اخبار داغ

شعر دختر نیشابوری برگزیده جشنواره فلسطین شد؛

شعری برای «لیلا»/ دختر شهید هشت ماهه فلسطینی احساس مادرانه‌ام را تحت تاثیر قرار داد

شعری برای «لیلا»/ دختر شهید هشت ماهه فلسطینی احساس مادرانه‌ام را تحت تاثیر قرار داد
حسینی گفت: شعری که برای جشنواره شعر داخلی فلسطین ارسال کردم برای لیلا، کودک هشت‌ماهه فلسطینی سروده شده بود که به‌عنوان کوچک‌ترین شهید فلسطین در رسانه‌ها خبرساز شده بود و بسیار احساس مادرانه‌ام را تحت تأثیر قرار داد و مرا وادار به سرودن سوگواره نمود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، افسانه سادات حسینی، یکی از شاعران جوان و خوش آتیه نیشابور است که توانسته در جشنواره‌های مختلف برگزیده شود و مقام‌های مختلفی را از آن خود کند و آخرین آن‌ها کسب عنوان در جشنواره داخلی فلسطین است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

افسانه سادات حسینی در گفت‌وگو با صبح توس بیان کرد: در سال ۱۳۷۳ در مشهد متولد شدم ولی در حال حاضر در شهر فرهنگ و ادب و هنر، نیشابور ساکن هستم.

, صبح توس, .,

وی تصریح کرد: علاقه من به دنیای هنر و ادبیات و به‌طور خاص شعر و داستان، به دوران کودکی بازمی‌گردد؛ مادرم کتابدار مدرسه بودند و به‌واسطه ایشان، دوستی دیرین من با کتاب شکل گرفت و مطالعه کتاب‌های شعر و داستان به بزرگ‌ترین سرگرمی من تبدیل شد.

,

این شاعر بیان داشت: رفته‌رفته به مدد مطالعه مداوم، اندوخته‌های ذهنی من و دایره واژگانم گسترده‌تر شد و احساس نیاز به نوشتن و قلم‌زدن عواطف و ذوق هنری را، در خود یافتم؛ سیاه‌مشق‌هایی داشتم که صرفاً بیان احساسات شخصی بود و اندیشه محکمی را همراه نداشت اما کم‌کم دریافتم که باید متفاوت بنگرم؛ باید پا از کلیشه‌های ذهنی و زبانی فراتر بگذارم و پیرامون خود را از دریچه نگاه خودم ببینم؛ باید زیستی شاعرانه داشته باشم و آنچه بر ذهن و زبان من جاری می‌شود، نشات گرفته از زندگی و تجربیات خودم باشد تا اثر ادبی من رنگ و بویی از تقلید و تکرار را در خود نداشته باشد و برای مخاطب تازگی داشته باشد.

,

حسینی ادامه داد: در دوران دانش‌آموزی، با قطعات ادبی که حائز کسب رتبه در سطح مدرسه شد، توانایی قلم من کشف شد و در سطح ناحیه یک مشهد مطرح شدم.

, .,

وی خاطر نشان کرد: در دوران دبیرستان با حضور در کارگاه‌های شعر و داستان‌نویسی کانون فرهنگ و ادب و هنر، توانستم نسبت به این رشته دقیق‌تر شوم و برای روز‌نامه شهرآرا محله به‌عنوان شاعر محله طبرسی برای مناسبت‌های مختلف، شعر بسرایم تا در دسترس مخاطبان قرار گیرد. پس از سکونت در نیشابور با حضور مداوم در انجمن ادبی رابعه، پنجره‌ای تازه رو به روشنا مقابلم گشوده شد و مسیر اصلی خود را در شعر پیدا کردم.

,

مادر، تاثیرگذارترین فرد زندگی‌ام

, مادر، تاثیرگذارترین فرد زندگی‌ام, مادر، تاثیرگذارترین فرد زندگی‌ام,

این شاعر جوان اظهار داشت: دوره کارشناسی ارشد خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه دولتی نیشابور به پایان رساندم و به‌صورت داوطلبانه از سال ۹۶ به بعد دبیر اجرایی برنامه‌های فرهنگی و مجری شب‌شعرهای دانشجویی در دانشگاه نیشابور و دانشکده هنر این شهر شدم‌ و هم‌اکنون به‌عنوان نماینده دانشجویان در شورای فرهنگی و کمیته انضباطی دانشگاه نیشابور حضور دارم.

, .,

وی ادامه داد: یک سال به پیشنهاد یکی از اساتید دانشگاه تدریس ادبیات را در پایه‌های پنجم، ششم، هفتم و هشتم عهده‌دار شدم که در نوع خود تجربه شیرین و تازه‌ای برایم بود اما به سبب مشغله‌های فراوان نتوانستم به همکاری خود ادامه دهم.

, .,

حسینی عنوان داشت: تأثیرگذارترین افراد در زندگی هنری من در مرحله نخست، مادرم که در حال حاضر معاون اجرایی یکی از مدارس دخترانه نیشابورند، بوده‌اند و ایشان همواره حامی و مشوق من در این عرصه بودند و زمانی که در دوره کارشناسی در حدود سال ۹۲ رشته حسابداری را انتخاب کردم به پیشنهاد ایشان به ادبیات فارسی تغییر رشته دادم و پس از مدتی طولانی که از دنیای شعر دور شده بودم، مجدد قلم خود را به تکاپو واداشتم. 

,

این شاعر گفت: استاد خدابخش صفادل دیگر شخص اثرگذار بودند که در مسیر ادبیات چراغ راه من شدند و همواره محافل ادبی مرا با حضور مشارکت جویانه خویش آراستند و رونق دادند. همواره تجربیات ارزشمند خود را در اختیار شاگردان قرار دادند و انگیزه و علاقه به نوشتن را در هموندان انجمن رابعه قوت بخشیدند.

,

وی تأکید کرد: هرگز فراموش نمی‌کنم نخستین جلسه‌ای که به حضور استاد خدابخش رسیدم و یکی از دل سروده‌هایم را قرائت کردم، ایشان گفتند: این شعر از خودت نیست یا دست‌کم کسی تو را در سرودن آن یاری کرده! اما من نپذیرفتم و ایشان گفتند اثبات کن! با حضور فعال و خوب سرودن اثبات کن! و من بر آن شدم که اثبات کنم در شعر، خودم هستم و قلمم متکی به کسی نیست.

, .,

 قالب و موضوع در شعر مهم نیست!

,  قالب و موضوع در شعر مهم نیست!,  قالب و موضوع در شعر مهم نیست!,

حسینی با اشاره به عرصه‌های فعالیت در شعر بیان داشت: بنده تقریباً در تمام قوالب سنتی طبع‌آزمایی کرده‌ام اما گرایشم به غزل بیشتر بوده است. هم موضوعی شعر سروده‌ام و هم آزاد؛ اما آنچه در شعر حائز اهمیت و ضرورت است قالب و موضوع نیست. خود شعر مهم است. تازگی، صمیمیت، اندیشه و احساس، تأثیرگذاری و ماندگاری یک شعر است که ارزش آن را تعیین می‌نماید. حال در هر موضوع و قالبی که می‌خواهد سروده شود.

, .,

لیلا، دختر شهید هشت ماهه فلسطینی  احساس مادرانه‌ام را تحت تاثیر قرار داد

, لیلا، دختر شهید هشت ماهه فلسطینی  احساس مادرانه‌ام را تحت تاثیر قرار داد, لیلا، دختر شهید هشت ماهه فلسطینی  احساس مادرانه‌ام را تحت تاثیر قرار داد, لیلا، دختر شهید هشت ماهه فلسطینی  احساس مادرانه‌ام را تحت تاثیر قرار داد,

این عضو انجمن ادبی رابعه نیشابور در مورد جشنواره داخلی فلسطین و عنوان کسب شده تأکید کرد: پیرو فراخوانی که برای کنگره داخلی فلسطین در بخش‌های گوناگون منتشر شده بود، در بخش شعر این جشنواره اقدام به ارسال اثر کردم. شعری که ارسال کردم برای لیلا، کودک هشت‌ماهه فلسطینی سروده شده بود که به‌عنوان کوچک‌ترین شهید فلسطین در رسانه‌ها خبرساز شده بود و بسیار احساس مادرانه‌ام را تحت تأثیر قرار داد و مرا وادار به سرودن سوگواره نمود.

, .,

وی با اشاره به جایگاه شعر در نیشابور و نیشابوریان تأکید کرد: خوشبختانه شعر امروز نیشابور بسیار پربار و غنی است و چهره‌هایی درخشان را در شعر قاب گرفته است. به‌طور کلی فضای فرهنگی خراسان، شاعرانی توانا و صاحب‌قلم دارد که حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. ابر شهر همیشه در شب شعرهای ملی و بین‌المللی نمایندگانی دارد که پرچم نیشابور را به اهتزاز درمی‌آورند و این نشان از حضور فعال و مشارکت جویانه شاعران مستعد در اقدامات بزرگ فرهنگی دارد؛ اما حضور در کنگره‌ها صرفاً تعیین‌کننده موفقیت یک شاعر نیست بلکه یک زنگ تفریح است برای شاعر تا خود را محک بزند و شعرش را در مقام قضاوت قرار دهد. چه بسیار شاعرانی که در نیشابور، علاقه‌ای به شرکت در کنگره‌ها ندارند اما همچنان خوب و جدی می‌نویسند و آثاری قابل‌توجه خلق می‌کنند.

, .,

زنان در شعر به‌عنوان عضوی از جامعه دغدغه‌های زیادی برای نوشتن دارند

, زنان در شعر به‌عنوان عضوی از جامعه دغدغه‌های زیادی برای نوشتن دارند, زنان در شعر به‌عنوان عضوی از جامعه دغدغه‌های زیادی برای نوشتن دارند,

حسینی با اشاره به جایگاه بانوان در بین شاعران نیشابوری اضافه کرد: در دوره‌های اخیر، زنان نیز در عرصه ادبیات نقشی درخور ایفا نموده‌اند. در شعر، حضور پررنگ زنان مایه خرسندی است چون امروز دیگر زنان از نوشتن آرزوها و احساسات زنانه خویش واهمه‌ای ندارند و ازخودبیگانگی زنانه و جهان‌بینی مردانه بر ذهن و زبان آن‌ها در شعرشان تحمیل نمی‌شود. زنان در شعر، خودشان هستند و به‌عنوان عضوی از جامعه دغدغه‌های زیادی برای نوشتن دارند.

, .,

وی با توصیه به علاقه‌مندان به شعر ادامه داد: شاعر امروز تا بر شعر بزرگان ادبیات مسلط نباشد، بدون پشتوانه فرهنگی نخواهد توانست در ادامه مسیر شاعری گام‌هایی بلند بردارد. هر شاعری نخست باید آثار پنج‌تن آل شعر (فردوسی، حافظ، سعدی، مولانا، نظامی) را به‌طور جدی و گسترده مطالعه کند و بر اندوخته‌های ذهنی خود بی افزاید. در ادامه مطالعه آثار شاعران معاصر مانند فروغ فرخزاد، سیمین بهبهانی، احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث، حسین منزوی، محمدکاظم کاظمی، محمدعلی بهمنی و... را به شاعران جوان پیشنهاد می‌کنم.

,

این شاعر جوان با اشاره به‌ضرورت وجود پیرنگ زنانه در آثار شاعران زن گفت: زنانگی را در شعر فروغ می‌ستایم و تعادلی را که بهبهانی در عریان نویسی و عاشقانه‌های نجیب خود حفظ می‌نماید، دوست دارم. از زنان شاعر جوان‌تر، با اشعار پانته آ صفایی، کبری موسوی قهفرخی، اعظم سعادتمند، ساجده جبار پور و... ارتباط بیشتری برقرار کرده‌ام‌.

, .,

تیغ دو لبه جشنواره‌های شعر

, تیغ دو لبه جشنواره‌های شعر, تیغ دو لبه جشنواره‌های شعر, تیغ دو لبه جشنواره‌های شعر,

حسینی با اشاره به تأثیر جشنواره‌ها در شاعران گفت: جشنواره‌ها می‌توانند انگیزه‌ای برای سرودن شاعر یا جرقه‌ای برای شروع یک شعر باشند تا شاعر به همین بهانه به طبع‌آزمایی بپردازد. از مزایای برگزاری جشنواره‌ها آن است که شعر یک شاعر دیده می‌شود و صدای او به شاعران دیگر نیز می‌رسد و موجبات آشنایی شاعر با اساتید و دیگر شاعران و بالعکس میسر می‌شود.

,

وی با اشاره به معایب شرکت در جشنواره‌های شعر اضافه کرد: معایبی نیز در این خصوص هست که در صورت بی‌توجهی به اصل شعر، می‌تواند آفت شعر شاعران امروز گردد و آن، تک‌بعدی شدن شاعران، غلبه اندیشه بر احساس و خیال در آثار آن‌ها و محدود کردن شعر به موضوع و محتوایی خاص است که می‌تواند شاعر را گاه از خودِ اصلی‌اش دور کند و او را به سمت تصاویر و واژگانی کلیشه‌ای و پرتکرار بکشاند.

, .,

این عضو انجمن ادبی رابعه نیشابور خاطر نشان کرد: نیشابور به‌عنوان شهر فرهنگ و ادب با پرونده پربار ادبی و هنرمندان پرکار، می‌تواند میزبان جشنواره‌هایی بزرگ باشد تا صدای شاعرانش را به گوش همگان برساند. به‌ویژه در مناسبت‌های بزرگ فرهنگی که قطب اصلی آن ابر شهر است جای چنین کنگره‌هایی را در آن خالی می‌بینیم.

, .,

وی با اشاره به افتخارهای کسب کرده تاکنون گفت: بخشی از مقام‌هایی که در سطح ملی و بین‌المللی کسب کرده‌ام را می‌توان، برگزیده جشنواره بین‌المللی رضوی نامه‌ای به امام رضا (ع)، دو دوره برگزیده جشنواره ملی شعر دوبیتی و رباعی رضوی، برگزیده جشنواره ملی شعر رضوی، برگزیده جشنواره ملی شعر نیاوران، برگزیده جایزه ادبی محتشم، دو دوره برگزیده جشنواره دانشجویی رویش در بخش شعر و ترانه، برگزیده جشنواره ملی ادبی مهرانه، برگزیده کنگره داخلی فلسطین، برگزیده شب شعر ملی دانشجویی بوی سیب حرم، برگزیده جشنواره ملی ترنم سلامت، برگزیده جشنواره دانشجویی شعر باران، برگزیده جشنواره آهنگ آذربایجان، برگزیده شب شعر ملی عاشورایی، برگزیده سوگواره ملی شعر فاطمی برگزیده جشنواره شعر چله نور، برگزیده شب شعر دانشجویی ملی هلال هجدهم، کنگره شعر هزار تیر هجا، برگزیده جشنواره استانی شعر مقاومت و ایستادگی، چندین دوره داوری مسابقات شعر و داستان دانش‌آموزی، چند دوره داوری مسابقات عطار خوانی در بخش دانش‌آموزی و چند دوره داوری مسابقات مشاعره در بخش دانش‌آموزی نام برد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه