اخبار داغ

نابودی دست رنج یکساله و دستان خالی کشاورزان؛

گلایه کشاورزان رشتخواری از به صرفه نبودن قیمت نهایی پیاز/ پیاز در انبارها انباشت شد

گلایه کشاورزان رشتخواری از به صرفه نبودن قیمت نهایی پیاز/ پیاز در انبارها انباشت شد
قیمت پایین خرید محصول پیاز در آغاز فصل برداشت، باعث انباشت این محصول در انبارهای روستاییان شده و دسترنج یک ساله کشاورزان رشتخواری به دلیل عدم حمایت از بخش تولید در حال نابودی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح‌توس، پیاز سفید یکی از محصولات مهم تولیدی در بخش کشاورزی شهرستان رشتخوار است، قیمت پایین این محصول در فصل برداشت باعث گلایه کشاورزان در روستاهای بخش مرکزی این شهرستان شده است.


خراب شدن دسترنج کشاورزان/ قیمت خرید پیاز از کشاورزان ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است


, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح‌توس,
,
,
, خراب شدن دسترنج کشاورزان/ قیمت خرید پیاز از کشاورزان ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است


,
,
,
, ,

جواد آزاد دهیار روستای فتح‌آباد رشتخوار در رابطه باقیمت پایین پیاز سفید در این روستا، به خبرنگار ما گفت: مردم بسیاری از انبارهای خود را از پیاز انباشته کردند، تا به امید اینکه قیمت پیاز سفید در روزهای آینده افزایش پیدا کند و حداقل سود نصیب این قشر زحمتکش شود، که از طرفی  موضوع هم باعث خرابی پیازها در انبارهای سطح روستای فتح‌آباد رشتخوار شده است.

,

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد اهالی روستا به شغل کشاورزی و دام‌پروری در فتح‌آباد، مشغول هستند، افزود: قیمت پایین پیاز سفید طی چند ماه گذشته از ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان بوده و با توجه به مخارج بالای تولید این محصول این قیمت پایین بازار گلایه کشاورزان پیاز کار در روستاهای بخش مرکزی رشتخوار را به دنبال داشته است.


,
,
,
, ,


خرید محصول پیاز در کیلویی تا ۱۷۰۰ تومان در شرایط فعلی با چک خریداری می‌شود

قربان زاده دیگر کشاورز روستاهای بخش مرکزی رشتخوار در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار ما، بیان داشت: هزینه‌های کارگر در مزارع، تهیه آب و سایر ملزومات کشاورزی و قیمت‌های نهایی این محصول برای قشر کشاورز به‌صرفه نبوده و باعث خسارات زیادی به بخش کشاورزی تولید پیاز سفید در روستاهای بخش مرکزی رشتخوار شده است.

,
, خرید محصول پیاز در کیلویی تا ۱۷۰۰ تومان در شرایط فعلی با چک خریداری می‌شود,
,
,

وی با درخواست از مسئولین در رابطه با رسیدگی به وضعیت بازار نابسامان پیاز سفید، گفت: باید برنامه‌ریزی به‌طوری باشد که کشاورزان بتوانند محصول خود را باقیمت مصوب به بازار ارائه دهند و دلال‌ها و واسطه‌گرها در این میان از بین بروند.

,

این کشاورز همچنین با اشاره به اینکه اغلب مردم در روستاها و منازل و انبارهای خود را جهت نگهداری از محصول پیاز استفاده کردند، اظهار داشت: با توجه به هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت، قیمت نهایی محصول پیاز سفید در بازار و خرید آن از کشاورز بسیار پایین بوده که این امر موجب روی آوردن کشاورزان به انبار کردن پیاز خود جهت تغییر قیمت‌ها و بهره‌گیری از زحمت‌کشیده شده در این راستا شده است.

,

وی با اشاره به کیفیت بالای پیاز سفید تولیدشده در این روستاها، اظهار داشت: خرید محصول پیاز سفید در کیلویی تا ۱۷۰۰ تومان نهایتاً در شرایط فعلی با چک خریداری می‌شود، با توجه به این میزان از هزینه در جهت تولید پیاز عدم‌حمایت مسئولان از این بخش باعث روی نیاوردن کشاورزان به تولید محصول در سال‌های آینده خواهد شد.
 

,
,




حمایت جدی از بخش تولید و کشاورزی در سطح روستاها انجام نمی‌شود

علی خازنی دیگر ساکن روستای فتح‌آباد رشتخوار نیز در رابطه بااینکه کشاورزی عامل اصلی ماندگاری اهالی و ساکنان این روستاها در بخش مرکزی رشتخوار است، اظهار داشت: مدیریت و حمایت از بخش کشاورزی می‌تواند علاوه بر تقویت حوزه تولید کشاورزی باعث ماندگاری اهالی و ساکنین روستاها همچنین مهاجرت معکوس در این مناطق باشد.

, ,
,
,
, حمایت جدی از بخش تولید و کشاورزی در سطح روستاها انجام نمی‌شود,
,
,

این عضو شورای اسلامی روستای فتح‌آباد در ادامه، بیان داشت: حمایت جدی از بخش تولید و کشاورزی در سطح روستاها انجام نمی‌شود، قیمت پایین خرید محصولات از کشاورزان و علی‌الخصوص تولید پیاز سفید در طی چند ماه اخیر باعث صدمه شدیدی به بخش کشاورزی در روستاهای بخش مرکزی همچون فتح‌آباد رشتخوار و اهالی این روستا شده است.


بالا بودن هزینه های برداشت پیاز و دستان خالی کشاورز

,
,
,
, بالا بودن هزینه های برداشت پیاز و دستان خالی کشاورز,

قلی زاده از دیگر کشاورزان ساکن روستای فتح‌آباد رشتخوار، در رابطه با عدم‌حمایت از کشاورزان پیاز کار، گفت: از اول شروع کاشت محصول هزینه‌های بالا گاوآهن، ردیف، شخم، کود که  در کیسه‌ای۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان توسط کشاورزان خریداری می‌شود و با توجه به اینکه پیاز در هکتار حدود ۵۰۰ کارگر در بحث وجین و برداشت محصول نیاز دارد و هر کارگر ه هزینه‌ای از ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان دریافت می‌کند و  ازلحاظ کاشت و شخم زدن تراکتور به ازای هر هکتار دو میلیون تومان هزینه دریافت می‌کند، به ازای برداشت هر هکتار ۵۰ تن محصول با یک حساب‌وکتاب ساده چیزی برای کشاورز در انتها باقی نمی‌ماند.

,
,
, ,

وی با اشاره به اینکه خرید پیاز در موقع برداشت در هر کیلو ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان خریداری می‌شود، اذعان داشت: پیازی که در روستا در خانه‌ها و انبارها، انبارشده است به دلیل این بوده که باقیمت مناسب خریداری‌نشده است و کشاورزان به امید خرید واقعی محصول از کشاورزان اقدام به نگه‌داری آن کرده‌اند.

,

قلی زاده از تولیدکنندگان پیاز سفید به راه‌اندازی کارخانه محصولات به دست آمده از پیاز و ایجاد اشتغال برای 20 نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این شهرستان اشاره کرد و یادآور شد: به دلیل کیفیت خوب محصول پیاز در بخش مرکزی اقدام به راه‌اندازی تولید خلال پیاز و پودر این محصول در مجموعه شهرک صنعتی به‌صورت بسته‌بندی کرده‌ایم، اما آن‌چنان‌که شایسته حمایت است از این مجموعه حمایت نشده و محصولات که کاملاً بهداشتی و بسته‌بندی هستند، در مرحله فروش باقیمت پایین خریداری می‌شوند.

انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه