سایه سرد زندگی پر هیاهوی ماشینی امروز بر سر بسیاری از اندوختههای فرهنگی، انسانی، اجتماعی، انسانی و اسلامی موجب کمرنگ بسیاری از ارزشهای والای فرهنگی و بروز و ظهور آسیبهایی همچون رنگ پریدگی اخلاقی در جامعه شده است.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پیشرفت علم، زندگی مدرنیته و به دنبال آن تغییر سبک زندگی و به عبارت بهتر ماشینی شدن جامعه امروزی تاثیرات بسیار گستردهای در شیوه زندگی و ارتباط افراد با یکدیگر داشته و رفتار انسانها را دستخوش تغییرات زیادی کرده است.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,زندگی ماشینی به دنبال خود موجب ماشینی شدن احساسات و روابط اجتماعی افراد شده و نوعی انزوای فردی را رقم زده است، به این ترتیب با تغییر سبک زندگیها مراودات اجتماعی و خانوادگی مردم دستخوش تحولات بسیار زیادی شده است.
,بر خلاف رسوم گذشته، پیشه مهربانی و خلق و خوی گرم و صمیمی ما ایرانیان، امروزه جامعه با پدیده فردگرایی و به دنبال آن نزول اخلاقیات مواجه است.
,پدیده رنگ پریدگی اخلاقی و بیتفاوت بودن افراد نسبت به مشکلات و حتی سرنوشت دیگران موجب کمشدن ارزشهای اخلاقی، حس نوعدوستی، گذشت و حتی خوش رفتاری افراد شده و بخشی از مهمترین مولفههای ارزشهای اجتماعی را زیر سوال برده است.
,در حالی حس همنوع دوستی، خیرخواهی، دستگیری از نیازمند، روحیه همدلی، مهرورزی و نیکوکاری از ویژگیهای بارز و حتی وجوه تمایز ایرانیان با دیگر ملتها است که متاسفانه با وجود برخورداری از این سابقه ارزشمند و درخشان، امروزه شاهد کمرنگ شدن اینگونه ارزشهای اخلاقی در بین مردم هستیم.
,با این تفاسیر باید گفت پدیده رنگ پریدگی اخلاقی یکی از آسیبهای امروز جامعه ما است که خود بسترساز ایجاد معضلات اجتماعی عدیده میشود.
,در حالی کودکان باید اخلاقیات، ارزشها و کرامات انسانی را ابتدا در کانون فراگرفته و آنگاه نمود عینی آن را در جامعه ببینند که خانواده نتوانسته آنگونه که باید نقش بسیار تعیینکننده خود را در معرفی الگوهای اخلاقی ایفا کند.
,با توجه به الگوگیری فرزندان از پدران و مادران به عنوان نخستین الگوهای زندگی فردی و اجتماعی آنان در کانون خانواده، بیتوجهی و عدم پایبندی والدین نسبت به ارزشهای اخلاقی، انسانی و ارزشی عملا انتقالدهنده الگویی ناصحیح و غیرارزشی به فرزندان است.
,از سویی مدرسه به عنوان دومین خانه دانشآموزان نتوانسته نمادهای ارزشی از کرامات انسانی و الگوهای اخلاقی را در اختیار آتیهسازان کشور قرار دهد و به این ترتیب خلآ ارایه برنامهها و مصادیق فرهنگی در مدرسه به آشفتگیهای فرهنگی دانشآموزان دامن میزند.
,بر خلاف اهمال، بیبرنامگی و بیخیالی خانواده، مدرسه و دانشگاه در معرفی نمادهای اخلاقی و فرهنگی به نوجوانان و جوانان، شبکههای ماهوارهای فارسی زبان با برنامهریزیهای بسیار دقیق، هدفمند و البته ایجاد جذابیتهای متناسب با اقتضای سنی گروههای هدف، همه همّ و غم خود را معطوف به تهی کردن فرزندان ما از داشتهها و نمادهای فرهنگی و هویتی کردهاند.
,متاسفانه هدفگذاریهای فضای مجازی و شبکههای ماهوارهای معاند ارزشهای اسلامی و اخلاقی در ایجاد تضاد و تناقض با داشتههای فرهنگی، هویتی و دینی نه تنها دامن قشر جوان و نوجوان را گرفته که در گامی فراتر اندیشه، تفکر و نگاه دیگر اقشار جامعه نسبت به الگوهای فرهنگی و رفتاری را تحت تاثیر قرار داده است.
,به این ترتیب دیگر خبری از مهربانی و دغدغهمندی آن مردم خونگرم، باصفا، پر مهر و محبت نسبت به اخلاق اجتماعی و ارزشها و کرامات انسانی نیست و حاکمیت سردی روابط بین اعضای خانواده و افراد جامعه رهآورد شوم پدیده نامیمون رنگ پریدگی اخلاقی است.
,از بین رفتن قبح و زشتی رفتارهای غیر اخلاقی، ترویج فساد و بیبند و باری اخلاقی و رنگ باختن درد مشترک جامعه تنها بخشهایی از عواید منفی رنگپریدگی اخلاقی در اجتماع است.
,اگر بخواهیم تنها به بیان مسئله اکتفا نکرده و راهکارهای پیشرو برای مقابله با این پدیده را معرفی کنیم، باید گفت تقویت و احیای فرایض دینی امر به معروف و نهی از منکر، تقویت باورهای اخلاقی و مذهبی و توجه به تقویت بنیان خانواده از مهمترین راهکارهای اثربخش در این باره است.
,افزایش دانش فرهنگی جامعه، آگاهیبخشی به خانواده ها و جوانان، معرفی الگوهای مناسب و متناسب با فرهنگ غنی اسلامی- ایرانی و برنامهریزی و تصمیمسازی متناسب با ذایقه و نیاز جوانان و نوجوانان از دیگر راهحل مبارزه و مقابله با این آفت اجتماعی و فرهنگی است.
,نویسنده: مژگان شمس
, نویسنده: مژگان شمس,انتهای پیام/*
,]
ارسال دیدگاه