اخبار داغ

مشتاقی: همه‌چیز باید در راستای قهرمانی المپیک باشد؛

سودای ۸ ساله قهرمانی کشتی در المپیک/ تعویض «صفر» با «صد»!

سودای ۸ ساله قهرمانی کشتی در المپیک/ تعویض «صفر» با «صد»!
از سند برنامه راهبردی فدراسیون کشتی با چشم‌انداز المپیکی رونمایی شد؛ سندی که باید نقشه راه تیم‌های ملی آزاد و فرنگی ایران برای قهرمانی در المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس باشد.
[

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هفته گذشته بود که با حضور مهدی علی‌نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان و علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی، در محل ساختمان جدید این فدراسیون از سند برنامه راهبردی فدراسیون کشتی تا سال ۲۰۲۸ رونمایی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در این مجموعه برنامه‌ها که توسط فدراسیون کشتی تدوین شده، به مسائل بنیادین و مهمی نظیر ارتقای روحیه و منش پهلوانی، عدالت‌محوری در تصمیم‌ها و استیلای شفافیت در عملکرد فدراسیون، بهره‌وری صحیحی از منابع مادی و انسانی و همچنین ترسیم چشم‌انداز برای فدراسیون کشتی در انتهای سال ۲۰۲۸ و المپیک لس‌آنجلس پرداخته شد.

,

, ,

اما اصلی‌ترین محور تدوین این سند برنامه‌ریزی، مسئله تغییر نگرش فدراسیون کشتی به تورنمنت‌هاست. در شرایطی که طی سال‌های اخیر و دوره‌های مختلف ریاست این فدراسیون اهتمام تیم‌های ملی بر موفقیت در مسابقات جام‌های جهانی و قهرمانی‌های آسیایی استوار بوده، در این سند صراحتاً اشاره شد که تنها معیار محک و سنجش موفقیت تیم‌های ملی و مجموعه فدراسیون کشتی، عملکرد کشتی‌گیران در مسابقات المپیک توکیو، پاریس و لس‌آنجلس خواهد بود.

,

در این سند توسعه به موارد بسیاری جهت پیگیری اشاره شده که مهم‌ترین آن‌ها اشاعه و نهادینه‌سازی نگرش المپیک‌محور با تاکید بر تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی بزرگ‌سالان، همچنین کسب حداکثر سکوهای قهرمانی سه‌گانه بین‌المللی در رده‌های سنی جوانان، امیدها و بزرگ‌سالان است. در این سند ذکر شده که جایگاه مطلوب تیم‌های ملی کشتی فرنگی و آزاد از منظر فدراسیون کشتی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو بین چهار تیم اول، در المپیک ۲۰۲۴ پاریس بین سه تیم اول و در المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس جایگاه قهرمانی المپیک خواهد بود.

,

, ,

تغییر خط مشی فدراسیون کشتی از مسابقات جام‌جهانی و قهرمانی جهان به مسابقات المپیک قطعاً تغییرات بسیار شگرفی را در ساختار بدنه‌ تیم‌های ملی، اتوماسیون اداری و اجرایی فدراسیون پدید خواهد آورد. رئیس فدراسیون کشتی معتقد است که کشتی‌گیران جوان‌تر بایستی در مسابقات آسیایی و جام‌های جهانی شرکت کنند و حتی با شکست به کسب تجربه بپردازند تا درنهایت در آوردگاه المپیک و مسابقات جهانی ثمره‌اش به‌بار بنشیند.

,

این آینده‌نگری در سال‌های پیشین کشتی ایران وجود نداشته و مهم‌ترین اثرات جانبی فقدان این نگرش نیز به خالی شدن یک‌باره کشتی فرنگی و وزن‌های سبک کشتی آزاد از ملی‌پوش قهرمان جهان و المپیک خلاصه می‌شود. عدم وجود یک برنامه مدون و دقیق باعث آن شده که هیچ‌گونه آلترناتیو مهمی در وزن‌های مختلف کشتی آزاد و فرنگی وجود نداشته باشد و اکنون با طیف گسترده‌ای از ملی‌پوشان بدون افتخار المپیکی، جهانی و بدون تجربه مواجه شویم.

,

, ,

همواره مهم‌ترین تورنمنت بین‌المللی رشته‌های ورزشی در جهان، آوردگاه المپیک بوده و دیده‌ایم که اکثر کشورهای صاحب‌سبک در رشته کشتی مانند روسیه و آمریکا، هدف‌گذاری اصلی و برنامه‌ریزی‌های نهایی خود را برای موفقیت در المپیک ترسیم کرده‌اند. قهرمانی‌های کشتی آمریکا و روسیه در المپیک از آن‌جایی پدید می‌آید که فدراسیون‌های کشتی این دو کشور با تمرکز بر این رویداد بزرگ و استفاده ترتیب‌بندی‌ شده از دوبنده‌پوشان، با آزمون و خطا در مسابقات قاره‌ای و جام‌های جهانی به ترکیب اصلی برای قهرمانی در مسابقات جهانی و المپیک رسیده‌اند.

,

طی سال‌های گذشته همیشه کمیت بر کیفیت اهمیت داشته و این نگرش متاسفانه در فدراسیون کشتی نیز تسری پیدا کرده بود. روئسای پیشین فدراسیون کشتی با تاکید بر تعداد مدال و قهرمانی‌های بیش‌تر، تمام سرمایه‌های کشتی کشور را در مسابقات آسیایی و جام‌های جهانی مصرف می‌کردند و دیگر کار به آوردگاه المپیک کشیده نمی‌شد. قطعاً اگر امروز از حمید سوریان پرسیده شود که تک مدال المپیک‌اش برایش اهمیت بیش‌تری دارد یا آن ۶ مدال جهانی، به طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن خیره خواهد شد.

,

, ,

حال با تدوین چنین سندی در فدراسیون کشتی، انتظارها از مجموعه فدراسیون و تیم‌های ملی بالاتر رفته است. فدراسیون کشتی با تنظیم این برنامه راهبردی برای خود یک نقشه راه ترسیم کرده و خود را در معرض قیاس و انتقاد قرار داده. مهم‌ترین مسئله اما تبعیت از اجرای مفاد این سند و سیطره مفاد آن بر تمام درزهای کشتی ایران است. این نباید باشد که پس از اتمام مراسم رونمایی، سند راهبردی فدراسیون کشتی روی طاقچه قرار بگیرد و خاک بخورد. علیرضا دبیر حالا خودش و رئیس بعدی فدراسیون را در معرض یک آزمون بزرگ قرار داده که سربلندی در آن به منزله اعتبار جهانی کشتی کشور و سرافکندگی در آن مترادف با تکرار فاجعه کشتی ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو و امثالهم خواهد بود.

,

مشتاقی: عیار سنجش کشتی ایران فقط المپیک است، نه مسابقات دیگر!

, مشتاقی: عیار سنجش کشتی ایران فقط المپیک است، نه مسابقات دیگر!, مشتاقی: عیار سنجش کشتی ایران فقط المپیک است، نه مسابقات دیگر!,

بهرام مشتاقی، المپین کشتی فرنگی ایران در المپیک ۱۹۷۶ مونترال و سرپرست پیشین تیم ملی کشتی فرنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا پیرامون نگرش فدراسیون کشتی به مسابقات آتی اظهار داشت: پایه‌های برنامه‌ریزی فدراسیون کشتی باید بر مبنای ۴ سال به ۴ سال، از المپیک تا المپیک و از بازی‌های آسیایی تا بازی‌های آسیایی باشد. عیار ورزش کشورها در المپیک مشخص می‌شود و معیار سنجش وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک همین تورنمنت است.

, خبرگزاری دانا,

, ,

دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران درباره رویکرد فدراسیون در مسابقات قهرمانی آسیا و جام‌های جهانی عنوان کرد: همه مسابقات بین‌المللی اعم از جام‌های معتبر در اتحادیه، جهانی و آسیایی باید به منزله یک تورنمنت تدارکاتی برای المپیک باشد؛ چرا که کشتی کشور با مقیاسی به‌نام المپیک سنجیده می‌شود و بس.

,

مشتاقی گفت: این برنامه‌ریزی‌ها و این نگرش باید زودتر از این‌ها در فدراسیون پدید می‌آمد. از المپیک ۱۹۴۸ لندن تاکنون ۱۰ مدال طلا داشته‌ایم و بین مدال طلای علیرضا دبیر و حسن یزدانی هم فاصله زیادی وجود داشت. نباید تعداد موفقیت‌های ما در این حدود ۷۰ سال به ۱۰ طلا محدود شود. برنامه‌ها باید المپیک محور باشند و همه‌چیز باید در راستای قهرمانی در المپیک قرار بگیرد.

,

انتهای پیام/
میعاد نیکخوی سلیمی

,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه