اخبار داغ

یک مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با دانا:

ازدواج‌های دوران کرونا، رشد ازدواج را رقم زده است/ قوانین تسهیل‌گری که روی زمین مانده اند!

ازدواج‌های دوران کرونا، رشد ازدواج را رقم زده است/ قوانین تسهیل‌گری که روی زمین مانده اند!
یک مشاور خانواده گفت: امروز مشکل جوانان وجود کرونا نیست، بلکه بی‌انگیزگی در تشکیل زندگی است اما بنده معتقدم ازدواج‌هایی که در ایام کرونا شکل‌گرفته، منجر به رشد ازدواج شده است.
[

حجت‌الاسلام‌ محمد برمایی، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در رابطه با بحث ازدواج آسان که امروزه یکی از ضروریاتی است که باید در بطن جامعه نهادینه شود، گفت: منظور از ازدواج آسان، آسان‌گیری در اقتصاد و  آداب و رسوم است. ما در ایران سال‌هاست از ازدواج آسان صحبت می‌کنیم و سخن گفتن از آن بیشتر شبیه یک شعار و کلیشه در زندگی مطبوعاتی و مکتوبات است.

, حجت‌الاسلام‌ محمد برمایی, حجت‌الاسلام‌ محمد برمایی,  در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این کارشناس ازدواج و مشاورخانواده با اشاره به تبعات کرونا در زندگی مردم، افزود: کرونا برکتی برای مردم نداشته است؛ اما، سبک زندگی‌ها را دستخوش تغییراتی قرار داده است و قاعدتاً بخشی از سبک زندگی نیز مسئله ازدواج و اجبار در تغییر سبک زندگی افراد برای تأمین معیشت و حصول معنویات است.

,

حجت‌الاسلام برمایی ادامه داد: در ایام کرونا یکی از آن سنت‌های تغییریافته، ازدواج جوانان بود که پس از کرونا تغییر پیدا کرد؛ چرا که در دهه گذشته همیشه بین سنت و عصر جدید دچار یک چالش بودیم؛ اما کرونا به آداب‌های سنتی ما پایان داد و حتی در آداب و رسوم ازدواج تغییرات فاحشی را ایجاد کرد.

,

وی با تصریح بر این نکته که امروز مشکل جوانان وجود کرونا نیست، بلکه بی‌انگیزگی در تشکیل زندگی است، افزود: بی انگیزگی جوانا در امر ازدواج ربطی به کرونا ندارد، با اینهمه بنده معتقدم ازدواج‌هایی که در ایام کرونا شکل‌گرفته، منجر به رشد ازدواج شده است.

,

 

,

کرونا؛ سنت‌های اشتباه ازدواج را کنار زد

, کرونا؛ سنت‌های اشتباه ازدواج را کنار زد, کرونا؛ سنت‌های اشتباه ازدواج را کنار زد,

این استاد دانشگاه با اشاره به برخی سنت‌های اشتباه ازدواج در ایام پیش از کرونا، خاطرنشان کرد: تجمل، تشریفات و آداب و رسوم دست و پاگیر در ازدواج از خواستگاری تا زیر یک سقف رفتن، ازجمله این سنت‌های اشتباه است و ما همیشه درباره آن قصد الگوسازی داشتیم و حتی ازدواج‌های دانشجویی را ترویج دادیم و اقدامات دیگری که برخی از آن‌ها الگوی موفقی بودند اما برخی دیگر شکست خوردند که در نهایت تأثیری در ازدواج آسان نداشتند.

,

وی اضافه کرد: کرونا به طور کلی مسئله ازدواج را تغییر داد و باعث شد تا مردم در شرایطی قرار گیرند که برخی از موضوعات مانند تشریفات، تجملات و آداب و رسوم گذر کنند تا مسئله عشق‌های بلاتکلیف حل شود.

,

 

,

مسئولان کاری برای ازدواج نکردند!

, مسئولان کاری برای ازدواج نکردند!, مسئولان کاری برای ازدواج نکردند!,

 

,

, ,

 

,

این کارشناس امور تربیتی و خانواده خاطرنشان کرد: موضوع کنار گذاشتن تجملات و افزایش آمار ازدواج در ایام کرونا، نباید برای مسئولان ما جای خوشحالی داشته باشد؛ چراکه آن‌ها سهمی در ازدواج جوانان ما نداشته‌اند. وزارت ورزش و جوانان ما هیچ تأثیری در این ماجرا نداشته‌اند و سازمان‌هایی که خانواده را حمایت می‌کنند، به‌جز یک وام 50 تا 100 میلیونی اقدامی دیگر انجام نداده‌اند.

,

وی با انتقاد از عدم تلاش مسئولان در موضوع ازدواج، تأکید کرد: سیستم مدیریتی ازدواج در کشور مردمی است و اصلاً دولتی نیست. البته این یک فرصت است که دولتی نیست اما می‌بینیم در مصاحبه‌ها مسئولان شرایط امروز ازدواج دوران کرونا را به نام خود ثبت می‌کنند. این در حالی است که ما در حوزه ازدواج، تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده چه در قانون‌گذاری و چه در اجرا، چه در قوه مقننه و چه در مجریه دارای ضعف‌های فاحش مدیریتی هستیم که متأسفانه خانواده‌ها را در بیشتر موارد رها کرده‌اند و در بسیاری موارد باعث یاس و ناامیدی جوانان در تشکیل خانواده شده‌اند.

,

حجت الاسلام برمایی ابراز کرد: ما قوانین تصویب شده ای در تسهیلات و تسهیل گری امر خانواده داریم که بسیاری از آن‌ها مانند مسکن و... روی زمین مانده است.

,

 

,

فرآیند ازدواج‌ها راحت شده، نه آسان

, فرآیند ازدواج‌ها راحت شده، نه آسان, فرآیند ازدواج‌ها راحت شده، نه آسان,

وی یادآور شد: فرآیند ازدواج جوانان دست اندازهای بسیاری را طی کرده که پس از شیوع کرونا این ازدواج‌ها راحت شده‌اند، نه آسان. به این دلیل که جوانان نتواسته اند مراسم‌های عقد، عروسی و ... را برگزار کنند. در حقیقت باید از آن جوانان پرسید که آیا توانسته‌اند از ماجرای برگزاری مراسم عروسی عبور کنند؟ یا برگزار کردن این مراسم را به آینده نزدیک پس از کرونا موکول کرده‌اند یا به آرزوهای برآورده نشده خود اضافه کرده‌اند و در اولین فرصت به آن ماجرا برگردند؟

,

این کارشناس دینی افزود: کرونا شاید ازدواج را راحت کرده باشد، اما این به خاطر شرایط زیستی زندگی ما است و می‌تواند پس از کرونا نیز پایدار نباشد و ما باید کار رسانه‌ای مطلوب کنیم.

,

 

,

مراسم ساده؛ در راستای ازدواج آسان یا پایین آوردن هزینه؟ 

, مراسم ساده؛ در راستای ازدواج آسان یا پایین آوردن هزینه؟ , مراسم ساده؛ در راستای ازدواج آسان یا پایین آوردن هزینه؟ ,

وی ابراز کرد: در ازدواج آسان قرار است که هزینه‌های ازدواج را به حداقل و کمترین رقم تغییر دهیم. در ایام کرونا این هزینه‌ها به کمتر از یک ازدواج آسان رسیده است که جای خوشحالی دارد که اقتصاد ازدواج را کاهش دهیم. گرچه یک تهدید وجود دارد که آیا پس از کرونا پیگیری آداب و رسوم به جای مانده از ازدواج از سوی زوجین صورت می‌گیرد؟

,

این کارشناس امور تربیتی و خانواده ادامه داد: یک سؤال مطرح است که آیا در ایام کرونا توانسته‌ایم ازدواج آسان را در آداب و  رفتار جامعه فرهنگ‌سازی کنیم؟ یا فعلاً از مسئله افزایش نرخ ازدواج و پایین آمدن هزینه‌های ازدواج خوشحال هستیم؟

,

 

,

کرونا ثابت کرد با حداقل هزینه‌ می‌شود زندگی را آغاز کرد

, کرونا ثابت کرد با حداقل هزینه‌ می‌شود زندگی را آغاز کرد, کرونا ثابت کرد با حداقل هزینه‌ می‌شود زندگی را آغاز کرد,

 

,

, ,

 

,

حجت‌الاسلام برمایی بیان کرد: باید عقلای جامعه و مسئولان به ماجرای ازدواج پس از کرونا فکر کنند، اتفاقاً امروز شرایط بسیار مطلوبی است که مردم پذیرش بسیاری دارند، فرصت مطلوبی پیش‌آمده و کرونا به مردم ثابت کرد که می‌توانیم با حداقل هزینه‌ها ازدواج را آغاز کنیم.

,

وی اضافه کرد: برخی‌ها عقده‌های فروخورده و آرزوهای طولانی داشتند و فکر می‌کردند نمی‌توان ازدواج را محدودتر برگزار کرد. پیش از کرونا یک زوج هزینه‌های ازدواج خود را به یک کتابخانه اهدا کردند و مورد تقدیر رهبر انقلاب نیز قرار گرفتند. ما آن را کلیشه و الگوی دست نیافتنی می‌دانستیم؛ اما امروز پس از شیوع کرونا و ازدواج‌های دوران کرونا دریافتیم که می‌توان ازدواج‌های آسان را هم داشت و از آداب دست و پا گیری که دختر و پسرها را در ازدواج و نیازهای اولیه انسانی به تعویق می‌اندازد ،گذر کنیم.

,

 

,

قانون‌گذاران خدمات ارزنده‌ای در اختیار زوجین ایام کرونا قرار دهند

, قانون‌گذاران خدمات ارزنده‌ای در اختیار زوجین ایام کرونا قرار دهند, قانون‌گذاران خدمات ارزنده‌ای در اختیار زوجین ایام کرونا قرار دهند,

این استاد دانشگاه ابراز کرد: امروز وقت آن است که مسئولان و قانون‌گذاران بتوانند شرایط ارزنده و قابل توجهی برای زوجینی که در ایام کرونا زندگی خود را آغاز کرده‌اند، فراهم و خدمات ارزنده ای را به آن‌ها اعطا کنند.

,

حجت‌الاسلام برمایی در پایان سخنانش با اشاره به برخی مشکلات مالی زوج های جوان، خاطرنشان کرد: امروز شاید ازدواج آسان شده باشد؛ اما روند و امتداد زندگی زوجین بسیار دشوار است. همچنان با حقوق سه میلیون تومانی نمی‌توان اجاره‌بها را پرداخت کرد و زندگی روزمره را گذراند. این‌ها واقعیتی است که پیش از کرونا و پس از این ویروس با مردم و جامعه همراه است.

,

انتهای پیام/ا

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه