اخبار داغ

رئیس سازمان شیلات:

توقف صید ماهیان ترال تا دو سال دیگر ادامه دارد/ احتمالا روش‌های جدید جایگزین خواهد شد

توقف صید ماهیان ترال تا دو سال دیگر ادامه دارد/ احتمالا روش‌های جدید جایگزین خواهد شد
رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه صید ماهیان ترال از آذرماه متوقف شده و تا دو سال دیگر ادامه خواهد داشت گفت: در حال حاضر ذخایر ماهیان و روش‌های صید بهتر بررسی می‌شود و احتمالا در روش‌های صید بازنگری خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نبی‌الله خون میرزایی رئیس سازمان شیلات کشور در نشست خبری اظهار کرد: صید فانوس ماهیان در دریا به روش ترال از آذرماه متوقف شده و تا دو سال دیگر ادامه خواهد داشت. در این مدت بررسی‌ها و مطالعات در زمینه ذخایر دریاها انجام و صید به روش بهتر در صورت امکان جایگزین خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی افزود: در حال حاضر ناوگان‌های فردوس، کیش، فانوس‌ماهیان و طبس که پیش از این صید فانوس ماهیان را به روش ترال انجام می دادند، متوقف شده‌اند و روش‌های صید را مورد بازبینی قرار می‌دهیم و اگر روش‌های صیدی وجود داشته باشد که به محیط زیست آسیب کمتری وارد کند، جایگزین خواهیم کرد.
,
 
,
خون میرزایی با تأکید بر این که اکنون صید ترال که از اعماق دریا انجام می‌شود روش مناسبی است گفت: در صورتی که بررسی‌ها نشان بدهد که می‌توان روش‌های بهتری را برای صید ادامه دهیم، به کارگیری خواهیم کرد. کشتی‌هایی که اقدام به صید ترال می‌کردند با مجوز داخل کشور بودند و ۵۰ درصد سهام آنها هم ایرانی بود.
,
 
,
 
,
هر نوع صید ترال در حال حاضر ممنوع است
, هر نوع صید ترال در حال حاضر ممنوع است,
 
,
وی در در پاسخ به این سوال که چطور همچنان با توقف صید ترال در برخی مواقع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشتی‌های متخلف را متوقف و با آنها برخورد می‌کند، گفت: این سؤال را از خود آنها باید پرسید، اما در حال حاضر با توجه به ممنوعیت صید هر نوع صیدی که وجود داشته باشد تخلف محسوب می‌شود.
,
 
,
خون میرزایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه قیمت ماهی تیلاپیا کیلویی ۱۱۴ هزار تومان شده و چه دلیلی دارد که به رغم جایگاه نخست ایران در تولید ماهی قزل‌آلا این ماهی وارداتی در کشور استفاده شود و به قیمت‌های گران به فروش برود و آیا امکان جایگزینی با تولیدات داخلی وجود ندارد، گفت: قیمت ۱۱۴ هزار تومان برای فیله ماهی تیلاپیا است و در صورتی که ماهیان داخلی هم به صورت فیله عرضه شود قیمت‌هایی در این حدود خواهد داشت. زمانی که ماهی به صورت فیله عرضه می‌شود قیمت سه برابر پیدا می‌کند.
,
 
,
وی با بیان این که قیمت ما هی تیلاپیا را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند گفت: این ماهی فعلا وارداتی است اما تولید آن در داخل هم انجام می‌شود.تولید این نوع ماهی سال گذشته ۵۰۰ هزار تن بوده و امسال نیز تاکنون ۳۰۰ هزار تن پرورش یافته است و تولید آن در استان‌های کشور انجام می‌شود.
,
 
,
به گفته این مسؤول ماهی تیلاپیا مزیت‌هایی نسبت به ماهی قزل آلا دارد از جمله این که در شرایط اقلیمی کشور به ویژه در مناطقی که آب شور است امکان رشد دارد. گوشت آن با کیفیت است و سرعت رشد آن بسیار خوب بوده، مقاوم به بیماری و تاب‌آوری به شرایط پرورشی دارد. امکان رشد آن در شرایط اکسیژن پایین بهتر است،‌ در حالی که ماهی قزل‌الا با در آب‌های سرد و با اکسیژن بالا پرورش می‌یابد. تا حدودی حساس به بیماری‌ها است و این ویژگی‌ها سبب شده تا چشم‌انداز کلی تولید این ماهی ضعیف‌تر باشد.
,
 
,
وی همچنین تأکید کرد: قیمت تمام شده ماهی تیلاپیا با توجه به ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند کمتر از ماهی قزل‌آلا باشد. قیمت عمده فروشی این ماهی اکنون ۹۰ هزار تومان است و در خرده‌فروشی‌ها به قیمت ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان به صورت فیله عرضه می‌شود.
,
 
,
 
,
میانگین قیمت کنسرو ماهی ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان
, میانگین قیمت کنسرو ماهی ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان,
 
,
خون میرزایی در باره دلایل بالا بودن قیمت کنسرو ماهی گفت: طبق تفاهمی که با سندیکای تولید  کنسرو داشته‌ایم، قیمت نباید بیش از ۳۰ هزار تومان باشد، اما قیمت پایین‌تر باید به صورت رقابتی اعمال شود، بنابراین قیمت متوسط کنسرو در نیمه اول امسال ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود که در سه ماهه پاییز به ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و اکنون نیز در فروشگاه‌ها بین ۲۲ تا ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می‌شود.
,
 
,
وی درباره اینکه قوی بودن موتور شناورهای صیادی باعث شده تا میزان قاچاق ماهی بیشتر شود، آیا نظارتی بر این مسئله ندارید، گفت: موتور شناورهای صیادی از ۴۸ اسب بخار به بالا است و یگان حفاظت نیروها و دریابانی ناجا، ارتش و سپاه همه وظیفه دارند با پدیده قاچاق مبارزه کنند. در سال ۹۹ برخورد بسیار شدیدترین با تخلفات صیادی و قاچاق صورت گرفته و یگان حفاظت تا ۲۴ مایل از خط ساحل باید فاصله بگیرد و با این پدیده مقابله کند، اما عملا به دلیل نداشتن تجهیزات کامل تا ۱۲ مایل را پوشش می‌دهد.
,
 
,
رئیس سازمان شیلات ایران تأکید کرد که خوداتکایی در تأمین تجهیزات پرورش ماهی در قفس دنبال می‌شود و ۷۰ درصد تجهیزات پرورش ماهیان در قفس بومی سازی شده و در دریای خزر راه اندازی شده است و با استفاده از علوم دانش بنیان قصد راه اندازی چنین امکاناتی در دریای جنوب را هم داریم.
,
 
,
 
,
پیش بینی تولید ۱۰ تن خاویار پرورشی در سال جاری
, پیش بینی تولید ۱۰ تن خاویار پرورشی در سال جاری,
 
,
خون میرزایی با بیان این که میزان تولید ماهیان خاویاری نسبت به گذشته بیشتر شده است، گفت: برآورد می‌شود در ۹ ماهه امسال تولید ماهیان خاویاری به بیش از ۱۰ تن برسد. تولید میگو هم امسال از ۴۶ هزار تن به ۴۹ هزار تن رسیده است.
,
 
,
رئیس سازمان شیلات کشور اظهار داشت: صادرات آبزیان هم امسال ۴۰۰ میلیون دلار شده و از نظر کمی ۳ درصد و از نظر ارزشی ۶ درصد نسبت به پارسال بیشتر شده است.
,
 
,
خون میرزایی همچنین از برنامه خودکفایی در ماهی چشم‌زده خبر داد و گفت: این برنامه برای ۳ تا ۵ سال پیش بینی شده و امسال نیز با تولید انبوه میزان واردات کمتری داشته‌ایم. این محصول نیاز سالانه کشور به تخم ماهی چشم زده ۵۰۰  میلیون قطعه اعلام کرد.
,
 
,
وی از تشدید مقابله با متخلفان در حوزه صیادی خبر داد و گفت:‌ استفاده از استارت‌آپ‌ها هم به عنوان عاملی برای حذف دلالی و واسطه‌گری راه‌اندازی شده، زنجیره تأمین و توزیع ماهی با ۲۰ هزار تن پوشش در استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری، قزوین و گیلان راه اندازی شده است.
,
 
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه