اخبار داغ

اما و اگرهای اجرای یک طرح؛

آزمون و خطای طرح شناورسازی قیمت‌ها در بازار تره بار کرمان/ سرمازدگی توجیه گرانی میوه نیست

آزمون و خطای طرح شناورسازی قیمت‌ها در بازار تره بار کرمان/ سرمازدگی توجیه گرانی میوه نیست
هفته گذشته جلسه‌ای برای تنظیم قیمت میوه برگزار شد اما مسئولان نتوانستند با توجه به وضعیت میوه استان کرمان قیمتی را مصوب کنند و نهایتا با تعهد رئیس اتحادیه صنف میدان داران کرمان مهلتی ۱۰ روزه برای اجرای طرح آزاد سازی قیمت ها و تعدیل بازار داده شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، استان ۴ فصل کرمان که غالب میوه ها و تره بار در آن کشت می شوند، امروز دستخوش اتفاقاتی است که اهالی این دیار را در خرید این اقلام محدود کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

سرمازدگی مرکبات و تره بار جنوب کرمان اگرچه سهم بزرگی در افزایش قیمت میوه و تره بار استان دارد اما توجیه کننده این افزایش قیمت آن هم در یک استان تولیدکننده نیست.

,

هفته گذشته جلسه ای برای تنظیم قیمت میوه برگزار شد اما مسئولان نتوانستند با توجه به وضعیت میوه استان قیمتی را مصوب کنند و نهایتا با تعهد رئیس اتحادیه صنف میدان داران کرمان مهلتی ۱۰ روزه برای اجرای طرح آزاد سازی قیمت ها و تعدیل بازار داده شد و در صورت کسب نتیجه مثبت این طرح ادامه دار خواهد بود.

,

افزایش هزینه های حمل بار، قیمت میوه در کرمان را افزایش داد

, افزایش هزینه های حمل بار، قیمت میوه در کرمان را افزایش داد, افزایش هزینه های حمل بار، قیمت میوه در کرمان را افزایش داد,

علی کاظمی رئیس اتحادیه صنف میدان داران کرمان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: یکی از دلایلی که سبب افزایش قیمت میوه در بازار شده، بالا رفتن کرایه بار کامیون داران و رانندگان است.

,

وی افزود: چندی پیش رانندگان به دلیل کم بودن هزینه حمل بار تجمع کردند و در نهایت هزینه حمل بار به صورت قانونی افزایش یافت و متاسفانه سبب افزایش قیمت ها شد.

,

رئیس اتحادیه صنف میدان داران کرمان ابراز کرد: البته سرمازدگی مرکبات جنوب کرمان اثر شگرفتی در بالا رفتن قیمت میوه شده، با توجه به اینکه به سال نو هم نزدیک می شویم تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته اما به زودی تصمیمات مربوط به تامین میوه شب عید اتخاذ می شود.

,

کاظمی اظهار کرد: در صورتی که دولت یارانه ای برای تامین میوه در نظر گیرد، قیمت ها تا حدودی پایین می آید اما اگر این اتفاق انجام نشود مجبور به عرضه میوه با قیمت بالا هستیم.

,

وی در ارتباط با نحوه قیمت گذاری در کرمان یادآور شد: پیش از در کرمان به فروشندگان میوه نرخ ارائه می شد و همه موظف به رعایت آن بودند اما مشکلات اخیر سبب شد تا تصمیم بر اجرای طرح آزاد سازی قیمت ها گرفته شود.

,

کاهش ۵۰ درصدی خرید میوه به دنبال افزایش قیمت افسار گسیخته

, کاهش ۵۰ درصدی خرید میوه به دنبال افزایش قیمت افسار گسیخته, کاهش ۵۰ درصدی خرید میوه به دنبال افزایش قیمت افسار گسیخته,

رئیس اتحادیه صنف میدان داران کرمان در پایان خاطرنشان کرد: میزان عرضه و تقاضا مشخص کننده قیمت میوه است، اگر قیمت بالا باشد مردم خرید نمی کنند همان طور که در این هفته گذشته فروش ما بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

,

در ادامه میثم آبداری مسئول بسیج اصناف شهرستان کرمان در تشریح جزئیات برگزاری طرح آزاد سازی قیمت میوه در کرمان به خبرنگار راه آرمان گفت: وقتی در خصوص ثابت شدن قیمت میوه در استان صحبت می کنیم باید به این نکته توجه کنیم که میوه و تره بار به دلیل فصلی بودن مشخصا نمی تواند قیمت ثابتی داشته باشد.

,

وی افزود: چرا که بر اساس شرایط موجود در آن فصل؛ ثابت نگه داشتن قیمت میوه سبب متضرر شدن مصرف کننده می شود، که متاسفانه مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته است.

,

مسئول بسیج اصناف شهرستان کرمان مطرح کرد: ماه گذشته کاهش دما در جنوب استان سبب شد تا مرکبات و صیفی جات دچار سرمازدگی شوند، محصولی که دستخوش سرمازدگی شود، کم می شود حال آنکه تقاضا برای مصرف مرکبات در این فصل بالا است.

,

آبدری ابراز کرد: در این شرایط مسئولان مجبور هستند بر اساس میزان عرضه و تقاضا، با هر قیمتی این نیاز را تامین کنند چرا که کمبودها سبب اخلال در بازار می شوند.

,

وی یادآور شد: ستاد تنظیم بازار استان وظیفه تنظیم قیمت محصول با کیفیت در بازار را بر عهده دارد، بر اساس نظرات مسئولان مختلف این ستاد به یک اتفاق نظر کلی برای قیمت میوه دست پیدا می کند.

,

تعیین قیمت میوه بر اساس کیفیت، راهکاری موثر برای کنترل بازار

, تعیین قیمت میوه بر اساس کیفیت، راهکاری موثر برای کنترل بازار, تعیین قیمت میوه بر اساس کیفیت، راهکاری موثر برای کنترل بازار,

مسئول بسیج اصناف شهرستان کرمان اظهار کرد: کیفیت میوه و تره بار استان در جلسه هفته گذشته سنجیده شد، همین امر اجازه رسیدن به یک قیمت مشترک را به ما نداد، متاسفانه میوه ای که کیفیت آن از طریق جهاد کشاورزی تائید نشده، برچسب می خورد و به فروش می رسد.

,

آبدری عنوان کرد: برای حل این مشکل تصمیم گرفته شد تا میوه در ستاد تنظیم بازار عرضه شود و یا افرادی از این ستاد در میدان تره بار مستقر شود تا کیفیت میوه از نزدیک بررسی شود.

,

وی ادامه داد: در نهایت با توجه به درجه بندی میوه ها از نظر کیفیت، قیمت نهایی مشخص می شود، متاسفانه در سال های گذشته هیچ یک از نهادهای حاضر در ستاد تنظیم بازار استان به این مسئله توجه نکردند.

,

مسئول بسیج اصناف شهرستان کرمان تصریح کرد: اگر کیفیت میوه ای که در سفره مردم جای می گیرد از نظر کیفی بررسی شده بود، امروز قیمت میوه درجه ۱ و میوه ممتاز یکی نبود.

,

آبدری تصریح کرد: در این حالت سنگینی بار ندانم کاری مسئولان امر روی دوش مصرف کننده که عامه مردم است، نمی افتاد البته در روزهای آینده تصمیمات مهمی در این زمینه اتخاذ می شود.

,

وی افزود: استان کرمان دارای پتانسیل بالایی است و هر ۴ فصل را در بر گرفته، با این ظرفیت واقعا حق اندک مردم کرمان است که میوه ممتاز با قیمت مناسب در سفره های آن ها قرار گیرد.

,

اعطا مهلت ۱۰ روزه به اتحادیه میوه و تره بار برای تنظیم قیمت ها

, اعطا مهلت ۱۰ روزه به اتحادیه میوه و تره بار برای تنظیم قیمت ها, اعطا مهلت ۱۰ روزه به اتحادیه میوه و تره بار برای تنظیم قیمت ها,

مسئول بسیج اصناف شهرستان کرمان توضیح داد: امروز مسئله مهم این است که شرایط را برای بهره مندی قشر مستضعف جامعه فراهم کنیم، از سوی دیگر اتحادیه میوه و تره بار پافشاری بسیاری بر آزاد سازی یا شناور بودن قیمت میوه با ارائه فاکتور دارد که شاید در ظاهر با هم متناقض باشند.

,

آبدری بیان کرد: در ابتدا ما با این مسئله مخالف بودیم چرا که افزایش قیمت ها سبب متضرر شدن مردم می شود، با ارائه مستنداتی مشخص شد که اگر قیمت میوه و تره بار به صورت شناور باشد در یک بازه ۱۰ روزه با اشباع کردن بازار میوه و تره بار می توانیم قیمت را کنترل کنیم.

,

وی یادآور شد: چرا که افزایش قیمت سبب سرازیر شدن میوه به سمت استان می شود و از سوی دیگر به دلیل آنکه نمی توان میوه را بیش از چند روز نگه داشت فروشندگان مجبور به فروش میوه خود با قیمت پایین تر می شوند.

,

مسئول بسیج اصناف شهرستان کرمان در پایان خاطرنشان کرد: اگر مسئولان پای کار نیایند و این جلسات صوری باشد مانند سال های گذشته باز هم شاهد گران فروشی و اجحاف در حق مصرف کنندگان خواهیم بود.

,

به گزارش راه آرمان، مهلت ۱۰ روزه اجرای طرح شناورسازی قیمت میوه در حال اجرا است و باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا این تدبیر مسئولان مشکل گشا می شود و توانایی تنظیم قیمت میوه و تره را در استان کرمان دارد؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه