اخبار داغ

مروری بر سه فیلم «بیوگرافی» جشنواره فیلم فجر؛

قهرمان های خاموش دفاع مقدس، در سینما جان تازه می گیرند

قهرمان های خاموش دفاع مقدس، در سینما جان تازه می گیرند
سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با سه فیلم «تک تیرانداز»، «منصور» و «آفتاب نیمه شب» ادای دینی به قهرمان های بی صدای دفاع مقدس دارد.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سختی های تولید فیلم های «بیوگرافی» به دلیل پیوند ناگسستنی که در عالم حقبقت دارند، به مراتب بیشتر از ژانرهای دیگر است و این وسط بازیگر نقش اول این فیلم ها گاها کاری سخت تر از کارگردان فیلم برعهده دارد؛ چون حس، گریم، واکنش ها و تک تک لحظات بازی او زیر ذره بین بسیاری از مخاطبین حرفه ای و غیرحرفه ای به نقد کشیده می شود و آن را با شخصیت واقعی مدام مورد مقایسه قرار می دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، سه فیلم «بیوگرافی» حضور دارند که هر کدام به گوشه ای از زندگی قهرمان خود اشاره کرده اند و اینکه موفق بوده اند یا نه؛ باید به انتظار نشست تا زمان اکران جشنواره و بازخوردهایی که از تماشای این فیلم ها ثبت خواهد شد.

,

در ادامه سعی داریم مروری گذرا بر این سه فیلم داشته باشیم.

,

 

,

«تک تیرانداز»

, «تک تیرانداز»,

, , ,

سینمایی «تک تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری و تهیه کنندگی ابراهیم اصغری و با حمایت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی «روایت فتح» مقطعی کوتاه از زندگی «شهید عبدالرسول زرین» را به تصویر می کشد.

, علی غفاری, «شهید عبدالرسول زرین»,

شهید زرین به بزرگ‌ترین تک‌تیرانداز جنگ‌های معاصر شهره است و کامبیز دیرباز در این فیلم ایفاگر نقش این شهید است.

, کامبیز دیرباز ,

به نقل از تهیه کننده، فیلمبرداری فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز» در بازه سه ماه و در شرایط سخت آب و هوایی در چند لوکیشن ساخته شده در شهرک سینمایی دفاع مقدس انجام شده است.

,

 در این فیلم علاوه بر کامبیز دیرباز، امیررضا دلاوری، علی‌رضا کمالی، عبدالرضا نصاری، انوش معظمی، حسین پوریده، حسین شریفی، عبدالحلیم تقلبی، اسمعیل خلج، مهدی شیخ عیسی، گورا نگم و برخی دیگر از بازیگران سینما به ایفای نقش پرداختند.

, . ,

 

,

«منصور»

, «منصور»,

, , ,

فیلم سینمایی «منصور» نخستین ساخته بلند سینمایی سیاوش سرمدی در مقام کارگردان است که به تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی و با حمایت سازمان هنری رسانه ای اوج در جشنواره فیلم فجر امسال حضور دارد.

, سیاوش سرمدی,

سیاوش سرمدی از مستندسازان به نام این حوزه است که در اولین تجربه سینمایی خود، علیرضا داوودنژاد را به عنوان مشاور در کنار خود داشته است.

,

سینمایی «منصور» به بخش هایی از زندگی «شهید ستاری» فرمانده نیروی هوایی ارتش پرداخته و نگارش این فیلمنامه با نظارت سورنا ستاری، فرزند شهید به رشته تحریر درآمده است.

, «شهید ستاری»,

این فیلم با نگاهی به بخش‌هایی از زندگی شهیدستاری و طراحی و تولید اولین جنگنده کاملا ایرانی ساخته شده که در آن بخش‌های ناگفته از هشت سال دفاع‌مقدس روایت شده است. ماجرای ساخت جنگنده ایرانی آذرخش نقطه کانونی و خط محوری این فیلم است.

,

محسن قصابیان بازیگر اصلی و ایفاکننده نقش شهیدستاری است و بازیگران دیگری ازجمله لیندا کیانی، حمیدرضا نعیمی، مهدی کوشکی، علیرضا زمانی‌نسب، قاسم زارع، جواد هاشمی و.... ایفای نقش کرده‌اند.

, محسن قصابیان, .,

 

,

«آفتاب نیمه شب»

, «آفتاب نیمه شب»,

, , ,

شهریار بحرانی با تازه‌ترین فیلم بلند سینمایی خود «آفتاب نیمه‌شب» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

, شهریار بحرانی,

این فیلم که برمبنای تحقیقات مستند شکل گرفته برای اولین‌بار بخشی از توان موشکی نیروی هوا و فضا را به نمایش می‌گذارد.

,

«آفتاب نیمه شب» با محوریت فعالیت‌های شهید طهرانی مقدم پدر موشکی ایران و براساس ماجراهای سال‌های 63 تا 1365 ساخته شده اما به مقتضیات داستانی تغییراتی در نام‌ها و وقایع اعمال شده است.

, شهید طهرانی مقدم, .,

شهریار بحرانی برای اولین بار در سینمای ایران دکوپاژ اولیه سکانس های پرهزینه این فیلم را با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و در استودیو مجازی انجام داده است.

,

بحرانی در جدید ترین فیلم سینمایی خود از فضای بازیگران حرفه ای فاصله گرفته و با دعوت گروهی از بازیگران تئاتر شیوه متفاوتی را در پیش گرفته است. بخش هایی از فیلم  در سوریه می گذرد که به اقتضای داستان، گروهی از بازیگران عرب زبان نیز در آن به ایفای نقش پرداخته اند.

,

حسین عارف، حسام حسنی، بهراد رحمانی، آفرین عبیسی، غزاله اکرمی، بهزاد خلج، عطاالله سلمانیان، عبدالرضا نصاری و یعقوب غفاری در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

, .,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه