اخبار داغ

رستم قاسمی:

در فروش نفت به زنگنه کمک می‌کنم/ با وجود تحریم ۱۶۰ میلیارد دلار نفت فروختیم

در فروش نفت به زنگنه کمک می‌کنم/ با وجود تحریم ۱۶۰ میلیارد دلار نفت فروختیم
وزیر سابق نفت گفت: در سال ۹۰ و ۹۱ که ما تحریم آمریکا، تحریم سازمان ملل و تحریم اروپا بودیم نزدیک به ۱۶۰ میلیارد دلار نفت فروخته شد که بالاترین فروش نفت ایران در صد سال گذشته بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رستم قاسمی، وزیر سابق نفت در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در بازدید از نمایشگاه نفت، پیشرفت های شگرفی را در برخی غرفه ها دیدم و این سطح از پیشرفت در بین شرکت های داخلی، مایه امیدواری است که بتوانیم صنعت نفت ایران را به طور واقعی ملی ببینیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی افزود: بسیاری از صنعتگران در صنعت نفت ایران توانسته اند تهدیدهای تحریم را تبدیل به فرصت خودکفایی و توانمندی کنند.
,
 
,
وزیر سابق نفت  پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت بابک زنجانی، تصریح کرد: بارها در خصوص بابک زنجانی نظر خود را اعلام کرده ام اما باز می گویم؛ در دوره غیر از تحریم، سالها شرکت ملی نفت ایران به صورت دولتی، نفت ایران را می فروخت؛ اما با وقوع پدیده تحریم، شرایط فروش نفت برای کشور، یک شرایط عادی نبود و امروز هم شرایط فروش نفت در تحریم، عادی نیست.
,
 
,
وی ادامه داد: ما زمینه هایی را درست نکرده بودیم که بخش های خصوصی قدرتمندی ایجاد شده باشند که بتوانند نفت کشور را در شرایط مختلف بفروشند؛ بابک زنجانی به عنوان یک خریدار در زمان تحریم ها، به شرکت ملی نفت مراجعه می کند و از شرکت های پوششی که بر اساس مجوز شورای عالی امنیت ملی ایجاد شده بود، برای خرید نفت اقدام می کند.
,
 
,
 
,
بابک زنجانی بانکی را که LC ارائه داده بود خرید
, بابک زنجانی بانکی را که LC ارائه داده بود خرید,
 
,
قاسمی با بیان اینکه "معتبرترین سند معاملات تجاری دنیا LC است"، گفت: آقای زنجانی وقتی نفت را خریداری می کند، LC را از یک بانک ایجاد شده در خارج از کشور ارائه می کند که تا آن مقطعی که وی LC را به شرکت ملی نفت می دهد، بیش از ۶۰ درصد مدیریت آن بانک متعلق به یکی از بانک های بزرگ کشور بود که اتفاقاً بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد اعتبارات وزارت نفت نیز در آن بانک بود.
,
 
,
وی افزود: آقای زنجانی پیش از سررسید، کل آن بانک را خریداری می کند و هم صاحب بانک و هم صاحب LC می شود.
,
 
,
 
,
در همان دولت دهم زنجانی به دادگاه معرفی شد
, در همان دولت دهم زنجانی به دادگاه معرفی شد,
 
,
وزیر سابق نفت اذعان داشت: همزمان، آن بانک هم تحت تحریم قرار می گیرد و اتفاقاتی که در ادامه رخ می دهد و در نهایت کل اقداماتی که انجام شد این بود که وزارت نفت، ایشان را ممنوع الخروج کرد، کارشناسانی سازمان دهی شدند که اموال ایشان را شناسایی کنند و همزمان با شناسایی اموال وی، اقدامات لازم در زمینه کارهای دادگاهی صورت می پذیرد.
,
 
,
وی ادامه داد: درواقع در همان دولت دهم، ما ایشان را به دادگاه معرفی کردیم و نکته مهم اینجاست که کارهایی که می بایست در زمینه اقدامات قضایی صورت می گرفت، کاملا طبیعی است ولی مهم تر از آن بایستی برای بازگشت این پول کار می شد؛ پولی که وجود دارد و بایستی تلاش می شد این پول ها در کنار اقدامات قضایی، به کشور بازگردانده می شد.
,
 
,
 
,
ارتفاع پرونده بابک زنجانی به یک متر رسیده/ هیچ یک از کارمندان نفت متهم نیستند
, ارتفاع پرونده بابک زنجانی به یک متر رسیده/ هیچ یک از کارمندان نفت متهم نیستند,
 
,
قاسمی با بیان اینکه "فکر می کنم ارتفاع پرونده بابک زنجانی یک متر باشد"، گفت: بیش از ۲۵ دادگاه رسمی در این خصوص برگزار شد و این پرونده دست وزارت اطلاعات این دولت در هفت هشت سال گذشته بوده و من تحقیقاً عرض می کنم که هیچ یک از کارمندان نفت در پرونده بابک زنجانی متهم نیستند.
,
 
,
وی افزود: شرایط تحریم ریسک ها و مشکلات مربوط به خودش را دارد و همین الان هم وزارت نفت در حال تلاش برای فروش نفت است و حتما مشکلاتی پشت صحنه تلاش ها و اقدامات وجود دارد که آن هم یکی از ریسک هایی بود که در شرایط تحریم انجام شد.
,
 
,
وزیر سابق نفت تصریح کرد: نکته مهم این است که در سال ۹۰ و ۹۱ که ما تحریم امریکا و تحریم سازمان ملل و تحریم اروپا بودیم نزدیک به ۱۶۰ میلیارد دلار نفت فروخته شد که بالاترین فروش نفت ایران در صد سال گذشته بود و این اتفاق که در مورد بابک زنجانی افتاد هم در قوه قضائیه پرونده ای مشخص دارد.
,
 
,
قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص فروش نفت گفت: همانطور که مهندس زنگنه در مجلس اعلام کردند که "آقای قاسمی نه تنها ۹۰ درصد بلکه ۱۰۰ درصد در کنار وزارت نفت هست"، ایشان درست فرمودند ما مدتی است که در خصوص بحث فروش نفت به وزارت نفت کمک می کنیم و بخش قابل توجهی از نفت کشور را داریم به روش هایی که وجود دارد می فروشیم.
,
 
,
وی افزود: اتفاقاتی افتاده که صادرات نفت کشور افزایش پیدا کرده و ما هم با تکلیفی که برعهده ما گذاشتند در مورد فروش نفت به وزارت نفت کمک می کنیم.
,
 
,
وزیر سابق نفت در خصوص مراودات گازی ایران و ترکمنستان گفت: ما در سالهای گذشته از ترکمنستان گاز وارد می کردیم و در این زمینه بدهی هایی در مقطعی داشتیم که باید پرداخت می کردیم.
,
 
,
 
,
ترکمنستان حاضر به تهاتر کالا با طلب گازی خود شده بود
, ترکمنستان حاضر به تهاتر کالا با طلب گازی خود شده بود,
 
,
وی ادامه داد: واردات گاز از ترکمنستان برای ما دارای حسن بود؛ یکی اینکه قیمت آن از گاز صادراتی ما ارزان تر بود و برای ما به عنوان سوآپ هم مزیت بسیار خوبی داشت ولی به هر دلیل در مقطعی که ما مشکلات بانکی برای صادرات داشتیم، گاز از سوی ترکمنستان قطع شد و در سفری که به این کشور داشتیم، با رئیس جمهور ترکمنستان مذاکره کردیم که قبول کنند به جای پول به آنها کالا بدهیم و توافق خوبی در این زمینه شد؛ تعدادی زیادی اتوبوس، کالاهایی چون خطوط لوله مورد نیاز در صنعت نفت و همینطور محصولات شیمیایی را به جای طلب ترکمنستان به این کشور دادیم.
,
 
,
قاسمی با بیان اینکه "با تهاتر پول طلب ترکمنستان با کالا، پول صاحبان کالا در ایران را شرکت گاز پرداخت می کرد و واردات گاز از ترکمنستان ادامه داشت"، گفت: حتی از برخی مشتریان نفتی کشور، طلا به جای پول دریافت می کردیم که بخشی از این طلا را توسط مدیرعامل شرکت ملی گاز، بابت طلب گازی به ترکمنستان دادیم.
,
 
,
وزیر سابق نفت در پاسخ به سوالی در خصوص روند توسعه پارس جنوبی گفت: بالاترین توسعه در صنعت نفت کشور در سالهای ۹۰ و ۹۱ بوده که این موضوع را آقای مهندس زنگنه نیز تأیید می کنند؛ در سال ۹۰ فقط در شرکت ملی نفت ۲۰ میلیارد دلار و در سال ۹۱ در این شرکت ۲۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری کردیم که این ارقام به جز سرمایه گذاری های انجام شده در شرکت ملی گاز، شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود.
,
 
,
وی افزود: در توسعه پارس جنوبی، معمولا ۴ یا ۶ فاز همزمان جهت توسعه شروع می شد؛ در دولت دهم ۱۷ فاز پارس جنوبی را با هم در دستور کار داشتیم که در تاریخ صنعت نفت کشور بی سابقه است؛ همان زمان هم خیلی ها به ما ایراد می گرفتند که شما ۱۷ فاز را با هم شروع کرده اید و منابع مالی آن کجاست و چگونه می توانید این ابرپروژه را تمام کنید؛ هم منابع آن پیش بینی شده بود و امروز شاهد هستیم که جز فاز ۱۴ بقیه فارهای پارس جنوبی تقریبا تکمیل شده است و فاز ۱۴ نیز در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ تکمیل می شود.
,
 
,
قاسمی تصریح کرد: جسارت شروع ۱۷ فاز پارس جنوبی در دولت دهم اقدام بزرگی بود که در تاریخ صنعت نفت کشور اتفاق افتاده و اگر شروع نشده بود امروز شاهد تکمیل این فازها نبودیم.
,
 
,
وی ادامه داد: کمترین میزان پیشرفت بین فازهای پارس جنوبی که تحویل دولت یازدهم دادیم، مربوط به فاز ۱۴ پارس جنوبی بود که امروز نیز هنوز این فاز تکمیل نشده، ۵۲ درصد پیشرفت بود و فازهایی داشتیم که بالای ۶۰ یا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.
,
 
,
اگر تحریم ادامه دار شود، صادرات ۲.۳ میلیون بشکه ای باید در بودجه تعدیل شود
, اگر تحریم ادامه دار شود، صادرات ۲.۳ میلیون بشکه ای باید در بودجه تعدیل شود,
 
,
وزیر سابق نفت در خصوص توسعه پالایشگاه ها اظهار داشت: قبل از اینکه بنده به عنوان وزیر وارد دولت شوم، عمده طرح های پالایشگاهی شروع شده بود ولی به کندی پیش می رفت، ما که با تحریم ها و به خصوص مشکلات بنزین مواجه شدیم، تقریبا همه طرح های توسعه ای پالایشگاه های کشور را به دلیل نیاز، به سرعت اجرایی کردیم و شاهد توسعه کمی و کیفی صنعت پالایشگاهی کشور بودیم.
,
 
,
قاسمی در پاسخ به اینکه با توجه به شرایط حال حاضر و چشم انداز سال آینده، به نظر شما مقدار فروش نفت در سال اینده چقدر خواهد بود؟، گفت: اگر تحریم ها برداشت شود می توانیم روزانه تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه به راحتی صادر کنیم اما اگر تحریم ها ادامه داشته باشد باید رقم پیشنهادی دولت در لایحه بودجه برای صادرات روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه ای، تعدیل شود.
,
 
,
وی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه احتمالی اش برای کاندیداتوری ریاست جمهوری در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: هنوز زود است در مورد انتخابات ۱۴۰۰ صحبت کنیم.
,
 
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه