اخبار داغ

منابع اهل سنت و تشیع پیرامون خاکسپاری حضرت صدیقه زهرا(س) چه گفته اند؟

منابع اهل سنت و تشیع پیرامون خاکسپاری حضرت صدیقه زهرا(س) چه گفته اند؟
بر اساس مدارک موجود و بیان بزرگان اهل سنت،‌ دلیل دفن شبانه حضرت زهرا(س) وصیت آن حضرت بود که نمى‌خواست افرادى که بر او ستم کرده‌اند، بر جنازه‌اش نماز بخوانند و این بهترین سند براى شیعه است تا ثابت کنند که صدیقه شهیده، مظلوم از دنیا رفت و از افرادى که بر وى ستم کرده‌اند، هرگز راضى نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ تحریف نوعی تغییر و تبدیل سخن و یا انکارگرایی واقعیت برای انحراف باور اذهان محسوب می شود که برخلاف تصور محدود به وقایع تاریخی بسیار دور نیست اما آنچه پیداست پشت پرده هر تحریفی حب و بغضی هم وجود دارد که موجب می شود برخی افراد با استفاده از آگاهی کم مردم نسبت به موضوعی اقدام به تحریف کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

همزمان با ایام فاطمیه و سالروز شهادت حضرت فاطمه زهراء(س) آقای شیخ «محمد عثمان قلندرزهی» امام جمعه اهل سنت شهر "خـاش" سخنان عجیبی پیرامون وقایع  پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص)  تا زمان تدفین صدیقه طاهره سلام الله علیها، درخطبه های نمازجمعه ۲۶ دی ۱۳۹۹ شهر خاش ایراد کرد که واقعیت و حقیقت ندارد و موجب واکنش های زیادی درشبکه های اجتماعی شد.

,

زهره صبوحی پژوهشگر علوم و حدیث در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ با اشاره به واقعیات تاریخی مندرج در منابع و کتب اهل سنت اظهار کرد: روایات شیعه و سنی درباره دفن شبانه حضرت زهرا(س) مى‌گویند فاطمه را شبانه دفن کرده‌اند، خوب این به خاطر وصیت حضرت فاطمه به اسماء بنت عمیس، بود که نمى‌خواست اندازه جسدش را نامحرم ببیند.

, صاحب نیوز,

دفن شبانه، نماز بدون حضور و اطلاع خلیفه، قبر پنهان، اسرارى است که در درون خود پیام‌ها دارد. درست است که حضرت فاطمه(س) این چنین خواست و این گونه وصیت کرد؛ ولى چه اتفاقى افتاده است که زهرا سلام الله علیها وصیت تاریخی‌اش را با این در خواست‌ها به پایان مى‌برد؟!!

,

مگر نه این است که خشم و ناراحتی‌اش را نسبت به دشمنانش اظهار مى‌کند و در واقع چندین پرسش را در برابر نگاه هاى تیزبین مورخان و آیندگان مى‌گذارد تا بپرسند: چرا قبر فاطمه پنهان است؟ و چرا دختر پیامبر شبانه و پنهانى دفن شد؟ و چرا علی علیه السلام بدون اطلاع خلفاء بر وى نماز خواند؟

,

آری، فاطمه وصیت کرد که او را شبانه دفن نموده و هیچ یک از کسانى را که بر وى ستم کرده‌اند، خبر نکنند، و این بهترین سند براى شیعه است تا ثابت کنند که صدیقه شهیده، مظلوم از دنیا رفت و از افرادى که بر وى ستم کرده‌اند، هرگز راضى نشده است.

,

صبوحی اضافه کرد: روایات فراوانى در کتاب‌هاى شیعه و سنى بر این مطلب دلالت دارد که به اختصار چند روایت را ذکر مى‌کنیم: دفن شبانه، براساس روایات اهل سنت، محمد بن اسماعیل بخارى مى‌نویسد: وَعَاشَتْ بَعْدَ النبی صلى الله علیه وسلم سِتَّةَ أَشْهُرٍ فلما تُوُفِّیَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِیٌّ لَیْلًا ولم یُؤْذِنْ بها أَبَا بَکْرٍ وَصَلَّى علیها یعنی فاطمه زهرا سلام الله علیها، شش ماه پس از رسول خدا (ص) زنده بود، زمانى که از دنیا رفت، شوهرش علی علیه السلام او را شبانه دفن کرد و جناب ابوبکر را با خبر نساخت.

,

این پژوهشگر افزود:  ابن قتیبه دینورى در تأویل مختلف الحدیث مى‌نویسد: وقد طالبت فاطمة رضی الله عنها أبا بکر رضی الله عنه بمیراث أبیها رسول الله صلى الله علیه وسلم فلما لم یعطها إیاه حلفت لا تکلمه أبدا وأوصت أن تدفن لیلا لئلا یحضرها فدفنت لیلا، یعنی حضرت فاطمه(س) از جناب ابوبکر میراث پدرش را خواست، ابوبکر نپذیرفت، قسم خورد که دیگر با او (ابو بکر) سخن نگوید و وصیت کرد که شبانه دفن شود تا او (ابوبکر) در دفن وى حاضر نشود. و همچنین عبد الرزاق صنعانى مى‌نویسد: عن بن جریج وعمرو بن دینار أن حسن بن محمد أخبره أن فاطمة بنت النبی صلى الله علیه وسلم دفنت باللیل قال فرَّ بِهَا علی من أبی بکر أن یصلی علیها کان بینهما شیء. یعنی فاطمه دختر پیامبر شبانه به خاک سپرده شد، تا جناب ابوبکر بر وى نماز نخواند؛ چون بین آن دو اتفاقاتى افتاده بود.

,

وی اضافه کرد: عبد الرزاق عن بن عیینة عن عمرو بن دینار عن حسن بن محمد مثله الا أنه قال اوصته بذلک، از حسن بن محمد بن نیز همانند این روایت نقل شده است؛ مگر این که در این روایت قید شده است که خود فاطمه این چنین وصیت کرده بود، ابن بطال نیز در شرح صحیح بخارى مى‌نویسد: أجاز أکثر العلماء الدفن باللیل... ودفن علىُّ بن أبى طالب زوجته فاطمة لیلاً، فَرَّ بِهَا من أبى بکر أن یصلى علیها، کان بینهما شىء و این به این معنا است که اکثر علما دفن جنازه را در شب اجازه داده‌اند. علی بن ابوطالب، همسرش فاطمه را شبانه دفن کرد تا ابوبکر به او نماز نخواند؛ چون بین آن دو اتفاقاتى افتاده بود.

,

صبوحی تاکید کرد:  ابن أبی‌الحدید به نقل از جاحظ (متوفاى 255) مى‌نویسد: وظهرت الشکیة، واشتدت الموجدة، وقد بلغ ذلک من فاطمة ( علیها السلام ) أنها أوصت أن لا یصلی علیها أبوبکر. شکایت و ناراحتى فاطمه (از دست غاصبین) به حدى رسید که وصیت کرد جناب ابوبکر بر وى نماز نخواند و در جاى دیگر هم مى‌نویسد: وأما إخفاء القبر، وکتمان الموت، وعدم الصلاة، وکل ما ذکره المرتضى فیه، فهو الذی یظهر ویقوی عندی، لأن الروایات به أکثر وأصح من غیرها، وکذلک القول فی موجدتها وغضبها یعنی مخفى کردن مرگ فاطمه (سلام الله علیها) و محل دفن او و نماز نخواندن جناب ابوبکر و  جناب عمر و هر آن چه که سید مرتضى گفته است، مورد تأیید و قبول من است؛‌ زیرا روایات بر اثبات این موارد صحیح‌تر و بیشتر است و همچنین ناراحتى و خشم فاطمه بر شیخین نزد من از اقوال دیگر اعتبار بیشترى دارد.

,

این پژوهشگر علوم و حدیث در ادامه با اشاره  به منابع روایات شیعه در خصوص دفن شبانه حضرت زهرا سلام الله علیها ابراز کرد:سبب وصیت صدیقه طاهره در میان شیعیان مشخص و اجماعى است؛ از جمله مرحوم شیخ صدوق در علت دفن شبانه آن حضرت مى‌نویسد عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ أَبِیهِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام لِأَیِّ عِلَّةٍ دُفِنَتْ فَاطِمَةُ (علیها السلام) بِاللَّیْلِ وَ لَمْ تُدْفَنْ بِالنَّهَارِ قَالَ لِأَنَّهَا أَوْصَتْ أَنْ لا یُصَلِّیَ عَلَیْهَا رِجَالٌ [الرَّجُلانِ‏]. یعنی علی بن ابوحمزه از امام صادق علیه السلام پرسید: چرا فاطمه را شب دفن کردند نه روز؟ فرمود: فاطمه سلام الله علیها وصیت کرده بود تا در شب وى را دفن کنند تا جناب ابوبکر و عمر بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند.

,

وی افزود: مرحوم صاحب مدارک رضوان الله تعالى علیه نیز مى‌گوید: إنّ سبب خفاء قبرها ( علیها السلام ) ما رواه المخالف والمؤالف من أنها ( علیها السلام ) أوصت إلى أمیر المؤمنین ( علیه السلام ) أن یدفنها لیلا لئلا یصلی علیها من آذاها ومنعها میراثها من أبیها ( صلى الله علیه وآله وسلم ) یعنی علت مخفى بودن محل دفن فاطمه سلام الله علیها آن گونه که مخالف و موافق نقل کرده‌اند این است که آن حضرت به امیرمؤمنان علیه السلام سفارش کرد تا او را شبانه دفن کند تا آنان که او را اذیت کرده‌ و از ارث پدرش محروم کرده بودند بر وى نماز نخوانند.

,

صبوحی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به مدارک موجود و بیان بزرگان اهل سنت،‌ دلیل دفن شبانه حضرت زهرا سلام الله علیها وصیت آن حضرت بود که نمى‌خواست افرادى که بر او ستم کرده‌اند، بر جنازه‌اش نماز بخوانند و با این کار خشم خود را از غاصبان خلافت جاودانه ساخت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه