چه مکانیسمی، جلوی چه چیزی را گرفت که جلوی خسران بزرگ گرفته شد.
,
 
,
بهرامی ادامه داد: متاسفانه آقایان هیچ وقت نمی‌گویند که چه کاری انجام دادند و فقط می‌گویند اگر ما نبودیم بدتر می‌شد. در حالی که باید پاسخ دهند چگونه وضعیت بدتری رخ می‌داد و این سخنان عملا ساختار کارشناسی کشور را زیر سوال می‌برد.
, این سخنان عملا ساختار کارشناسی کشور را زیر سوال می‌برد.,
 
,
وی تصریح کرد: زمانی آقای ربیعی یا جهانگیری گفتند اگر ما نبودیم وضعیت بدتر بود و کاری کردیم کارستان؛ امروز هم، آخرین دُور افشانی را از آقای همتی شنیدیم که به نظرم اقدام سیاسی محض است که دولت هم در پیش گرفته است؛ البته اگر مقامات سیاسی چنین سخن بگویند، کار سیاسی و شاید پذیرفته باشد ولی در حوزه فنی و کار تخصصی قابل قبول نیست.
,
 
,
 
,
اختیاری که همتی به بانک‌های خصوصی داد
, اختیاری که همتی به بانک‌های خصوصی داد, اختیاری که همتی به بانک‌های خصوصی داد,
 
,
این کارشناس اقتصادی در خصوص ارزیابی عملکرد همتی گفت: او اختیار مطلقی به بانک‌های خصوصی داده است تا بتوانند خلق پول کرده و هر جوری می‌خواهند از منابع عمومی برداشت کنند که این موضوع خلاف  شرع و قانون است. و هیچ کسی چنین کاری نمی‌کند.
,
 
,
بهرامی اضافه کرد: وقتی در غرب می‌خواهنند به یک بانک و شرکت ورشکسته بسته نجات مالی اعطا کنند، اولا در روز روشن و شفاف انجام می‌دهند و نه شبانه؛ و برای پرداخت مابه ازای آن سهام آن بانک را به دولت واگذار می‌کنند؛  کما اینکه الان بزرگترین بیمه آمریکا، دولتی شده است، زیرا دولت با پرداخت میلیاردها دلار به آن کمک کرد و سهام آن را برداشت و امروز سهامدار اصلی آن دولت آمریکا است.
,
 
,
وی گفت: بانک مرکزی به بانک فلان خصوصی که تعدادشان زیاد هم شده و ورشکسته هستند و سپرده‌ها را خرج خرید ملک کردند و سود سپرده‌های مردم  را با چاپ پول از منابع عمومی پرداخت می‌کنند. سهامشان برای خودشان است و آقای همتی انجام اینکار را باز گذاشتند و این ریشه مشکل کشور است.
,
 
,
بهرامی ادامه داد: آقای همتی در مورد رفع و خنثی سازی تحریم‌ها هیچ کاری نکرد و برای اجرای پیمان‌های پولی دو جانبه کار بخصوص با سوریه، عراق و... هم انجام نداد. کره‌ای‌ها هم به دلیل توقیف کشتی‌شان وارد مذاکره برای پول‌های بلوکه شده ایران شدند؛ با چین و روسیه هم چنین شد.
,
 
,
بهرامی گفت: این کارها انجام نشده و آقای همتی می‌گوید اگر ما نبودیم، بدتر می‌شد و دلار به ۵۰ هزار تومانی می‌رسید که به نظرم برعکس است و زیرا در این دوران بدترین سناریوها اتفاق افتاد یعنی  آنچه گذشت اجرای بدترین سناریوی ممکن بود.
,
 
,
 
,
۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان سپرده‌های مردم در بانک‌ها چه شد؟/ سخنان همتی یک شوخی تلخ است
, ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان سپرده‌های مردم در بانک‌ها چه شد؟/ سخنان همتی یک شوخی تلخ است, ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان سپرده‌های مردم در بانک‌ها چه شد؟/ سخنان همتی یک شوخی تلخ است,
 
,
وی بیان کرد: وضعیت بیشتر این نمی‌توانست بد باشد البته دلار ۳۳ هزار تومانی یعنی رشد قیمت ۱۱ برابری با توجه به سال ۹۲ که تحویل گرفتند و یک رکورد در تاریخ  است؛ حجم نقدینگی را به مرز ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان رساندند. 
,
 
,
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: بانک‌ها امروز تقریبا ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع‌ای که از سپرده‌ها داشتند را وام ندادند و معلوم نیست با آن چه کردند زیرا آن را وارد چرخه  وام نیاوردند؛ این کارنامه‌ای نیست که بگویند اگر ما نبودیم خیلی بدتر می‌شد و این بهترین اتفاق ممکن بود. سخنان همتی یک شوخی تلخ است که منجر به نابودی فضای کارشناسی کشور می‌شود و ثمره‌ای ندارد.
,
 
,
به گزارش دانا؛ همتی به جای اینکه از فضای سیاسی دوری کند؛ و در پی حفظ ارزش ریال باشد اما سخنان سیاسی میزند و به نظر، نگاه سیاسی به اقتصاد دارد. او باید بدون فرافکنی بگویید چرا نرخ تورم این میزان افزایش داشت نه اینکه پیش گویی کند که این سخنان مورد پذیرش جامعه و کارشناسان اقتصادی نیست.
,
 
,
انتهای پیام
,
 
,
گزارش از محسن نظری
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه