اخبار داغ

انقلاب آموزشی در ایران بعد از انقلاب؛

از نهضت سوادآموزی تا تبدیل ایران به قطب بزرگ تولید علم/ عدالت آموزشی درخت تولید علم را بارور کرد

از نهضت سوادآموزی تا تبدیل ایران به قطب بزرگ تولید علم/ عدالت آموزشی درخت تولید علم را بارور کرد
جمهوری اسلامی، حق تحصیل را برای اقشار مختلف مردم با کرامت بخشیدن به همه به ویژه بانوان فراهم ساخت، تا امروز کشورمان در حوزه‌های علمی مختلف از جمله صنایع دفاعی، بایو و نانو تکنولوژی، دانش و فنا‎وری هسته‌ای، دانش ژنتیک و شبیه سازی خوش بدرخشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر همدان، پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای گرانبهایی برای ملت ایران به ارمغان آورد، ازدستاوردهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی، نظامی ـ دفاعی، اقتصادی و بهداشتی گرفته تا دست یابی به علوم و فناوری های روز دنیا.همه این موارد به نوعی وابسته به پیشرفت های علمی و آموزشی کشور است که به برکت استقرار جمهوری اسلامی رقم خورده.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

در هر کشوری علم و فناوری یکی از مهم ترین مؤلفه‎ های قدرت ملی محسوب می‎شود؛ درواقع، نسبت عرصۀ تولید علم و فناوری با دیگر عرصه‎ها به‎ گونه ‎ای است که زمینه‎ ساز پیشرفت و افزایش قدرت در دیگر عرصه ‎های ملی اعم از نظامی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی می‎ شود.

,

از این‎ رو، امام خامنه ای (دام ظله) بارها بر لزوم تکیه بر علم و جنبش نرم ‎افزاری تأکید داشته و در جایی فرمودند: «دانش مایۀ اقتدار است؛ ثروت آفرین است؛ قدرت نظامی آفرین است؛ قدرت سیاسی آفرین است. یک روایتی هست که می‎فرماید: «العِلمُ سُلطَانٌ» علم قدرت است: «من وَجَدَهُ صَالَ بِهِ وَ مَن لَم یجدهُ صیلَ عَلَیهِ». [ابن‎ابی‎الحدید، 1404: ج20: 319]؛

,

یعنی مسئله دو طرف دارد: اگر علم داشتید، می‎ توانید سخن برتر را بگویید، دست برتر را داشته باشید. «صَالَ» یعنی این، اگر نداشتید حالت میانه ندارد؛ «صیل علیه». پس کسی که علم دارد، او دست برتر را بر روی شما خواهد داشت؛ در مقدرات شما دخالت می‎کند، در سرنوشت شما دخالت می‎کند.»

,

از مهم ترین دستاوردهای علمی و فناوری انقلاب اسلامی می توان به پیشرفت در عرصه آموزش و پژوهش، دستیابی به علوم و فناوری های سطح اول جهان و کسب رتبه های برتر در تولید علم اشاره کرد.

,

در این گزارش بر آن شدیم تا با مصاحبه هایی با فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، زلفی‌گل، دانشمند برجسته جهان اسلام و عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه بوعلی سینا، عروتی موفق، معاون امور فرهنگی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان و موسوی از پزشکان موفق در حوزه گوش و حلق و بینی و جراح سر و گردن؛ به تبیین دستاوردهای علمی ـ آموزشی انقلاب اسلامی برای نسل جوان بپردازیم.

,

جامعه ایران پیش از انقلاب، در پایین ترین سطح سواد منطقه بود

, جامعه ایران پیش از انقلاب، در پایین ترین سطح سواد منطقه بود, جامعه ایران پیش از انقلاب، در پایین ترین سطح سواد منطقه بود,

در این باره «حجت الاسلام احمدحسین فلاحی» سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان؛ گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، سطح سواد جامعه ایرانی در پایین ترین سطح سواد منطقه ای بود، این را به خوبی می توان با مطالعه ای اندک وحتی حضور پزشکان عمومی هندی و بنگلادشی در جای جای کشورمان در آن روزها دریافت.

,

, ,

وی با بیان اینکه تعداد دانشجویان دوران قبل از انقلاب به 150 هزار نفر هم نمی رسید، اظهار کرد: این در حالی است که آمارها نشان از آن دارد که تعداد دانشجویان ما پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در مقطعی حتی به چهار میلیون نفر در کشور هم رسید.

,

تعداد دانش آموزان ما پس از انقلاب به 19 میلیون نفر رسید

, تعداد دانش آموزان ما پس از انقلاب به 19 میلیون نفر رسید, تعداد دانش آموزان ما پس از انقلاب به 19 میلیون نفر رسید,

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از عدم شرایط مناسب تحصیل کودکان و نوجوانان ایرانی در رژیم ستمشاهی خبر داد و افزود: با این وجود پس از انقلاب در دوره ای تعداد دانش آموزان ما از مرز 19 میلیون نفر هم گذشت و شرایط فراگیری در سطح روستاها نیز فراهم شد.

,

نهضت سوادآموزی؛ قیامی برای فرصت عادلانه آموزشی در سراسر کشور

, نهضت سوادآموزی؛ قیامی برای فرصت عادلانه آموزشی در سراسر کشور, نهضت سوادآموزی؛ قیامی برای فرصت عادلانه آموزشی در سراسر کشور,

حجت الاسلام فلاحی به روی کار آمدن نهضت سوادآموزی از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برای فراهم شدن فرصت عادلانه آموزشی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: تمامی گفتار، رفتار و کردار امام خمینی(ره) برگرفته از مبانی دینی بود و تشکیل نهضت سوادآموزی نیز به معنای قیامی برای فراهم ساختن شرایطی در راستای باسواد کردن جامعه ایرانی محسوب می شد.

,

وی تصریح کرد: در آن روزها مردم در پایین ترین سطح سواد بودند و برای ارتقای جایگاهی آموزشی و سواد آنان می بایست قیامی فراگیر به نام نهضت سوادآموزی رقم بخورد و با محقق شدن همین امر شاهد رشد سوادآموزی در دورترین نقاط کشور بودیم.

,

نگاه عمیق انقلاب برای رشد همه جانبه بانوان در عرصه های متعدد

, نگاه عمیق انقلاب برای رشد همه جانبه بانوان در عرصه های متعدد , نگاه عمیق انقلاب برای رشد همه جانبه بانوان در عرصه های متعدد,

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری ادامه داد: پس از انقلاب، گستردگی آموزشی شرایط تحصیل برای بانوان را فراهم کرد تا جایی که آمار بانوان تحصیل کرده حتی در مقاطع آموزش عالی در برخی رشته ها بالاتر از مردان رسیده است و این ها همه به برکت نگاه عمیق جمهوری اسلامی به رشد همه جانبه بانوان در عرصه های متعدد است.

,

حجت الاسلام فلاحی با اشاره به آیه ای از قران کریم مبنی بر اینکه إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ (همانا گرامی ترین شما در نزد خدا با تقواترین شماست) عنوان کرد: نگاه انقلاب به بانوان برگرفته از همین آموزه دینی است و این مسئله را می توان به خوبی در فراهم شدن شرایط آموزشی مساوی برای آنان همپای مردان مشاهده کرد، تاجایی که امروز در سطوح مختلف علمی ـ پژوهشی حرف های بسیار برای گفتن دارند و از بیش از150 درصد ظرفیت دانشگاهی برای ارتقاء سطح علمی خود بهره گرفته اند.

,

ارتقاء بخش آموزش کشور از مهمترین برکات انقلاب اسلامی

, ارتقاء بخش آموزش کشور از مهمترین برکات انقلاب اسلامی, ارتقاء بخش آموزش کشور از مهمترین برکات انقلاب اسلامی,

همچنین «محمدعلی زلفی‌گل» دانشمند برجسته جهان اسلام، استاد تمام شیمی و عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان؛ به مهمترین تغییراتی که به برکت انقلاب اسلامی در بخش آموزش عالی کشور اتفاق افتاده پرداخت و گفت: ارتقاء بخش آموزش کشور در تمامی سطوح یکی از مهمترین برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

,

, ,

پیش از انقلاب ایرانیان از دوره آموزشی دکترا محروم بودند

, پیش از انقلاب ایرانیان از دوره آموزشی دکترا محروم بودند, پیش از انقلاب ایرانیان از دوره آموزشی دکترا محروم بودند,

وی با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب به هیچ عنوان دوره های دکترا در هیچ نقطه ای از کشور نداشتیم، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب بود که در سال 1365 نخستین دوره دکترا در دانشگاه شیراز تشکیل و بعد در تعداد قابل توجهی از دانشگاه های کشور این دوره در رشته های متعدد ارائه شد.

,

انقلاب، فرصت های آموزشی مناسبی برای جوانان فراهم ساخت

, انقلاب، فرصت های آموزشی مناسبی برای جوانان فراهم ساخت, انقلاب، فرصت های آموزشی مناسبی برای جوانان فراهم ساخت,

این دانشمند برجسته جهان اسلام افزود: پیش از انقلاب بهترین و مستعدترین فرزندان کشورمان برای کسب درجه دکترا به خارج از کشور می رفتند و تعدادی باز می گشتند و تعدادی در همان خارج از کشور به زندگی خود ادامه می دادند، اما انقلاب فرصت های آموزشی مناسبی برای تمامی دوره های جوانان این مرزو بوم فراهم ساخت.

,

افزایش تعداد دانشجویان پس از انقلاب قابل قیاس با دوران پهلوی نیست

, افزایش تعداد دانشجویان پس از انقلاب قابل قیاس با دوران پهلوی نیست, افزایش تعداد دانشجویان پس از انقلاب قابل قیاس با دوران پهلوی نیست,

زلفی گل با بیان اینکه تعداد دانشجویان قبل از انقلاب تنها 170 هزار نفر هم نمی شد، اعلام کرد: این در حالی است که با پیروزی انقلاب اسلامی تعداد دانشجویان کشور به 3 میلیون و 500 هزار نفر رسید که از این تعداد 150 هزار دانشجو در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند.

,

ایران اسلامی حرف اول در ارائه مقاله های علمی را در منطقه می زند

, ایران اسلامی حرف اول در ارائه مقاله های علمی را در منطقه می زند, ایران اسلامی حرف اول در ارائه مقاله های علمی را در منطقه می زند,

وی به حضور بیشمار بانوان در تمامی مقاطع تحصیلی و ارائه مقاله های متعدد آموزشی در سطح بین المللی از سوی آنان پس از انقلاب هم اشاره و عنوان کرد: سالانه در حدود 70 هزار سند و مقاله علمی در سطح جهان از سوی ایران اسلامی منتشر می شود که با این تعداد 20 هزار مقاله پیش تازتر از کشور ترکیه هستیم، از این رو کشورمان حرف اول در ارائه مقالات علمی را در سطح منطقه می زند.

,

استاد تمام شیمی دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: در حال حاضر بیش از 80 هزار ایرانی عضو هیئت علمی دانشگاه ها هستند و بیش از 700 هزار نفردانشجوی فوق لیسانس و 20 میلیون نفر نیز تحصیل کرده دانشگاهی داریم.

,

علم آموزی ایرانیان با خودباوری پس از انقلاب به یک فرهنگ تبدیل شد

, علم آموزی ایرانیان با خودباوری پس از انقلاب به یک فرهنگ تبدیل شد, علم آموزی ایرانیان با خودباوری پس از انقلاب به یک فرهنگ تبدیل شد,

زلفی گل تصریح کرد: این تعداد دانش آموخته دانشگاهی در سطح کشور نشان از فرهنگ بالای ایرانیان برای علم آموزی و خودباوری دارد، همچنان که برخی حاضر هستند فرش زیر پای خود را برای تحصیل به ویژه تحصیلات دانشگاهی به فروش برسانند.

,

وی عنوان کرد: پس از انقلاب، با استقرار و استمرار نهضت سوادآموزی به سمت ریشه کنی بیسوادی در کشور حرکت کردیم و اکنون سطح سواد در روستاها به لیسانس نزدیک شده است.

,

ایران با پیشرفت های علمی و دفاعی در جهان حرف ها برای گفتن دارد

, ایران با پیشرفت های علمی و دفاعی در جهان حرف ها برای گفتن دارد, ایران با پیشرفت های علمی و دفاعی در جهان حرف ها برای گفتن دارد,

دانشمند برجسته جهان اسلام با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب از نظر فناروری در سطح بسیار پایینی بودیم تا جایی که حتی در دوران دفاع مقدس نمی توانستیم سیم خاردار تولید کنیم، عنوان کرد: اما امروز به برکت جمهوری اسلامی از نظر سیستم های دفاعی ـ نظامی، انرژی صلح آمیز هسته ای، شرکت های دانش بنیان و فناوری نانو جایگاه نخست در منطقه و در برخی زمینه ها جزء کشورهای برتر دنیا هستیم و حرف ها برای گفتن داریم.

,

درخت تولید علم در ایران با پیروزی انقلاب کاشته شد

, درخت تولید علم در ایران با پیروزی انقلاب کاشته شد, درخت تولید علم در ایران با پیروزی انقلاب کاشته شد,

زلفی گل تأکید کرد: این گونه موارد نشانگر آن است که درخت تولید علم در کشور با پیروزی انقلاب اسلامی کاشته شد و با سرعتی بالاتر از میانگین دنیا در حال رشد است.

,

وی با توجه به مشکلات پیشروی جوانان از جمله مسئله بیکاری و ازدواج هم گفت: امیدواریم در این زمینه مسئولان و مدیران ما با همت جهادی و انقلابی وارد عرصه شوند تا چنین مشکلاتی نیز مرتفع شود.

,

پیشرفت های کیفی و کمی ایرانیان در آموزش، با قبل از انقلاب قابل قیاس نیست

, پیشرفت های کیفی و کمی ایرانیان در آموزش، با قبل از انقلاب قابل قیاس نیست, پیشرفت های کیفی و کمی ایرانیان در آموزش، با قبل از انقلاب قابل قیاس نیست,

«علی‌اکبر عروتی موفق» معاون امور فرهنگی دانشگاه بوعلی‌سینای همدان نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان؛ به رشد و گسترش کمی و کیفی در آموزش کشور در 42 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: پیشرفت های آموزشی، علمی و پژوهشی امروز کشورمان با قبل از انقلاب به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.

,

, ,

وی اظهار کرد: اگر اغراق نباشد باید بگوییم قبل از انقلاب نه تنها در شهرستان ها بلکه در تعدادی از مراکز استان ها هم، جوانان ما از نعمت یک دانشگاه محروم بودند، اما امروز به برکت جمهوری اسلامی حتی در دورترین شهرستان ها نیز می توان نامی از تأسیس دانشگاه برد و علاقمندان به ادامه تحصیل دیگر نیازی ندارند مسافت های طولانی را طی کنند.

,

در عرصه های علمی ـ آموزشی هم سطح یا نزدیک به استانداردهای جهانی هستیم

, در عرصه های علمی ـ آموزشی هم سطح یا نزدیک به استانداردهای جهانی هستیم, در عرصه های علمی ـ آموزشی هم سطح یا نزدیک به استانداردهای جهانی هستیم,

معاون امور فرهنگی دانشگاه بوعلی‌سینای همدان افزود: هرچند تا رسیدن به ایده آل های دانشگاهی و قله فاصله ای مانده، با این وجود نمی توان از رشد علمی چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی کشور غافل ماند، چرا که در بسیاری موارد در عرصه های علمی و آموزشی با استانداردهای جهانی یا هم سطح هستیم تا نزدیک به آن شاخصه ها.

,

انقلاب اسلامی به بانوان کرامت و عزت بخشید

, انقلاب اسلامی به بانوان کرامت و عزت بخشید , انقلاب اسلامی به بانوان کرامت و عزت بخشید,

عروتی موفق در ادامه با بیان اینکه انقلاب اسلامی به بانوان عزت و ارزش بخشید، تصریح کرد: پیش از انقلاب شرایط لازم برای تحصیل بانوان آن گونه که باید فراهم نبود و حتی از نظر حجاب بانوان را به تمسخر می گرفتند و به آنان مرتجع می گفتند، اما امروز شاهد هستیم که در برخی مقاطع زمانی حتی حضور بانوان دانشجو به 65 درصد در دانشگاه ها رسیده و تحصیلات تخصصی خود را با آرامش و در امنیت می گذرانند.

,

وی با تأکید بر اینکه انقلاب به بانوان کرامت و حرمت هدیه داد، عنوان کرد: امروز بسیاری از اساتید و مدرسان دانشگاهی ما را بانوان تشکیل می دهند، آن هم بدون آن که به آنان برچسب هایی بزنند و آنان نیز در کنار تحصیل علم، رسالت و نقش مادری و همسری خود را به خوبی ایفا می کنند.

,

فراهم شدن شرایط عادلانه برای آموزش بانوان پس از انقلاب

, فراهم شدن شرایط عادلانه برای آموزش بانوان پس از انقلاب, فراهم شدن شرایط عادلانه برای آموزش بانوان پس از انقلاب,

معاون امور فرهنگی دانشگاه بوعلی‌سینای همدان با اشاره به اینکه پس از انقلاب شرایط عادلانه برای آموزش بانوان فراهم شد، ادامه داد: بانوان کشورمان پس از پیروزی انقلاب در زمینه های علمی و پژوهشی فعالیت های درخور تحسینی انجام داده اند که نمی توان از چشم پوشید و این ها همه از دستاوردهای نظام اسلامی است که شرایط و فضایی برای ارتقاء جایگاه والای زن به او بخشید.

,

امریکایی ها از شاه حق توحش می گرفتند!

, امریکایی ها از شاه حق توحش می گرفتند!, امریکایی ها از شاه حق توحش می گرفتند!,

«دکتر سید محسن موسوی» از پزشکان موفق در حوزه گوش و حلق و بینی و جراح سر و گردن هم در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان؛ عنوان کرد: روزگاری شاه به ملت خود وحشی می گفت و به امریکایی ها حق توحش می داد، امنیت نبود و زنان آزادی نداشتند و پزشکان خارجی، ایرانیان را درمان می کردند و اما امروز اصیل ترین جمله انقلاب و امام یعنی "ما می توانیم" در اذهان ریشه دوانده و شاهد استقلال نظام در بسیاری از عرصه های علمی، دفاعی و فناوری های روز دنیا هستیم.

,

, ,

مهیا شدن حق تحصیل برای تمامی اقشار مختلف مردم با ذکر انقلاب

, مهیا شدن حق تحصیل برای تمامی اقشار مختلف مردم با ذکر انقلاب, مهیا شدن حق تحصیل برای تمامی اقشار مختلف مردم با ذکر انقلاب,

وی اظهار کرد: از طرفی هم قبل از انقلاب میزان افراد باسواد در سطح کشور بسیار پایین بود و اما به برکت جمهوری اسلامی و نهضت سوادآموزی که به تدبیر امام راه اندازی شد، نزدیک به صددر صد مردم کشور ما این روزها باسواد شده اند.

,

روزگاری هندی ها و بنگلادشی ها مردم ما را مداوا می کردند و این روزها متخصصان ایرانی

, روزگاری هندی ها و بنگلادشی ها مردم ما را مداوا می کردند و این روزها متخصصان ایرانی, روزگاری هندی ها و بنگلادشی ها مردم ما را مداوا می کردند و این روزها متخصصان ایرانی,

این جراح موفق ایرانی افزود: آن روزها یعنی روزهای قبل از پیروزی انقلاب مردم از نظر بهداشتی و درمانی در چه اوضاع و احوال نامناسبی به سر می بردند، مردم به ویژه روستاییان از وجود پزشکان ایرانی محروم بودند، نه تنها در روستاها، خبری از خانه بهداشت و درمانگاه ها نبود، بلکه در شهرها هم اوضاع و احوال به همین منوال می گذشت و پزشکانی از بنگلادش و هند، اقدامات درمانی را انجام می دادند و پزشکان زن هم که بسیار بسیار اندک بود.

,

موسوی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب، شرایط علم آموزی برای همه به ویژه بانوان فراهم شد و با فراگیری آموزش های لازم متخصصان خوبی در این مرز و بوم تربیت و پرورش یافته اند.

,

انواع جراحی ها در داخل کشور و به دست جوانان ما انجام می شود

, انواع جراحی ها در داخل کشور و به دست جوانان ما انجام می شود, انواع جراحی ها در داخل کشور و به دست جوانان ما انجام می شود,

وی عنوان کرد: امروز انواع عمل های قلب و مغز در کشور انجام می شود، آن هم با تجهیزاتی که در تحریم ها به دستان جوانان ایران زمین ساخته شده و کشورمان اکنون در این زمینه در منطقه اول و در جهان سرآمد است و این ها نشان از رشد آموزش در کشور دارد.

,

خودباوری، آنچه که امامین انقلاب به ما آموختند

, خودباوری، آنچه که امامین انقلاب به ما آموختند, خودباوری، آنچه که امامین انقلاب به ما آموختند,

به گزارش عصر همدان؛ نوشتن درباره دستارودهای انقلاب اسلامی به ویژه در حوزه آموزش در یک گزارش مجمل نمی گنجد، در این باره اگر ده ها و شاید هزاران گزارش و صدها جلد کتاب هم نوشت حق مطلب را به خوبی نتوانستیم ادا کنیم.

,

بی شک آن خودباروی که امامین انقلاب به ما آموختند، سبب شده که امروز کشورمان با سرمایه‎گذاری‎ها در عرصه های علمی ـ آموزشی با وجود تحریم ها و محدودیت‎ها به پیشرفت های مناسبی دست یابد که از جمله آن می توان به افزایش تعداد مدارس کشور از 47 هزار پیش از انقلاب، به بیش از 194 هزار واحد پس از انقلاب و میزان باسوادی از 47 درصد پیش از انقلاب، به بیش از 90 درصد پس از آن اشاره کرد.

,

و اما تعداد اختراعات ثبت شده قبل از انقلاب در عدد صفر مانده بود، در حالی که در این بخش پس از انقلاب به بیش از 26 هزار اختراع رسیدیم.

,

همین خودباوری زمینه ساز پیشرفت‎های چشمگیر کشورمان در زمینه های بایو و نانو تکنولوژی، دانش و فنا‎وری هسته ای، دانش ژنتیک و شبیه سازی، دانش ساخت روبات، دانش فنی استفاده از پلیمرهای گیاهی و پرتاب ماهواره به فضا شده و امروز ایران اسلامی در مسیر فراگیری علم و دانش در کشورهای منطقه و حتی در جهان سرعتی باور نکردنی دارد و سرآمد است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه