اخبار داغ

مدیر کل میراث فرهنگی خراسان شمالی اعلام کرد:

محوطه سازی حریم تاریخی مقبره شهدا منتظر همراهی ارتش/واگذاری ۴۰ بنای با ارزش استان به بخش غیر دولتی

محوطه سازی حریم تاریخی مقبره شهدا منتظر همراهی ارتش/واگذاری ۴۰ بنای با ارزش استان به بخش غیر دولتی
حبیب یزدانپناه گفت: شهرداری بجنورد نسبت به محوطه سازی و ایجاد پارک در عرصه حریم تاریخی مقبره شهدای واقعه لهاک خان اعلام آمادگی کرده است و درصورت همراهی ارتش، ساماندهی و محوطه سازی در عرصه این حریم تاریخی انجام خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حبیب یزدان پناه، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: در حریم تاریخی مقبره شهدای واقعه لهاک خان واقع در شهر بجنورد، عیان این حریم تاریخی متعلق به نهاد ارتش استان و عرصه این حریم تاریخی متعلق به شهرداری بجنورد است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, حبیب یزدان پناه، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار , عصر اترک,  اظهار کرد: در حریم تاریخی مقبره شهدای واقعه لهاک خان واقع در شهر بجنورد، عیان این حریم تاریخی متعلق به نهاد ارتش استان و عرصه این حریم تاریخی متعلق به شهرداری بجنورد است.,

یزدان پناه با اشاره به اینکه بنای تاریخی مقبره شهدای به ثبت رسیده، گفت: در همین راستا، اداره کل میراث فرهنگی استان نسبت به مرمت این بنای تاریخی تکلیف دارد.

,

وی همچنین افزود: اجرای طرح محوطه سازی حریم این بنای تاریخی را با شهرداری بجنورد و نهاد ارتش استان مطرح کرده است.

,

وی در ادامه بیان کرد: نهاد ارتش استان به این اداره کل پیشنهاد کرد که اداره کل میراث فرهنگی استان عیان این حریم تاریخی که متعلق به نهاد ارتش استان است را خریداری کند، در مقابل این اداره کل پاسخ داد که برای خرید عیان این حریم اعتباری نداریم.

,

یزدان پناه افزود: دوباره نهاد ارتش استان پیشنهاد کرد که ساخت تعدادی واحد تجاری در حریم این بنای تاریخی را در مقابل بهای عیان آن برای ارتش انجام دهید که این اداره کل نیز با این پیشنهاد مخالفت و اعلام کرد که بر اساس قانون به جز فضای نمازخانه، فضای نگهبانی و سرویس بهداشتی نباید هیچ ساخت و ساز دیگری در این حریم انجام شوند.

,

وی در ادامه اعلام کرد: با توجه به عدم همراهی نهاد ارتش استان در ساماندهی این حریم تاریخی، با دادستان مرکز استان موضوع را مطرح و مجوز مرمت بنای تاریخی این حریم را اخذ کردیم مرمت این بنا را انجام دادیم.

,

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه عرصه این حریم تاریخی متعلق به شهرداری بجنورد است، شهرداری بجنورد نسبت به محوطه سازی و ایجاد پارک در این عرصه اعلام آمادگی کرده است، حال درصورتیکه نهاد ارتش استان همراهی کند این محوطه سازی و احداث پارک در این حریم انجام خواهد شد.

,

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی افزود: درصورتیکه نهاد ارتش نیز پیشنهاداتی در راستای ساماندهی این حریم تاریخی ارائه دهد در چهارچوب قانون آنها را اجرایی خواهیم کرد.

,

وی در بخش دیگری از سخن خود به واگذاری بناهای دارای ارزش استان به بخش غیر دولتی و بخش خصوصی نیز اشاره کرد و گفت: در خراسان شمالی بیشتر بناهای تاریخی، امام زاده ها، حمام های سالم، رباط ها، برج و باروها به ثبت رسیده اند، در عین حال، در حال حاضر ثبت بناهای با ارزش استان را نیز در دستور کار قرار داده ایم.

,

وی اعلام کرد: این اداره کل تا پایان دولت تدبیر و امید، مرمت و آماده سازی 40 بنای با ارزش و تاریخی استان را در دستور کار قرار داده است که پس از آماده سازی، آنها را به بخش خصوصی و بخش غیر دولتی برای بهره برداری اختصاص خواهیم داد.

,

یزدان پناه گفت: به طور مثال، حمام روئین پس از مرمت به متقاضی بخش خصوصی واگذار شده است که این متقاضی این بنا را به عنوان شربت خانه بهره برداری خواهد کرد.

,

وی همچنین خاطر نشان کرد: بناهای با ارزشی که مرمت و آماده سازی شوند در اختیار شوراها، شهرداری ها و دهیاری های استان قرار خواهیم داد تا به عنوان فضاهای آموزشی، یا فضاهای خدماتی، یا فروشگاه های صنایع دستی، یا کتابخانه و یا حتی دفتر کار بهره برداری کنند.

,

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در خاتمه از بهره برداری یک هتل دو ستاره، یک هتل سه ستاره و یک هتل پنج ستاره در سال 1400 نیز خبر داد.

,

انتهای پیام/قهرمانی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه