اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

جریان سازش درپی مذاکره چه با «ترامپ» چه با «بایدن»/ امید همیشگی ترامپیست‌های وطنی به ایالات متحده

جریان سازش درپی مذاکره چه با «ترامپ» چه با «بایدن»/ امید همیشگی ترامپیست‌های وطنی به ایالات متحده
بدون شک شاکله دیپلماسی کشور در طول 7 سال و نیم گذشته برپایه مذاکره بنا شده چرا که حامیان برجام چه در دوران اوباما و چه در دوران ترامپ و امروز با روی کار آمدن بایدن تنها به دنبال آغوش گشادن برای ایالات متحده آمریکا بودند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «مذاکره» کلید واژه ای بود که از ابتدای آغاز به کار دولت روحانی همواره به عنوان شناسنامه دستگاه دیپلماسی کشور شناخته شد، کلید واژه ای که حتی شاید بتوان گفت در دوران رقابت‌های انتخاباتی نیز وعده ای امیدبخش برای حامیان سبز و بنفش بود از این رو همواره شاکله و بنای دولت و دستگاه دیپلماسی بر پایه مذاکرات چیده شد تا به این بهانه هر آنچه در داخل کشور وجود داشت به نتیجه مذاکره گره بخورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

مذاکرات ایران با 1+5 اگرچه از زمان دولت باراک اوباما در ایالات متحده آمریکا کلید خورد اما نه در آن دولت و نه در دولت زمان دولت بعدی آمریکا هیچ گاه نتیجه بخش نبود، بذری که کاشته شده هرگز به بار ننشست و ثمری برای ملت ایران نداشت.

,

دولت اوباما به رغم توافق در برجام و تعهد برای لغو تحریم ها، در همان دوره بی صداقتی خود را نشان داد و نه تنها به لغو تحریم ها اقدام نکرد بلکه شدیدترین تحریم های هسته ای و بانکی را به ملت ایران تحمیل کرد. با پایان عمر دولت اوباما، انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا بیش از اندازه برای دولتمردان ایرانی و حامیان برجام تب و تاب پیدا کرد چرا که تیم مذاکره کننده به دنبال ادامه سریال مذاکرات با آمریکا و اروپا بود.

,

تلاش آمریکا برای خروج از برجام برنامه‌ای بود که دونالد ترامپ از زمان شرکت در رقابت های انتخاباتی در سر داشت و در نهایت در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ با دستور ترامپ آمریکا رسماً از برجام خارج و بازگشت تحریم‌ها به صورت گذشته را اعلام کرد.

,

, ,

خروج آمریکا از برجام اگرچه واکنش های بسیاری را در محافل سیاسی داخلی و خارجی به همراه داشت اما دستگاه دیپلماسی ایران همواره به دنبال روزنه های امیدبخش برای نشستن ترامپ پای میز مذاکرات بود و هیچ گاه از امید به مذاکره ناامید نشد.

,

پس از شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی به دستور مستقیم ترامپ اگرچه فضای سیاسی، رسانه ای و افکار عمومی کشور نسبت به ایالات متحده آمریکا و شخص ترامپ دچار انزجار و تنفر بود اما در فاصله حدود 20 روز پس از شهادت حاج قاسم، ظریف در پاسخ به سوال مجله اشپیگل مبنی بر اینکه آیا مذاکره با آمریکا پس از ترور ژنرال سلیمانی را غیرمحتمل می‌دانید؟ اظهار داشت: «خیر! من هرگز چنین امکانی را رد نمی‌کنم به شرط آنکه آنها رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را به رسمیت بشناسند. از نظر ما مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید می‌نشیند. چیزی که اهمیت دارد نحوه رفتار آنهاست. دولت ترامپ می‌تواند گذشته‌اش را جبران کند، تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره بازگردد. ما کماکان بر سر میز مذاکره هستیم».

,

, ,

پاسخ عجیب وزیر امور خارجه تنها 3 هفته پس از ترور شهید سلیمانی از سوی دولت آمریکا با واکنش‌های متعددی در فضای داخلی کشور مواجه شد. اما واکنش ها تنها به داخل کشور محدود نشد و ترامپ با پاسخ های توهین‌آمیزی خود نسبت به این اظهارات در توئیتر این سخنان را رد کرد. ترامپ ساعاتی پس از این اظهارات ظریف در توئیتی توهین‌آمیز نوشت: «وزیر امور خارجه ایران می‌گوید: ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است اما می‌خواهد تحریم‌ها برداشته شود. نه، مرسی!»

,

تمایل جریان حامی برجام به پیروزی ترامپ در رقابت های انتخاباتی اما چند هفته پس از اعلام نتیجه انتخابات در ایالات متحده به طور رسمی از زبان عضو شورای مرکزی حزب کارگزارن شنیده شد.

,

فائزه هاشمی رفسنجانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفتگویی با انصاف نیوز از تمایل خود برای پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سخن گفته و دلیل این تمایل را، فشار بیشتر ترامپ به کشور برای تغییر رفتار نظام عنوان کرده‌بود.

,

وی گفته بود دوست داشتم ترامپ پیروز انتخابات در آمریکا شود تا با اعمال فشار بیشتر به ایران زمینه تغییر در کشور فراهم شود.

,

مواضع ترامپیست خاندان هاشمی البته تنها به خانم فائزه محدود نیست؛ محسن هاشمی رفسنجانی در 8 مرداد 97، یعنی حدود 3 ماه بعد از خروج ترامپ از برجام در جلسه‌ای  از طرح جدید خود برای برون رفت از مشکل اقتصاد پرده برداری کرده بود.

,

, ,

محسن هاشمی با این بهانه که امروز میدان نبرد، جنگ اقتصادی است گفته بود: «فشار تحریم‌ها که از نیمه دوم سال افزوده خواهد شد، این شرایط را سخت‌تر خواهد کرد و ما را به این نکته واقف می‌کند که نجات ایران در گرو تصمیم امسال ماست، تصمیم سختی که 30 سال قبل توسط مسئولان کشور گرفته شد و صلحی پایدار، پرفایده و کم‌هزینه را برای ایران و نظام جمهوری اسلامی به ارمغان آورد.» منظور محسن هاشمی از تصمیم سختی که صلح پایدار و پرفایده و کم هزینه به بار آورده است همان است که حضرت امام از آن به عنوان جام زهر یاد می‌کردند!

,

بدون شک شاکله دیپلماسی کشور در طول 7 سال و نیم گذشته برپایه مذاکره بنا شده چرا که حامیان برجام چه در دوران اوباما و چه در دوران ترامپ و امروز با روی کار آمدن بایدن تنها به دنبال آغوش گشادن برای ایالات متحده آمریکا بودند.

,

ترامپیست های وطنی اتفاقا دولتی ها و حامیان دولتند که حتی بعد از ترور شهید سلیمانی هم امیدشان از مذاکره با کدخدا قطع نشد و به دنبال روزنه ای برای نشستن پای میز مذاکرات بودند.

,

جریان سازش و حامیان برجام به دنبال مذاکره با آمریکاست چه ترامپ رییس جمهور باشد چه بایدن. اما سوال اینجاست که چرا دولت غیر از مذاکره با آمریکا هیچ پیشنهاد و راه حلی برای مشکلات کشور ندارد؟

,

 

,

 

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه