اخبار داغ

اندر مصائب زندگی ماشینی جامعه امروز:

رنگ پریدگی اخلاقی ؛ ره‌‌آورد شوم عصر مدرنیته

رنگ پریدگی اخلاقی ؛ ره‌‌آورد شوم عصر مدرنیته
سایه سرد زندگی پر هیاهوی ماشینی امروز بر سر بسیاری از اندوخته‎های فرهنگی، انسانی، اجتماعی، انسانی و اسلامی موجب کم‎رنگ بسیاری از ارزش‌های والای فرهنگی و بروز و ظهور آسیب‎هایی همچون رنگ پریدگی اخلاقی در جامعه شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پیشرفت علم، زندگی مدرنیته و به دنبال آن تغییر سبک زندگی و به عبارت بهتر ماشینی شدن جامعه امروزی تاثیرات بسیار گسترده‌ای در شیوه زندگی و ارتباط افراد با یکدیگر داشته و رفتار انسان‌ها را دستخوش تغییرات زیادی کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

زندگی ماشینی به دنبال خود موجب ماشینی شدن احساسات و روابط اجتماعی افراد شده و نوعی انزوای فردی را رقم زده است، به این ترتیب با تغییر سبک زندگی‎ها مراودات اجتماعی و خانوادگی مردم دستخوش تحولات بسیار زیادی شده است.

,

بر خلاف رسوم گذشته، پیشه مهربانی و خلق و خوی گرم و صمیمی ما ایرانیان، امروزه جامعه با پدیده فردگرایی و به دنبال آن نزول اخلاقیات مواجه است.

,

پدیده رنگ پریدگی اخلاقی و بی‎تفاوت بودن افراد نسبت به مشکلات و حتی سرنوشت دیگران موجب کم‌شدن ارزش‌های اخلاقی، حس نوع‎دوستی، گذشت و حتی خوش رفتاری افراد شده و بخشی از مهمترین مولفه‌های ارزش‌های اجتماعی را زیر سوال برده است.

,

در حالی حس هم‎نوع دوستی، خیرخواهی، دست‌گیری از نیازمند، روحیه هم‎دلی، مهرورزی و نیکوکاری از ویژگی‎های بارز و حتی وجوه تمایز ایرانیان با دیگر ملت‌ها است که متاسفانه با وجود برخورداری از این سابقه ارزشمند و درخشان، امروزه شاهد کم‌رنگ شدن اینگونه ارزش‌های اخلاقی در بین مردم هستیم.

,

با این تفاسیر باید گفت پدیده رنگ پریدگی اخلاقی یکی از آسیب‎های امروز جامعه ما است که خود بسترساز ایجاد معضلات اجتماعی عدیده می‌شود.

,

در حالی کودکان باید اخلاقیات، ارزش‌ها و کرامات انسانی را ابتدا در کانون فراگرفته و آنگاه نمود عینی آن را در جامعه ‎ببینند که خانواده نتوانسته آن‌گونه که باید نقش بسیار تعیین‎کننده خود را  در معرفی الگوهای اخلاقی ایفا کند.

,

با توجه به الگوگیری فرزندان از پدران و مادران به عنوان نخستین الگوهای زندگی فردی و اجتماعی آنان در کانون خانواده، بی‎توجهی و عدم پایبندی والدین نسبت به ارزش‌های اخلاقی، انسانی و ارزشی عملا انتقال‎دهنده الگویی ناصحیح و غیرارزشی به فرزندان است.

,

از سویی مدرسه به عنوان دومین خانه دانش‌آموزان نتوانسته نمادهای ارزشی از کرامات انسانی و الگوهای اخلاقی را در اختیار آتیه‎سازان کشور قرار دهد و به این ترتیب خلآ ارایه برنامه‎ها و مصادیق فرهنگی در مدرسه به آشفتگی‎های فرهنگی دانش‌آموزان دامن می‌زند.

,

بر خلاف اهمال، بی‎برنامگی و بی‌خیالی خانواده، مدرسه و دانشگاه در معرفی نمادهای اخلاقی و فرهنگی به نوجوانان و جوانان، شبکه‎های ماهواره‎ای فارسی زبان با برنامه‎ریزی‎های بسیار دقیق، هدفمند و البته ایجاد جذابیت‎های متناسب با اقتضای سنی گروه‎های هدف، همه همّ و غم خود را معطوف به تهی کردن فرزندان ما از داشته‌ها و نمادهای فرهنگی و هویتی کرده‌‎اند.

,

متاسفانه هدف‌گذاری‎های فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‎ای معاند ارزش‌های اسلامی و اخلاقی در ایجاد تضاد و تناقض با داشته‌های فرهنگی، هویتی و دینی نه تنها دامن قشر جوان و نوجوان را گرفته که در گامی فراتر اندیشه، تفکر و نگاه دیگر اقشار جامعه نسبت به الگوهای فرهنگی و رفتاری را تحت تاثیر قرار داده است.

,

به این ترتیب دیگر خبری از مهربانی و دغدغه‌مندی آن مردم خونگرم، باصفا، پر مهر و محبت  نسبت به اخلاق اجتماعی و ارزش‌ها و کرامات انسانی نیست و حاکمیت سردی روابط بین اعضای خانواده و افراد جامعه ره‌آورد شوم پدیده نامیمون رنگ پریدگی اخلاقی است.

,

از بین رفتن قبح و زشتی رفتارهای غیر اخلاقی، ترویج فساد و بی‌بند و باری اخلاقی و رنگ باختن درد مشترک جامعه تنها بخش‌هایی از عواید منفی رنگ‌پریدگی اخلاقی در اجتماع است.

,

اگر بخواهیم تنها به بیان مسئله اکتفا نکرده و راهکارهای پیش‌رو برای مقابله با این پدیده را معرفی کنیم، باید گفت تقویت و احیای فرایض دینی امر به معروف و نهی از منکر، تقویت باورهای اخلاقی و مذهبی و توجه به تقویت بنیان خانواده از مهمترین راهکارهای اثربخش در این باره است.

,

افزایش دانش فرهنگی جامعه، آگاهی‌بخشی به خانواده ها و جوانان، معرفی الگوهای مناسب و متناسب با فرهنگ غنی اسلامی- ایرانی و برنامه‎ریزی و تصمیم‎سازی متناسب با ذایقه و نیاز جوانان و نوجوانان از دیگر راه‎حل مبارزه و مقابله با این آفت اجتماعی و فرهنگی است.

,

نویسنده: مژگان شمس

, نویسنده: مژگان شمس,

انتهای پیام/*

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه