اخبار داغ

دو روی سکه صید ترال در آب‌های جنوب کشور؛

کشتی‌های چینی آبزیان کف دریا را جارو کردند/ آیا در ممنوعیت صید ترال معیشت صیادان بومی در نظر گرفته شد؟

کشتی‌های چینی آبزیان کف دریا را جارو کردند/ آیا در ممنوعیت صید ترال معیشت صیادان بومی در نظر گرفته شد؟
سوءمدیریت دولت و دستگاه‌های متولی، به صدور مجوز صید ترال برای صیادان غیربومی و اتباع بیگانه منجرشد، اما صیادان این منطقه که نسبت به کاهش ذخایر دریایی سال‌ها اعتراض داشتند از سوی دولت با بی‌توجهی روبرو شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ در سال‌های اخیر افزایش صید ترال در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان یکی از جنجالی‌ترین اتفاقاتی بود که در حوزه صیادی شرق استان هرمزگان، صدای اعتراض بندرنشینان و صیادان محلی جاسک، سیریک و میناب را درآورد، به خصوص زمانی که کشتی‌های چینی با مجوزهای رسمی سازمان شیلات در آب‌های ایران اقدام به صید ترال کردند؛ آتش خشم صیادان محلی بیش از پیش شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

 صید ترال که در آن از تور قیفی شکل بزرگ استفاده می‌شود کلیه آبزیان از عمق دریا کف روبی می‌شدند؛ این نوغ صید از مخرب‌ترین روش‌های صید است که به زیستگاه و ذخایر آبزیان صدمات جبران ناپذیری وارد می‌کرد و به نوعی صید ترال تیشه ای بر ذخیره گاه‌های آبزیان ایران بوده و خواهد بود.

,

صید ترال اکثر ذخیره گاههای خلیج فارس را نابود کرد به گونه ای که صیادان محلی با کمترین صید به خانه باز می گردند.

,

سوءمدیریت دولت و دستگاه‌های متولی با صدور مجوز صید ترال برای صیادان غیر بومی و اتباع بیگانه صورت گرفت، هر چند که صیادان این منطقه نسبت به کاهش ذخایر دریایی سال‌ها اعتراض داشتند ولی از سوی دولت با بی مهری روبرو شدند.

,

, ,

حضور کشتی‌ها و صیادان خارجی در منطقه خلیج فارس دغدغه ساحل نشینان هرمزگانی است

, حضور کشتی‌ها و صیادان خارجی در منطقه خلیج فارس دغدغه ساحل نشینان هرمزگانی است,

۴۰ درصد مردم منطقه شرق استان هرمزگان از راه صید و صیادی ارتزاق می‌کنند. اما از سال ۸۷ صید ترال در خلیج فارس و دریای عمان با اعطای مجوزهای صید از طریق شیلات ایران آغاز شد در فاصله سال‌های ۸۹ تا ۹۹ حدود ۱۰ سال ذخایر دریایی به غارت رفت.

,

با اینکه بیش از یکسال از شروع توقیف کشتی‌های چینی صید ترال در آب‌های خلیج فارس می‌گذرد، همچنان این توقیف ادامه دارد چرا که این شناور‌ها از فعالیت خود در این آب‌ها دست نکشیدند و در حال صیادی به روش ترال هستند!

,

, ,
حضور کشتی‌ها و صیادان خارجی در آب‌های خلیج فارس چند سالی است که به دغدغه ساحل‌نشینان تبدیل شده و مطالبه‌گری‌های بسیاری برای ممانعت از فعالیت این کشتی‌ها صورت گرفت.
,
 
,
آنچه در جریان این صیادی، مورد انتقاد مردم و صیادان هرمزگان و مناطق ساحلی حوزه خلیج فارس قرار گرفته، نحوه صید ماهی است که به روش ترال صورت می‌گیرد و در اصطلاح به آن صید ترال می‌گویند! این صید به این نحو انجام می‌شود که کف دریا را جارو می‌کند و نه تنها نسل آبزیان از بین می‌رود بلکه شاید نسلی از انسان‌ها را هم از دیدن این آبزیان محروم کند!
,
 
,
 
,
وضعیت صید در دریا مناسب نیست و میزان درآمد صیادان کاهش یافته است
, وضعیت صید در دریا مناسب نیست و میزان درآمد صیادان کاهش یافته است,

احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم، ابوموسی و بندرخمیر در مجلس شورای اسلامی،در خصوص صید ترال در خلیج فارس و دریای عمان، گفت: صیادان سنتی همواره نگران هستند زیرا وضعیت صید در دریا وضعیت مناسب نیست و میزان درآمد صیادان کاهش یافته است.

,

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تجهیزات لازم صید صیادان در استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و قسمتی از سیستان و بلوچستان افزایش قیمت بسیار زیادی داشته است، ادامه داد: بخشی از مشکل صیادان مربوط به بیمه آنها بوده و بخش دیگر در خصوص نبود صید است.

,

وی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل نبود صید به دلیل صید بی‌رویه کشتی‌های موسوم به چینی است که با تجهیزات پیشرفته تمامی گونه‌های آبزی را در دریا صید می‌کنند، عنوان کرد: عملکرد کشتی‌های صیادی خارجی باعث شده تا صیادان سنتی امکان صید نداشته باشند.

,

مرادی افزود: مشکل صید کشتی‌های صنعتی در دوره وزیر جهاد کشاورزی قبل نیز وجود داشت که منجر به دریافت کارت زرد  وزیر شد البته در برهه‌ای از زمان میزان صید صنعتی کاهش پیدا کرد.

,

, ,

باید یگان حفاظت قدرتمندی برای برخورد با صیادان صنعتی غیرقانونی تشکیل شود

, باید یگان حفاظت قدرتمندی برای برخورد با صیادان صنعتی غیرقانونی تشکیل شود,

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صیادان صنعتی از خلاء‌های موجود در کشور استفاده می‌کنند اضافه کرد: گزارش‌های دریافت کرده‌ایم که صید صنعتی در آب‌های شرق استان هرمزگان آغاز شده، در حالی که مجوز صید جدید سنتی سالیان سال است که صادر نشده است.

,

نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم، ابوموسی و بندرخمیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان شیلات در مقابل صیدهای صنعتی پاسخگو باشند، گفت: باید یگان حفاظت قدرتمندی برای برخورد با صیادان صنعتی غیرقانونی تشکیل شود.

,

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشتی‌های صیادی صنعتی باید در عمق بیش از ۲۰۰ متر صیادی کنند اما با خاموش کردن ردیاب‌های خود در آب‌های کم عمق حاضر می‌شوند که موجب نگرانی صیادان سنتی شده است، ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی باید حامی صیادان سنتی باشد و این نوع صید هویتی برای کشور بزرگ و باستانی ایران است.

,

, ,

مجوز صید ترال در اختیار صیادان بومی‌ هرمزگان قرار می گیرد

,

فریدون همتی استاندار هرمزگان در نشست ماه گذشته بررسی فعالیت‌های شیلاتی با رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود: ما باید فعالیت هایمان را به سمت آب‌های دور ببریم و بسیاری از کشتی‌های صید ترال بویژه در حوزه خلیج فارس می‌توانند تغییر کاربری بدهند و آسیب کمتری را به دریا وارد کنند.

,

وی با اشاره به تأمین منابع لازم در راستای رونق صنعت پرورش ماهی در دریا، گفت: باید صید را مدیریت کنیم وصیادان محلی نیز در قالب تعاونی‌ها ساماندهی شوند که با سرمایه گذاری در این طرح‌ها مشارکت کنند.

,

همتی افزود: برای ترمیم دریا و تقویت ذخایر دریایی، رهاسازی بچه ماهی و میگو در فصولی از سال صورت می‌گیرد که این کار با توجه به کمبود برخی ذخایر آبزی باید در حوزه خلیج فارس و دریای عمان نیز عملیاتی شود.

,

, ,

بومی ها از مجوز صید فانوس ماهیان استقبال نکردند

, بومی ها از مجوز صید فانوس ماهیان استقبال نکردند,

استاندار هرمزگان گفت: اگر صید ترال در چارچوب‌های قانونی و بر اساس ضوابط فنی شکل گیرد این مجوز‌ها باید در اختیار بومی‌های استان قرار بگیرد که با ورود بومی‌های استان از دریا محافظت و معیشت پایدار برای آن‌ها ایجاد می‌شود.

,

وی افزود: بیش از ۲۰ مجوز صید فانوس ماهیان از سازمان شیلات برای استان اخذ شده است، اما بومی‌ها استقبالی نکرده اند.

,

 

,

برخی صیادان بومی استان هرمزگان می‌گویند؛ از اول آذر ماه جاری با شروع ممنوعیت دوساله صید ترال بلاتکلیف و بیکاریم

, برخی صیادان بومی استان هرمزگان می‌گویند؛ از اول آذر ماه جاری با شروع ممنوعیت دوساله صید ترال بلاتکلیف و بیکاریم,

یکی از صیادان بومی هرمزگان در گفتگو با هرمز اظهار کرد:از ابتدای آذر ماه سال جاری طبق مصوبه نمایندگان مجلس صید ترال فانوس ماهیان به مدت دو سال ممنوع اعلام شده است اگرچه طرح ممنوعیت حضور کشتی‌های صنعتی ترال در خلیج فارس و دریای عمان را برای حفظ آبزیان در پی دارد و باعث خوشحالی ما، صیادان و مردم محلی است اما چرا هیچکس ما را به عنوان صیاد نمی‌شناسد و معیشت ما را در نظر نمی‌گیرد؟ مگر نه آنکه شغل آبا و اجدادی ما صیادی‌است؟ و ما از طریق  صیادی نان می‌خوریم پس چرا مسئولان در تصویب چنین قوانین مهمی؛ صیادان بومی و محلی را نادیده می‌گیرند.

,

, ,

این صیاد محلی با انتقاد از  ممنوعیت صید ترال به این شیوه افزود: تقریبا یک هفته پیش همزمان با سفر رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی که برای بررسی وضعیت صید در آب‌های جنوب کشورمان به هرمزگان سفر کرده بود با اتفاق جمعی حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر از شاغلان در صید ترال در مقابل استانداری هرمزگان تجمع و اعتراض خودمان را به نوعی اعلام کردیم.

,

وی با بیان اینکه صیادان محلی انتظار حمایت مجلس و دولت را برای تامین معاش خود دارند ادامه داد: در این شرایط خاص کشور که بیکاری دامان اکثر صیادان به خصوص در استان‌های محروم و مرزی هرمزگان و سیستان وبلوچستان را گرفته است، دولت و مجلس باید از این قشر حمایت کنند؛ در غیر این صورت، بحران معیشتی خانواده‌های صیادان و ماهیگیران که فقط از این راه معیشت می‌کنند را از پا خواهد انداخت.

,

صیاد محلی هرمزگان اضافه کرد: تعطیل شدن روند صید ترال در کشور آنهم برای مدت دو سال بسیار طولانی است و امنیت شغلی آنان را  به خطر می‌اندازد.

,

صیاد بومی استان هرمزگان با بیان اینکه شیوه صید آن‌ها قانونی و در آب‌های بین‌المللی و دور از ساحل است، خاطرنشان کرد: صیادان جنوب در فرآیند صید ترال، تمامی امورات قانونی را رعایت می‌کنند ولی اخیرا حواشی زیادی بوجود آمد در مورد صید ترال که زندگی آن دسته از صیادانی که به صورت قانونی در این بخش فعال هستند را  دچار آسیب فراوانی کرده است.

,

علی ای حال که در ممنوعیت صید ترال در آبهای کشور برای مدت دو سال ممنوع اعلام شده است این سوال پیش می آید که آیا معیشت صیادان که روش ترال در آب های بین‌المللی و دور از ساحل به صید ترال مشغول بودند در نظر گرفته شده است.

,

هر چند که جلوگیری از صید ترال و بیرون ساختن کشتی های غول اسا ترال چینی از مرزهای آبی جنوب کشور امری لازم و سایسته بود اما امید است با توجه به اینکه صیادی شغل آبا و اجدادی مردمان خطه جنوب به شمار می رود تجدید نظر در ممنوعیت صید ترال برای بومیان کشور صورت گیرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه