اخبار داغ

گزارشی از بی‌توجهی به جاده حیاتی "خوسف نایبند"؛

مسیر طلای سرخ در پرتگاه بودجه/ جاده مهم خوسف ـ بهاباد نیازمند ردیف بودجه ملی است

مسیر طلای سرخ در پرتگاه بودجه/ جاده مهم خوسف ـ بهاباد نیازمند ردیف بودجه ملی است
در حالی که جاده مهم خوسف ـ نایبند ـ بهاباد برای احداث و توسعه نیاز به ردیف اعتباری ملی و مجزا دارد اما دولت برای این مسیر در بودجه ۱۴۰۰ ردیف اعتباری قرار نداده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، یکی از مسیرهای مهم در خراسان‌جنوبی جاده بیرجند خوسف نایبند بهاباد یزد است که سال‌ها است مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

در حال حاضر مردم جهت عزیمت از بیرجند به یزد، از مسیر طبس عبور می‌کنند که فاصله‌ای حدود ۶۲۸ کیلومتری دارد اما با تکمیل جاده از مسیر نایبند و بهاباد، این مسیر کوتاه می‌شود و این به معنای نزدیکی دیگر شهرها از جمله شیراز به مشهدمقدس است و طبیعی است که با تکمیل این جاده و کوتاه‌شدن مسیر، تردد زیادی در آن برقرار می‌شود و این، عاملی جهت توسعه شهرهای مسیر به خصوص شهرستان خوسف خواهد شد.

,

همچنین کوتاهی مسیر، کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای را نیز در پی دارد که این مورد نیز، اهمیت فراوانی دارد.

,

قرارگیری یک شهر در مسیری پرتردد می‌تواند آن منطقه را به یکی از مراکز اقتصادی و تجاری تبدیل کند و رونق گردشگری و کسب و کار را در پی داشته باشد اما متأسفانه احداث و تکمیل مسیر خوسف نایبند که یکی از راه‌های توسعه به خصوص برای شهرستان خوسف به شمار می‌رود، از مردم این منطقه سلب شده است. حق مسلم مردم این شهرستان و حتی استان، دوری از قافله پیشرفت نیست و نباید باعث منزوی‌شدن یک منطقه شد.

,

با توجه به این‌که مسیر یزد طبس بیرجند جزو پرترددترین جاده‌های استان است و هر روز رانندگان زیادی از استان‌های دیگر از این جاده استفاده می‌کنند، بحث توجه به مسیر جایگزین که مسیر را کوتاه‌تر می‌کند مورد تأکید مردم به خصوص رانندگان است و خواستار تکمیل مسیر جدید هستند.

,

, ,

۲۰۰ کیلومتر نزدیک‌تر به مشهد

اهمیت جاده خوسف نایبند بهاباد برای مسئولان استان یزد به‌گونه‌ای است که فعالانه برای احداث آن، اقدام می‌کنند. در این خصوص، محمدمهدی خانی‌زاده‌بهابادی فرماندار بهاباد سیزدهم شهریورماه سال‌جاری در گفت‌وگویی درخصوص محور بهاباد نایبند گفته بود: در اسفندماه سال ۱۳۷۸، مسیر ۱۶۰ کیلومتری در محور بهاباد-نایبند با عنوان مسیر طلای سرخ به دلیل کشت زعفران در بهاباد و خراسان جنوبی تعریف شد و طرح توجیهی آن، همان زمان تدوین شد که با احداث این مسیر راه استان یزد به شهر مقدس مشهد ۲۰۰ کیلومتر کوتاه می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه این طرح به دلیل مشکلاتی، پیگیری برای قرار گرفتن آن جزو طرح‌های ملی چند سال به تعویق افتاد تا این‌که در سال ۱۳۸۲ این طرح به صورت رسمی آغاز شد.

۱۰ سال توقف در احداث جاده

فرماندار بهاباد با بیان این‌که تکمیل این مسیر قریب به ۱۰ سال است به دلایلی مانند نبود اعتبار متوقف شده است، عنوان کرد: کل پیشرفت این طرح کمتر از ۲۳ درصد معادل ۵۰ کیلومتر زیرسازی است و علی‌رغم این‌که جزو راه‌های حیاتی به حساب می‌آید به سرانجام نرسیده است.

مزیت‌های مسیر بهاباد نایبند

, ۲۰۰ کیلومتر نزدیک‌تر به مشهد, ۲۰۰ کیلومتر نزدیک‌تر به مشهد,
,
,
,
,
,
, ۱۰ سال توقف در احداث جاده, ۱۰ سال توقف در احداث جاده,
,
,
,
, مزیت‌های مسیر بهاباد نایبند, مزیت‌های مسیر بهاباد نایبند,

خانی‌زاده با بیان این‌که مسیر بهاباد نایبند انقلابی را در حمل و نقل و ارتباطات جاده‌ای کشور ایجاد می‌کند ابراز کرد: راه برقراری ارتباط استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان با یزد، تسهیل ارتباط شرق، مرکز و غرب کشور، تسهیل حمل و نقل مواد معدنی استان یزد به شرق کشور و کشور افغانستان، ایجاد کمربندی غرب به شرق کشور برای تسهیل دسترسی به مرزهای شرقی، بالابردن امنیت کویر از مزیت‌های این مسیر است.

,

وی تصریح کرد: هم‌اکنون برای مسیر یزد به مشهد، بعد از خروج از مسیر اردکان تا طبس هیچ آبادی در مسیر نیست و هنوز هم این مسیر دوبانده نشده است اما از مسیر بهاباد به دربند بیشتر مسیرها دوبانده است و هر صد کیلومتری یک آبادی در مسیر وجود خواهد داشت و مطمئنا برای مردم یزد این مسیر برای سفر به مشهد جذاب‌تر خواهد بود.

,

, ,

ورود سرمایه گذاربه جاده بهاباد 

, ورود سرمایه گذاربه جاده بهاباد , ورود سرمایه گذاربه جاده بهاباد ,

ناصر تقی‌زاده مدیرعامل شرکت چادرملو پنجم شهریورماه امسال در مراسم آغاز ساخت پروژه جاده بهاباد به دربند یزد، اظهار کرد: برای احداث این جاده استراتژیک به طول ۱۰۵ کیلومتر که منجر به خروج شهرستان بهابادی از بن بست ارتباطی می‌شود، بالغ بر یک هزار و ۴۴۵ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است که نیمی از آن از سوی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو پرداخت خواهد شد.

,

وی افزود: چادرملو همواره خود را متعهد به ایجاد زیرساخت‌های توسعه در مناطق در حال فعالیت خود می‌داند و مشارکت در این پروژه نیز در همین راستا بوده است.

,

نزدیکی خراسان‌جنوبی به مرکز کشور

, نزدیکی خراسان‌جنوبی به مرکز کشور, نزدیکی خراسان‌جنوبی به مرکز کشور,

محمدمهدی خانی‌زاده، فرماندار بهاباد چهارم دی‌ماه امسال در بازدید از روند احداث جاده بهاباد دربند، با بیان این‌که این جاده یکی از محورهای اصلی شهرستان بهاباد است که مرکز کشور را به استان های خراسان‌جنوبی و مرزهای شرقی و ماهیرود نزدیک می کند، گفت: این مسیر به طول ۱۰۵ کیلومتر می باشد که با اعتباری بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد ریال در حال احداث است.

وی افزود: برنامه ریزی های لازم انجام شده تا به فضل الهی بتوان طی هفت ماه آینده ۳۰ کیلومتر ابتدایی مسیر آسفالت شود که براساس برنامه زمان بندی شده، ظرف سه سال آینده این جاده مواصلاتی به بهره برداری کامل خواهد رسید.

هادی شایگان، سرناظر کارگاه پروژه جاده بهاباد ـ دربند گفت: عرض آسفالت این جاده ۱۰.۴‌ متر است که عرض تمام شده با شانه سازی به ۱۱ متر خواهد رسید.

وی افزود: ۳۰ کیلومتر ابتدایی مسیر در حال تکمیل زیرسازی برای آسفالت است و از کیلومتر ۳۰ به بعد هم نیاز به اصلاح مسیر، پل ها و انجام مطالعات کامل دارد که در حال انجام است.

در حالی که مسئولان استان یزد، فعال‌تر از مسئولان خراسان جنوبی پیگیر احداث این جاده هستند و ردیف اعتباری مجزایی برای احداث این جاده دارند و توانسته‌اند از طریق سرمایه‌گذاری به این پروژه رونق بدهند اما به نظر می‌رسد در خراسان‌جنوبی این جاده لنگ اعتبار است و هنوز نتوانسته کاری از پیش ببرد. متأسفانه در دوره محمد شفیعی فرماندار سابق خوسف، سنگ‌اندازی‌های زیادی در احداث این مسیر راهبردی صورت گرفت و اکنون نیز شاهد بی‌توجهی مسئولان استان خراسان جنوبی به این مسیر مهم هستیم.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

جاده خوسف به یزد باید ردیف اعتبار ملی بگیرد

, جاده خوسف به یزد باید ردیف اعتبار ملی بگیرد, جاده خوسف به یزد باید ردیف اعتبار ملی بگیرد,

محمدعلی آخوندی فرماندار خوسف در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: بهسازی جاده خوسف نابیند بهاباد یزد را پیشنهاد دادیم و با نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی صحبت کردیم که این جاده یک جاده برون شهری و خاص است و ردیف بودجه‌ای می‌خواهد.

,

آخوندی افزود: برای ردیف بودجه باید کمیسیون ماده 23 پیوست یک قانون بودجه را طی کند و ردیف اعتبار مجزایی بگیرد.

,

عدم ردیف اعتبار در بودجه ۱۴۰۰

وی با اشاره به اینکه ظاهرا این جاده قبلا ردیف بودجه داشته و حذف شده است، خاطرنشان کرد: در پیوست بودجه سال ۱۴۰۰ علی‌رغم پیگیری‌ها تاکنون نیامده است.

فرماندار خوسف یادآور شد: اگر استان و شهرستان نیز بودجه بگذارند و حتی دو سه میلیارد تومان هزینه شود می‌توان سالی یک یا دو کیلومتر ساخت و اعتبار ملی تنها راهی است که می‌تواند این جاده را به سرانجام برساند.

آخوندی بیان کرد: طول این جاده در خراسان‌جنوبی ۱۱۰ کیلومتر است که لازم است روی ۷۰ کیلومتر آن کار شود.

, عدم ردیف اعتبار در بودجه ۱۴۰۰, عدم ردیف اعتبار در بودجه ۱۴۰۰,
,
,
,
,
,
,

وی با بیان این‌که این جاده برای گشایش باید در ردیف بودجه گنجانده شود، خاطرنشان کرد: استاندار خراسان‌جنوبی نیز به مسیر کویری احاطه دارد اما پیگیری آن نیازمند ردیف بودجه‌ای است.

,

توجه نمایندگان مجلس به جاده خوسف نایبند در اعتبارات ملی

, توجه نمایندگان مجلس به جاده خوسف نایبند در اعتبارات ملی, توجه نمایندگان مجلس به جاده خوسف نایبند در اعتبارات ملی,

فرماندار خوسف تاکید کرد: لازم است پیگیری‌ها از طریق نمایندگان مجلس صورت بگیرد تا در پیوست ردیف بودجه گنجانده شود. به طور جدّی دنبال این موضوع هستیم اما تاکنون پاسخ مثبتی یا تغییری در نگرش‌های قبلی ایجاد نشده است.

آخوندی اظهار کرد: این جاده در توسعه اقتصادی کمک می‌کند و امنیت کویر را نه‌تنها برای ما بلکه برای کل کشور تقویت و فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: این جاده نیازمند اعتبارات زیادی است حتی اگر کم هم در نظر بگیریم باید حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان برای این جاده، اعتبار پیش‌بینی شود.

فرماندار خوسف با بیان این‌که این جاده با اعتبار استانی قابل اجرا نیست، تأکید کرد: باید حتما این پروژه ردیف ملی بگیرد.

آخوندی بیان کرد: در این جاده یک سری اقداماتی صورت گرفته و زیرسازی خاکی شده و بخشی از آن آسفالت شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ۱۱۰ کیلومتر طول این جاده، ۳۰ کیلومتر کار شده است که بخشی از آن اسفالت شده و بخشی باقی مانده است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

, ,

لزوم توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی

, لزوم توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی, لزوم توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی,

فرماندار خوسف با اشاره به این‌که این جاده بین دو استان یزد و خراسان جنوبی محسوب می‌شود، یادآور شد: اگر ردیف اعتباری ویژه‌ای برای این جاده ایجاد شود اتفاق مهمی برای دو استان می‌افتد که برای تحقق این مهم، نیاز است وزارت راه و شهرسازی توجه ویژه‌ای به این جاده داشته باشد.

,

جاده استراتژیک برای برقراری امنیت کویر

, جاده استراتژیک برای برقراری امنیت کویر, جاده استراتژیک برای برقراری امنیت کویر,

آخوندی این جاده را یکی از جاده‌های مهم و استراتژیک کشور برای برقراری امنیت و توسعه دانست و افزود: این جاده برای توسعه اقتصادی کویر اهمیت بسیاری دارد.

,

وی با بیان این‌که برای رونق این جاده باید دستگاه‌های متولی روی آن کار کنند و نظر مساعد داشته باشند، خاطرنشان کرد: در مسیر این جاده هیچ جمعیتی ساکن نیست اما برای تردد کامیون و ماشین‌آلات خیلی به صرفه است و حدود ۱۲۰ کیلومتر راه نزدیک‌تر می‌شود و از نظر سوخت و زمان انتقال و حمل و نقل کالا بسیار حائز اهمیت است.

فرماندار خوسف با بیان این‌که ۱۰ هزار کیلومتر از وسعت خوسف کویر است، گفت: اکنون جاده دسترسی در کویر خوسف و در این ۱۰ هزار کیلومتر وجود ندارد.

آخوندی ادامه داد: با اینکه عشایر پراکنده در مسیر این جاده هستند، توجیه امنیتی بالایی دارد.

,
,
,
,
,

وی گفت: یکی از برنامه‌های صورت گرفته بازگشایی این جاده است و مکاتبات گوناگونی تاکنون در این خصوص صورت گرفته و دنبال این هستیم و تلاش می‌کنیم که این مسیر بازگشایی شود.

,

فرماندار خوسف تصریح کرد: گرفتن اعتبار در شرایطی که اعتبار کم است و دولت پروژه‌های نیمه‌تمام را می‌خواهد به سرانجام برساند دور از انتظار است. 

,

آخوندی ابراز امیدواری کرد که با مساعدت‌های مسئولان و نمایندگان مجلس بتوانیم کاری برای این جاده انجام دهیم.

,

, ,

اعتبارات موردی برای جاده خوسف یزد

, اعتبارات موردی برای جاده خوسف یزد, اعتبارات موردی برای جاده خوسف یزد,

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته اعتبارات این جاده موردی بوده است و بخش‌هایی از طریق راه و شهرسازی آسفالت شده است.

,

فرماندار خوسف در پاسخ به سوال خاورستان مبنی براین‌که در دوره فرماندار سابق جهت کم‌کاری این جاده را خصوصی معرفی کرده بودند، گفت: نمی‌توانیم برای پروژه خصوصی یک جاده بزنیم؛ بحث ما آبگرم نیست چراکه این جاده‌ای است که باید از خوسف به سمت نایبند برود؛ مسیر مرکز به شمال شرق کشور را کوتاه کند و امنیت کویر را بالا ببرد.

,

اخذ اعتبارات ملی نیازمند مجوز کمیسیون ماده ۲۳ ملی

, اخذ اعتبارات ملی نیازمند مجوز کمیسیون ماده ۲۳ ملی, اخذ اعتبارات ملی نیازمند مجوز کمیسیون ماده ۲۳ ملی,

میرمحمد مودی معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، به اقدامات صورت گرفته در خصوص محور خوسف-نایبند-یزد توسط اداره کل راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: از محل اعتبارات استانی تاکنون در قالب پروژه خوسف - آبگرم لوت حدود ۳۵ کیلومتر از این محور ساخته شده است.

,

وی با بیان این‌که اخذ اعتبارات ملی برای جاده خوسف نایبند بهاباد یزد نیازمند اخذ مجوز کمیسیون ماده ۲۳ ملی دارد، خاطرنشان کرد: جهت مطالعه این جاده نیازمند تامین اعتبار از طرف فرمانداری شهرستان هستیم.

,

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: در صورت تامین اعتبار، این اداره کل آمادگی لازم جهت انجام مطالعات فنی و اقتصادی دارد.

,

وی تصریح کرد: در صورت توجیه مطالعات از طریق اداره کل راه و شهرسازی موضوع جهت بررسی و طرح در کمیسیون ماده ۲۳ وزارت راه و شهرسازی مطرح خواهد شد.

,

بنابراین گزارش؛ باتوجه به اهمیت جاده خوسف نایبند بهاباد برای شهرستان خوسف و مرز ماهیرود، مردم خراسان جنوبی منتظر اقدامات فعالانه مسئولان استان خراسان جنوبی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اخذ ردیف اعتبار ملی و اعتبارات لازم برای احداث این جاده مهم و راهبردی هستند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه