اخبار داغ

طی سالجاری صورت گرفت؛

۳۸ وقف جدید در استان سمنان به ثبت رسید/ سنددارشدن ۲۴۰ موقوفه در استان

۳۸ وقف جدید در استان سمنان به ثبت رسید/ سنددارشدن ۲۴۰ موقوفه در استان
حجت‌الاسلام‌ تدینی از ۳۸ مورد وقف جدید طی سالجاری خبر داد و گفت: ۱۲ وقف در بسطام، ۱۲ وقف در دامغان، ۶ وقف در شاهرود، ۵ وقف در میامی، ۲ وقف در گرمسار و یک وقف در سمنان ایجاد شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، سنت وقف یکی از تعالیم ارزشمند در مکتب اسلام محسوب می شود و از اهرم‌های موثر اعتقادی و فرهنگی برای جبران نیازهای مادی و معنوی جامعه به شمار می رود. وقف برای همه اقشار جامعه قابل دسترس است و در انحصار یک طبقه خاص نیست.

با توجه به اهمیت وقف و آثار آن در جامعه و همچنین اداره و نگهداری از موقوفات، خبرنگار مرآت با حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسماعیل تدینی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان به گفتگو پرداخت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان به مهمترین فعالیت های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان در سال جاری اشاره کرد و گفت: شاخص ترین بخش های فعالیت در ادارت اوقاف و امور خیریه بخش سرمایه گذاری با هدف افزایش بهره وری موقوفات است.

وی در ادامه افزود: از ابتدای سال ۲۱ پروژه سرمایه گذاری در سطح استان سمنان در زمینی بالغ بر ۴۸۵ هکتار و در بخش های دامداری و دامپروری، کشاورزی، مسکونی، تجاری و خدماتی و توربین بادی با مشارکت بخش خصوصی در حال اجراست که ارزش سرمایه گذاری بخش خصوصی در این پروژه ها بالغ بر ۱۱۳ میلیارد تومان است.

تدینی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ فقره سند اجاره موقوفات تنظیم شده است، اظهار کرد: باید تلاش شود تا اسناد اجاره موقوفات به‌موقع تنظیم‌شده و اجاره‌بهای موقوفات بر اساس اسناد تنظیم‌شده در موعد مقرر دریافت شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با اشاره به اینکه تثبیت مالکیت موقوفات و پیگیری اخذ اسناد مالکیت این املاک یکی از اولویت‌های کاری ادارات اوقاف و امور خیریه در سطح استان است، بیان کرد:از ابتدای سال تاکنون ۲۴۰ رقبه موقوفه سند دار شدند.

وی، تبدیل اسناد مالکیت دفترچه‌ای به تک‌برگی را یکی دیگر از اقدامات دارای اولویت در واحدهای ثبتی ادارات اوقاف استان دانست و گفت: از ابتدای سال تاکنون ۶۲ سند دفترچه‌ای مربوط به موقوفات تبدیل به سند تک‌برگی شده است.

عبدوس با اشاره به اینکه ۶۵ فقره از دادخواست‌های حقوقی و کیفری در محاکم بدوی و تجدیدنظر استان مورد رسیدگی و منجر به صدور رأی شده است، افزود: ۵۱ فقره رأی به نفع موقوفات استان صادرشده و تعداد ۱۴ فقره از آرا نیز در راستای رسیدگی به درخواست‌های تولیت موقوفات به نفع متقاضیان تولیت صادرشد که ارزش ریالی آرای صادرشده به نفع موقوفات استان سمنان حدود ۲۵۰ میلیارد ریال است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با بیان اینکه یکی از مهمترین حوزه های فعالیت ادارات اوقاف و امور خیریه بخش موقوفات و اجرای امینانه نیات واقفین خیر اندیش است، گفت: در استان سمنان با وجود ۵هزار و ۶۵۴ موقوفه که ۴ هزار و ۷۸۷ تعداد آن به صورت متصرفی و توسط ادارات اوقاف و امور خیریه اداره می شود تعداد زیادی ازنیات در سرفصلهای مذهبی، اجتماعی، خیریه، مدارس علوم دینی، مساجد، بقاع متبرکه وجود دارد که از محل عواید این موقوفات تا کنون بالغ بر ۲۱ میلیارد ریال در راستای اجرای نیات واقفین هزینه شده است.

وی از ۳۳ مورد وقف جدید با ارزش ریالی بالغ بر ۲۱ میلیارد ریال طی سالجاری خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون، ۱۲ وقف در بسطام، ۱۲ وقف در دامغان ، ۶ وقف در شاهرود، ۵ وقف در میامی، ۲ وقف در گرمسار و یک وقف در سمنان ایجاد شد.

تدینی در مورد آزادی زندانیان جرایم غیرعمد افزود: جلساتی با ستاد دیه استان تشکیل شد و تعدادی از واجدین شرایط شناسایی شده اند که پس از طی مراحل قانونی و تامین اعتبار از محل خیرین برای آزادی آنها اقدام خواهد شد.

مدیرکل اوقاف استان درخصوص فعالیت های قرآنی و فرهنگی اداره اوقاف تصریح کرد: با توجه به برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات قران کریم در سطوح مختلف در استان آزمون تفسیر عمومی قران کریم در دو سطح مقدماتی و کشوری در استان برگزار شد که در مرحله مقدماتی این آزمون ۶۴ نفر شرکت کرده اند که پس از تصحیح پاسخنامه های مربوطه نفرات برتر به مرحله کشوری راه یافتند.

وی با اشاره به پالایش اعضای هیئت امنا گفت: ۶۷۹ حکم هیئت امنا از ابتدای سال تاکنون صادر شده است که از این تعداد ۲۰۴ حکم مربوط به هیئت امنای ۶۰ امامزاده بود و ۱۶۷ حکم تمدید و برای ۳۷ نفر حکم جدید صادر شد.

تدینی تصریح کرد: ۴۷۵ حکم برای هیئت امنای مساجد صادر شد که از این تعداد نیز ۱۵۳ حکم تمدید و ۳۲۲ حکم جدید صادر شده است.

مدیرکل اوقاف استان سمنان در مورد وضعیت ادامه فعالیت بقاع متبرکه در ایام کرونا گفت :هرچند با ابلاغ ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، تقریبا از ابتدای شیوع ویروس درب بقاع متبرکه بسته شد ولی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در این اماکن تعطیل نشد.

وی با اشاره به اینکه در ایام کرونا برخی از بقاع متبرکه به کارگاههای تولید ماسک تبدیل شد، اظهار کرد: در اکثر بقاع متبرکه استان نیز بسته به توان مالی و کمکهای مردمی تعداد ۱۷ هزار و ۶۰۰ بسته معیشتی، ۴۵۶ هزار و۲۰۰ بسته غذای گرم، ۱۹ هزار و ۳۰۰ بسته بهداشتی و ۷۶ هزار و ۹۰۰ عدد ماسک تهیه و بین نیازمندان و اقشار آسیب دیده از کرونا توزیع شد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه