اخبار داغ

اختتامیه جشنواره ابوذر در گلستان برگزار شد؛

جشنواره‌ای به کام خبرگزاری ایرنا و صدا و سیما/ لزوم تجدید نظر در هیات داوران و محورهای جشنواره

جشنواره‌ای به کام خبرگزاری ایرنا و صدا و سیما/ لزوم تجدید نظر در هیات داوران و محورهای جشنواره
در ششمین جشنواره ابوذر استان گلستان که ظهر امروز برگزار شد ۱۱ برگزیده از صدا و سیمای گلستان و ۸ نفر از خبرگزاری ایرنا (خبرگزاری دولت) تقدیر شدند و سهم ناچیزی هم به سایر رسانه ها رسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گلستان ما، اختتامیه ششمین جشنواره رسانه ای ابوذر ظهر امروز پنجشنبه ۱۶ بهمن ماه در گرگان برگزار شد.

به گفته مسعود بصیری رئیس سازمان بسیج رسانه کشور هدف از برگزاری این جشنواره توجه به حضور در دهه پنجم انقلاب اسلامی و موارد بیانیه گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری می باشد ،  در حوزه رسانه نیز باید نگاهمان به سمت اهداف متعالی انقلاب اسلامی بیش از پیش معطوف شود و در همین راستا جشنواره پنجم ابوذر با نگاهی نو در سراسر کشور برگزار می‌شود که تلاش شده غنی‌سازی و ارتقای تولیدات رسانه‌ای در حوزه انقلاب اسلامی بیش از پیش ملموس باشد.

از طرفی جشنواره ابوذر در کشور و استان طی شش سال گذشته برگزار شده و توانسته جای خالی جشنواره های مطبوعاتی را در حوزه مطبوعات پر کند و این جای تقدیر دارد ، همچنین ارزش گذاری به اقدامات و زحمات رسانه ای جبهه رسانه های انقلابی و فعالین حوزه رسانه یکی دیگر از مهمترین اهداف این جشنواره است.

کاری که در جشنواره بچه های حاج قاسم توسط سازمان فضای مجازی بسیج طی دو سال گذشته در استان گلستان انجام و امسال به صورت ملی در حسینیه عاشقان ثارالله گرگان برگزار شد و امروز نیز در ششمین جشنواره ابوذر از رویکرد جشنواره بچه های حاج قاسم بارها توسط مجری و سایر مدیران حاضر تقدیر شد.

اما در طی سالیان گذشته نقدی که به جشنواره ابوذر در استان گلستان وارد شده انتخاب هبات داوران آن است که با ابزار و نگاه فنی و رعایت استانداردهای نگارشی و اصول خبرنویسی ، گزارش نویسی در فلسفه این جشنواره که حمایت از جریان رسانه ای انقلابی و معرفی ابوذرهای رسانه ای استان و حمایت از نوقلمان بسیجی و انقلابی است ، انحراف ایجاد کرده است.

علیرغم تمامی این انتقادات امسال نیز هیات داوران خصوصا انتخاب کرمانی مدیر خبرگزاری ایرنا گلستان به عنوان داور اصلی جشنواره ، باعث شد تا باز هم بیشتر برنده ها و منتخبین از خبرگزاری ایرنا باشد ، در حالیکه سال گذشته هم انتقادات زیاید به این داور شد اما در کمال تعجب امسال نیز جزو هیات داوران جشنواره بودد.

 طبق اخبار موثق خبرگزاری یا همان خبرگزاری دولت بیش از ۱۶۰ اثر به این جشنواره فرستاده و عموم خبرنگاران این خبرگزاری با علم به اینکه مدیرشان جزو داوران بوده و احتمالا جزو برندگان جشنواره اند ، آثار فرستاده و برنده هم شدند.

این در حالیست که استاندار گستان هفته پیش در بازدید از ایرنا اعلام کرد که صدای دولت در استان گلستان شنیده نمی شود ، هادی حق شناس گفت به سبب تکثر جریان‌های منتقد و مخالف که از تریبون‌های زیادی هم برخوردارند؛ صدای دولت در رسانه‌ها شنیده نمی‌شود.

یعنی وقتی استاندار دولت تدبیر و امید در استان عملکرد این خبرگزاری را موثر نمی داند و از حضور سایر رسانه ها و فعالیتهای موثرشان اظهار عجز می کند ، چطور در جشنواره ابوذر حائز بیشترین جوایز می شود ، آیا اگر دولت این جشنواره را برگزار می کرد این تعداد جایزه به خبرگزاری ایرنا می داد؟

از طرفی چگونه داوران و متولیان این جشنواره به این نتیجه رسیدند که خبرگزاری ایرنا رسالت ابوذری خود را به درستی ایفا کرده و بقیه نکرده اند ! این خبرگزاری که صرفا به تعریف و تمجید از دولت پرداخته در این سالها در استان گلستان کجا پای کار مسائل اصلی انقلاب و دغدغه هایی چون مبارزه با مفاسد اقتصادی و ... بوده است ، اگر هم مواردی بوده به سایر رسانه های انقلابی نخواهد رسید .

نقد بعدی این جشنواره محور بندی اشتباه است که باعث شده در حوزه چند رسانه ای همه جوایز به صدا وسیما برسد ، در واقع صدا و سیما با این همه امکانات و تجهیزات و دادن ماشین دولتی به خبرنگارانش و امکانات فوق العاده نباید با خبرنگاری که در منزل یا دفتر نشریه گزارش خبری یا کلیپ تولید می کند به یک چشم دیده شوند.

در واقع این انتقادات سالهای قبل هم در رسانه ها یا محافل خصوصی با متولیان جشنواره مطرح شد ، چگونه می شود فردی مدیر خبرگزاری باشد که بیش از ۱۶۰ اثر فرستاده و داور اصلی جشنواره هم باشد، مگر او می تواند نسبت به آثار رسانه خودش بی تفاوت و بی طرف باشد ، قطعا نه ! لذا اکثر فعالین رسانه ای استان معتقدند که هیات داوران باید خارج از استان انتخاب شود ، کارس که سایر استانها می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

در پایان ضمن تشکر از بانیان این جشنواره بابت زحماتی که کشیده شده ، نگارنده معتقد است این جشنواره قطعا باید هر ساله با همین متولی اجرا شود اما در دو مولفه باید تجدید نظر صورت بگیرد : اول هیات داوران که افرادی انتخاب شوند حداقل بی طرف باشند و قضاوت عادلانه و سابقه موثر رسانه ای داشته باشند و دوم محوربندی و تعیین قالبهای درست برای این جشنواره تا بتواند رسالت ابوذری خود را به درستی انجام دهد.

,

گفتنی است در ششمین جشنواره ابوذر استان گلستان که ظهر امروز برگزار شد 11 نفر از صدا و سیمای گلستان و 8 نفر از خبرگزاری ایرنا ( خبرگزاری دولت) تقدیر شدند و سهم ناچیزی هم به سایر رسانه ها رسید.

,

قرایی مسئول بسیج رسانه استان و متولی جشنواره ابوذر امروز در این جشنواره عنوان کرد: رسانه‌ها با تولید محتوایی ناب اسلامی و فرهنگی به ویژه در جامعه دینی می‌توانند در تصمیم مسوولان نقش بسزایی داشته باشند، درست است که هدف جشنواره رقابت بوده اما تنها رقابت در جشنواره ابوذر مدنظر نیست و تلاش می‌شود تا تبیین، مطالبه‌گری و تبیین تعالیم اسلامی و دینی در کار رسانه اعمال شود.

,

حال باید دید همانطور که اقای قرایی می گوید، ارزیابی داوران این جشنواره توانسته رسانه های ابوذری استان را معرفی کند یا باید با آسیب شناسی این جشنواره برای سالهای بعد بتوان جشنواره ای در طراز انقلاب برگزار کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه