اخبار داغ

روغن، گوهری نایاب در پستوی فروشگاه های کرمان؛

کمبود ۲ هفته ای روغن چالش جدید اهالی دیار کریمان

کمبود ۲ هفته ای روغن چالش جدید اهالی دیار کریمان
سینا خسروی گفت: کمبود مواد اولیه روغن خام سبب شده تا تولید با کاهش رو به رو شده و حدود ۲ هفته است که تقریبا در سراسر استان کمبود روغن شدیدی احساس می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، حدود ۲ هفته ای است که روغن در دیار کریمان به کالایی نایاب تبدیل شده، با گونه ای که پیدا کردن یک بطری یک لیتری روغن با عبور از هفت خوان رستم برابری می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

البته در ایجاد این کمبود باز هم عده ای همچون گذشته نقش داشته و با احتکار، گران فروشی و کم فروشی موجبات آزار و اذیت مردم را فراهم می کنند.

,

به برخی از فروشگاه ها که مراجعه می کنی در صورتی که قفسه های آن پر از مدل ها و برندهای های مختلف روغن است از فروش امتناع کرده و شرط خرید روغن را خرید اقلام دیگری می دانند، حال آنکه در برخی شهرها اصلا هیچ یک از فروشگاه ها و واحدهای صنفی روغنی برای عرضه ندارند.

,

سینا خسروی معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: کمبود روغن در فروشگاه های کوچک و واحدهای صنفی خرد سه دلیل دارد، مهمترین علت آن است که این واحدهای تولیدی در سامانه جامع تجارت ثبت نشده اند.

,

وی  افزود: با توجه به اینکه برای واردات روغن از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی استفاده می شود، بنابراین از مرحله تولید تا توزیع باید ثبت سامانه جامع تجارت شود، در غیر این صورت حواله آن صادر نمی شود.

,

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اظهار کرد: کارخانه به عاملی که ثبت سامانه جامع تجارت نباشد، روغن نمی دهد، از سوی دیگر عمده فروشان هم به خرده فروشانی که ثبت سامانه نباشند، روغن نمی دهند.

,

خسروی بیان کرد: بسیاری از واحدها با این مشکل مواجه هستند و تلاشی هم برای این کار نمی کنند.

,

وی یادآور شد: باید توجه داشت که خرید روغن به صورت نقدی انجام می شود و حاشیه سود آن پایین است، بنابراین برای واحدهای صنفی مقرون به صرفه نیست که روغن را نقدی خریداری کرده و با سود اندک بفروشند.

,

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تاکید کرد: در این بین عده از دارندگان واحدهای صنفی که هم ثبت در سامانه جامع تجارت هستند و هم راغب برای خرید روغن، شکایت دارند که شرکت های پخش فروش اجباری دارد و در کنار روغن باید محصولات دیگری هم خریداری شود.

,

خسروی گفت: این اقدام خلاف قانون است و فروشندگان می توانند با شماره ۱۲۴ تماس برقرار کرده و این تخلف را اطلاع رسانی کنند تا با شرکت پخش متخلف برخورد شود.

,

وی ادامه داد: فروشگاه های زنجیره ای بزرگ ملزم به تامین روغن و پر کردن قفسه های خود هستند چرا که این فروشگاه ها سهمیه جداگانه از مرکز دارند، در نتیجه اگر قفسه های این فروشگاه ها خالی باشد، مدیران مناطق باید پاسخگو باشند.

,

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تصریح کرد: از مجموع کل فروشگاه های زنجیره ای شهر کرمان با برندهای مختلف، روز گذشته ۸۰ درصد از آن ها دارای روغن بودند.

,

خسروی ابراز کرد: فارغ از همه توضیحات داده شده، کمبود روغن در سطح شهرستان های استان زیاد بوده، پیگیری های بسیاری برای رفع این مسئله انجام شده و در نتیجه آن سهمیه روغن خام به استان تخصیص داده شد و هزار تن روغن در نیمه اول بهمن ماه در شمال استان کرمان و ۵۰۰ تن روغن در جنوب استان توزیع می شود.

,

وی افزود: برخی از شهرستان های استان که سرانه جمعیتی پایینی دارند و با این مشکل رو به رو بودند و  با توجه به اینکه سیستم توزیع بر مبنای سرانه جمعیتی عمل می کند، معمولا روغن کمتری به آن ها تخصیص داده می شد که موجب نارضایتی اهالی آن مناطق شده است.

,

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان متذکر شد: در سهمیه ای که نیمه اول بهمن ماه توزیع می شود، سهمیه بیشتری برای این مناطق در نظر گرفته شده و بیش از ۲ برابر سهمیه معمول روغن در این مناطق توزیع می شود.

,

خسروی اذعان کرد: مباشرین توزیع روغن در شهرستان ها انتخاب شدند، سهمیه ها از سوی کارخانه تخصیص داده شده و در هفته آینده مشکل کمبود روغن استان حل می شود.

,

وی در ارتباط با عدم فروش روغن در  فروشگاه های بزرگ توضیح داد: اگر فروشگاه بزرگی از عرضه و فروش روغن امتناع کند، تخلف صنفی انجام داده و قابل پیگیری قانونی است.

,

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: کمبود روغن سراسری است و دلیل آن هم عدم تامین مواد اولیه روغن خام است، مدیران ارشد وزارت صمت و شرکت بازرگانی ایران این اطمینان خاطر را حاصل کرده اند که مشکل کمبود مواد اولیه رفع شده است.

,

خسروی تصریح کرد: محدودیتی برای تامین روغن خام وجود ندارد و در صورتی که سیستم ملی توزیع روغن خام به درستی عمل کند، کمبود روغن برطرف می شود.

,

وی یادآور شد: در ابتدای سال جاری کارخانه های روغن به سازمان صمت مراجعه می کردند و برای فروش محصولاتشان از ما درخواست کمک داشتند تا بتوانند حقوق کارگران خود را بپردازند، سیر سینوسی شرایط تولید به سمت کاهشی رفت و دچار مشکل شدیم.

,

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان مطرح کرد: در صورتی که شرایط مازاد بر تولید باشد، مشکلی در بخش مصرف هم ایجاد نمی شود.

,

خسروی گفت: در ایجاد کمبودها گاهی نیاز کاذب جامعه اثرگذار است، بر هم زدن فضای جامعه و القای کمبود این تصور را در مردم ایجاد می کند که اگر خرید امروز را به فردا موکول کنند، متضرر می شوند.

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این شراط افزایش تقاضا در بازار سبب تشدید کمبود می شود، تشدید کمبود از نظر روانی جامعه را به سمت افزایش خرید سوق می دهد که کاذب است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه