اخبار داغ

مدیرکل گمرک خراسان شمالی اعلام کرد؛

صادرات منفی خراسان شمالی در سال جاری/ آغاز ترانزیت ریلی محصولات پتروشیمی از گمرک جاجرم

صادرات منفی خراسان شمالی در سال جاری/ آغاز ترانزیت ریلی محصولات پتروشیمی از گمرک جاجرم
جواد جعفری گفت: صادرات کالا از گمرک خراسان شمالی به علت شیوع بیماری کرونا و اعمال محدودیت‌های بین‌المللی بر امر صادرات و واردات کالا میان کشورها، طی سه ماه نخست امسال تا ۶۵ درصد و از تیر ماه تا دی ماه امسال نیز تا چهار درصد کاهش یافت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، جواد جعفری، مدیرکل گمرک خراسان شمالی ظهر امروز در نشست خبری با گرامی داشت روز گمرک اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا و اعمال شدید محدودیت های بین المللی بر امر صادرات و واردات کالا میان کشورها، موجب شدند که وضعیت صادرات کشور از جمله خراسان شمالی تحت تاثیر این شرایط قرار گیرند.

جعفری اعلام کرد: طی سه ماهه بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته انجام صادرات کالا از گمرک خراسان شمالی تا ۶۵ درصد کاهش یافت.

وی همچنین افزود: طی تیر ماه تا پایان دی ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته انجام صادرات از گمرک خراسان شمالی تا چهار درصد کاهش یافت.

وی گفت: به طور کلی طی ۱۰ ماهه امسال ۱۵۳ هزار تن کالا به ارزش ۴۲ میلیون دلار از گمرک استان به بازارهای هدف صادر شدند درحالیکه در مدت مشابه آن در سال گذشته ۱۵۷ هزار تن کالا به ارزش ۴۵ میلیون دلار از گمرک استان به بازارهای هدف صادر شده بودند.

جعفری بیان کرد: کالاهای صادر شده از استان شامل کود اوره، کریستال ملامین، قطعات فولادی اسفراین، محصولات کشاورزی و غذایی از جمله رب، گوجه فرنگی، ماکارونی، سیمان و ... بوده اند.

وی افزود: از گمرک خراسان شمالی، ۵۸ درصد از کالاهای صادراتی به افغانستان، ۱۶ درصد از کالاهای صادراتی به ترکیه، ۱۲ درصد از کالاهای صادراتی به عراق، ۱۰ درصد از کالاهای صادراتی به کشورهای سی آی اس، دو درصد از کالاهای صادراتی به آلبانی و دو درصد دیگر از کالاهای صادراتی به سایر کشورهای صادر شدند.

وی خاطر نشان کرد: در سال جاری مجتمع صنعتی خراسان برای صادرات محصولات تولیدی واحد خود به بهره گیری از ظرفیت ریلی استان نیز روی آورد و در همین راستا، این مجتمع سه هزار تن از محصولات صادراتی خود را از گمرک ریلی جاجرم به مقصد ارسال کرد.

مدیر کل گمرک خراسان شمالی افزود: این مجتمع درصدد است تا در مرحله دوم محصولات صادراتی خود را از گمرک ریلی استان خراسان رضوی از محور ایران-هرات به کشور افغاستان صادر کند.

وی در ادامه به برنامه اقتصاد مقاومتی نیز اشاره و اعلام کرد: گمرک خراسان شمالی در راستای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی در استان نسبت به آماده سازی شرایط برای انجام صادرات محصولات باغی استان از گمرک خراسان شمالی اقدام کرده است.

وی گفت: در حال حاضر انجام هماهنگی های بین دستگاهی برای تحقق این برنامه در دست اقدام است تا حجم صادرات محصولات کشاورزی استان به بازارهای هدف از محل گمرک خراسان شمالی افزایش یابد.

جعفری در بخش دیگری از سخن خود درباره انجام واردات کالا به استان نیز اعلام کرد: طی ۱۰ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته واردات کالا به استان تا ۲۲ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه کالاهای وارداتی به استان شامل کالاهای اساسی، واسطه ای، مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید بوده اند، گفت: طی ۱۰ ماهه امسال هشت هزار و ۵۷۰ تن کالا به ارزش ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار وارد شد، درحالیکه در مدت مشابه آن در سال گذشته سه هزار و ۶۵۰ تن کالا به ارزش ۲۷ میلیون دلار کالا به استان وارد شده بود.

جعفری افزود: عمده مواد اولیه واحدهای تولیدی و تجهیزات خطوط تولیدی استان از کشورهای چین، ترکیه و امارات به استان وارد شدند.

مدیر کل گمرک خراسان شمالی درباره پوشش گمرکی واحدهای تولیدی دیگر استان ها در گمرک خراسان شمالی نیز اظهار کرد: تا به کنون شرکت جوین شهرستان سبزوار همچنین شرکت آساک دوچرخ شهرستان قوچان از استان خراسان رضوی تحت پوشش گمرک خراسان شمالی برای انجام واردات و صادرات کالاهای مورد تقاضای خود قرار گرفته اند.

جعفری در خاتمه اعلام کرد: طی ۱۰ ماهه امسال، گمرک خراسان شمالی از محل انجام واردات و صادرات کالاها توسط بازرگانان تا ۱۸۵ درصد رشد درآمدی به ارزش ۱۶ میلیارد تومان داشته است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه