اخبار داغ

بی‌مهری به گنج فیروزه‌ای در معادن طلای سرخ شهربابک؛

سهم ناچیز ایران از تجارت ۲۰ میلیاردی سنگ‌های قیمتی/ چشم بسته مسئولان بر اشتغال پایدار و ارزآوری "فیروزه"

سهم ناچیز ایران از تجارت ۲۰ میلیاردی سنگ‌های قیمتی/ چشم بسته مسئولان بر اشتغال پایدار و ارزآوری "فیروزه"
حسین زاده با اشاره به اینکه تجارت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی یکی از پررونق‌ترین تجارت‌ها در دنیای امروز است، گفت: حجم مبادلات تجاری در این صنعت بیش از ۲۰ میلیارد دلار در سال است که سهم کشور ایران بسیار اندک و ناچیز از این حجم قابل توجه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ نام شهرستان شهربابک استان کرمان تداعی کننده دو ظرفیت بسیار غنی جاذبه گردشگری و فیروزۀ تراش خورده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان, راه آرمان,

شهربابک از جمله شهرستان‌های صنعتی است که علاوه بر معدن مس، دارای معادنی همچون سیلیس و سایر سنگ‌های ساختمانی است.

,

آنچه که در خصوص برداشت این ثروت منحصر به فرد در استان کرمان و به ویژه در شهرستان شهربابک حیرت‌آور است این است که در این شهرستان معدن مستقل فیروزه وجود ندارد و رگه‌های غنی فیروزه در حین برداشت مس رویت می‌شود که این سنگ‌ها پس از برداشت با استفاده از سنگ شکن جدا می‌شود و در اختیار صنعتگران قرار می گیرد.

,

کاظم حسین زاده معاون صنایع دستی استان کرمان در این خصوص در گفتگو با راه آرمان گفت: شهرستان شهربابک باتوجه به وجود معادن غنی مس که رگه های فیروزه نیز در آن یافت شده، طی دو دهه اخیر رشد چشمگیری در حوزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی داشته است.

,

معاون صنایع دستی استان کرمان با بیان اینکه بیش از ۴۰ تعاونی فعال و حدود ۶۰۰ نفر هنرمند صنایع دستی در این رشته اشتغال دارند، عنوان کرد: سنگ فیروزه شهربابک از مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است و طرفداران زیادی دارد.

,

وی با اشاره به اینکه تجارت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی یکی از پررونق‌ترین تجارت ها در دنیای امروز است، تصریح کرد: حجم مبادلات تجاری در این صنعت بیش از ۲۰ میلیارد دلار در سال است که سهم کشور ایران بسیار اندک و ناچیز از این حجم قابل توجه است.

,

این مقام مسئول ابراز کرد: این صنعت در کشور و بالطبع در استان کرمان و شهرستان شهربابک با مشکلات عدیده ای در بخش آموزش، تامین مواد اولیه، تجهیزات متناسب با تولید و فرآوری، برندسازی و تجاری سازی، بسته بندی، عدم تکمیل زنجیره تولید و … روبه رو است.

,

, ,

حسین زاده اظهار کرد: درصورت توجه و حمایت از این صنعت امکان ایجاد ۲ هزار نفر شغل پایدار در رشته تراش و فرآوری سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و زیورآلات سنتی در استان وجود دارد که با توجه به بازارهای هدف در همسایگی کشور فرصت مناسبی برای ارزآوری با ارزش افزوده بسیار بالا مهیا است.

,

معاون صنایع دستی استان کرمان ادامه داد: به منظور ارتقا شرایط موجود استان در تلاش هستیم که با همکاری استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و فرمانداران، بی مهری که طی یک دهه گذشته در خصوص منابع اعتباری در حوزه صنایع دستی وجود داشته، برطرف شود و سهم اعتبارات حوزه صنایع دستی افزایش داشته باشد.

,

وی افزود: برنامه یک ساله حوزه صنایع دستی تدوین شده تا در اختیار معین های اقتصادی استان قرار گیرد و بتوانیم از این ظرفیت در جهت توسعه صنایع دستی استان بهره برداری شود.

,

, ,

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال انعقاد تفاهم نامه با گروه مالی سرمایه‌گذاری گردشگری(سمگا) برای ایجاد ۲ هزار شغل پایدار در سه شهرستان بافت،رابر، ارزوئیه هستیم، عنوان کرد: برنامه ریزی شده است تا بیش از هزار هنرمند از مزایای بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر بهره مند شوند.

,

حسین زاده با اشاره به اینکه با اعطاء تسهیلات مشاغل خانگی، روستایی و عشایری در تلاش هستیم تا از کارگاه های صنایع دستی حمایت کنیم، ابراز کرد: با ایجاد تشکل های منسجم، می خواهیم به تجاری سازی و برند سازی در این حوزه کمک کنیم.

,

معاون صنایع دستی استان کرمان گفت: شرایط مناسب و بستر سازی لازم را در خصوص فروش آنلاین صنایع دستی از طریق نمایشگاه ملی مجازی صنایع دستی که هم اکنون به آدرس tafrihati.com به وجود آورده‌ایم.

,

وی با بیان اینکه تکمیل و تجهیز موزه دست بافته های داری روستایی و عشایری شهرستان سیرجان جزو اولویت های کاری ما قرار دارد، خاطر نشان کرد: آموزش های آنلاین با همکاری اتاق بازرگانی و شرکت تردد گستر( تگ) جزو برنامه های اصلی است که هم اکنون در حال انجام است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه