اخبار داغ

استاد محیط‌ زیست دانشگاه تهران در گفت‌وگو با دانا:

کسی که "کلانتری" را رئیس محیط‌زیست کرده، عزمی برای حلِ آلودگی‌هوا ندارد!

کسی که "کلانتری" را رئیس محیط‌زیست کرده، عزمی برای حلِ آلودگی‌هوا ندارد!
استاد دانشگاه تهران در واکنش به اظهارات دولتمردان در خصوص آلایندگی هوا گفت: رئیس‌جمهوری که عیسی کلانتری را رئیس سازمان محیط‌ زیست می‌کند، اصولاً عزمی برای حل مشکلات زیست محیطی ندارد.
[

دکتر حسین آخانی گیاه‌شناس و استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار محیط‌زیست شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مقدمۀ بحثی در رابطه با کلاف سردرگم آلودگی هوا و اظهارات مقطعی و متناقض مسئولان گفت: واقعیت امر این است که اصولاً رئیس‌جمهوری که "عیسی کلانتری" را به‌عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست منصوب می‌کند، این رئیس‌جمهور و دولت و کابینه او اصولاً عزمی برای حل مشکل آلودگی هوا و سایر مشکلات زیست‌محیطی کشور ندارند.

, دکتر حسین آخانی گیاه‌شناس و استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار محیط‌زیست شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , دکتر حسین آخانی, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, واقعیت امر این است که اصولاً رئیس‌جمهوری که "عیسی کلانتری" را به‌عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست منصوب می‌کند، این رئیس‌جمهور و دولت و کابینه او اصولاً عزمی برای حل مشکل آلودگی هوا و سایر مشکلات زیست‌محیطی کشور ندارند.,
وی در تشریح بحث فوق عنوان کرد: کاملاً طبیعی است زمانی که وارونگی دما (اینورژن) در ایام سرد سال پیش می‌آید، آلودگی هوا در شهرها گسترش پیدا می‌کند؛ در این میان مسئولین معمولاً نظاره‌گر هستند و رسانه‌ها هم در این میان‌ مدتی سرگرم می‌شوند تا بالاخره، باد و بارانی بیاید و داستان برود تا مرحله بعد و سال دیگر!
,
 
,
 
,
عدم اراده لازم دولت‌ها برای حلِ مشکلاتِ کلانِ کشور 
, عدم اراده لازم دولت‌ها برای حلِ مشکلاتِ کلانِ کشور ,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
آخانی تصریح کرد: من تصورم این است که دولت‌ها اراده لازم برای حلِ مشکلاتِ کلانِ کشور، ازجمله آلودگی هوا و تبعات این معضل را ندارند؛ از سویی اگر ما بخواهیم به دلایل فنی بپردازیم، بعید می‌دانم کسی نباشد که نداند چرا آلودگی وجود دارد؛ اگر می‌بینیم مشکل آلودگی هوا حل نمی‌شود، به نظر می‌رسد دلایل آن را باید در جای دیگر جستجو کنیم.
,
 
,
وی در ادامه اظهار داشت: امسال بحث مازوت جدید است و در سال‌های گذشته بحث مازوت مطرح نبود و وسایل نقلیه متحرک به‌عنوان مهم‌ترین عوامل آلایندگی هوا شناخته می‌شد؛ کما اینکه امسال هم وسایل نقلیه متحرک مانند اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها و درمجموع خودروها به‌جای خود جزء آلاینده‌های هوا محسوب می‌شوند، اما امسال بحث استفاده از مازوت، بهانه شانه خالی کردن آنها از مسئولیت‌هاست.
, امسال بحث مازوت جدید است و در سال‌های گذشته بحث مازوت مطرح نبود و وسایل نقلیه متحرک به‌عنوان مهم‌ترین عوامل آلایندگی هوا شناخته می‌شد؛ کما اینکه امسال هم وسایل نقلیه متحرک مانند اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها و درمجموع خودروها به‌جای خود جزء آلاینده‌های هوا محسوب می‌شوند، اما امسال بحث استفاده از مازوت، بهانه شانه خالی کردن آنها از مسئولیت‌هاست.,
 
,
این گیاه‌شناس در مورد آلایندگی خودروها متذکر شد: در بحث خودروها نمی‌توان شاهد این‌همه تولید و حجم خودرو بود و به آلودگی آن فکر نکرد؛ به‌ویژه امسال و در ایام شیوع کرونا که مردم تمایل بیشتری به استفاده از خودروهای شخصی دارند؛ باید راهکار مناسبی را برای تردد آن‌ها در نظر گرفت و اعمال کرد که از این راه میزان آلودگی را به نسبت قابل توجهی کاهش داد.
,
 
,
 
,
لزوم همکاری همه ارکان نظام برای رفع آلودگی هوا
, لزوم همکاری همه ارکان نظام برای رفع آلودگی هوا, لزوم همکاری همه ارکان نظام برای رفع آلودگی هوا,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
آخانی در ادامۀ بحث، تصریح کرد: همه می‌دانند که اگر قرار است آلودگی هوا حل بشود، باید همه ارکان نظام به‌ویژه دولت، شهرداری‌ها، مجلس و دستگاه قضا باهم همکاری داشته باشند.
,
 
,
وی اضافه کرد: ما در این سال‌ها تناقضات عجیبی را بین دستگاه‌هایی می‌بینیم که وظایفِ آن‌ها حل مشکلات مردم است. یکی از این مشکلات برمی‌گردد به جو سیاسی دولت‌ها چراکه شرایط سیاسی دولت‌ها طوری است که در انجام کارهای خود آزادی لازم را ندارند؛ بنابراین به‌جای آنکه هم‌افزایی داشته باشند، در جهت کاهش همدیگر پیش می‌روند یا در جهت بی‌اثر کردن فعالیت‌های هم حرکت می‌کنند! متأسفانه ما سال‌ها شاهد چنین رویه‌ای هستیم.
,
 
,
 
,
دستگاه‌ها به جای همکاری، کار هم را بی‌اثر می‌کنند!
, دستگاه‌ها به جای همکاری، کار هم را بی‌اثر می‌کنند!, دستگاه‌ها به جای همکاری، کار هم را بی‌اثر می‌کنند!,
آخانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه برخی تحریم‌ها را به‌عنوان یکی از عوامل مهم آلودگی هوا قلمداد می‌کنند، گفت: به نظر من بحث تحریم، مسئله‌ای نیست که تا این اندازه مانع و رادع به وجود بیاورد.
,
 
,
ضمن آنکه قبل از آنکه تحریم به وجود بیاید، ما پدیده آلودگی هوا را داشته‌ایم و با این معضل درگیر بوده‌ایم؛ بنابراین بنده پدیده تحریم را به‌عنوان عاملی تعیین‌کننده در گسترش آلودگی‌ها دخیل نمی‌دانم؛ و همان‌طور که گفتم عامل اول، یعنی دستگاه‌هایی که فعالیت‌های هم را بی‌اثر می‌کنند را به‌عنوان عاملی مخرب و بازدارنده در داستان آلودگی هوا می‌شناسم و در تداوم آلودگی‌ها این عامل را مؤثر می‌دانم.
,
 
,
 
,
آلودگی‌ها، از آشفتگی در تصمیم‌گیری‌ها خبر می‌دهد
, آلودگی‌ها، از آشفتگی در تصمیم‌گیری‌ها خبر می‌دهد, آلودگی‌ها، از آشفتگی در تصمیم‌گیری‌ها خبر می‌دهد,
 
,
, , , ,
 
,
 
,
این فعال محیط‌زیست در بحث دیگری رابطه آلودگی هوا و وجود فساد را تشریح و در این رابطه گفت: یکی از مهم‌ترین عواملی که در این ساختار ناکارآمد عامل آلودگی است، به نظر من آلودگی ناشی از ذهن آلوده و فاسد تصمیم‌گیرندگان است و هرچقدر که هوای ما آلوده‌تر باشد و هرچقدر که ترافیک ما شدیدتر باشد، نشان‌دهنده این است که ما در سطح مدیریت با آشفتگی در تصمیم‌گیری‌ها و آلودگی فساد در دستگاه‌های دولتی مواجه هستیم
,
 
,
 
,
پاکی هوا با گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی 
, پاکی هوا با , پاکی هوا با , گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی , گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی ,
وی اضافه کرد: اصولاً حل مشکل آلودگی تهران بسیار آسان است؛ مشروط بر آنکه بپذیریم که باید ناوگان حمل‌ونقل عمومی را گسترش دهیم و از حمل‌ونقل پاک استفاده کنیم. همان‌طور که در بسیاری از کشورهای دنیا که مشکل آلودگی و ترافیک داشتند، به این راه یعنی گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی متوسل شدند و مشکل خود را حل کردند. ازلحاظ فنی هم همه این را می‌دانند و احتیاج به پیچیدگی خاصی ندارد.
, اصولاً حل مشکل آلودگی تهران بسیار آسان است؛ مشروط بر آنکه بپذیریم که باید ناوگان حمل‌ونقل عمومی را گسترش دهیم و از حمل‌ونقل پاک استفاده کنیم. همان‌طور که در بسیاری از کشورهای دنیا که مشکل آلودگی و ترافیک داشتند، به این راه یعنی گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی متوسل شدند و مشکل خود را حل کردند. ازلحاظ فنی هم همه این را می‌دانند و احتیاج به پیچیدگی خاصی ندارد.,
 
,
 
,
فساد مشخصا در کجا وجود دارد؟ 
, فساد مشخصا در کجا وجود دارد؟ , فساد مشخصا در کجا وجود دارد؟ ,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
آخانی افزود: وقتی ما راه‌حل را می‌دانیم ولی در عمل می بینیم اتفاقی نمی‌افتد، نشان‌دهنده فساد در دولت و در دولت نیز مشخصاً در وزارت صمت است! چراکه وزارت صمت اصولاً حاضر نیست بازاری که برای خودروهای داخلی دست‌وپا کرده را رها کند و بگذارد کوچک‌ترین خدشه به آن وارد شود. به همین دلیل وزارت صمت هر کاری انجام می‌دهد که شرایط بازار این خودروها به هم نخورد.
, وقتی ما راه‌حل را می‌دانیم ولی در عمل می بینیم اتفاقی نمی‌افتد، نشان‌دهنده فساد در دولت و در دولت نیز مشخصاً در وزارت صمت است! چراکه, وزارت صمت اصولاً حاضر نیست بازاری که برای خودروهای داخلی دست‌وپا کرده را رها کند و بگذارد کوچک‌ترین خدشه به آن وارد شود. به همین دلیل وزارت صمت هر کاری انجام می‌دهد که شرایط بازار این خودروها به هم نخورد.,
وی با تصریح بر این نکته که متأسفانه یک ساختار فاسد اقتصادی شکل‌گرفته که بسیاری از افراد در آن ذینفع هستند، اظهار داشت: این سیاست و ساختار کلان تنها در وزارت صمت وجود ندارد؛ بلکه متأسفانه این سیاست بر کل کابینه دولت سایه انداخته است! به همین دلیل سال‌ها، یعنی حدود دو دهه است که دولت هیچ‌گونه کمکی برای گسترش حمل‌ونقل عمومی انجام نداده است. این لاقیدی دولت درواقع مصداق فساد و آلودگی است که در دولت وجود دارد.
, متأسفانه یک ساختار فاسد اقتصادی شکل‌گرفته که بسیاری از افراد در آن ذینفع هستند, این سیاست و ساختار کلان تنها در وزارت صمت وجود ندارد؛ بلکه متأسفانه این سیاست بر کل کابینه دولت سایه انداخته است! به همین دلیل سال‌ها، یعنی حدود دو دهه است که دولت هیچ‌گونه کمکی برای گسترش حمل‌ونقل عمومی انجام نداده است. این لاقیدی دولت درواقع مصداق فساد و آلودگی است که در دولت وجود دارد.,
 
,
تولید داخلی پوششی برای به هدف رسیدن
, تولید داخلی پوششی برای به هدف رسیدن, تولید داخلی پوششی برای به هدف رسیدن,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
استاد دانشگاه تهران با توسل به نمونه‌ای دیگر خاطرنشان کرد: وقتی در یک کشور وزارت صنایعش با خودروهای هیبریدی مبارزه می‌کند و جلوی فروش خودروهای برقی را می‌گیرد، این یعنی وجود فساد در دولت و چنین وزارتخانه‌ای! وقتی وزارت صنایع اجازه نمی‌دهد که کالای مربوط به دوچرخه به کشور وارد بشود، نشان از آن دارد که ما با یک فساد مواجه هستیم که با صیانت از بحث تولید داخلی کاملاً فرق دارد.
,
 
,
چرا مانع گسترش حمل و نقل عمومی می شوند؟ 
, چرا مانع گسترش حمل و نقل عمومی می شوند؟ , چرا مانع گسترش حمل و نقل عمومی می شوند؟ ,
وی اضافه کرد: متأسفانه تصمیم‌گیرانی وجود دارند که در پشت پرده، استفاده از دوچرخه را محدود می‌کنند و حتی می‌روند و پشت مسائل شرعی پنهان می‌شوند. درحالی‌که دلایلی متقاعدکننده و قانونی در دست ندارند!
,
این مواردی که عرض کردم نشان می‌دهد که فساد پنهانی وجود دارد که می‌خواهد به هر طریق مانع گسترش حمل‌ونقل عمومی ‌شود.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
آخانی در خاتمه این گفت‌وگو با اشاره به بهانه‌تراشی‌های برخی از دولتمردان برای انجام اقدامات خلاف با مصالح زیست‌محیطی متذکر شد: این آقایان به دلیل وجود تحریم‌ها نمی‌توانند مازوت را به فروش برسانند و می‌خواهند به هر شکل ممکن این محصول را به خورد نیروگاه‌ها بدهند! پیرو همین سیاستِ دولت، شهر اراک نابود شد! نابودی این شهر به خاطر استفاده از مازوت بود!
,
 
,
این گیاه‌شناس با گلایه از مالچ‌پاشی‌های خودسرانه دولت گفت: از طرفی مازوت را به شکل مالچ به بیابان‌ها می‌پاشند؛ به‌رغم تمام خطراتی که این کار برای محیط‌زیست دارد، مالچ‌پاشی‌ها را انجام می‌دهند! این‌ها نیز بخشی از همان فسادی است که عرض کردم در دولت وجود دارد.
,
 
,
انتهای خبر/
,
 
,
خبرنگار: علی خدایی بیجاری
, خبرنگار: علی خدایی بیجاری, خبرنگار: علی خدایی بیجاری,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه