اخبار داغ

معاون تبلیغات حوزه علمیه قم:

کشور دچار رهاشدگی در حوزه فضای مجازی است/ وضعیت بحرانی حضور کودکان در شبکه‌های مجازی

کشور دچار رهاشدگی در حوزه فضای مجازی است/ وضعیت بحرانی حضور کودکان در شبکه‌های مجازی
حجت الاسلام فروهر گفت: حوزه فضای مجازی در کشور ما دچار بی‌ثباتی، بی‌نظمی، بی‌مسئولیتی و یک رهاشدگی است که وضعیت حضور کودکان در آن بسیار نگران کننده و بحرانی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام محمد فروهر، مدیر رسانه معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار صبح توس؛ به بررسی وضعیت فعلی فضای مجازی کشور و ارائه راهکارها برای کاهش مشکلات در این حوزه پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی عنوان کرد: فضای مجازی یک فضای ارتباطی بسیار گسترده و به تعبیر مقام معظم رهبری مانند یک سیل خروشان است که اگر مدیریت شود آثار و برکات زیادی دارد، ولی اگر رها شود همه چیز را نابود می کند. خیلی از مدیران کشور فقط نکات مثبت این فضا را می بینند و از دیگر مباحث آن غافل هستند؛ متاسفانه در کشور شاهد رهاشدگی فضای مجازی هستیم.

,

مدیر رسانه معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم تشریح کرد: رها شدگی در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و اجتماعی به وضوح دیده می شود. یکی از نشانه های این رهاشدگی، حوزه استفاده کودکان از فضای مجازی است که نسبت به تمام مسائل ذکر شده اهمیت بالاتری داشته و صدمات جبران ناپذیری وارد می کند.

,

حجت الاسلام فروهر تصریح کرد: کودکان بی سرپرست، حکایت این روزهای فرزندان ما در فضای مجازی است که هیچ مسئول و سرپرستی ندارند؛ همان فضایی که به خاطر عدم ثبات مسائل اخلاقی و فرهنگی نگران حضور بزرگسالان در آن هستیم، دقیقا همان فضا با همان کیفیت در اختیار بچه ها قرار دارد. معلوم است چنین فضایی باعث بروز فاجعه می شود.

,

معاون آموزش و پژوهش دفتر مطالعات فضای مجازی انقلاب اسلامی تبیین کرد: در دو سال اخیر شرایط کشور به سمت و سویی رفته که استفاده از فضای مجازی گسترش پیدا کرده. این موضوع علی رغم فایده های زیادی که دارد باعث افزایش نگرانی خانواده ها شده. خانواده هایی که فرزند ۱۰ ساله آنها در گوشی خود بیش از ۳۰۰ فیلم مستهجن داشته و یا نوجوان ۱۳ ساله ای که درگیر رابطه با جنس مخالف بوده و امثالهم.

,

حوزه فضای مجازی کشور ما دچار بی ثباتی، بی نظمی و بی مسئولیتی است

, حوزه فضای مجازی کشور ما دچار بی ثباتی، بی نظمی و بی مسئولیتی است, حوزه فضای مجازی کشور ما دچار بی ثباتی، بی نظمی و بی مسئولیتی است,

وی افزود: حوزه فضای مجازی در کشور ما دچار بی ثباتی، بی نظمی و بی مسئولیتی است که به معنای واقعی کلمه به همه آسیب زده است؛ بعضی از مسائل را تا پیش از رخ دادن می توان کنترل کرد اما همین که اتفاق افتاد کنترل آن به شدت مشکل می شود.

,

حجت الاسلام فروهر گفت: وضعیت حضور کودکان در فضای مجازی حال روز خوشی نداشته و ما شاهد یک اوضاع بحرانی هستیم؛ متاسفانه روز به روز این نگرانی ها بیشتر می شود. اینترنت بدون فیلتر و نظارت یک فضای کثیف و آلوده است؛ البته فیلتر کردن و بستن اولا توهین به شعور مخاطب است و در ثانی با این سرعت تکامل فضای مجازی، در مدت کوتاهی کارایی خود را از دست می دهد. باید اعمال مدیریت کرد نه محدودیت.

,

کارشناس و مشاور خانواده در بخش های دیگری از سخنان خود به ارائه راهکارهایی برای کنترل و به تبع آن کاهش نگرانی ها در حوزه فضای مجازی پرداخت و عنوان کرد: به عنوان راهکار اول، یک سری زیرساخت ها باید دچار تغییر و تحولات شوند. امروز در کشور ما 90 درصد بار مدیریت فضای مجازی بر روی دوش خانواده است.

,

وی تصریح کرد: کشور آمریکا با این همه فساد اخلاقی و جنسی که در آن وجود دارد فضایی را به نام اینترنت پاک برای کودکان فراهم کرده و محتواهای مشخص و مناسب سنی آنها را بارگزاری می کند. در این فضا که خرید اشتراک آن هزینه انچنانی ندارد هیچ گونه محتوای غیراخلاقی وجود نداشته و از سوی خانواده ها قابل کنترل است. در چنین شرایطی کودک می تواند از تمام امکانات به صورت گسترده استفاده کند.

,

بودجه های هنگفت و صحبت از شبکه ملی اطلاعات هیچ حاصلی نداشته است

, بودجه های هنگفت و صحبت از شبکه ملی اطلاعات هیچ حاصلی نداشته است, بودجه های هنگفت و صحبت از شبکه ملی اطلاعات هیچ حاصلی نداشته است,

حجت الاسلام فروهر با انتقاد از وضعیت رهاشدگی فضای مجازی در کشور افزود: این همه بودجه های هنگفت و صبحت از شبکه ملی اطلاعات تا الان چه حاصلی داشته؟ 80 درصد استفاده مردم از اینترنت برای کارهای داخلی از قبیل خرید و فروش و مشاهده خبر و امورات بانکی و ... است. وجود شبکه ملی اطلاعات باعث بهبود سرعت، افزایش امنیت، دسترسی آسان تر و کاهش هزینه ها می شود.

,

مدیر رسانه معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم مسئله آموزش را راهکار دوم دانست و تشریح کرد: امروز فضای مجازی را نمی شود حذف یا محدود کرد؛ روزگاری استفاده از فیلتر شکن برای خانواده ها زشتی و قبح داشت اما با فیلتر شدن تلگرام، فرزندان ما برای خانواده های خود فیلترشکن های به روز تهیه می کنند.

,

وی افزود: باید به خانواده ها خوبی و بدی های فضای مجازی، مدت زمان استفاده، تحلیل و بررسی مطالب دریافتی و الباقی مسائل را آموزش بدهیم؛ دنیا در حال حرکت به سمت آموزش است ولی ما همچنان اصرار به حذف و انکار داریم. این سیاست ها جواب نمی دهد.

,

حجت الاسلام فروهر تاکید کرد: به فرموده مقام معظم رهبری باید یک بسیج همگانی برای آموزش استفاده از فضای مجازی شکل گرفته و اقشار مختلف از قبیل حوزه های علمیه و نخبگان و آموزش و پرورش و ... پای کار بیایند. مردم به شدت مشتاق یادگیری و آموزش هستند اما جایی نیست که به آنها آموزش بدهد.

,

تقویت خود کنترلی در کودکان روشی برای مقابله با اثرات مخرب فضای مجازی

, تقویت خود کنترلی در کودکان روشی برای مقابله با اثرات مخرب فضای مجازی, تقویت خود کنترلی در کودکان روشی برای مقابله با اثرات مخرب فضای مجازی,

معاون آموزش و پژوهش دفتر مطالعات فضای مجازی انقلاب اسلامی با اشاره به تقویت زیرساخت ها و بنیه اعتقادی به عنوان راهکار سوم ابراز کرد: امروز دسترسی به محتوای مستهجن در ده ثانیه اتفاق می افتد لذا باید از سمت اجبار و محدودیت به سمتی برویم که خود فرد میلی به دیدن نداشته باشد؛ این امر هم با تقویت خود کنترلی در کودکان قابل انجام است.

وی تصریح کرد: برای سه راهکاری که بیان شد سهم دستگاه ها و بودجه ها مشخص است. اگر بخواهیم درصد بگیریم ۷۰ درصد آنچه که باید باشد به حاکمیت برمیگردد و ۳۰ درصد به مردم، اما واقعیت این است که تمام دستگاه ها و وزارتخانه ها تعطیل و رها شده اند و تمامی فشار بر روی دوش خانواده است.

,
,
,

کارشناس و مشاور خانواده تاکید کرد: حاکمیت وظیفه دارد از لحظه تصمیم گیری برای خرید یک گوشی، در انتخاب نوع سخت افزار، نرم افزار، محتوا و دسترسی به فضای مجازی پاک خانواده ها را کمک کند تا فرصت ها بیشتر شود و تهدیدها کمتر؛ اما علی رغم اینکه حاکمیت هیچ کمکی در این فضا به مردم نمی کند، اگر کودکی در این فضا آسیب دید هیچ مرکز تخصصی برای رصد و رسیدگی به مشکل وجود ندارد.

,

مدیر رسانه معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم تصریح کرد: متاسفانه کسانی هم که قصد راه اندازی مراکز تخصصی در حوزه فضای مجازی را دارند با هزار نوع سنگ اندازی بی مورد از سوی مسئولین مواجه می شوند. در این میان وای به حال خانواده هایی که شناختی از فضای مجازی نداشته و این ابزار را بدون هیچ نظارتی در اختیار فرزندان خود قرار میدهند.

,

وی در پایان با تاکید مجدد بر زیرساختی بودن مشکل رهاشدگی فضای مجازی در کشور خاطرنشان کرد: هنوز در سطح کلان، این خواسته و اراده از سوی مدیران برای رسیدگی و ساماندهی فضای مجازی وجود ندارد؛ اگر چارچوب و قانون مشخصی تعریف شود ممکن است با یک بودجه کم به اجرا در آید اما نبود یا اجرا نشدن قانون آثار مخربی دارد که باید صدها و هزاران کارشناس بدوند تا عواقب آن را جبران کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه