اخبار داغ

چالش‌های پیش روی سیاست خارجی بایدن

چالش‌های پیش روی سیاست خارجی بایدن
رییس جمهور جدید آمریکا در سال ۲۰۲۱ با طیف گسترده‌ای از چالش‌های سیاست خارجی مواجه می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «جو بایدن»، چهل و ششمین رییس جمهور آمریکا که روز چهارشنبه گذشته، اول بهمن، سوگند یاد کرد، علاوه بر چالش‌های داخلی با بحران‌های متعددی در سیاست خارجی مواجه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
به گزارش «اِی بی سی»، آنچه که مشخص است، این که تمرکز بایدن، رییس جمهور جدید آمریکا بر چالش‌های داخلی متمرکز است.
,
 
,
اهمیت این چالش‌ها به حدی است که وی شعار انتخاباتی خود را «بهتر ساختن دوباره» انتخاب کرد تا بتواند اهدافش برای کنترل بیماری کرونا، راه اندازی مجدد اقتصاد، مقابله با نژادپرستی و نابرابری سیستمی را اعلام کند؛ اما چالش‌های سیاست خارجی آمریکا و جهان منتظر نخواهند ماند.
,
 
,
دولت بایدن در زمان رسیدگی به مسائل داخلی با چالش‌هایی جدی در سیاست خارجی از آمریکای لاتین تا آفریقای شرقی، از کشورهای در مسیر هسته‌ای شدن تا قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای مواجه می‌شود.
,
 
,
به همین دلیل رییس جمهور جدید آمریکا، انتخاب‌هایی تاریخی برای پست‌های وزارت خارجه و امنیت ملی کابینه خود کرد.
,
 
,
بیشتر بخوانید:
,
چشم‌انداز روابط آمریکا و اروپا با روی کار آمدن بایدن
,
بایدن همانگونه که در کارزار انتخاباتی خود اعلام می‌کرد با چالش‌هایی جدی به ویژه در اروپا و آسیا مواجه است؛ بازگشت به سازمان بهداشت جهانی، بازگشت به توافق اقلیمی پاریس، آزمایش موشک‌های دور برد کره شمالی، حملات سایبری با منشا خارجی و موارد دیگر؛ تعدد و تنوع این موارد وی را ناچار به اولویت بندی موضوع‌ها می‌کند.
,
 
,
به تصدیق «کوری شاکه»، مدیر مطالعات سیاست خارجی و دفاعی موسسه «امریکن اینترپرایز»، عدم اولویت بندی همیشه نسبت به عدم انجام اقدام‌های کافی در اولویت‌های پایین، مشکل بزرگ تری است.»
,
 
,
توصیه وی به بایدن، بازیابی اتحادها برای رقابت موثر با چین است.
,
 
,
چین در دولت «دونالد ترامپ»، به عنوان بزرگترین تهدید بلند مدت آمریکا معرفی شد.
,
 
,
این موضع ناشی از رویکرد ترامپ، رشد دوجانبه‌ای در «واشنگتن» و «پکن» داشته است.
,
 
,
بایدن در مورد رویکردش در قبال چین گفته است که برخی از تعرفه‌های ترامپ را حفظ می‌کند.
,
 
,
انتظار می‌رود وی تدبیری متفاوت از رویکرد ترامپ در چارچوب «اول آمریکا» در برخورد با چین اتخاذ کند.
,
 
,
«شاکه»، همچنین با اشاره به بحث بر سر ادامه یا عدم ادامه حضور نظامیان آمریکایی در ژاپن، کره جنوبی و آلمان، تعرفه بر کالاهای کانادایی و اتحادیه اروپا، از ترامپ به دلیل آغاز این همه جدال. انتقاد کرد.
,
 
,
وی این جدال‌ها را چالشی بزرگ برای بایدن توصیف کرد و گفت وی و تیمش باید برای بازگرداندن روابط به حالت اول، الگویی از همکاری‌های موثر را در پیش بگیرند.
,
 
,
روابط با روسیه از دیگر چالش‌های پیش روی بایدن در سال ۲۰۲۱ است.
,
 
,
اختلاف میان «واشنگتن» و «مسکو» بر سر «الکسی ناوالنی»، حملات سایبری، پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای، حضور نظامی روسیه در کشورهای مختلف مانند سوریه، لیبی، آفریقای مرکزی و ...، ادعای مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا، تحریم اوکراین، اخراج دیپلمات‌های دو طرف، ...، مهم‌ترین چالش‌های بایدن در رابطه با روسیه هستند.
,
 
,
عمق این اختلاف‌ها از یک سو و موضع گیری «کرملین» مبنی بر عدم پیش بینی تحولی مثبت در دولت جدید آمریکا، نشان می‌دهد این چالش‌ها با جدیت در ۲۰۲۱ تداوم خواهند داشت.
,
همچنین مذاکرات بی حاصل ترامپ با کره شمالی که منجر به رشد و توسعه چشمگیر قدرت موشکی و تسلیحات هسته‌ای «پیونگ یانگ» شد، از دیدگاه تحلیلگر سابق «سیا» قدرت چانه زنی بایدن را کاهش داده است.
,
 
,
بایدن اعلام کرده با دولت کره شمالی و نه شخص «کیم جونگ اون»، تا زمان دستیابی به توافق موقت، مذاکره و برای لغو تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی تلاش می‌کند اما مشخص است که رویکرد مذکور نه تنها چشم اندازی ندارد بلکه بی اعتمادی عمیق طرفین را تشدید می‌کند.
,
 
,
این گزارش در بخش دیگری می‎افزاید »در عین حال بایدن باید با ایرانی روبرو شود که سطح غنی سازی اورانیوم خود را بالاتر برده و سانتریفیوژهای پیشرفته تری از زمان معاونت وی در دولت باراک اوباما، در اختیار دارد؛ در حالی که «واشنگتن» به دنبال توافق جدیدی با مفاد گسترده‌تر است، تهران اعلام کرده است، نه تنها در مورد توافق هسته‌ای مجدد مذاکره نمی‌کند، بلکه آمریکا باید خسارت اقتصادی ناشی از تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور را جبران کند.»
,
 
,
همچنین تغییرات اقلیمی و مهاجرت، از اولویت‌های اصلی سیاست داخلی و خارجی بایدن هستند.
,
 
,
اهمیت بازگشت به توافق اقلیمی پاریس به عنوان چالشی جدی برای دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ با انتخاب «جان کری» به عنوان نماینده ویژه در این امر مشخص شده است.
,
 
,
البته بایدن در این زمینه‌ها باید از تداخل کار جان کری و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه اش با توجه به شمولیت چین، مکزیک و کانادا در موضوع تغییرات اقلیمی و مهاجرت جلوگیری کند.
,
 
,
پیش بینی می‌شود شمار مهاجرانی که در سال ۲۰۲۱ به سمت مرزهای آمریکا حرکت کنند، به شکل قابل توجهی افزایش یابد.
,
 
,
این گزارش در پایان می‎گوید «پایان دادن به جنگ‌های آمریکا بدون ایجاد تهدید برای این کشور از مهم‌ترین موضوع هایی است که بایدن باید با آن مواجه شود؛ برخی بر این باورند که ترامپ عامدانه نیروهای آمریکایی را در افغانستان و عراق کاهش داده تا دولت بایدن را به دردسری جدی بیندازد؛ موضع بایدن در این مورد تاکنون چندان روشن نبوده و فقط گفته است که سرعت خروج و عقب نشینی را کاهش می‌دهد.»
,
 
,
انتهای پیام/
,
منبع: میزان
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه