اخبار داغ

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد؛

ارتقای هشت پله‌ای خراسان شمالی در ایجاد گلخانه/ ۱۰۹ طرح گلخانه‌داری گرفتار تامین ضمانت نامه بانکی

ارتقای هشت پله‌ای خراسان شمالی در ایجاد گلخانه/ ۱۰۹ طرح گلخانه‌داری گرفتار تامین ضمانت نامه بانکی
محمدعلی شریکیان با بیان اینکه طی هشت سال گذشته سطح گلخانه های استان از ۱۰ هکتار به ۶۰ هکتار افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر جایگاه استان در صنعت گلخانه داری کشور در زمینه ایجاد گلخانه هشت پله ارتقا یافته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدعلی شریکیان، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: رویکرد مهم وزارت جهاد کشاورزی در تولید محصولات سبزی و صیفی جات به سوی ایجاد واحدهای گلخانه ای است تا منابع آبی برای کشت این محصولات مدیریت و صرفه جویی شوند.

شریکیان در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه کشت محصولات در گلخانه ها، آب کمتری را می طلبد، دفع آفات در سالن های گلخانه به راحتی کنترل می شوند، بهره وری تولید و اشتغال در گلخانه ها بالا است، در همین راستا، سازمان جهاد کشاورزی استان نیز فرآیند صدور مجوز برای احداث گلخانه ها در استان را تسهیل کرده است.

افزون بر این، وی عنوان کرد: این سازمان برای توسعه سالن های گلخانه ای در استان به منظور افزایش میزان تولید محصولات گلخانه ای و ایجاد اشتغال بیشتر، انجام برنامه های ترویجی و آموزشی را در دستور کار قرار داده است که این دوره های آموزشی هر ساله برگزار می شود.

وی تصریح کرد: برگزاری این دوره های آموزشی و ترویجی و آشنایی با مزایای کشت محصولات در سالن های گلخانه ای موجب شده اند که تمایل به سوی گلخانه داری در استان طی چند سال اخیر رشد خوبی داشته باشد.

شریکیان با اشاره به اینکه در حال حاضر سطح فضای گلخانه ای استان به ۶۰هکتار رسیده که البته ۱۰ هکتار دیگر نیز در دست احداث است، بیان کرد: خراسان شمالی طی چند سال اخیر در زمینه ایجاد فضای گلخانه ای هشت پله رشد کرده است.

وی گفت: جایگاه خراسان شمالی در جدول صنعت گلخانه داری کشور در زمینه میزان سطح از رتبه ۲۹ به رتبه ۲۱ و در زمینه میزان تولید نیز از رتبه ۲۹ به رتبه ۱۷ ارتقا پیدا کرده است.

وی بیان کرد: در فضای گلخانه ای استان به طور عمده محصولات سبزی و صیفی جات کشت می شوند البته در عین حال، بخشی دیگر از محصولات گلخانه ای استان شامل تولید انواع نشاء، نهال همچنین گل های زینتی و آپارتمانی هستند.

افزون بر این، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود اعلام کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان از ابتدای سال جاری تا به کنون تقاضای سرمایه گذاری ۱۲۰ طرح گلخانه ای به مساحت ۴۴ هکتار را به بانک های عامل معرفی کرده است تا تسهیلات به این سرمایه گذاران متقاضی اعطا شود.

وی گفت: از مجموع ۱۲۰ طرح، ۱۰ طرح به مساحت ۶.۷ هکتار مربوط به ایجاد فضای گلخانه ای در مجتمع های گلخانه ای استان بوده است.

وی افزود: تا به کنون در مجموع فقط ۱۱ طرح به مساحت ۲.۶ هکتار به عقد قرارداد میان بانک عامل و سرمایه گذار منجر شده است.

شریکیان، مسئله ارائه تضامین به بانک ها را علت تاخیر در اعطای تسهیلات به طرح های معرفی شده عنوان کرد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان برای حل این موضوع با بانک های عامل گفت و گو کرد تا بانک های عامل سازه گلخانه ای و یا زمینی که باید در آن گلخانه احداث شود به عنوان تضمین بپذیرند.

وی گفت: سرانجام، بانک های عامل موافقت کردند که زمین گلخانه دارای سند یا قول نامه را به عنوان تضمین بانکی بپذیرند.

وی درباره وضعیت ایجاد واحدهای گلخانه ای در سه شهرک گلخانه ای استان نیز اظهار کرد: از مساحت ۱۱۵ هکتاری مجتمع گلخانه ای امام رضا در شهرستان مانه و سملقان تا به کنون ۶۰ قطعه از این مجتمع به واحد گلخانه ای تبدیل شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: در فاز سوم این مجتمع، ۲۵ قطعه به مساحت ۱۵ هکتار در حال ساخت است.

وی به مجتمع گلخانه ای ۱۰۰ هکتاری منطقه دوین در شهرستان شیروان نیز اشاره و عنوان کرد: سرمایه گذار این مجتمع برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی شده است.

وی افزود: هنوز این سرمایه گذار منتظر دریافت تسهیلات است که در صورت اعطای تسهیلات، ایجاد سالن های گلخانه ای در ۲۰ هکتار از این مجتمع آغاز خواهد شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خاتمه با اشاره به مجتمع گلخانه ای ۵۰ هکتاری ساریگل در شهرستان اسفراین نیز گفت: این مجتمع قطب صنعت گلخانه داری استان است که در حال حاضر تامین زیرساخت های آن در دست اجرا است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه