اخبار داغ

در گفتگو با نویسنده کرمانی عنوان شد؛

ترک قصه‌گویی منجر به افول فرهنگ یک ملت می‌شود/ انتقال مفاهیم تاریخی به آیندگان با داستان‌نویسی

ترک قصه‌گویی منجر به افول فرهنگ یک ملت می‌شود/ انتقال مفاهیم تاریخی به آیندگان با داستان‌نویسی
تاج‌الدینی گفت: چنانچه قصه‌گویی ترک شود و به این مقوله کم توجهی صورت گیرد، کم کم فرهنگ یک ملت کنار گذاشته می‌شود و جذاب‌ترین و مهمترین سرگرمی جامعه به طور عام رو به افول خواهد رفت و بر همین اساس باید مراقب بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تاج الدینی در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه قصه و داستان یکی از ابزار مهم حفظ و انتقال تاریخ، فرهنگ و میراث فرهنگی هر ملتی به نسل‌های آینده است، گفت: از ویژگی‌های قصه و داستان این است که این مقوله مخاطب عام دارد و به جنسیت، سن، زمان و مکان خاصی نیاز ندارد و می توانیم در هر موقعیتی قصه ای هر چند کوتاه بیان کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

این نویسنده کرمانی ادامه داد: در هر جمعی به تناسب افراد اعم از کودکان، بانوان، جوانان، سالمندان و …  می توان قصه و داستانی را روایت کرد و این مقوله آموزشی در فرهنگ از مقوله های خاص و ویژه است که باید به آن توجه شود؛ چرا که هر چه داستان ها و قصه های یک جامعه کامل تر، جامع تر و جذاب تر باشند، این مهم حکایت از غنای فرهنگی آن جامعه دارد.

,

وی با تأکید بر اینکه قصه و داستان ها انتقال دهنده مفاهیم دینی و مذهبی یک ملت هستند، بیان کرد: شاهد این نکته مهم قرآن کریم است که قصص متعددی در این کتاب آسمانی بیان شده؛ قصه هایی که تاریخ، احساس، عشق، غرور ملی، عفت، رشادت که پایه و اساس استحکام یک فرهنگ غنی و مستحکم هستند را بیان کرده است.

,

تاج  الدینی افزود: به عنوان مثال در قصه حضرت یوسف و زلیخا مفهوم والا و ماورایی عشق ترجمه شده و به همین دلیل احسن القصص در جهان آفرینش معروف شده است و یا داستان حضرت مریم و حضرت عیسی، یکی از جذابترین قصه هایی است که اعجاز نوبت را بیان می کند.

,

این نویسنده کرمانی ابراز کرد: قصه حضرت موسی و هارون در مقابله با فرعون، مبین ایستادگی در مقابل ظلم و جور است و این داستان نشان می دهد که اگر در مقابل تمام قدرت ملی، نظامی و انسانی دنیا ایستاه باشیم، می توانید با توکل به خدا پیروز میدان باشیم و همچنین داستان حضرت یونس نیز مبین عدالت الهی است.

,

وی تصریح کرد: نکته مهم در مقوله قصه نویسی و داستان نویسی این است که قبل از آنکه خط اختراع شود، زبان بیان گذشته، فرهنگ، تمدن، آداب، رسوم و موفقیت ها به وسیله بیان قصه و داستان بوده است.

,

تاج الدینی تأکید کرد: مسئولان فرهنگی و دست اندرکاران مقوله مهم قصه و داستان باید بدانند که هر جا قصه گویی کمرنگ و به آن بی توجهی شده، آداب و رسوم ملت اسلامی ایران مستقیما مورد هدف قرار گرفته و صدمه دیده است.

,

این نویسنده کرمانی با اشاره به روایات و داستان های مربوط به هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: قصه و داستان ها را همگان به خوبی و با دقت گوش می دهند تا تجربه ای را فرا گیرند؛ اما مهمتر از یاد گرفتن تجارب، همزاد پنداری است که مخاطب خود را در صحنه و در آن شرایط حس می کند؛ گاهی داستانی بیان می شود و مخاطب محو روایت می شود، به گونه ای که خود را در آن شرایط می بینید و ناخودآگاه حرکتی را متناسب به آن قصه از خود بروز می دهد.

,

وی تصریح کرد: چنانچه قصه گویی ترک و به این مقوله کم توجهی شود، کم کم فرهنگ یک ملت کنار گذاشته می شود و جذاب ترین و مهمترین سرگرمی جامعه به طور عام رو به افول خواهد رفت و بر همین اساس باید مراقب بود.

,

تاج الدینی در پایان خاطر نشان کرد: دشمنان برای مقابله با گوهر گرانبها فرهنگ و تمدن و به ویژه فرهنگ غنی اسلامی فعالیت می کنند و ما نیز باید بنا به فرمایش مقام معظم رهبری باید وارد این عرصه شویم و جواب آنان را بدهیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه