اخبار داغ

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور:

سیستان و بلوچستان در جایگاه سی‌ام کشور از نظر فضاهای آموزشی قرار دارد/ وجود ۴۰۰ مدرسه با شرایط حاد در ‏مناطق صعب‌العبور استان

سیستان و بلوچستان در جایگاه سی‌ام کشور از نظر فضاهای آموزشی قرار دارد/ وجود ۴۰۰ مدرسه با شرایط حاد در ‏مناطق صعب‌العبور استان
مهراله رخشانی مهر گفت: درحال حاضر سرانه فضاهای آموزشی سیستان وبلوچستان رتبه 30 کشور است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، درحالی بیشترین محرومیت ها از عدالت آموزشی سهم دانش‌آموزان در سیستان و بلوچستان است که یکی از پایین ترین شاخص‌های سرانه فضاهای آموزشی در این خطه بوده اما محصلان آن در همین کمبودها با آرامش و خیال راحت تحصیل کرده و برای یادگیری سواد کیلومترها راه می پیمایند تا با کوله باری از خستگی و محرومیت دانش آموخته و در آینده نزدیک نقشی در توسعه کشور و استان خود ایفا کنند.
 
سیستان وبلوچستان در حوزه آموزش و پرورش، کارگاه عمرانی است

در همین رابطه مهراله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در لایو اینستاگرامی خود در پاسخ به سوال خبرنگار ما بیان کرد: هم اکنون سرانه فضاهای آموزشی سیستان و بلوچستان رتبه 30 کشور است، این یکی از واقعیت هایی است که وجود دارد.

وی ادامه داد: از نظر ‏بنده امروز استان سیستان وبلوچستان در حوزه آموزش و پرورش، یک کارگاه عمرانی به تمام معنا در تمامی ‏حوزه ها از سیستم های گرمایشی و سرمایشی گرفته تا ساخت مدارس و جذب خیرین است.

این مقام مسئول در مباحث مربوط به حوزه مدرسه سازی، تصریح کرد: دو بحث در مدرسه سازی وجود دارد، یکی مدارسی که نیازمند تخریب و بازسازی بوده و دیگری مدارسی که ‏نیازمند مقاوم سازی هستند.

وی اضافه کرد: سیستان و بلوچستان از لحاظ مدارسی که نیازمند تخریب و بازسازی هستند به ترتیب بعد از استانهای تهران، خراسان رضوی، گیلان، رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است.

کلاس های درس سیستان وبلوچستان مقاوم سازی شده اند

وی بیان کرد: در موضوع مقاوم سازی سیستان و بلوچستان وضعیت بهتری دارد یعنی هیچ کلاس درسی در این استان ‏ که نیازمند مقاوم سازی باشد، وجود نداشته و همه مدارس نیازمند در این خطه پهناور، مقاوم سازی شده اند.

رخشانی مهر تصریح کرد: براساس اتفاق خوبی که در سال های 97و98 رخ داد، کلیه مدارس خشت و گلی این استان، یعنی حدود 170 کلاس درس در کوتاه مدت برنامه ریزی و جمع آوری شد به گونه ای که اعتبار هزینه شده در این بخش حدود 210میلیارد ‏تومان بود که از طریق اعتبارات استانی صرف شد.

ساخت مدرسه با مشارکت سپاه در نقاط صعب العبور

وی افزود: هم اکنون 600 مدرسه در نقاط مختلف سیستان وبلوچستان در دستور ساخت قرار دارد، همچنین برای 200 ‏نقطه دیگر اقدام به انعقاد تفاهم نامه ای با سپاه پاسداران کرده ایم و عملیات ساخت این تعداد بر عهده این ‏ارگان می باشد زیرا این کلاسهای آموزشی معمولا در نقاط صعب العبوری هستند که راه دسترسی و جاده ندارند و برای ما به عنوان ‏سازمان نوسازی هزینه اجرایی آنها بسیار بالا است، با تفاهمی که با سپاه به امضاء رسیده مقرر شده تا با هزینه ‏‏70 درصدی نسبت به قیمت تمام شده بازار این کلاسها را احداث کند، این 200 نقطه شرایط صعب العبوری و خاصی دارند.

این مقام مسئول با اشاره به بخش اعتبارات، تاکید کرد: در سیستان وبلوچستان میزان اعتبارات در سال 96 حدود 68 میلیارد تومان اعتبار مصوب استان، در سال 97 حدود 180 میلیارد تومان و در سال 98 حدود 400 میلیارد تومان بوده  و هر سال نسبت به سال گذشته اش رشد داشته که برای مدرسه ‏سازی هزینه کرده ایم.

وی با بیان این مطلب که در سال 99 حدود 590 میلیارد تومان تاکنون در موضوع مدرسه سازی استان سیستان و بلوچستان تامین ‏کرده ایم که این پول در حساب سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان موجود می باشد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: البته بخشی از اعتبارات را به ‏استان معین خراسان رضوی داده ایم که در حال اجرای پروژه هستند، علاوه بر این 590 میلیارد تومان اعتبار، 100 ‏میلیارد دیگر هم در نظر گرفته و کنار گذاشته ایم که نوسازی مدارس تهران بیاید به عنوان استان معین در ‏‏200 نقطه دیگر اقدام به ساخت کلاس درس کند زیرا 400 نقطه در استان وجود دارد که شرایط سخت و صعب ‏العبوری دارد.

وضعیت سیستان وبلوچستان در حوزه ‏فضاهای آموزشی مناسب نیست

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جشن مدارس خشت و گلی و کلاسهای درس خشت و گلی استان گرفته شده است، گفت: در سال 97 همه مدیران مناطق آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان را دور هم جمع و طرح جمع آوری مدارس خشت و گلی را با آنها مطرح کرده ایم و براساس لیست اعلام شده مدیران مناطق آموزش و پرورش موارد صورت جلسه و اقدام به جمع آوری مدارس ساخته شده از خشت و گل کردیم، حالا اگر بعد از آمار و ارقام ارائه شده ممکن است ناچارا ‏همکاران در برخی از نقاط مدرسه ای با کد جدید تعریف کرده و مدرسه خشت و گلی ای که بافت منطقه ‏است را اجاره کنند، اگر چه وزارت آموزش و پرورش در همان مقطع هم بخشنامه ای به همه مناطق ارسال ‏کرد که حق اجاره مدرسه خشت و گلی ندارند ولی با این حال بعد از صورتجلسه و جمع آوری آمار ارائه شده ‏شاید مدرسه ای اجاره شده باشد، وضعیت سیستان وبلوچستان در حوزه ‏فضاهای آموزشی مناسب نیست، این را همه می دانیم و منکر آن هم نیستیم، عزم و اراده ما بر ‏ساماندهی وضعیت موجود است به همین دلیل آمار می دهیم  که تا امروز 600 میلیارد تومان برای حذف مدارس خشت و گلی سیستان و بلوچستان هزینه شده ‏برای مدرسه سازی که 100 میلیارد هم مجددا تزریق می شود.

وی گفت: در سال مالی 99 حدود 700 میلیارد تومان در مدرسه سازی سیستان و بلوچستان فقط از محل اعتبارات ملی هزینه کرده ‏ایم، استان هم حدوداً 50 میلیارد تومان از محل منابع استانی در این زمینه کنار گذاشته و تا امروز 160 ‏میلیارد تومان هم تعهد خیرین در مدرسه سازی استان بوده است.

وجود 400 کلاس درس با شرایط حاد در مناطق صعب العبور سیستان و بلوچستان

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: براساس آخرین آماری که اداره کل آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان به ما اعلام کرد، حدود 400 مورد کلاس درس با شرایط حاد در این خطه وحود دارد که باید برای آن چاره اندیشی و اقدام می شد.

وی اضافه کرد: از این تعداد، 220 مورد ‏را به گروه های جهادی نوسازی مدارس از استان های کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان  را طی لیستی ارائه کردیم که در ‏منطقه آمده و لیست را برررسی کردند.

رخشانی مهر در خصوص تحهیزات مدارس شبانه روزی و هنرستان ها نیز بیان کرد: برای تجهیزات هنرستانی سال گذشته 8 میلیارد تومان به سیستان وبلوچستان اعتبار داده ایم و امسال 4 ‏میلیارد تومان برای این خطه در نظر گرفته ایم.

وی افزود: 12 میلیارد تومان نیز طی سال 98 و 99 برای تجهیزات هنرستان های استان ‏اعتبار تامین کرده و تخصیص داده ایم، طی 10 سال اخیر هیچکدام  از هنرستان های کشور تجهیز نشده ‏بودند وبرای اولین بار این اتفاق افتاد و سهم سیستان وبلوچستان در بین ارقام توزیع شده بین کشور قابل ‏توجه و قابل قبول بود.

وجود 140 کلاس درس کپری در استان

وی با اشاره به مدارس کپری و برنامه های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در خصوص آنها، تصریح کرد: در سطح استان حدود 150 مدرسه کپری داریم، طی سال ها 87 یکبار جشن کپرزدایی در کل کشور گرفته شد اما ‏امروز، 140 کلاس درس کپری در استان تولید شده بعد از سال 87 داریم و برای جایگزینی آنها نوع خاصی از مدارس به نام مدارس توپی را طراحی کرده ایم.

کمبود سرانه فضای ورزشی در سیستان وبلوچستان وجود دارد

این مسئول در خصوص حوزه ورزشی دانش آموزان نیز گفت: سرانه فضای ورزشی استان حدود 17 صدم متر مربع و سرانه کشور 36 صدم می باشد که حدودا از نصف میانگین ‏کشوری کمتر است، کمبود سرانه فضای ورزشی وجود دارد.

وی تاکید کرد: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ملزم هستیم از این به بعد در ‏هر نقطه ای که مدرسه احداث و راه اندازی می شود به خصوص مدارس دخترانه، آنهایی که جمعیت دانش آموزی بالایی ‏دارند باید برایشان در کنار کلاسهای درس، سالن ورزشی، نمازخانه و کتابخانه به عنوان جزو لاینفک مدارس تعریف شود، البته خیلی از مدارسی ‏که در این سالها در استان افتتاح شده دارای سالن ورزشی و نمازخانه هستند که همچنان در دستور کار این سازمان در پروژه های آینده ‏قرار دارد واز این به بعد هر مدرسه ای که تاسیس می شود یک سالن ورزشی با نماز خانه در آن تعریف شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، افزود: گاها در احداث مدارس خیلی بزرگ، سالن آمفی تئاتر و آزمایشگاه های مناسب هم تعریف شده است.

وی با بیان اینکه سرانه فضاهای آموزشی استان رتبه 30 کشور است، تصریح کرد: اینها واقعیت هایی است که وجود دارد، از نظر ‏بنده امروز استان سیستان وبلوچستان در حوزه آموزش و پرورش یک کارگاه عمرانی به تمام معنا در همه ‏حوزه ها از سیستم های گرمایشی و سرمایشی گرفته تا ساخت مدارس و جذب خیرین است.

نبود تجهیزات در مدارس را نمی پذیرم

وی ادامه داد: در حوزه تجهیزات، اصلا از مجموعه اداره کل نوسازی مدارس و مناطق آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نمی پذیرم که ‏مدرسه ای اعلام کند تخته، میز و نیکمت ندارد زیرا انبوهی از تجهیزات را برای سیستان وبلوچستان خرید ‏کرده ایم و بنده در بازدیدهایی که از مناطق مختلف داشته ام، بلافاصله تجهیزات را بر اساس درخواست روسای ‏مناطق تامین و وارد آن منطقه آموزش و پرورش کرده ایم.

وی افزود: اگر امروز احیانا مدرسه ای بگوید تخته وایت برد یا میز و نیمکت مناسب ‏ندارد، این موضوع سوء مدیریت همکاران بنده را در آموزش و پرورش می رساند، براین اساس به هیچ عنوان نمی پذیریم مدرسه ‏ای امروز اعلام کند از نظر تجهیزات مشکل دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
, سیستان وبلوچستان در حوزه آموزش و پرورش، کارگاه عمرانی است, سیستان وبلوچستان در حوزه آموزش و پرورش، کارگاه عمرانی است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, کلاس های درس سیستان وبلوچستان مقاوم سازی شده اند, کلاس های درس سیستان وبلوچستان مقاوم سازی شده اند,
,
,
,
,
,
, ساخت مدرسه با مشارکت سپاه در نقاط صعب العبور, ساخت مدرسه با مشارکت سپاه در نقاط صعب العبور,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, وضعیت سیستان وبلوچستان در حوزه ‏فضاهای آموزشی مناسب نیست, وضعیت سیستان وبلوچستان در حوزه ‏فضاهای آموزشی مناسب نیست,
,
,
,
,
,
, وجود 400 کلاس درس با شرایط حاد در مناطق صعب العبور سیستان و بلوچستان, وجود 400 کلاس درس با شرایط حاد در مناطق صعب العبور سیستان و بلوچستان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, وجود 140 کلاس درس کپری در استان, وجود 140 کلاس درس کپری در استان,
,
,
,
, کمبود سرانه فضای ورزشی در سیستان وبلوچستان وجود دارد, کمبود سرانه فضای ورزشی در سیستان وبلوچستان وجود دارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, نبود تجهیزات در مدارس را نمی پذیرم, نبود تجهیزات در مدارس را نمی پذیرم,
,
,
,
,



انتهای پیام/

,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه