اخبار داغ

گمرک شاخصی برای رونق اقتصادی/ آستارا؛ فعال ترین گمرک گیلان در حوزه صادرات

گمرک شاخصی برای رونق اقتصادی/ آستارا؛ فعال ترین گمرک گیلان در حوزه صادرات
مدیر کل گمرک آستارا، این گمرک را فعال ترین گمرک گیلان در حوزه صادرات خواند و گفت: گمرک آستارا بیشترین سهم صادرات را به کشورهای اوراسیا ترانزیت می‌کند و همین امر سبب شد که نسبت به سال گذشته در همین زمان قریب به ۵۵ درصد رشد صادرات داشته باشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، شرایط نوین تجارت جهانی و مسائل اقتصاد بین‌الملل در توسعه و پیشرفت کشورهای جهان جایگاه ویژه‌ای دارند و روزبه‌روز نقش تجارت و اهمیت آن در مجموعه‌ی اقتصاد ملی کشورها بیشتر آشکار می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,

امروزه گمرک به عنوان اولین و مهم‌ترین مجری مقررات تجارت جهانی در کنار سایر عوامل در عرصه‌ی تجارت بین‌الملل، اعم از بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و مؤسسات حمل‌ونقل، نقشی مهم و کلیدی در توسعه‌ی تجارت قانونی و اعمال سیاست‌های بازرگانی کشور ایفا می‌نماید.

گمرک نهادی ضروری برای حکومت کارآمد، تأمین درآمد و تسهیل تجارت و حفاظت از جامعه است، ین سازمان امور مربوط به جابه‌جایی کالا و مسافرین را در سطح بین‌الملل مدیریت می‌کند، دولت‌ها جهت به اجرا درآوردن مناسب برنامه‌ها و سیاست‌های مالی، اقتصادی و اجتماعی خود، نیازمند سازمان گمرکی، کارآمد و مؤثر می‌باشند.

 در حال حاضر اداره کل گمرک آستارا به عنوان بزرگترین گمرک زمینی شمال کشور بوده که علاوه بر ارائه خدمات مختلف گمرکی، در زمینه امور مسافری نیز فعالیت می‌کند و گمرک انزلی به عنوان مهمترین گمرک شمالی حاشیه دریای خزر با واقع‌شدن در کریدور شمال ـ جنوب و همسایگی دریایی با کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان محسوب میشود.

بیشترین حجم صادرات استان از گمرک آستارا به آذربایجان، روسیه ودیگر کشورها انجام می‌گردد و قدمت ساختمان آن به حدود ۱۰۰ سال قبل برمی گردد، این ساختمان در دو طبقه با معماری بسیار زیبایی احداث گردیده است.

ابوالقاسم یوسفی نژاد، ناظر گمرکات گیلان در گفت و گویی با بیان اینکه گیلان پایلوت بسیاری از تصمیمات کشوری است گفت: فعال‌ترین مرز شمال کشور بندر آستارا است که بیش از ۸۲ درصد از صادرات استان از این مرز انجام می‌شود و در سطح کشور سهم خوبی در حوزه تجارت خارجی داریم.

ناظر گمرکات گیلان با اشاره به اینکه تاکنون ۵۲۰ میلیون دلار از هدف گذاری‌ها ۶۰۰ میلیون دلاری این سازمان برای امسال تحقق یافته است، بیان کرد: فعال‌ترین مرز شمال کشور بندر آستارا است که بیش از ۸۲ درصد از صادرات استان از این مرز انجام می‌شود و در سطح کشور سهم خوبی در حوزه تجارت خارجی داریم.

گمرک آستارا وضعیت اقتصادی را در حوزه شمال کشور بهبود می‌بخشد

کریم رسولی، مدیر کل گمرک آستارا در گفت و گو با خبرنگار ۸دی، با بیان اینکه گمرک آستارا یکی از گمرکات و شاهراه‌های گلوگاه‌های ارتباط بین آسیا و اروپا است اظهار کرد: بعد از پیمان‌نامه اوراسیا که بین ۵ کشور بسته شد یکی از فعال ترین مرزهایی که باعث شده این پیمان نامه فعال شود و وضعیت اقتصادی را در حوزه شمال کشور بهبود ببخشد گمرک آستارا است.

رسولی با بیان اینکه در ۱۰ ماهه سال جاری در کل استان گیلان نزدیک به ۵۱۰ میلیون دلار صادرات داشتیم افزود: از این مبلغ ۴۶۰ میلیون دلار به معنای بیش از ۸۵ درصد از آستارا بوده است و علت اصلی حجم فعالیت این بندر این است که صادرات این مسیر بیشترین حجم آن و حداکثر ۵۰ درصد و بیشتر سهم اوراسیا است.

آستارا؛ فعال ترین گمرک گیلان در حوزه صادرات

مدیر کل گمرک آستارا، این گمرک را فعال ترین گمرک گیلان در حوزه صادرات خواند و ادامه داد: گمرک آستارا بیشترین سهم صادرات را به کشورهای اوراسیا ترانزیت می‌کند و همین امر سبب شد که نسبت به سال گذشته در همین زمان قریب به ۵۵ درصد رشد صادرات داشتیم که عمده علت آن به دلیل تسهیلاتی بود که در چهارچوب پیمان نامه اوراسیا دیده شد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت گمرکی آستارا در رونق اقتصاد گیلان و منطقه و صادرات کشور تأثیر دارد خاطرنشان کرد: امسال در شرایط کرونایی بودیم و نسبت به سال قبل که ویروس کرونا نبود ۵۵ درصد رشد صادراتی داشتیم که رقم بالایی است.

رتبه سوم گمرک آستارا در بین ۹۵ گمرک کشور در تعداد اظهار نامه های صادراتی

رسولی با بیان اینکه گمرک آستارا از لحاظ رتبه کشوری و ارزش دلاری در بین ۹۵ گمرک کشور رتبه ۱۲ را دارد گفت: گمرک آستارا در تعداد اظهار نامه های گمرکی صادرات یعنی مراجعان صدور کالا رتبه سوم کشور را دارد؛ یعنی از بین ۹۵ گمرکات کشور گمرک آستارا رتبه سوم را دارد که بسیار امید بخش است که اگر فردا کرونا تمام شده و تحریمات تسهیل تر شود این آمار دوتا سه برابر می‌شود.

مدیرکل گمرک آستارا با اشاره به ظرفیت جدید گمرک آستارا یعنی ظرفیت ریل و اسکله افزود: آستارا تنها گمرک کشور است که ۳ رویه اسکله یعنی دریایی، ریلی یعنی راه آهن و مرز زمینی یعنی کامیونی در آن انجام می‌شود این افتخار برای گیلان است و در این راستا نوید و چشمداشت مثبتی را در ظرفیت اشتغال برای منطقه، تقویت اقتصاد در استان و رونق صادرات در کشور های محل مرز آستارا میبینم.

وی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر بر سرمایه گذاری در بحث توسعه ریل و اسکله در آستارا ابراز کرد: باید طرح توسعه بنادر آستارا را توسعه دهند تا ظرفیت کشتی ها بالا برود و کشتی‌های بیشتری پهلو بگیرند، همچنین طرحی که در راه آهن در حال اجرا است که طبق پیمان نامه ۲۵ ساله، آذربایجانی ها می‌خواهند به بهره‌برداری برسانند سرعت بخشیده شود.

رسولی تصریح کرد: راه آهن جمهوری اسلامی ایران باید دخالت کند و به راه آهن جمهوری آذربایجان فشار بیاورد تا پروژه زودتر تموم شود و یک گمرک جدید با ساختار جدید و مستقل در راه آهن داشته باشیم‌که با گمرک منطقه ویژه اسکله آستارا در زیر نظر اداره کل گمرک آستارا شروع به کار کنند‌، هرکدام مدیر و نیروهای جدید داشته باشند که تمام رویه های خود را از صفر تا صد انجام دهند.

لزوم دوطرفه کردن پل مرزی آستارا

مدیر کل گمرک آستارا با بیان اینکه بیشترین راه توسعه و پیشرفت مرز گمرک آستارا تقویت دو گمرک اسکله و ریل و تقویت مرز خروج گمرک آستارا است گفت: در گمرک آستارا فقط یک پل مرزی داریم ‌یعنی فقط یک ماشین می‌تواند عبور کند، با این وضعیت در حال حاضر شبانه روز حدود ۴۵۰ کامیون ورود و خروج داریم که در هر ۴ دقیقه یک تردد در مرز محسوب می‌شود این ظرفیت با احداث یک پل دیگر می‌تواند فعالیت این گمرک را دوبرابر کند.

وی ادامه داد: اگر این پل دو طرفه شود ظرفیت ۴۰۰ماشین به ۸۰۰ ماشین ارتقا پیدا میکند یعنی صادرات حداقل و فقط در مرز زمینی‌ دوبرابر می‌شود.

 

رسولی با بیان اینکه الان در مرز ریلی، گمرک به‌طور کامل نتوانسته مستقر شود چون امکانات اولیه کار و زیرساخت های مثل ایکس ری، باسکول های پیشرفته، دوربین های مداربسته و تجهیزات کنترلی هنوز راه اندازی نشده است اذعان کرد: این پروژه در اختیار آذربایجان است اگر راه اندازی شده و پیشرفت کند گمرک حضور خود را فعال تر میکند و به جای ۱۰۰ میلیون دلار صادرات به رقم ۴۰۰ میلیون دلار صادرات در سال خواهیم رسید؛ به‌زودی گمرک منطقه ویژه در آستارا افتتاح خواهد شد و از این به بعد ظرفیت کار در اسکله دو تا سه برابر می‌شود.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و نوار مرزی جمهوری آذربایجان واقع شده و از مبادی مهم واردات و صادرات کشور است.

,

امروزه گمرک به عنوان اولین و مهم‌ترین مجری مقررات تجارت جهانی در کنار سایر عوامل در عرصه‌ی تجارت بین‌الملل، اعم از بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و مؤسسات حمل‌ونقل، نقشی مهم و کلیدی در توسعه‌ی تجارت قانونی و اعمال سیاست‌های بازرگانی کشور ایفا می‌نماید.

,

گمرک نهادی ضروری برای حکومت کارآمد، تأمین درآمد و تسهیل تجارت و حفاظت از جامعه است، ین سازمان امور مربوط به جابه‌جایی کالا و مسافرین را در سطح بین‌الملل مدیریت می‌کند، دولت‌ها جهت به اجرا درآوردن مناسب برنامه‌ها و سیاست‌های مالی، اقتصادی و اجتماعی خود، نیازمند سازمان گمرکی، کارآمد و مؤثر می‌باشند.

,

 در حال حاضر اداره کل گمرک آستارا به عنوان بزرگترین گمرک زمینی شمال کشور بوده که علاوه بر ارائه خدمات مختلف گمرکی، در زمینه امور مسافری نیز فعالیت می‌کند و گمرک انزلی به عنوان مهمترین گمرک شمالی حاشیه دریای خزر با واقع‌شدن در کریدور شمال ـ جنوب و همسایگی دریایی با کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان محسوب میشود.

,

بیشترین حجم صادرات استان از گمرک آستارا به آذربایجان، روسیه ودیگر کشورها انجام می‌گردد و قدمت ساختمان آن به حدود ۱۰۰ سال قبل برمی گردد، این ساختمان در دو طبقه با معماری بسیار زیبایی احداث گردیده است.

,

ابوالقاسم یوسفی نژاد، ناظر گمرکات گیلان در گفت و گویی با بیان اینکه گیلان پایلوت بسیاری از تصمیمات کشوری است گفت: فعال‌ترین مرز شمال کشور بندر آستارا است که بیش از ۸۲ درصد از صادرات استان از این مرز انجام می‌شود و در سطح کشور سهم خوبی در حوزه تجارت خارجی داریم.

,

ناظر گمرکات گیلان با اشاره به اینکه تاکنون ۵۲۰ میلیون دلار از هدف گذاری‌ها ۶۰۰ میلیون دلاری این سازمان برای امسال تحقق یافته است، بیان کرد: فعال‌ترین مرز شمال کشور بندر آستارا است که بیش از ۸۲ درصد از صادرات استان از این مرز انجام می‌شود و در سطح کشور سهم خوبی در حوزه تجارت خارجی داریم.

,

گمرک آستارا وضعیت اقتصادی را در حوزه شمال کشور بهبود می‌بخشد

, گمرک آستارا وضعیت اقتصادی را در حوزه شمال کشور بهبود می‌بخشد,

کریم رسولی، مدیر کل گمرک آستارا در گفت و گو با خبرنگار ۸دی، با بیان اینکه گمرک آستارا یکی از گمرکات و شاهراه‌های گلوگاه‌های ارتباط بین آسیا و اروپا است اظهار کرد: بعد از پیمان‌نامه اوراسیا که بین ۵ کشور بسته شد یکی از فعال ترین مرزهایی که باعث شده این پیمان نامه فعال شود و وضعیت اقتصادی را در حوزه شمال کشور بهبود ببخشد گمرک آستارا است.

,

رسولی با بیان اینکه در ۱۰ ماهه سال جاری در کل استان گیلان نزدیک به ۵۱۰ میلیون دلار صادرات داشتیم افزود: از این مبلغ ۴۶۰ میلیون دلار به معنای بیش از ۸۵ درصد از آستارا بوده است و علت اصلی حجم فعالیت این بندر این است که صادرات این مسیر بیشترین حجم آن و حداکثر ۵۰ درصد و بیشتر سهم اوراسیا است.

,

آستارا؛ فعال ترین گمرک گیلان در حوزه صادرات

, آستارا؛ فعال ترین گمرک گیلان در حوزه صادرات,

مدیر کل گمرک آستارا، این گمرک را فعال ترین گمرک گیلان در حوزه صادرات خواند و ادامه داد: گمرک آستارا بیشترین سهم صادرات را به کشورهای اوراسیا ترانزیت می‌کند و همین امر سبب شد که نسبت به سال گذشته در همین زمان قریب به ۵۵ درصد رشد صادرات داشتیم که عمده علت آن به دلیل تسهیلاتی بود که در چهارچوب پیمان نامه اوراسیا دیده شد.

,

وی با اشاره به اینکه فعالیت گمرکی آستارا در رونق اقتصاد گیلان و منطقه و صادرات کشور تأثیر دارد خاطرنشان کرد: امسال در شرایط کرونایی بودیم و نسبت به سال قبل که ویروس کرونا نبود ۵۵ درصد رشد صادراتی داشتیم که رقم بالایی است.

,

رتبه سوم گمرک آستارا در بین ۹۵ گمرک کشور در تعداد اظهار نامه های صادراتی

, رتبه سوم گمرک آستارا در بین ۹۵ گمرک کشور در تعداد اظهار نامه های صادراتی,

رسولی با بیان اینکه گمرک آستارا از لحاظ رتبه کشوری و ارزش دلاری در بین ۹۵ گمرک کشور رتبه ۱۲ را دارد گفت: گمرک آستارا در تعداد اظهار نامه های گمرکی صادرات یعنی مراجعان صدور کالا رتبه سوم کشور را دارد؛ یعنی از بین ۹۵ گمرکات کشور گمرک آستارا رتبه سوم را دارد که بسیار امید بخش است که اگر فردا کرونا تمام شده و تحریمات تسهیل تر شود این آمار دوتا سه برابر می‌شود.

,

مدیرکل گمرک آستارا با اشاره به ظرفیت جدید گمرک آستارا یعنی ظرفیت ریل و اسکله افزود: آستارا تنها گمرک کشور است که ۳ رویه اسکله یعنی دریایی، ریلی یعنی راه آهن و مرز زمینی یعنی کامیونی در آن انجام می‌شود این افتخار برای گیلان است و در این راستا نوید و چشمداشت مثبتی را در ظرفیت اشتغال برای منطقه، تقویت اقتصاد در استان و رونق صادرات در کشور های محل مرز آستارا میبینم.

,

وی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر بر سرمایه گذاری در بحث توسعه ریل و اسکله در آستارا ابراز کرد: باید طرح توسعه بنادر آستارا را توسعه دهند تا ظرفیت کشتی ها بالا برود و کشتی‌های بیشتری پهلو بگیرند، همچنین طرحی که در راه آهن در حال اجرا است که طبق پیمان نامه ۲۵ ساله، آذربایجانی ها می‌خواهند به بهره‌برداری برسانند سرعت بخشیده شود.

,

رسولی تصریح کرد: راه آهن جمهوری اسلامی ایران باید دخالت کند و به راه آهن جمهوری آذربایجان فشار بیاورد تا پروژه زودتر تموم شود و یک گمرک جدید با ساختار جدید و مستقل در راه آهن داشته باشیم‌که با گمرک منطقه ویژه اسکله آستارا در زیر نظر اداره کل گمرک آستارا شروع به کار کنند‌، هرکدام مدیر و نیروهای جدید داشته باشند که تمام رویه های خود را از صفر تا صد انجام دهند.

,

لزوم دوطرفه کردن پل مرزی آستارا

, لزوم دوطرفه کردن پل مرزی آستارا,

مدیر کل گمرک آستارا با بیان اینکه بیشترین راه توسعه و پیشرفت مرز گمرک آستارا تقویت دو گمرک اسکله و ریل و تقویت مرز خروج گمرک آستارا است گفت: در گمرک آستارا فقط یک پل مرزی داریم ‌یعنی فقط یک ماشین می‌تواند عبور کند، با این وضعیت در حال حاضر شبانه روز حدود ۴۵۰ کامیون ورود و خروج داریم که در هر ۴ دقیقه یک تردد در مرز محسوب می‌شود این ظرفیت با احداث یک پل دیگر می‌تواند فعالیت این گمرک را دوبرابر کند.

,

وی ادامه داد: اگر این پل دو طرفه شود ظرفیت ۴۰۰ماشین به ۸۰۰ ماشین ارتقا پیدا میکند یعنی صادرات حداقل و فقط در مرز زمینی‌ دوبرابر می‌شود.

,

, ,

 

,

رسولی با بیان اینکه الان در مرز ریلی، گمرک به‌طور کامل نتوانسته مستقر شود چون امکانات اولیه کار و زیرساخت های مثل ایکس ری، باسکول های پیشرفته، دوربین های مداربسته و تجهیزات کنترلی هنوز راه اندازی نشده است اذعان کرد: این پروژه در اختیار آذربایجان است اگر راه اندازی شده و پیشرفت کند گمرک حضور خود را فعال تر میکند و به جای ۱۰۰ میلیون دلار صادرات به رقم ۴۰۰ میلیون دلار صادرات در سال خواهیم رسید؛ به‌زودی گمرک منطقه ویژه در آستارا افتتاح خواهد شد و از این به بعد ظرفیت کار در اسکله دو تا سه برابر می‌شود.

,

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و نوار مرزی جمهوری آذربایجان واقع شده و از مبادی مهم واردات و صادرات کشور است.

,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه