اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

سیگنال‌های که آنتن نمی‌دهند و سلاطینی که ناپدید شدند/ اقدامات سازمان بورس برای مقابله با متخلفان متوقف شد!

سیگنال‌های که آنتن نمی‌دهند و سلاطینی که ناپدید شدند/ اقدامات سازمان بورس برای مقابله با متخلفان متوقف شد!
بازار سهام هنوز برای مردم ناشناخته است و در این میان برخی با فروش و ارائه سیگنال اقدام می‌کنند اما این سلاطین سیگنال پول مردم را به سمت جیب خودشان هدایت کرده و در روند نزولی و ریزشی بورس غیب می‌شوند.
[
به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ بازار سهام یا همان بورس اوراق بهادار (بورس تهران و فرابورس) تا همین یک سال پیش یک بازار کاملاً ناشناخته برای عموم مردم بود؛ هرچند به اعتقاد کارشناسان همچنان باوجود بیش از ۵۰ میلیون کد بورسی بازهم برای قشر حداکثری کشور سازوکار آن کاملاً ناشناخته است. فرهنگ‌سازی و معرفی پتانسیل‌های بورس باید به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی متولیان (سازمان بورس) در دستور کار قرار گیرد؛ چراکه بازار سرمایه با سازوکار مناسبی می‌تواند منجر به رشد و توسعه اقتصادی کشور شود.
, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,
 
,
در بسیاری از کشورهای دنیا سرمایه‌گذاری در بورس یک موضوع کاملاً رایج در بین عموم به‌حساب می‌آید اما در ایران قضیه کاملاً برعکس است؛ زیرا تعداد افراد دارای کد بورسی با توجه به جمعیت ۸۰ میلیون کشور کمتر از ۲۰ درصد و تعداد افراد فعال در بورس کمتر از ۵ درصد بود؛ علت آن عدم فرهنگ‌سازی مناسب بازار سرمایه و شناساندن هرچه بیشتر آن به عموم مردم بود.
,
 
,
بر اساس این گزارش، امروز با توجه به آزادسازی سهام عدالت و عرضه صندوق‌های قابل معامله دولتی (ETF) در بازار سرمایه تعداد کدهای بورسی رشد قابل‌توجهی داشت و به بیش از ۵۰ میلیون کد رسیده است. دغدغه‌های عموم مردم این است که پس‌اندازهای خود را بخصوص در اقتصاد تورمی ایران درجایی سرمایه‌گذاری کنند که بازدهی مناسبی داشته باشد و سرمایه‌شان حفظ شود.
,
 
,
دولت که با کسری بودجه مزمن مواجه بود و از سوی دیگر سایر بازارهای موازی بازار سهام بازدهی مناسب نداشتند؛ باعث شده دولت از این بازار حمایت کند و بورس ناگهان رشد قابل‌توجهی داشت که این روند صعودی از اواخر مهرماه سال گذشته آغاز شد. رشد قیمت‌ها در تابلوهای بازار سهام و بازدهی بیشتر از سایر بازارها که بخشی اعظم آن به‌واسطه حمایت‌های دولتی ایجاد شده بود، چشم‌ها را به سمت خودش کشاند و شاهد هجوم مردم برای گرفتن کد بورسی و ورود به بازار سهام و آوردن نقدینگی‌شان به این بازار بود.
,
 
,
افراد تازه‌وارد وقتی در دفاتر کارگزاری‌ها و یا پیشخوان در حالی انجام ثبت‌نام خود برای گرفتن کد بورسی و ورود به بورس بودند، دنبال کانال‌ها و سیگنال‌ها می‌گشتند. این افراد به دلیل نداشتن اطلاعات مالی و عدم آموزش، به‌صورت مستقیم اقدام به سرمایه‌گذاری (خریدوفروش سهم) می‌کردند و در فضای مجازی کانال‌هایی که سیگنال خرید می‌دادند را جستجو می‌کردند.
,
 
,
این موضوع باعث شد برخی از این وضعیت سوءاستفاده کرده و با ایجاد گروه، صفحه و کانال در شبکه‌های پیام‌رسان علاوه بر فروش سیگنال حق عضویت هم بگیرند. سلاطین سیگنال که خودشان هم جزو تازه‌واردها بودند شناخت کافی از بازار سهام نداشتند اقدام به معرفی سهم می‌کردند. بازار سهام در ۴ ماه نخست امسال بازدهی قابل‌توجهی بیش از ۳۰۰ درصد داشت و فرد هر سهمی را خریداری می‌کرد، رشد قیمت آن حتمی بود.
,
 
,
سیگنال فروش‌ها هم از وضعیت صعودی بورس نهایت استفاده را کردند و توانستند اعتماد مردم و تازه‌واردها را جذب کنند. این افراد حتی در روند نزولی بازار با پس از اینکه سهمی را در منفی می‌خریدندُ سیگنال می‌کردند؛ کمی بعد اعضای این کانال اقدام به خرید آن سهم کرده و بلافاصله سهم مثبت می‌شود و این سلاطین با فروش آن سود به دست می‌آورند و مردم را رها می‌کنند.
,
 
,
 
,
 
,
پیش‌بینی‌هایی که در شرایط مثبت درست از آب درمی‌آیید
, پیش‌بینی‌هایی که در شرایط مثبت درست از آب درمی‌آیید, پیش‌بینی‌هایی که در شرایط مثبت درست از آب درمی‌آیید,
 
,
محمدرضا آرام بنیار کارشناس بازار در مورد سیگنال فروش‌ها می‌گوید: این‌گونه موارد تخلف است و فقط شرکت‌هایی می‌توانند اقدام به مشاوره و سبد گردانی کنند که از سامان بورس مجوز داشته باشند.
,
 
,
وی افزود: این کانال‌ها در فضای مجازی هیچ تعهدی نسبت به مردم ندارند و این افراد غیرحرفه‌ای به‌محض این‌که بورس دچار نوسان شود، قطعاً پاسخ نیستند. هرچند در شرایط مثبت و روبه رشد بازار سرمایه احتمالاً بعضی از پیش‌بینی‌های این افراد درست از آب درمی‌آیید ولی واقعیت این‌طور نیست و قطعاً مردم نباید به این کانال‌ها و افراد رجوع کنند و در صورت مراجعه قطعه متضرر خواهند شد.
,
 
,
 
,
 
,
سلاطین سیگنال از پول مردم برای بالا بردن یک سهم خودشان استفاده می‌کنند
, سلاطین سیگنال از پول مردم برای بالا بردن یک سهم خودشان استفاده می‌کنند, سلاطین سیگنال از پول مردم برای بالا بردن یک سهم خودشان استفاده می‌کنند,
 
,
محمدحسین علیزاده رهبر، کارشناس بازار سرمایه هم می‌گوید: مردم و تازه‌واردها که دانش کافی در مورد بازار سهام ندارند از سرمایه‌گذاری به‌صورت مستقیم و تصمیمات هیجانی پرهیز کنند و بهتر است از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا سبد گردان‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.
,
 
,
وی افزود: در ریزش اخیر بورس، تنها نمادهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قفل صف فروش نبودند و نقد شوندگی آن‌ها بهتر است و قیمت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارند. افراد می‌توانند با تحقیق و بررسی صندوقی را انتخاب کنند که گاهاً بازدهی بیشتری نسبت به شاخص دارد.
,
 
,
این فعال بازار سرمایه تأکید کرد: مردم و تازه‌واردها به بورس به‌هیچ‌وجه دنبال این نباشند که سیگنال بگیرند. مهم‌ترین ایرادی تازه‌واردها و سرمایه‌گذاران خرد که قبلاً در بازار نبودند، توجه به سیگنال‌هایی است که از سوی کانال‌های تلگرامی و... اعلام می‌شود و یک‌دفعه به‌صورت گله اقدام به خرید سهمی کرده که گاهاً ضررهای شدیدی هم می‌بینید.
,
 
,
علیزاده رهبر با بیان اینکه در روزهای نزولی بورس خبری از کانال‌های سیگنال ده نبود، گفت: سازمان بورس با عنوان متولی بازار سهام می‌تواند در این زمینه خیلی پررنگ‌تر و بهتر عمل کند. امروز با یک جستجوی ساده می‌توان صفحات و کانال‌های سیگنال فروش را پیدا کرد؛ حتی برخی از این‌ها، سیگنال رایگان می‌دهند، آن‌هم بدون اینکه تخصصی داشته باشند.
,
 
,
وی گفت: ممکن است فردی بر اساس تحلیل‌های واقعی نقطه ورود را بداند، ولی نقطه خروج را نمی‌دهد که در نوسان گیری زمان خروج خیلی مهم است؛ اگر فرد در زمان مناسب از سهم خارج نشود ممکن است زیان ببیند.
,
 
,
کارشناس بورس تأکید کرد: افراد و صفحات سیگنال فروش از پول مردم برای بالا بردن یک سهم و ارزش سبد سهام خودشان استفاده می‌کنند و می‌خواهند سهام خود را به مردم بفروشند و مردم متضرر خواهند شد.
,
 
,
 
,
کانال‌هایی که ناگهان ناپدید شدند/ اقداماتی که در سازمان بورس متوقف شد
, کانال‌هایی که ناگهان ناپدید شدند/ اقداماتی که در سازمان بورس متوقف شد, کانال‌هایی که ناگهان ناپدید شدند/ اقداماتی که در سازمان بورس متوقف شد,
 
,
به گزارش دانا؛ بازار سهام پس از رشد شارپی در ۴ ماه در نخست امسال، وارد یک‌روند نزولی و ریزشی شد و در این میان این سلاطین سیگنال یا اینکه نمی‌دانستند به اعضای خود چه توصیه‌ای کنند و یا ناگهان ناپدید می‌شدند؛ اما پس از افت شدید بورس و حرکت روند صعودی در آبان ماه دوباره سروکله‌شان پیدا شد اما دوباره با ریزش اخیر ناگهان غیب شدند.
, به گزارش دانا؛,
 
,
جعفر جمالی معاون حقوقی سازمان بورس اوراق بهادار سه ماه پیش در مورد به برخورد با کانال‌های سیگنال فروش، گفته بود: تاکنون (آن زمان) ۹۷ پرونده در مورد تخلفات بورسی فعالان فضای مجازی در مراجع قانونی مطرح و ۱۷۰ مورد به پلیس امنیت اقتصادی ارجاع شده که در مورد ۲۶ پایگاه اینترنتی که مرتکب تخلفات بورسی و اعمال مجرمانه می‌شدند، از طریق دادستانی کل اقدامات لازم پیگیری شده است.
,
 
,
به گفته وی، برخی افراد به‌قصد کسب منفعت و تحصیل مال اقداماتی که مصداق بارز تخلف، ناهنجاری و حتی جرم محسوب می‌شود را انجام می‌دهند، مانند سیگنال فروشی که نوعی مشاوره بدون مجوز و جرم است و قانون برای آن ضمانت اجرای کیفری در نظر گرفته است. یا عده‌ای اغوای قیمتی انجام می‌دهند که این هم جرم است. یا ظاهر گمراه‌کننده‌ای از معاملات ایجاد می‌کنند و سازمان بورس طبق قانون مکلف است، علیه کسانی که فعالیت غیرمجاز نهادهای مالی مانند سبد گردانی، یا ارائه مشاوره سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند، اقدام کند.
,
 
,
به گزارش دانا، سلاطین سیگنال در سایه سوء مدیریت‌ها در بورس با سیگنال خودشان رنگ نماد و سهمی را از قرمز به مثبت تغییر می‌دهند و سرمایه‌های مردم را به جیب خودشان سرازیر و نقش بازی گران اصلی را بازی می‌کنند.
,
 
,
برخی سلاطین سیگنال حتی جزو تازه‌واردهای بورس هستند، سهام شرکت‌هایی دارای زیان شدید هست و یا خط تعطیلی شدند را سیگنال می‌دادند و سهام‌داران تازه‌وارد به توصیه آن‌ها عمل و اقدام به خرید می‌کردند و بارها مشاهده‌شده سهمی که منفی است ناگهان مثبت و حتی صف خرید شده و یا سهامی که قابلیت سرمایه‌گذاری ندارد را تبدیل به‌صف خرید می‌کنند اما در زمان ریزش بازار مردم را به حال خود رها کردند و هیچ توصیه و راهکاری نداشتند.
,
 
,
ظاهراً اقدامات سازمان بورس برای مقابله و مبارزه با سیگنال فروشان و حفاظت از سرمایه مردم در همان مقطع قبلی باقی مانده است درحالی‌که می‌تواند باید ایجاد زیرساخت و آموزش با متخلفان برخورد کند البته مردم هم باید مراقب سرمایه خودشان باشند و از ریزش‌های اخیر بازار سهام درست گرفته و برایشان تجربه شود.
,
 
,
این روزها به اعتقاد کارشناسان بورس روند صعودی دارد؛ البته این یک احتمال و پیش‌بینی است که شاید رخ ندهد ولی با روند صعودی دوباره شاهد سلاطین سیگنال خواهیم بود. هرچند برخی از این افراد در ریزش اخیر ناپدید شدند و حتی برخی کانال‌های و صفحات خودشان که دارای اعضای بی‌شماری بود را واگذار کردند با این حال هیچ‌گاه رشدهای شارپی ۴ ماه نخست امسال تکرار نخواهد شد و مردم باید با تحلیل و بررسی و مطالعه اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و نگاه بلندمدت داشته باشند و اگر هدف کوتاه‌مدت و یا نوسان گیری دارند حتماً آموزش ببینند و مؤلفه‌های سرمایه‌گذاری در بورس را رعایت کنند و اسیر کانال و فضای مجازی نشوند.
,
 
,
انتهای پیام
,
 
,
گزارش از محسن نظری
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه