اخبار داغ

نماینده سابق مجلس:

سیاست فشار هوشمند بایدن از سیاست فشار حداکثری ترامپ خطرناک‌تر است

سیاست فشار هوشمند بایدن از سیاست فشار حداکثری ترامپ خطرناک‌تر است
جمالی نوبندگانی گفت: جمهوری‌خواهان فشار حداکثری را مبنای کار خود قرار داده‌اند اما دموکرات‌ها فشار هوشمند را در پیش گرفته‌اند که فشارهای هوشمند بسیار موذیانه است و باید خیلی مراقب آن بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز، اظهار داشت: متاسفانه دولت هرازگاهی فشارها و مشکلات اقتصادی بر مردم را دستاویز اهداف سیاسی خود قرار می‌دهد تا از این طریق با تحت فشار قرار گذاشتن حکومت، باب مذاکره را باز کند، اما اصلاً تجربه خوشی از این نوع سیاست نداریم؛ زیرا قرار بود که با امضای برجام هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ زندگی مردم، اما چنین اتفاقی اصلاً رخ نداد.

وی افزود: دولت باید متوجه این موضوع باشد، کشورهای که با جمهوری اسلامی ایران تخاصم دارند در اصل با کلیت و ماهیت نظام مشکل دارند نه با جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب. به نظر من در این قضیه همه جناح‌ها و همچنین دولت و مجلس باید هوشیار باشند.

نماینده سابق مردم در مجلس دهم بیان کرد: اتفاقاً دولت زمانی می‌تواند از مذاکرات احتمالی بهره مناسب ببرد که پشتوانه مردمی قوی داشته باشد؛ چون هروقت پشتوانه قوی مردمی وجود داشت، دولت موفق عمل کرده مانند هشت سال دفاع مقدس که جمهوری اسلامی به واسطه پشتوانه مردمی موفق شد در مقابل دشمن بایستد.

جمالی نوبندگانی افزود: وقتی فشارها به مردم افزایش یابد و اعتماد مردم خدشه‌دار شود، مشکلات هم برای دولت و هم برای کل حاکمیت افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه کشورهای غربی نشان دادند که قابل اعتماد نیستند، گفت: حتی خود آقای روحانی گفته بود که بعد از خروج آمریکا از برجام دیگر کسی به این کشور اعتماد نمی‌کند و حتی دیگر کسی به امضای مسئولان آمریکا استناد نمی‌کند؛ بنابراین دیوار بی‌اعتمادی نسبت به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بسیار بلند شده و خیلی نباید به بحث دموکرات یا حمهوری‌خواه بودن رؤسای جمهور آمریکا اتکا کرد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: با وجود اینکه برجام در دوره دموکرات‌ها امضا شد، اما چند روز بعد از امضای برجام به دلایل مختلف تحریم‌ها را علی کشورمان بازگرداند و نباید از یاد برد که بیشترین تحریم‌ها در دوران دموکرات‌ها علیه کشورمان وضع شده و فقط یک تفاوتی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان است و آن تفاوت این است که جمهوری‌خواهان فشار حداکثری را مبنای کار خود قرار داده‌اند اما دموکرات‌ها فشار هوشمند را در پیش گرفته‌اند که فشارهای هوشمند بسیار موذیانه است و باید خیلی مراقب آن بود.

جمالی نوبندگانی اظهار داشت: ترامپ پس از اینکه از برجام خارج شد، حمایت اروپا با خود به همراه نداشت و به همین دلیل تلاش‌های او در شورای امنیت نافرجام ماند، اما بایدن به خاطر فشارهای هوشمند می‌تواند دو طرف آتلانتیک را با هم همراه کند و جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار دهد که از الان از نوع مصاحبه‌های وزیران امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس می‌توان به همراهی آنها با بایدن پی برد؛ بنابراین ضروری است که مردم و دولت و مجموع حاکمیت هوشیار باشند و با اتحاد و همبستگی مغلوب فشارهای هوشمند دشمنان نشویم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه